فریدون عباسی، نامزد احتمالی انتخابات 1400 با حضور در خبرفوری:

حرفهای ظریف در فایل صوتی، فقط حرف خودش نیست / احمدی نژاد حق دارد کاندیدا شود / فیلترینگ مساله ما نیست / با احمدی‌نژاد ارتباطی ندارم / برجام، مجازات بود / ایران قبیله ای اداره می شود / پیروز انتخابات باشم، مذاکرات را تمام می کنم / چرا برخی ریاست بر همه قوا

فریدون عباسی از چهره های شناخته شده جریان اصولگرایی که آماده نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نیز هست، در گفتگو با خبرفوری، به بیان مواضع خود در رابطه با موضوعات سیاسی و اقتصادی پرداخت.

حرفهای ظریف در فایل صوتی، فقط حرف خودش نیست / احمدی نژاد حق دارد کاندیدا شود / فیلترینگ مساله ما نیست / با احمدی‌نژاد ارتباطی ندارم / برجام، مجازات بود / ایران قبیله ای اداره می شود / پیروز انتخابات باشم، مذاکرات را تمام می کنم / چرا برخی ریاست بر همه قوا

فریدون عباسی دوانی زاده ۱۷ شهریور ۱۳۳۷است. او یک سیاستمدار، مدیر اجرایی، دانشمند هسته‌ای و پاسدار بازنشسته است که هم‌اکنون به‌عنوان نماینده حوزه انتخابیه کازرون و کوه‌چنار در مجلس یازدهم فعالیت می‌کند و ریاست کمیسیون انرژی مجلس را برعهده دارد. وی در دولت دهم، در فاصلهٔ سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بود و به همین خاطر در رابطه با پرونده هسته ای ایران اظهارنظرهای بسیاری داشته و از منتقدان عملکرد دولت حسن روحانی در این رابطه است.

وی دانش‌آموخته دکتری فیزیک هسته‌ای از دانشگاه شهید بهشتی و رئیس گروه فیزیک دانشگاه امام حسین و عضو شورای مرکزی انجمن هسته‌ای ایران است. او که از سال ۱۳۸۶ از سوی شورای امنیت تحریم شده، در سال ۱۳۸۹ همزمان با مجید شهریاری دیگر دانشمند هسته‌ای ایران، هدف ترور نافرجام قرار گرفت. عباسی تنها دانشمند هسته ای است که در جریان آن ترور توانست جان سالم به در ببرد. مدتی پس از این ترور، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت، عباسی را به ریاست سازمان انرژی اتمی گماشت که حسن روحانی پس از رسیدن به ریاست‌جمهوری وی را برکنار کرد.

عباسی که از مخالفان برجام است، با تنی چند از دولتمردان احمدی‌نژاد، در سال ۱۳۹۴ جبههٔ یکتا را پایه‌گذاری کرد و در انتخابات مجلس دهم در فهرست ائتلاف اصولگرایان قرار گرفت، اما از راهیابی به مجلس بازماند. با این حال این پایان تلاشهای انتخاباتی فریدون عباسی نبود و وی در انتخابات مجلس یازدهم موفق شد از حوزه انتخابیه کازرون و کوه‌چنار با رأی مردم به نمایندگی مجلس برسد و ریاست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی را عهده‌دار شود.

او که در هشتم اردیبهشت با شعار «دولت نخبگانی؛ بازگشت به مردم» برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کرده، به خبر فوری می گوید که در انتخابات سال دوم هیئت رئیسه مجلس که حدود سه هفته دیگر برگزار می شود، خود را نامزد کرسی ریاست مجلس نیز خواهد کرد.

مشروح گفتگوی او با مصطفی انتظاری هروی در برنامه انتخاباتی «رکن چهارم» خبرفوری را در ادامه بخوانید و ببینید و درباره آن نظر بدهید.

***

خبرفوری: شما برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده‌اید و ما هم به همین بهانه خواستیم در مورد این موضوع و دیگر مسائل سیاسی با شما گفت‌وگو کنیم. من معمولا از بسیاری از کسانی‌که برای انتخابات اعلام کاندیداتوری کرده‌اند می‌پرسم چه دلیلی وجود داشت تا وارد این عرصه شوند و چرا فکر می کنند بهتر است تا به‌عنوان رئیس‌جمهور نقش‌آفرینی کنند؟ از شما نیز همین پرسش را دارم که چه شد شما در این مقطع باید وارد میدان انتخابات شوید؟

عباسی : من دارای پیشینه‌ی علمی، اجرایی و سیاسی داشتم که البته فعالیت‌های من در حوزه‌ی سیاسی به شکل مرسوم و در احزاب نبود. شرایطی که در یک تا دو سال گذشته در کشور ما رخ داد سبب شد تا من بیش از گذشته با مردم در ارتباط باشم پیش از انتخابات مجلس به دیدار مردم می‌رفتیم و از نزدیک با آن‌ها گفت‌وگو می‌کردم و مردم هم از مسائل و مشکلات روستا و شهر و استان خود به‌ویژه فارس می‌گفتند. من در اوایل انقلاب هم کارهای اجتماعی و فرهنگی و رسیدگی به امور مردم به‌ویژه در روستاها را انجام می‌دادم اما سپس کشور وارد جنگ شد و ناچار شدم آن کارها را رها کنم و حال پس از سال‌ها به منطقه‌ی دیگری برگشته بودم. با مردم که صحبت می‌کردم بیش‌از همه به نبود انسجام مدیریت دیدم. از دید من حتا اگر در حوزه‌ی شهرستان هم انسجام مدیریت وجود داشته باشد می‌توان مشکلات زیادی را حل کرد. با این اوصاف و در دوره‌ی پیش به مجلس راه پیدا کردم و حرکت‌های سیاسی مجلس را مشاهده کردم که چگونه سرمایه‌های انسانی کشور و شاید در سمت‌وسوی بازی‌های سیاسی کنار گذاشته می‌شوند. همین مساله سبب شد تا من حتا به‌عنوان رئیس مجلس هم داوطلب شوم البته می‌دانستم رای نمی‌آورم چون در فراکسیون خاصی نبودم و تنها می‌خواستم بگویم روش‌های دیگری هم وجود دارد و به شکل دیگری هم می‌توان عمل کرد و اثر دیگری گذاشت اگر هیئت رئیسه‌ای که انتخاب می‌شود دست‌کم به دیگران گفته شود شخص دیگری هم وجود داشت چرا به او رای ندادید و نمی‌توانید از تکالیف خود شانه خالی کنید. در ده، یازده ماهی که در مجلس حضور داشتم و با مسائل کلان کشور درگیر بودم و برای بار دیگر کارم ریست شد و بازگشت کردم چون پیش‌تر درحد معاون رئیسی‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی بوده‌ام و با چگونگی اداره‌ی جلسات دولت آشنا بودم و در آن‌ها حضور داشتم و نظاره‌گر بودم و یک دستگاه اجرایی آن هم در نوک حمله و در سطح بین‌المللی اداره کردم یعنی در بحث‌های فنی و اجرایی و صنعتی و مذاکرات بودم و آن‌ها را انجام داده بودم و درازای این سال‌ها بیش‌تر در زمینه‌ی سیاست خارجی و به‌عنوان شنونده حضور داشتم. به‌هرروی وضعیت اقتصادی اخیر هم سبب شد تا متوجه سختی ماجرا شوم و البته من برای زمان و محیط راحتی نیستم. در وضعیت کنونی مردم نیاز به کمک دارند من هم تشخیص دادم بدون حمایت احزاب و گروه‌های سیاسی پا به صحنه بگذارم.

دولت روحانی برای تامین خواسته های آمریکا مذاکره می کند، نه حل مسائل مردم ایران

خبرفوری: این انتخابات با بحث مذاکرات هسته‌ای گره خورده است البته چندین سال است این بحث مطرح است و هنگامی‌که شما اعلام کاندیداتوری کردید این موضوع به ذهن متبادر می‌شد که برای ورود به صحنه‌ی مذاکرات وین و هسته‌ای مشتاق ورود به این صحنه شوید. این موضوعات و دغدغه‌ی برنامه‌ی هسته‌ای برای ورود شما به این عرصه چه اندازه موثر بود؟

عباسی : تنها برنامه‌ی هسته‌ای نیست چون موضوع هسته‌ای تنها یک بهانه است. ما باید بدانیم مناقشات غرب با ما برسر جمهوری اسلامی است اما دارای یک شاخص بسیار مهم است و آن پرونده‌ی هسته‌ای ایران و به‌عنوان یک نماد از پیشرفت کشور است. هنگامی‌که کشور ما در حوزه‌های گوناگون علوم پایه و فنی و مهندسی و علوم انسانی و مدیریت و دیگر رشته‌ها پیشرفت کرده‌ایم و تجمیع تمامی این‌ها خود را در پروژه‌های راه‌بردی و بزرگ نشان می‌دهد. انرژی هسته‌ای هم یکی از همین پروژه‌هاست به همین دلیل با آن مخالفت هم می‌شود. ما باید توجه کنیم موضوع ما با تنها بر سر مسائل هسته‌ای نیست دلیل آن هم این است به محض‌این‌که ما موضوع هسته‌ای را به سمت چیزی با نام برجام هدایت کردیم آن‌ها بهانه‌های دیگری مانند تسهیلات موشکی و موضوع منطقه را آوردند و در این زمینه گفت‌وگو کردند. یعنی همان استدلالی که من دارم و همواره گفته‌ام موضوع تنها مساله‌ی هسته‌ای نیست اما این موضوع یک شاخص است که ما در علم و فناوری پیشرفت کرده‌ایم و درحال تبدیل شدن به کشوری هستیم که پس از انقلاب توانسته است به دستاوردهایی برسد و ریاست جمهوری بیش‌تر برای حل مشکلات اقتصادی و اجرایی و ایراداتی که من در حوزه‌ی اجرا و نبود انسجام مدیریت دیده‌ام است. از دید من ما می‌توانیم در مذاکرات هم شیوه‌ی دیگری داشته باشیم. این تیم مذاکره‌کننده بود و برمبنای دیدگاه‌ها و آن‌گونه‌که در علوم سیاسی مطرح است نظریات تنش‌زدایی حرکت کرده است در بازه‌ی سال‌های 82 تا 84 هم با همین نظریه می‌رفتند و سیاست عقب‌نشینی بود چون می‌خواستند مساله را حل کنند اما حل نمی‌شد. در دو سال پایانی دوره‌ی آقای خاتمی شاهد این موضوع بودیم اکنون هم چنین چیزی را 8 سال تجربه کردیم و باید به این نتیجه برسیم که مذاکرات برمبنای تنش‌زدایی به چه شکل عمل می‌کند. ما در این راه بیش‌تر و به‌ویژه در راستای تامین خواست‌های آمریکایی‌ها گام برمی‌داریم و مذاکره می‌کنیم یعنی در پی یافتن راه حل برای مشکلات کشور خودمان نیستیم. من براین باورم که ورود افرادی مانند من که داراغی پیشینه‌های فنی و سیاسی در حوزه‌ی هسته‌ای می‌تواند راه‌گشا باشد.

خبرفوری: شما در فهرست تحریم‌های شورای امنیت بودید برخی ممکن است فکر کنند اگر کسانی مانند شما دولتی را تشکیل دهند امکان ایجاد وضعیت هسته‌ای تنش‌آلود وجود دارد و ممکن است سمت مقابل برای اعمال فشارهای بیش‌تر تحریک شود و برای نمونه تحریم‌های کشور را برندارد و روی برناغمه‌ی هسته‌ای فشارها افزایش یابد. این‌گونه فکر نمی‌کنید؟

عباسی : با این بحث موافق نیستم چراکه مقامات سیاسی مصونیت پیدا می‌کنند و در آن هنگام هم که من رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس‌جمهور بودم مسافرت‌های خارجی داشتم و با مسئولان دیگر کشورها در تماس بودم و در این زمینه مشکلی وجود نداشت چون پاسپورت سیاسی داشتن بسیاری از مسائل و مشکلات را حل می‌کند و آن‌ها این مقامات را به‌صورت خودکار از این فهرست خارج می‌کنند. ازسوی دیگر ما باید با قدرت ظاهر شویم نباید این‌گونه باشد که ما به دلیل تحریم‌ها و ترورهای آن‌ها افراد خود را حذف کنیم. اصلا یکی از دلایل حضور من این است که به خواست آن‌ها تن در ندهیم. تاکنون ما به خواست آن‌ها عمل کرده و برجام را پذیرفته‌ایم اما برای ما چه ثمری داشت؟ حال آمده‌ایم که بگوییم ما با قدرت و توان و اقتدار به پشتوانه‌ی مردم خودمان حرکت خواهیم کرد. اگر مردم وارد صحنه شوند ما با اقتدار حرکت خواهیم کرد و تحریم‌ها هم با یاری خدا حل می‌شود.

فقط یک شکلات گاززده دادند!

خبرفوری: فایل صوتی آقای ظریف را شنیدید؟

عباسی : بخشی از آن را بله، شنیدم.

خبرفوری: دیدگاه شما نسبت به بخشی از سخنان ایشان جایی که در مورد نسبت دیپلماسی میدان صحبت می‌کنند چیست؟ تجربه‌ی شما در دوران مدیریت خودتان چگونه بود؟

عباسی : از دید من آقای ظریف به موضوع تازه‌ای اشاره نکرده است. به تعبیر من آقای ظریف خود و اندیشه‌ها و تفکراتش بود. چیزی که ما در سال 92 هم دیده‌ایم یعنی همان کسی که در پاییز سال 92 action plan را امضا و تمامی دستاوردهای فنی کشور را واگذار کرد. من همان هنگام گفتم که به ایشان یک شکلات گاززده داده‌اند. یعنی تعبیر من از دستاورد ایشان از مذاکرات ژنو همین بود و این موضوع هم در گفت‌وگوها و مصاحبه‌های من هم وجود دارد.آقای ظریف از پیش هم با این تفکر بوده است. البه باید توجه کنیم که این تفکر تنها به آقای ظریف تعلق ندارد که بخواهیم فقط ایشان را هدف قرار دهیم چون ایشان را چه کسی انتخاب کرده است؟ رئیس‌جمهور یا تیم هم‌فکر با ایشان. چه کسی به آقای ظریف رای داده است؟ چون ایشان این اندیشه را از گذشته و شاید از هنگامی‌که در امریکا نماینده‌ی ایران هم بوده داشته است. پس کسانی‌که رای بالا دادند تا دولت آقای روحانی با قوت کار خود را آغاز کند و وزیر امور خارجه با توان بالا وارد مذاکرات شود و در آن شرکت کند که ایشان متوجه ارزش آن رای نشد.

خبرفوری: و البته مجلس اصول‌گرا بود...

عباسی : بله عرضم این است که آقای ظریف متوجه ارزش رایی که به ایشان دادند تا کار خود را با اقتدار پیش برد و مذاکره کند نشد و از موضع سازش و عقب‌نشینی برخورد کرد درست مانند سال‌های بین 82 تا 84. از دید من اندیشه و تفکر آقای ظریف تنها به خودش تعلق ندارد و جریانی در داخل کشور این دیدگاه‌ها را دارند که امروز اختلالاتی که در انسجام مدیریت می‌بینیم و نتایج آن در زندگی مردم ظاهر می‌شود مربوط به همین اندیشه‌هاست.

خبرفوری: پس شما وارد این میدان شده‌اید تا این تفکر را نقد کنید.

عباسی : تنها نقد نیست چون نقد به این معناست که تنها حرفی می‌زنید و می‌روید اما من برای نقد تنها نیامده‌ام البته این‌که من وارد میدان شده‌ام به این معنا و دلیل نیست که می‌خواهد تقابل کنم من برای رفع مشکل آمده‌ام. از دید من دوران قبیله و طایفه‌گرایی در سپهر سیاسی کشور به پایان رسیده است و دول ما نباید از یک قبیله‌ی خاص باشند. از واژه‌ی قبیله به صورت عمدی استفاده می‌کنم چون تاکنون جامعه‌ی ما به شکل قبیله اداره شده است. حتا آقای روحانی افرادی که در کنارش بودند و به ایشان مشورت می‌دادند و دیدگاه‌های اقتصادی داشتند از خود دور کرده است و امروز تنها شمار اندک و خاصی از افراد را در اطراف خود دارد. از دید من تمامی ظرفیت‌ها و تمامی تخصص‌ها با علایق و سلایق گوناگون سیاسی و جناحی در کشور در چارچوب نظام باید وارد میدان شوند و در حل مشکلات کشور کمک کنند. اگر ما این مساله را مدنظر قرار دهیم همان‌گونه‌که مردم انقلاب را با رهبری قاطع و مشخص به پیروزی رساندند و نگذاشتند آن‌گونه‌که دشمنان کشور می‌خواهند از آن نتیجه بگیرند و در جنگ ما نوعی متارکه‌ی آن را داشتیم و رژیم صدام را با روش دیگری از بین بردیم نه تنها با جنگیدن. ما در کشورمان از به میدان آمدن تمامی مردم الگوهای فراوانی داریم پس چرا امروز که کشور درگیر جنگ اقتصادی است و ابعاد آن در زمینه‌های گوناگون گسترده شده است از آن‌ها بهره نمی‌گیریم. تمامی مردم و متخصصان را فرابخوانیم و در این راه از آن‌ها کمک بخواهیم. کسی باید به میدان آید که در گذشته هم از تمامی ظرفیت‌های لازم و موجود در کشور به بهترین شکل استفاده کرده است. من این تجربه را در زمان جنگ و در مهندسی جنگ و اخیرا هم در انرژی اتمی داشته‌ام. ما در سازمان انرژی اتمی کسی را به‌دلیل اندیشه‌ها و حزب خاصش حذف نکردیم. در این سازمان هر کسی که متخصص بود و قصدش کار برای کشور بود می‌توانست کار کند و امکانات هم در اختیارش بود.

مذاکرات در مقطع فعلی باید تمام شود

خبرفوری: اگر شما در این انتخابات برنده شوید با مذاکرات وین و احیای برجام و بازگشت آمریکا به آن چه خواهید کرد؟

عباسی : از دید من در مقطع کنونی این مذاکرات باید تمام شود و ما به اجماع داخلی برسیم. همینک ما در کشور اجماع نداریم و تفرق فراوان است. با تفرق به این‌که کسانی‌که در دستگاه اجرایی هستند می‌خواهند به کشور چیزی مانند برجام را تحمیل کنند چون برجام هم تحمیلی بود. دقت کنید در مورد برجام شخص رئیس‌جمهور می‌گفت چرا مجلس و شورای عالی امنیت ملی باید نظر دهد؟ یعنی هر چه "من" می‌گویم یعنی "من" را دور نینداخته بود. حاصل آن رویدادی است که امروز شاهد آنیم. چرا؟ چون در کشور اجماعی نداشتیم تا همه از آن پشتیبانی کنند. اگر بخواهید در این زمینه صحبت می‌کنم از دید من برجام اصلا خوب نیست.

خبرفوری: یعنی حتا همان شکلات گاززده هم نیست؟

عباسی : بدتر از آن است. آن شکلات گاززده بود اما برجام مجازات مجرم بود. در این مورد می‌توانیم جداگانه صحبت کنیم. مجازات خوب نیست یعنی کشوری مجرم تشخیص داده شود و بخواهند آن را مجازات کنند.

خبرفوری: دولت اما تاکید می‌کند که برنامه‌ی هسته‌ای ما مدام پیشرفت کرده و همواره رو به جلو بوده است و چیزی را از دست نداده‌ایم...

عباسی : یعنی ما امروز ده تن اوارنیوم غنی‌شده و بیش از صدتن آب سنگین را داریم؟ ما اگر بسیار تلاش کنیم تنها توانایی تولید سالی 20 تن آب سنگین را داریم. این دولت حاصل ده سال تولید آب سنگین را یک جا از بین برد جالب این‎‌جاست که براساس برجام ضرورتی برای فروش آن هم نداشتیم تنها باید آن را در معرض فروش می‌گذاشتیم.

خبرفوری: به یاد دارم همان هنگام از یکی از هواداران برجام در این مورد پرسیدم پاسخ داد ما روغن ریخته را نذر امام‌زاده کرده‌ایم.

عباسی : این جمله آقای عراقچی بود.

خبرفوری: اگر نمی‌توانستیم از آن استفاده کنیم خب در عمل و در حوزه‌ی دیپلماسی آن را خرج کردیم. اینکه بد نیست.

عباسی : این‌گونه نیست این فهم دستگاه دیپلماسی ما بود که حاصل بیست سال کار علمی و شبیه‌سازی و محسبات هسته‌ای و هنگامی‌که درست در آستانه‌ی تست آن مسائل علمی بودیم یعنی قرار بود دستاوردها را در عمل می‌آزمودیم که از آن به روغن ریخته تعبیر کنند. فهم دستگاه دیپلماسی ما و کسانی‌که در آن شاغلند همین اندازه بود و ما از آن‌ها بیش‌از این انتظار نداریم.

آقای صالحی هر حرفی را تایید می کند!

خبرفوری: اما این حرف‌ها را آقای صالحی هم تایید می‌کردند.

عباسی : آقای صالحی هر حرفی را تایید می‌کند. هنگامی‌ هم که من رئیس انرژی اتمی شدم متوجه انحراف در برنامه‌ی هسته‌ای کشور و در زمان آقای صالحی شدم اما آقای آقازاده این سازمان را بسیار خوب و جهت‌دار اداره کرده بودند و برای آن هم زحمات فراوان کشیده بود. در زمان آقای صالحی اشتباهاتی از جمله این‌که فوردو را از تولید خارج کرده بودند صورت گرفته بود و برای آن برنامه‌ی تولیدی نداشتند. درواقع برنامه را به‌سوی پژوهش برده بودند که کاری بیهوده بود و آن را در بیابان‌های اطراف قوم انجام می‌دادند. چرا دانشگاه شریف یا دانشگاه فنی تهران نباشد؟‌ مگر ما دانشگاه یا نقاط خوش‌ آب و هوا برای جذب افراد در کشور کم داشتیم که در بیابان‌های قم پژوهش کنیم؟ این کار به‌راستی مسخره است که ما 80 تا 100 متر زیرزمین در آن شرایط تحقیق کنیم. این کار به‌راستی منطقی نیست. من که طرح فوردو را دادم در شورای عالی امنیت ملی بحث کردم و تصویب شد. جالب این‌جاست که من فکر می‌کردم آقای صالحی با این طرح مخالفت خواهد کرد اما این‌گونه نشد بل‌که گفت من با این پیشنهاد کاملا موافقم. آقای جلیلی شاهد است که در آن نشست به نگاه کرد و گفت او چه می‌گوید؟ گفتم نیازی به بحث و استدلال نیست تصویب می‌شود. حتا رهبری هم فرمودند این‌که فوردو از پژوهش خارج شد و تولیدی شد بسیار کار خوبی بود. پس این کار درست بود. بلافاصله که این شخص به انرژی اتمی برگشت گفت من نمی‌دانم ایم آقایان چرا این‌جا را تولیدی کردند. چرا نمی‌دانی؟ می‌توانی به اسناد و حاظفه‌ات رجوع کن. کشور خواهان این بود نظر شخص من نبود. در مورد رآکتور و غنی‌سازی هم به همین شکل بود.

آن‌ها شما را فریب دادند و شما هم دوست داشتید فریب بخورید. این تیم دوست داشت گول بخورد

سخنان آقای صالحی را مرور کنید. ایشان به مجلس رفت و نمایندگان را ترساند و گفت رآکتور اراک به چرنوبیل تبدیل خواهد شد. چرنوبیل یک رآکتور سه هزار ترمال و حرارتی بود. این رآکتور 40 مگابایت حرارتی بود سه هزار کجا و 40 کجا و البته رآکتور آب سنگین بود و آن نبود یعنی خودکنترل است و هنگامی‌که من گفتم آماده‌ام با خانواده‌ام به آن‌جا بروم و هیچ‌گونه رخدادی روی نمی‌دهد و ما به صورت ایمن رآکتور را به کار می‌اندازیم ایشان ناراحت شده بود و در مجلس پرخاشگری می‌کرد که تمامی فیلم‌های آن در صداوسیما موجود است. این‌ها مشکلاتی است که در کشور وجود دارد و آقای صالحی مدام تغییر موضع می‌دهد. تغییر موضعی که در مورد آن شش کشور که برای تغییر رآکتور اراک بوده است پس از یک سال در آغاز می‌گفتند شش کشور آمده است چرا؟ چون برجام قرار بود برای ما مناسبات بین‌المللی به همراه داشته باشد حال که نیاورده بود و چون استدلال این‌ها این است که حافظه‌ی مردم دو هفته است پس از آن در تلویزیون جمهوری اسلامی می‌گویند ما تصمیم گرفته‌ایم یک شرکت ایرانی این کار را انجام دهد. درصورتی‌که اصلا این‌گونه نیست کسی با شما همکاری نکرد. آن‌ها شما را فریب دادند و شما هم دوست داشتید فریب بخورید. این تیم دوست داشت گول بخورد بنابراین همان اندک عایدی هم که قرار بود از برجام مجازات مجرم به کشور می‌رسید آن هم نصیب ما نشد و دست‌کشیدن به هواپیمای نو شرم‌آور بود...

از برجام خارج نمی شوم

خبرفوری: پس من این‌گونه برداشت می‌کنم که اگر شما دولت را تشکیل دهید حتما از برجام خارج می‌شوید.

عباسی : خیر. چگونه چنین برداشتی کردید؟

خبرفوری: شما گفتید که این مجازاتی است که به زیان ماست.

عباسی : نباید این‌گونه استنباط کرد ما باید به قوانین احترام بگذاریم و به تعهداتمان پایبند باشیم اما هنگامی‌که به تعهداتمان عمل می‌کنیم از حقوقمان هم بهره‌مند شویم. نمی‌توان تنها تکلیف انجام داد و حقی که باید را نداشته باشیم. دیدگاه من این نیست که از برجام خارج شویم دلیل آن هم این است که اجرای دارای مصوبه‌ی مجلس است. البته همان‌گونه‌که می‌دانید برجام تصویب نشده اما اجرای آن دارای این مصوبه است. آقای روحانی نمی‌خواست در این زمینه مجلس و شورای عالی امنیت ملی وارد شود و نظر دهد. اما مقام معظم رهبری فرمودند مجلس و شورای عالی امنیت ملی هم نظر دهند. من تابع قانونم هنگامی‌که مجلس با آن وضعیت که یکی از نمایندگان که امروز در میان ما نیست برای آن مصوبه‌ی 20 دقیقه‌ای اشک ریخت و مجلس اجرای آن را با 8 یا 9 شرط تجویز کرده است. شورای عالی امنیت ملی هم برای اجرا با 10 شرط اجازه داده است. پس از آن مقام معظم رهبری با 9 شرط اجازه‌ی اجرای برجام را داده است بنابراین با مجموع شروطی که دولت محترم و دستگاه اجرایی باید برای اجرای برجام رعایت کند بیست و هشت شرط است. امروز بررسی کنیم به کدام‌یک از این شروط پایبند بوده و به آن‌ها عمل کرده است.

ما باید با قدرت ظاهر شویم نباید این‌گونه باشد که ما به دلیل تحریم‌ها و ترورهای آن‌ها افراد خود را حذف کنیم. اصلا یکی از دلایل حضور من این است که به خواست آن‌ها تن در ندهیم

پس از این‌که آمریکایی‌ها بدعهدی کردند و ماهیت اصلی خود را نشان دادند متاسفانه ما گام‌های درخورد جمهوری اسلامی را برنداشتیم. تعبیر من از واکنش ما مانند گام کودکی نوپاست که به هنگام راه رفتن مدام زمین می‌خورد است. دولت و شخص آقای روحانی از ظرفیتی که حتا در مصوبه‌ی مجلس بود درست استفاده نکرد. هنگامی‌که به ایشان مشورت داده شد تا از این مصوبه و بحث پیشران هسته‌ای و زیردریایی‌ها وشناورها استفاده کند و به وزارت دفاع دستور دهد اما ایشان به خفیف‌ترین حد ممکن است نامه را به انرژی اتمی داد که تنها در حد امکان‌سنجی بود. ما با چنین فردی باید چه کنیم؟ چنین کسی نمی‌خواهد اجماع و خرد جمعی وجود داشته باشد و به آن برسد و می‌گوید هر چیزی که "من" گفتم. به‌هرروی تاکنون تاب آورده‌ایم و امیدواریم در این چند ماه پایانی هم اوضاع به همین شکل پیش رود و بتوانیم به سلامت کشور را از ایشان تحویل بگیریم و نجات دهیم.

هیچ حرف محرمانه ای در مسائل خرابکاری هسته ای نزدم

خبرفوری: هم در زمان آقای احمدی‌نژاد و هم به‌تازگی تجربه‌ی ترور و خراب‌کاری هسته ای داشته‌ایم. بحث‌هایی در مورد جزئیاتی که شما از این مسائل بیان می‌کردید در فضای مجازی وجود داشت که توضیحات شما بسیار از دیگران کامل‌تر بود. از این منظر انتقاداتی مطرح بود و البته حدس‌‎هایی هم زده می‌شد. نخست می‌خواهم بدانم توضیحات شما ناشی از چه چیزی بود به دلیل حضورتان بود و قصد داشتید مسئولان را متوجه اهمیت موضوع کنید و یا فکر می‌کنید این قبیل کارها نتیجه‌ی عملکرد در حوزه‌ی دیپلماسی بود و یا خیر هر دیپلماسی‌ای که پیگیری می‌شد ما شاهد همین این میزان فشارها و ترورها و خراب‌کاری‌ها بودیم؟

من در یک برنامه‌ی زنده برای عملیات دشمن از واژه‌ی «قشنگ» استفاده کردم چون فی‌البداهه می‌خواستم بگویم کاری فنی و علمی و حرفه‌ای بود. مردم ما باید بدانند دشمن ما ضعیف نیست اما مهم این است که ما هم ضعیف نیستیم

عباسی : من در رسانه‌های گوناگونی در این زمینه توضیح دادم و همگی دقیق است. برخی از خبرهایی که منتشر می‎‌شود بیش‌تر بحث ژورنالیستی است. یعنی جناح‌های سیاسی از چپ و راست و اصول‌گرا و اصلاح‌طلب می‌خواهند ما را از صحنه حذف کنند و برهمین اساس آتش‌بارهایشان مدام درحال کارکردن است و جمله‌ای را برمی‌‎دارند و از اول و آخر آن می‌زنند و همان بخش باقی‌مانده را پخش می‌کنند. مواردی که من به آن‌ها اشاره کردم همگی مباحث علمی است من در مورد سخنی که در آژانس و زمانی‌که رئیس سازمان انرژی اتمی بودم گفته‌ام در رسانه‌ها صحجت کرده‌ام. همه چیز مکتوب بوده و در حد مقیاس جهانی پخش شده است این افراد اخبار را جستجو نمی‌کنند که من متنی در مورد نطنز و فردو و انفجار و قطعی برق خواندم و موضوع را با جزئیات توضیح دادم. این‌ها متنی بوده است که در آن هنگام دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی دیده بود. من سخن‌رانی‌ها را می‌نوشتم و کلیشه‌ای نبود و این‌گونه نبود که کارشناس برای من چیزی بنویسد من دیدگاه کارشناسان و رئیس‌جمهور را می‌پرسیدم و متنی تنظیم می‌کردم و به دبیر وقت محترم شورای عالی امنیت ملی نشان می‌دادم و با طنز می‌گفتم نگاه کنید و بخوانید که مبادا امنیت کشور به خطر بیفتند. پس از آن برای سخن‌رانی یا مصاحبه در آژانس می‌رفتم. حتا در مورد اخبارهای این حوزه که قرار بود صداوسیما یا مطبوعات منتشر کنند در کمیته‌ی هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی مورد بحث و بررسی قرار می‌‎گرفت و مصوب می‌شد. این‌گونه نبود که جامعه با دیدگاه فردی اداره و سبب آشوب شود. پس مطالبی که من مطرح کردم همگی در آژانس بیان شده است و چیز تازه‌ای نیست در گذشته و در همان هنگام هم پخش شده است. میز هم که منفجر شده است واقعی است اما این‌ها کار خود را درست انجام نداده‌اند. دوره‌ی من هم که روی داد مربوط به دوره‌ی پیش از من بود. تجهیزاتی بود که روی آن‌ها خراب‌کاری صنعتی انجام شده بود و مواد منفجره در حد مقیاس اندک که من گفتم در حد عدس به‌راستی همین اندازه بود چون خودم آن را دیدم و این مواد را در تجهیزات کار گذاشته بودند نیروهای ما و به‌ویژه نیروهای امنیتی دارای تجربه‌ی لازم نبودند. ما چرا در این کشور و با هر رویدادی می‌خواهیم نیروهای امنیتی را زیرسوال بریم؟ مگر پزشک‌ها دچار اشتباه پزشکی نمی‌شوند؟‌ پرستار خطا نمی‌کند؟‌ همه اشتباه و خطای انسانی دارند. یا دارویی به اشتباه تجویز می‌شود. یا کسی که در آزمایشگاه شیمی است مواد را دور نمی‌ریزد این فرد یا یک فیزیک‌دان هرگز اشتباه نمی‌کنند و سبب از کارافتادن دستگاه‌ها نمی‌شوند؟ چه کسی این‌ها را می‌بیند؟ هیچ‌کس اما اگر دستگاه امنیتی با این اندازه کار و ایجاد امنیت در کشور در یک بخش آن هم به دلیل که حملات دشمن به شکل قطاری و پشت سر هم است اشتباه کرده است. خوشبختانه وزارت اطلاعات و دستگاه اطلاعات و حفاظت سپاه و نیروی انتظامی همگی زحمت می‌کشیدند و من شاهد همه‌ی آن‌ها بودم برای نمونه 50 یا 100 نمونه می‌گرفتند یک مورد در این میان از دست می‌رفت و این طبیعی است درست مانند اشتباهاتی که در رشته‌های دیگر به‌وجود می‌آید. چرا ما باید امنیتی‌ها را این اندازه محکوم کنیم؟ اما از دید من دشمن کار فکری خوبی انجام می‌دهد. من در یک برنامه‌ی زنده از واژه‌ی «قشنگ» استفاده کردم چون فی‌البداهه می‌خواستم بگویم کاری فنی و علمی و حرفه‌ای بود. مردم ما باید بدانند دشمن ما ضعیف نیست اما مهم این است که ما هم ضعیف نیستیم. ما درحال مبارزه با یک شدمن بسیار قوی هستیم ما کشور ضعیفی نیستیم که یک خراب‌کار رده پایین و حزبی دشمن در کشور ما خراب‌کاری کند. امروز ما با سرویس‌های جاسوسی چندصدساله مانند ام‌آی‌شش انگلستان سروکار داریم که سی‌آی‌ای از آن‌ها درس گرفته و موساد ازسوی آن‌ها ساخته شده است. در این میان سرویس‌های جاسوسی فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها و کسانی‌که علیه کشور ما کار می‌کنند را هم باید نظر بگیریم. ما با این کشورها سروکار داریم که اصلا ضعیف نیستند و ازنظر سطح علمی هم درجه‌ی بالایی دارند بنابراین در خراب‌کاری هم خوب عمل می‌کنند. ما هم در این زمینه تجربه پیدا کرده‌ایم و نباید از این مسائل ترسید. از گفتن این حرف‌ها می‌خواهم به این هدف برسم که ما باید در اجماع داخلی داشته باشیم. حال که تیم مذاکره‌کننده درحال گفت‌وگوست ما در داخل پشتیبان آن‌ها باشیم. آن‌ها اشتباه می‌کنند اما می‌توان آن را اصلاح کرد نباید آن‌ها را نابود کنیم. ددیگاه من این است که با هم کاری کنیم. تنها یک طایفه‌ی خاص نباید کارها را انجام دهد و برای مذاکره برود. در برجام هم اگر این‌گونه می‌شد و خرد جمعی وجود داشت و کسانی‌که دارای تجربه و دلسوز بودند به این کار کمک می‌کردند متن بهتر از این‌ها می‌شد. باید به این نکته هم اشاره کنم هنگتامی‌که آقای روحانی تازه منتخب بود من با آقای ظریف ملاقاتی داشتم به من گفت من ظریف هستم گفتم خوشوقتیم که از نزدیک با شما آشنا شدیم پس از آن جلسه من قائم مقام خود را دو بار خدمت ایشان برای صحبت فرستادم و ایشان از اطلاعات و هشدارهایی که از انرژی اتمی به او منتقل می‌شد و حتا ما برای ساختار مذاکره به ایشان الگو دادیم باید خودشان به یاد دااشته باشند که چه کسی با ایشان صحبت کرد و در همان جلسه به آقای روحانی چه گفت. بلافاصله که دولت را در دست گرفتند همه را قلع و قمع کردند. من با آقای روحانی کار نمی‌کردم اما قائم‌ مقامم اطلاعات را به ایشان می‌داد و درست می‌گفت و برای مذاکره ساختار تشکیلاتی تشکیل داده بود که نقش هر دستگاهی در این مذاکره چگونه و به چه شکل باشد. چرا این دولت خود را از چیزی که ما ارائه دادیم و می‌توانستیم ارائه کنیم بی‌بهره کردند؟‌ برخوردهای از این بدتر هم بسیار داشتند. ‌

در دولت خود از ظریف استفاده می کنم

خبرفوری: اگر شما دولت را تشکیل دهید از آقای ظریف دعوت می‌کنید ؟

عباسی : من حتما به‌عنوان یک مشاور از ایشان استفاده می‌کنم اما سکان اجرای سیاست‌های خارجی نظام را دست ایشان نمی‌دهم چون تفکراتشان مشخص است اما به‌هرروی یک فرد متخصص است و یک کشور باید از ظرفیت‌هایی که دارد استفاده کند.

خبرفوری: اگر موافق باشید به بحث انتخابات برگردیم؛ می‌توانیم بگوییم تمامی کابینه‌ی آقای احمدی‌نژاد برای ریاست‌جمهوری امسال اعلام آمادگی کرده‌اند. آیا میان وزرا، معاونان و چهره‌های دولت هماهنگی‌ای برای این کار وجود داشته است؟‌

عباسی : خیر چون من در جلساتی که تشکیل می‌شود حضور ندارم که بخواهیم هماهنگ کنیم تنها در یک جلسه‌ای دوستانه که چند ماه پیش برگزار شد از من دعوت کرده بودند و من در آن‌جا اعلام کردم به صورت مستقل در این انتخابات شرکت خواهم کرد و منتظر نمی‌شوم تا کسی از من بخواهد وارد این میدان شوم چون هرگز نخواهید گفت.

8سال برای پیاده سازی ایده ها برای احمدی نژاد کافیست

خبرفوری: در آن جلسه آقای احمدی‌نژاد هم حضور داشتند؟

عباسی : خیر در این جلسات اصلا ایشان حضور ندارند. این جمع پس از سال 92 و پایان دولت با ایشان ارتباطی ندارند.

خبرفوری: دیدگاه شما در مورد کاندیداتوری آقای احمدی‌نژاد چیست؟ فکر می‎‌کنید کنش‌هایی که به‌تازگی دارند می‌تواند به معنی حضور در انتخابات باشد؟ توصیه‌ی شما به ایشان چیست؟

عباسی : ایشان به‌عنوان یک فرد ایرانی و دارای تجربه می‌تواند در انتخابات و وزارت کشور نام‌نویسی کند و این حق طبیعی اوست و شورای نگهبان هم جایگاه قانونی است و صلاحیت افراد را بررسی می‌کند. اگر حال کنونی ایشان به تایید شورای نگهبان برسد می‌تواند در عرصه‌ی انتخابات مانند دیگران حضور داشته باشد و مطالب تازه‎‌ی خود را به کشور عرضه کند اما در نهایت این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند.

خبرفوری: اگر بخواهید به ایشان توصیه‌ای داشته باشید آن چیست؟

عباسی: من در سال 93 و در مصاحبه‌ای که با باشگاه خبرنگاران جوان داشتم توصیه‌ام را کرده‌ام. من در آن گفت‌وگو بیان کردم من توصیه نمی‌کنم چون 8 سال برای این‌که کسی بخواهد تمامی تجربه و ایده‌های خود را درصحنه‌ی سیاسی و اجرایی کشور وارد و پیاده کند کافیست. بنابراین باید اجازه داد تا افراد تازه وارد میدان شوند.

فرمان اول: واکسیناسیون عمومی

خبرفوری: ما در خبر فوری کمپینی با نام فمران اول داریم و از کاندیداها و چهره‌هایی که می‌خواهند خود را در معرض رای مردم قرار دهند می‌پرسیم اگر رئیس‌جمهور شوند نخستین فرمانشان چه خواهد بود. از دید شما چه موضوعی اینقدر مهم است که بخواهد نخستین فرمان اجرایی شما باشد؟

عباسی : برای من سلامت مردم بسیار مهم است. چون بحث سلامت مردم یعنی تن‌درستی نیروی انسانی و کسانی‌که می‌خواهند در جامعه کار کنند. پس ما باید آسیب‌هایی که مردم در حوزه‌ی سلامت می‌بینند کاهش دهیم یا به طور کامل حذف کنیم به‌ویژه در روزهای کرونا. اگر من بخواهم نخستین فرمان خود را صادر کنم بحث جدی‌گرفتن واکسیناسیون است چون مردم دربرابر کرونا حتما باید واکسینه شوند و واکسن هم باید در داخل تولید شود. ما در دوره‌ی تهاجم به کشور است که رشد می‌کنیم درست مانند دوره‌ی دفاع مقدس که در تولیدات محصولات و کارهای علمی و فنی جهش داشتیم. امروز کرونا سبب می‌شود تا استعدهای پراکنده‌ی ما در کشور متمرکز شوند و کارهای بزرگی در حوزه‌ی زیستی و تولید دارو و واکسن و موارد مشابه داشته باشیم. ما نباید این فرصت را از دست دهیم. پس برای من واکسیناسیون در اولویت است و کوشش می‌کنیم با کشورهای دیگر دیپلماسی سلامت را پیش گیریم چون این یک کار گروهی است که باید انجام شود. ما اگر بخواهیم در کشور سازندگی داشته باشیم و مشکلات را حل کنیم باید دارای نیروی انسانی تن‌درست باشیم و باید نیروی انسانی را حفظ کنیم. این شمار تلفاتی که از کرونا در کشور داریم پذیرفتنی نیست. درست داست که ویروس جهش پیدا کرده و مدافعان سلامت تلاش خود را می‌کنند و به بیمارستان‌ها تجهیزات خوب داده شده و ستاد کرونا کارهای خوبی انجام داده است اما از دید من باید تقویت شود. با حفظ نیروی کار باید به بحث مسکن به‌عنوان موتور راه‌انداز اقتصاد توجه ویژه داشته باشیم. ما باید بتوانیم کارهای موازی انجام دهیم یعنی درعین این‌که به تولید مسکن بپردازیم و برای این موضوع کارگروه عملیاتی باشیم و بررسی کنیم چگونه باید مسکن را فعال کنیم تا مشاغل به راه بیفتد و در کشور اشتغال به‌وجود آید موازی با این باید به بخش بالادستی نفت و پایین‌دستی آن یعنی نفت و گاز و پتروشیمی دقت کنیم چون اقتصاد ما روی محصولات پتروشیمی و گاز و نفت است و باید تولید آن را افزایش دهیم و بازاهای صادراتی را گسترش دهیم و به شکل جدی و مداوم به بحث پایین‌دستی بپردازیم تا ارزش افزوده واشتغال ایجاد کنیم. در این بخش پرسنل نفت مانند دیگر مردم اهمیت زیادی دارند اما نوک حمله‌ی ما وزارت نفتی‌ها هستند آن‌ها هستند که در بحث اکتشاف و استخراج و فراوری کار می‌کنند و اگر به دستمزد و حقوق و رفاهیات و سلامت آن‌ها به‌ویژه در مناطق جنوب غرب کشور که نفت و گاز متمرکز است دقت نشود با مشکل روبه‌رو می‌شویم بنابراین ما باید به صورت ویژه به آن‌ها بپردازیم. من در مورد این نکات در ابتدا سمت‌گیری خواهم داشت و چون نام دولتم را هم دولت نخبگانی گذاشته‌ام دانشگاه‌ها و مراکز علمی برای من اهمیت ویژه‌ای دارند و تقاضا می‌کنم تا استادان و صاحب‌نظران و متخصصان محترم با همان علایق کختلف سیاسی و جناحی وارد عرصه شوند تا ما بتوانیم معضلات و مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم.

هم بین دولت و مردم شکاف ایجاد شده و هم در داخل حاکمیت

خبرفوری: شعاری که از آن نام بردید دولت نخبگانی یک بخش بازگشت به مردم هم دارد. از نظر شما از مردم دور شده‌ایم که می‌خواهیم برگردیم؟

عباسی : در دولت آقای روحانی بله اما در دولتهای آقایان احمدی‌نژاد و خاتمی به این شدت نبود. البته در دوره‌ی دوم دولت آقای هاشمی رفسنجانی میان مردم و حاکمیت شکاف افتاد اکنون هم اوضاع به همین صورت است به‌گونه‌ای که امروز ما حتا در حاکمیت هم شکاف داریم یعنی درعین این‌که حاکمیت با مردم دارای شکاف شده است چون مردم به ناگاه فقیر و ناراضی شدند و من به آن‌ها حق می‌دهم. ما در سه قوه هم انسجام نداریم دستگاه اجرایی کنونی می‌گوید من هر کاری بخواهم انجام می‌دهم. دو قوه‌ی دیگر هم کاری ندارند یا مجلس مصوبه می‌دهد اما او اجرا نمی‌کند یا آیین‌نامه‌ی اجرایی آن را به شکلی بنویسد که با رای خود مذاکره کند. اگر مجلس نیامده بود و مصوبه نداشت آن‌ها چگونه می‌خواستند مذاکره کنند؟ مجلس اقتدار کشور را نشان داد و گفت این راهی است که ما می‌خواهیم برویم و دولت چاره‌ای جز اجرای مصوبه‌ی مجلس ندارد چون در آن مجازات وجود دارد. اما می‌شد این مصوبه حساب‌شده‌تر و با قوت بیش‌تری می‌بود.

خبرفوری: به بحث اقتصادی و نقدها به دولت آقای روحانی را مطرح کردید به صورت مشخص در حوزه‌ی اقتصادی دولت شما کدام کاری که آقای روحانی در حوزه‌ی اقتصاد انجام داد را نمی‌کند تا وضعیت مردم پس از 8 سال مانند امروز نشود

عباسی : ما کوشش می‌کنیم برای مدیریت خود جیب مردم را خالی نکنیم. کاری که دولت آقای روحانی با افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی انجام داده است سبب فقیرشدن مردم شده است کاری که در بورس شد فاجعه و برای مردم فریب بود. برای سرمایه‌گذاری مردم در بورس تبلیغ کردند دولت که نباید با مردم خود این کار را انجام دهد تا شماری به میدان بیایند و از رانت استفاده کنند و اطلاعات را بگیرند و حقوقی‌های بزرگ ناگهان سهام خود را در معرض فروش بگذارند و نیم ساعت پیش از آن از فروش خارج شوند و به کار دیگری مشغول شوند. قوه‌ی قضاییه حتما باید به این مسائل رسیدگی کند. رخدادی که در بورس رخ داده است چیزی نزدیک به 40 تا 50 میلیون از مردم جامعه درگیر مسائل آن شدند. چرا دولت نباید با مردم صادق باشد؟ چرا باید کسری بودجه داشته باشد و بخواهد آن را با جیب مردم پر کند؟ ما حتما این کارها را انجام نخواهیم داد. دولت ما دولت صداقت با مردم است و ما شفافیت را جدی می‌گیریم تا اطلاعات اقتصادی به کسانی‌که می‌خواهند در محیط اقتصادی کشور فعالیت کنند عادلانه باشد چیزی نباید پنهان باشد تا افرادی از رانت استفاده کنند و شاهد این اندازه فاصله‌ی طبقاتی در جامعه‌ باشیم.

نیامده ام تا به نفع کسی کنار بروم

خبرفوری: به نشستی که با وزاری دولت آقای احمدی‌نژاد داشتید اشاره کردید که خطاب به آن‌ها گفتید مرا به‌عنوان کاندیدا انتخاب نمی‌کنید فکر می‌کنید در این انتخابات در جمع اصول‌گرایان چگونه خواهد بود؟ شما تا پایان می‌مانید یا اگر چهره‌ای از جریان اصول‌گرا کاندیدا شود به نفع ایشان کنار می‌کشید ؟

عباسی : من به‌صورت مستقل در این انتخابات شرکت کرده‌ام و حرف‌ها و ایده‌های خود را دارم و قصد دارم از تمامی ظرفیت‌های کشور استفاده کنم و نه تنها اصول‌گراها و کسانی‌که می‌گویند ما انقلابی هستیم چون تعریف اصول‌گرایی متفاوت است. از دید من اصلاح‌طلبان و کارگزاری‌ها و حتا کسانی‌که جزو هیچ‌یک از این‌ گروه‌ها و احزاب نیستند هم هر یک تجربه دارند. ما به سمت تمامی مردم حرکت می‌کنیم. بازگشت به مردم دارای این مفهوم است ما باید همه‌ی مردم را در نظر بگیریم و شکاف‌هایی که در حاکمیت و میان مردم و حاکمیت به‌وجود آمده است از بین ببریم و اگر توانستیم این کار را انجام دهیم می‌توانیم پایدار باشیم و کشور را حفظ کنیم و پیشرفت‌هایی که مردم از انقلاب می‌خواهند را محقق کنیم. پس من این‌گونه نیامده‌ام که بخواهم به نفع کسی کنار روم اما تابع نظرات شورای نگهبانم و پیشینه‌ی من مشخص است در وزارت کشور نام‌نویسی خواهم کرد به هنگام این کار تاملی داریم که شورای محترم نگهبان بررسی کند و دیدگاه خود را اعلام کند. پس از اعلام نظر شورای نگهبان اگر من جزو شماری بودم که تایید گرفتم هستم و با مردم صحبت خواهم کرد تا تصمیم بگیرند.

خبرفوری: اگر افرادی مانند آقایان رئیسی یا قالیباف کاندیدا شوند به نفع آن‌ها کنار نمی‌روید؟

عباسی : چه دلیلی دارد که کنار بروم؟

خبرفوری: برای اجماع در جبهه اصولگرایی.

عباسی : من اجماع را این‌گونه نمی‌دانم. من مستقلم در مجلس هم این‌گونه نام‌نویسی کردم رای‌ام هم کم بود اما ایرادی نداشت چون تبلیغی هم نکردم البته نشد که این کار را انجام دهم چون هیچ ابزاری در اختیارم نبود اما من ماندم چون حرف تازه و دیگری داشتم. من این روش و عبارت را که بگوییم آسمان باز شده است و تنها این افراد پایین افتاده‌اند را قبول ندارم ما باید اجازه دهیم ظرفیت‌های پنهان جامعه وارد شوند چرا اجازه‌ی این کار را نمی‌دهیم؟ چرا اجماع روی افراد دیگر صورت نگیرد؟ آقای قالیباف در مجلس باشند و آن‌جا را اداره کنند. نمی‌شود همه‌ی پست‌ها و مقام‌ها را با هم خواست یا جنس آقای رئیسی با قوه‌ی قضاییه هماهنگ است اکر ما می‌خواهیم به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم بدون عدالت می‌توانیم این کار را انجام دهیم؟ آقای رئیسی وارد قوه‎ی فضاییه شدند و دست به کارهای خوبی زده‌اند که وظایف این قوه بوده است و نمی‌خواهم بگویم شق‌القمر کرده‌اند اما خوب است که وقت می‌گذارند چون همه می‌دانیم این مسائل مربوط به عقب‌افتادگی کشور در حوزه‌ی عدالت است. ایشان باید سال‌ها کار کنند تا این عقب‌افتادگی را جبران کنند و پس از آن تازه باید دست به نوآوری در حوزه‌ی عدالت زند. قوه‌ی قضاییه‌ی ما باید در داخل کشور عدالتی را گسترش دهد که هر کسی از مردم که به دادگاه رفت از آن راضی خارج شود البته بحث من عدالت است چون هر کسی که حکم علیه‌اش صادر شود مسلما ناراضی است. اما مردم باید تبلیغ کنند که رشوه در دستگاه ما نیست و یا حکم‌ها با یک تلفن جابه‌جا نمی‌شود و قاضی‌ها و کارشناسان دادگستری و وکلا و منشی‌ها سالم‌اند و در این میان پرونده‌ای جابه‌جا نمی‌شود. نوبت کسی را جلو نمی‌اندازند و پرونده‌ای گم نمی‌شود. تمامی این‌ها مربوط به تبلیغات تمدن‌سازی است چون تمدن بدون عدالت محقق نمی‌شود و بهترین مبلع برای این کار هم مردم هستند. آن‌ها به مردم دنیا بگویند کشور ما امن است و پلیس و قاضی ما خوب کار می‌کند و ما از احکامی که صادر می‌شود راضی و خشنودیم ولو علیه ما باشد.

چرا قالیباف و رئیسی کنار نکشند؟

خبرفوری: پس توصیه‌ی شما به روسای دو قوه این است که وارد عرصه‌ی انتخابات نشوند ؟

عباسی: بله در دوره‌های گذشته هم به این میدان آمده‌اند اما مورد توجه و اقبال مردم قرار نگرفتند پس اگر همین دستگاه‌هایی که متصدی آنند را اداره کنند کافیست البته باید بگویم که حتا اجازه نمی‌دهند ما وارد آن‌ دستگاه‌ها شویم البته من که نمی‌توانم وارد قوه‌ی قضاییه شوم و برای مردم کاری انجام دهم اما در مجلس می‌توانم اما اجازه‌ی این کار را به من نمی‌دهند. حال که تصدی این بخش‌ها را دارند همان‌جا بمانند و اجازه دهند دیگر عرصه‌ها برای دیگران باز باشد.

قالیباف در مجلس فقط 120 رای دارد

خبرفوری: اگر جزو فهرست نهایی و تاییدده‌ی شورای نگهبان برای ریاست‌جمهوری نباشید در مجلس و برای هیئت رئیسه‌ی امسال برنامه‌ای دارید؟

عباسی : من به احتمال زیاد برای ریاست مجلس نام‌نویسی خواهم کرد اما شیوه‌ام همان روش پیشین است که وارد فراکسیون خاصی نمی‌شوم و مستقل شرکت خواهم کرد و گمان می‌کنم امسال بیش از سال گذشته رای بیاورم. کمیسیون انرژی هم بستگی به همکارانمان و خواست آن‌ها دارد. تاکنون مشکل خاصی نداریم و با هم همکاری و هم‌اندیشی و کارگروه‌های مشترکی داریم و کمیته‌هایمان در کمیسیون انرژی فعالند و در تنظیم بودجه‌ی 1400 هم دستاورد خوبی داشته‌ایم و برای سال آینده هم حرکتی را آغاز کرده‌ایم. این موارد قائم به شخص من نیست و هر شخصی که سکان ریاست کمیسیون انرژی را به دست بگیرد چون کار تشکیلاتی است و در حافظه‎‌ی کمیسیون مانده است انجام‌شدنی است.

خبرفوری: باتوجه به اشاره‌ای که به بودجه کردید و انتقاداتی که در این زمینه از هیئت رئیسه می‌شود فکر می‌کنید آقای قالیباف بتواند برای بار دیگر رای کافی برای ریاست مجلس را به دست آورد؟

عباسی : آقای قالیباف نزدیک به 120 رای دارد یعنی این‌ها بیش‌تر حزبی و تشکیلاتی‌اند و این‌گونه نیست که خیلی جابه‌جا شوند اما 230 رای دیگر را ندارد. چون سال گذشته اجماعی شکل گرفت و می‌خواستند مجلس کار خود را با توان بالا آغاز کند اما هنگامی‌که توقعات نمایندگان برآورده نشد سبب بروز اختلافاتی شد و این طبیعی است هنگامی‌ هم که مجلس یک دست باشد این مشکلات به‌وجود می‌آید. افراد یک‌دیگر را نمی‌شناختند و نزدیک به 170 نماینده بار نخستشان بود که وارد شده بودند ازجمله من بنابراین تجربه‌ی کافی نداشتند. البته چون من در دولت حضور داشتم برخی مناسبات را می‌دانستم اما دیگر دوستان این تجربیات را نداشتند بسیاری از آن‌ها جوانند و با استفاده از حمایت‌هایی که شدند به مجلس راه پیدا کرده‌اند. باید به این افراد فرصت داد تا تجربه به دست آورند. همینک در مجلس شاهد ایجاد تعادل هستیم. هیئت رئیسه حتما تغییر خواهد کرد. در مورد شخص رئیس چیزی نمی‌گویم اما هیئت آن دچار دگرگونی خواهد شد. ممکن است رئیس یا نایب آن وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شوند. باید بدانیم این‌ها نوعی چهره‌سازی است چون این‌ها از پیش برنامه داشتند و اتاق فکر دارند و پول‌هایی در اختیارشان قرار می‌گرفته است تا این اتاق فکر را اداره کنند دارای ساختمان و تشکیلاتتد که البته ایرادی هم ندارد مانند مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی که 8 سال مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را به آقای روحانی سپرد و امروز مشکلات کشور محصول تفکرات ایشان است و مشکلات زمان آقای احمدی‌نژاد هم ناشی از همین انتخاب است آن‌ها در آن مرکز نشستند و این نقشه‌ها را کشیدند تا این بلاها را برسر کشور بیاورند و اقتصاد را به این شکل نابود کنند و سرزمین پرمشکلی را به دولت بعدی تحویل دهند.

فرزندانم ایران هستند و علاقه ای به مهاجرت ندارند

خبرفوری: یکی از مشکلاتی که مردم بسیار به آن اشاره می‌کنند بحث آقازادگی است. ما در خبر فوری کمپینی دیگری با نام فرزندت کجاست داشتیم که از مسئولان می‌پرسیدیم فرزندانشان کجا و مشغول چه کاری هستند. من از شما می‌پرسم فرزندانتان چه می‌کنند. ایران هستند یا خیر.

عباسی : من موفق نشدم به دلیل مشغله‌ها و دوران جنگ و سازندگی فرزند زیادی داشته باشم تصور خودم بسیار بیش‌تر بود. من دو فرزند دارم الحمدالله بچه‌های خوبی هستند پسرم درحال تمام‌کردن مقطع دکترا در رشته‌ی مخابرات و مهندس مخاربرات است و دخترم هم در مقطع فوق‌لیسانس علوم سیاسی خوانده است و لیسانس حقوق هم دارد پسرم شاغل است اما دخترم خیر. هر دو در داخل کشور درس خوانده‌اند مانند دیگر مردم در دانشگاه‌های دولتی و آزاد کشور تحصیل کرده‌اند و انگیزه‌ی خارج رفتن هم ندارند.

نمی توانیم جلوی امواج را بگیریم؛ در فضای مجازی از چه می ترسیم؟

خبرفوری: باتوجه به ویژگی خبرفوری که رسانه‌ای است در فضای مجازی، یکی از مسائلی که بسیار مطرح می‌شود داستان مدیریت این فضا در کشور است. ما تجربه‌ی فیلترینگ را داشتیم که از دید منتقدان چندان موفق نبود و همه از نبود مدیریت می‌گویند درعین این‌که ازسوی نهادهای بسیار زیادی که در حوزه‌ی فضای مجازی مسئولیت مستقیم یا غیرمستقیم دارند نفوذ و فشار کم نیست. شما برای این فضا برنامه‌ی خاصی دارید؟ فکر می‌کنید مشکل کجاست که هم کسانی‌که که این فضا را کنترل می‌کنند ناراحتند هم کسانی‌که در این حوزه فعالیت می‌کنند احساس می‌کنند در این عرصه رهاشدگی وجود دارد.

عباسی : ما باید نخست برای خود این موضوع را حل کنیم که چرا باید ار فضای مجازی بترسیم. اگر کمی به گذشته برگردیم پی می‌بریم که پیش از پیروزی انقلاب اسامی تحت نفوذ امواج الکترومغناطیس از کشورهای اطرافمان بوده‌ایم. اگر مردم به فیلم‌های آن زمان دقت کنند نواحی مرزی دو یا سه آنتن داشتند که هر کدام در یک سو قرار داشت. مردم از پیش از انقلاب اسلامی تلویزیون‌های عربی و تاجیک و ترکمن و آذربایجان را می‌گرفتند یعنی ما نمی‌توانیم مانع از ورود امواج شویم. چه اتفاقی افتاد؟ در آن هنگام مردم این تلویزیون‌ها را دیدند و انقلاب اسلامی کردند اگرچه در داخل کشور ما هم بسیاری مسائل باز بود اما حاصل توسعه‌ی رژیم گذشته انقلاب اسلامی شد و اصلا با آن توسعه هماهنگ نیست. حاصل توسعه‌ی سیاسی در دولت آقای خاتمی دولت احمدی‌نژاد بود اگر به این‌ها بنگریم می‌پرسیم چرا این‌ها پاسخ نمی‌دهد؟ چون رفتار جامعه‌ی ایران خاص است. ما در درازای تاریخ قوم مقاومی بودیم هر تهاجمی را هضم کردیم ما از بین نرفتیم آن‌ها را از بین بردیم حتا ممکن است 50 تا 100 سال هم طول کشیده باشد. ما در برابر تهاجم ورزش باستانی را ابداع کردیم. ما جامعه‌ی خود را با ورزش باستانی حفظ کردیم. ورزش‌کاران ما باید این مسائل را بدانند که ریشه‌ی ما در این ورزش است. ما در مسائل علمی هم از الگوی ورزش باستانی در برابر دشمن استفاده می‌کنیم حتا در زمینه‌ی هسته‌ای. تمامی این‌ها رخ داده است. ما تمامی این الگوها را در کشور داریم پس در فضای مجازی از چه چیز می‌ترسیم؟

ما باید جامعه‌مان را قوام دهیم و آن‌ها را نسبت به فضای مجازی واکسینه کنیم تا افراد خود به‌دنبال انحرافات و آشوب‌های سیاسی در این فضا نروند اما از آن سو هر جا که تهاجم دشمنان علیه کشور باشد باید به شدت با آن مبارزه کرد

اما فضای مجازی هیچ کشوری هم به بازی کشور ما نیست. انواع و اقسام فیلترشکن‌ها وجود دارد و مردم به هر سایتی که بخواهند می‌روند. هر شب تا دو دقیقه از ساعت 9 شب می‌گذرد روی تلویزیون بی‌بی‌سی پارازیت می‌آید همه موبایل دارند و همین که بزنند بی‌بی‌سی پرشین حتا با نرم‌افزار و بدون فیلترشکن هم می‌توان این تلویزیون را دید. این پارازیت به چه دلیل است؟ کسانی‌که دیش ماهواره دارند نمی‌توانند از موبایل یا فیلترشکن و کامپیوتراستفاده کنند؟ مگر ما دربرابر ویدئو موفق بودیم؟ از هنگامی‌که نوارهای ویدئو به بازار آمد چه بتاماکس و چه وی‌اچ‌اس که امروز منقرض شده است و پس از آن سی‌دی و دی‌وی‌دی آمد. آیا ما توانستیم مانع استفاده این وسایل شویم؟ آیا هنوز ضعیفیم؟ آیا باید مانند طالبان تلویزیون‌ها را بشکنیم تا بگوییم نباید نگاه کنید؟ خیر دنیای امروز دنیای امواج و تکنولوژی است. ما نمی‌توانیم مانع گسترش آن شویم اما باید از همین سیستم‌هایی که حاصل فکر بشری در دنیاست بهره بگیریم چگونه زندانی‌ها را آزاد می‌کنیم اما برایشان پابند می‌گذاریم تا از یک منطقه بیرون نروند؟ پیش‌تر این‌ها را در فیلم می‌دیدیم امروز قوه‌ی قضاییه این کار را اجرا می‌کند. این خیلی خوب است باید زندان‌ها خالی شود تا بیماری و هزینه‌های دولت زیاد نشود. در این موضوع هم باید برای فرزندانمان کنترل بگذاریم. نباید باز باشد. ما باید سیم‌کارت‌های مخصوص کودکان و نوجوانان داشته باشیم و مطمئن باشید خانواده‌ها حتا اگر قیودات مذهبی هم نداشته باشند بچه‌های خود را در مسائل اخلاقی و قمار کنترل می‌کنند. پس می‌خواهیم جلوی چه چیزی را بگیریم؟ باید با هم کنار بیاییم اما ازسوی دیگر ما کشوری هستیم که زیر فشار و تهاجم فرهنگی هستیم. عقلای جامعه باید بنشینند و دراین زمینه فکر کنند و از دید من در این بخش مراجع تقلید نقش اساسی دارند. مشکل کنونی ما با جوانان این نیست که آن‌ها ماهواره می‌بینند یا در فضای مجازی هستند مشکل این است که در جامعه‌ی ما فهم اجتهاد و تقلید تغییر کرده است. در گذشته به چه شکل بود که مرجعی می‌گفت این نجس یا پاک و یا حلال و حرام است. مردم در گذشته مسائل اعتقادی و اخلاقی و حتا معاملات اقتصادی را ار مرجع تقلید می‌پرسیدند. إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر ما در جامعه چه اندازه نماز را ترویج می‌دهیم؟ چرا مدام درحال بگیر و بنندیم؟ خداوند گفته است نماز از فحشا و منکر جلوگیری می‌کند پس چرا ما همین آیه‌ی قرآن را درنظر نمی‌گیریم؟ اگر ما از نماز دور شدیم در فضای مجازی به‌دنبال خلاف می‌رویم. مگر خلاف تنها اخلاقی است؟ خلاف اقتصادی هم وجود دارد اما اگر دین‌دار باشیم یا دست‌کم دارای هویت ملی باشیم درگیر فرهنگ بیگانه نخواهیم شد. ما در مورد موسیقی هم اوضاعمان به همین شکل است و من تمامی این‌ها را مرتبط با فضای مجاری می‌دانم. در حوزه‌ی موسیقی بحث اجتهادی ما هنوز عقب است. ما در این مورد نتوانسته‌ایم مساله را درست موشکافی کنیم. از یک سو در صداوسیما تار و تنبک را نشان نمی‌دهیم از سوی دیگر در بهارستان هر آلت موسیقی‌ای که بخواهیم می‌توانیم در ویترین مغازه‌ها ببینیم. به‌هرروی تکلیف ما در دیدن آلات موسیقی چیست؟‌ یا ترویج کلاس‌های موسیقی به همین ترتیب. ما باید به این نکته دقت کنیم که همینک موسیقی ایرانی را چه کسی حفظ می‌کند؟‌ ‌آیا این کار را باید جمهوری اسلامی انجام دهد یا کشورهای خارجی؟ یعنی از این‌جا به افغانستان و تاجیکستان و انگستان مهاجرت کنند و آن‌جا این کار را انجام دهند تا آن‌ها مدعی موسیقی ما شوند؟ سپس آثار هنری و فرهنگی و قدمات تاریخی ما را به نام خود ثبت کنند به‌ویژه کشورهای تازه زاده شده‌ی اطراف ما بخواهند فرهنگ ایران قدیم را به نام خود زنند درصورتی‌که آن‌ها جزوی از ما بودند. ما باید در این مورد فکر کنیم. من از تمدن نوین اسلامی سخن گفتم اما ما بدون هنر نمی‌توانیم به آن‌جا برسیم. در این‌جا می‌خواهیم چه چیزی و چه نوع از هنر را فیلتر کنیم؟ آیا ما نباید تبادلات هنری داشته باشیم؟ متوجه باشیم دیگران در هنر مانند نقاشی و مجسمه‌سازی و مسائلی که به بت‌پرستی نزدیک نباشد چه می‌کنند؟‌ ما باید مراودات بین‌المللی داشته باشیم. من این را به‌عنوان شعار انتخابات و تبلیغات نمی‌گویم چون ما باید در حوزه‌ی تولید محتوا برای هنر کار کنیم. ما باید نویسنده و شاعر داشته باشیم. ما هنوز اتکایمان به شعرای قرون گذشته است آن‌ها مبانی ما هستند اما چرا اجازه زاده‌شدن شعرای تازه را نمی‌دهیم؟ امروز چقدر رمان‌‎نویس و نویسنده در جامعه داریم؟‌ چه اندازه در کشور در حوزه‌ی نوشتن حمایت می‌کنیم؟‌ همان‌گونه‌که در مورد دیگر حوزه‌های هنری گفتم و به‌ویژه در علوم انسانی. از دید من اگر ما به آموزگاران و استادان بها دهیم دیگر نباید از فضای مجازی بترسیم. ما لشگر بزرگی از استادان و معلمان را داریم. امروز نقش این‌ها در جامعه کم‌رنگ است. این افراد می‌توانند در کشور نقش پررنگ‌تری داشته باشند اما نه پررنگ‌تر از ضعیفی که امروز هستند

خبرفوری:‌ یعنی همان شآنی که اخیرا هم حضرت آقا در بیانانتشان به آن اشاره کردند و از شأن معلمی گفتند...

عباسی : بله این شان باید بالا بیاید و برگردانده و تقویت شود. آموزگاران باید در جامعه احساس شخصیت داشته باشند. دانش‌آموز در ابتدا باید آن‌ها و سپس استاد دانشگاه را ببیند. چرا معلمان باید فقیرترین قشر جامعه باشد؟ در دانش‌آموز ما چه انگیزه‌ای پیدا خواهد کرد تا بخواهد روزی آموزگار شود‌؟ همه می‌خواهند پزشک و دندان‌پزشک و داروساز یا مهندس برق شوند. ممکن است همه در این رشته‌ها استعداد نداشته باشند. ممکن است بسیاری در حوزه‎‌ی علوم انسانی و تدریس استعداد داشته باشند و بتوانند با انسان‌های دیگر خوب ارتباط برقرار کنند و مطالب را به‌خوبی منتقل کنند. ما باید این جو را تغییر دادیم. از دید من بحث محدودکردن فضای مجازی و فیلترینگ مساله‌ی ما نیست. ما باید به هم اعتماد کنیم مساجد ما و پیش‌نماز و روحانی آن‌جا فعال‌تر باشند و مردم را به مسجد دعوت کند او باید کاری کند تا اهالی محل با انگیزه به آن‌جا بیایند. آموزگاران و استادان دانشگاه در کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار تاثیرگذارند و ما باید جامعه‌مان را قوام دهیم و آن‌ها را نسبت به فضای مجازی واکسینه کنیم تا افراد خود به‌دنبال انحرافات و آشوب‌های سیاسی در این فضا نروند اما از آن سو هر جا که تهاجم دشمنان علیه کشور باشد باید به شدت با آن مبارزه کرد درست مانند موشک‌زدن است. ما برای چه موشک داریم؟ تجهیزات نظامی، آموزش، ارتش و سپاه برای چه داریم و به چه دلیل در حوزه‎‌ی دفاع فعال هستند؟ مگر دفاع تنها نظامی است؟ ‌ما باید در حوزه‌های سایبری و فضای مجازی هم دفاع داشته باشیم و این‌ها سد دفاعی خاص و قدرت تهاجمی می‌خواهد. یعنی اگر کسی بخواهد از راه فضای مجازی یا حملات سایبری به ما نفوذ کند و به سرمایه‌ی ملی ما آسیب زند چون من منابع انسانی را سرمایه‌ی اصلی کشور می‌بینم. اگر کسی بخواهد آن‌ها را به سمت اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های رفتاری ببرد این فرد یا گروه دشمن نسلی جامعه‌ی ماست که می‌خواهد نسل ما را نابود کند و ما باید دارای سپر دفاعی محکمی در این مواقع باشیم و با توان بالا وارد کار شویم.

خبرفوری: بسیار سپاس‌گزارم که در گفتگو با خبرفوری شرکت کردید. اگر نکته‌ دیگری دارید بفرمایید.

عباسی : موفق باشید. امیدوارم شما در حوزه‌ی رسانه با همین صداقت پیش برید و مردم را بیش از پیش به حقوق خود آگاه کنید چون هر اندازه مردم به حقوق خود آگاه‌‎تر باشند جامعه‌ی بانشاط‌ تر و مقاوم‌تری خواهیم داشت.

فیلم کامل این گفتگوی انتخاباتی را می توانید در ادامه ببینید و پیرامون آن نظر بدهید.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 30
  • نورعلی سیدی
    0

    من به هیچ کس رای نمیدهم

  • احمد
    0

    شکمت پر است ،مردم اکثرا گشنه اند رودها که خشکیده کارها هم که خوابیده کمترین راه مذاکره برای فروش محصولات کارخانه ها وصادرات وواردات وکارهای بانکی وغیره است .ظریف گفت از داخل نمی گذاشتند برجام تحقق نماید از پرتاب موشک وعبری نویسی در شب مذاکره تا تحدید ها وسخنرانی های مکرر برعلیه برجام وغیره ،وقتی نرخ دلار با مذاکره کم وزیاد می شود .وهمینطور قیمت ها برای شما که به فکر مردم نیستی معلوم است فرقی ندارد .

  • عبدالله
    0

    دعوای فریدون با محمد جواد

  • علی صابر
    0

    از مصاحبه استادعباسی انقلابی لذت بردم،انشاالله درانتخابات باقدرت شرکت کنه همه دلسوزان نظام درکنارایشان هستن

  • علیرضا
    0

    من ایشون رو نمی شناسم ، ولی وقتی دانشمند و نخبه هسته ای هستند و (حتی مورد ترور هم قرار گرفتد) و زمانی معاون رییس جمهور هم بودن ، به نظر من از بقیه نامزدها اصلح تر هست . هرچند به این دلیل که مستقل وارد انتخابات شدن قبول نمی شن ...

  • انجماد
    0

    متاسفانه مغزهای یخ زده امثال آقای عباسی انقدر درجه انجمادش در فریبکاری و ریا و باندبازی بالاست که امیدی به بهبودی آن بزودی نمی رود فقط شفای عاجل برای بیماران کرونایی داریم. والسلام

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      نادون تهمت نزن

  • ممد
    0

    انسان خوبیه ولی رای بی رای،،

  • یعقوب فتحی
    0

    خدایا کمک کن طرفدار غرب ریس جمهور نشود چون باید ۸ ساله دیگه منتظر نتیجه مذاکره بمونیم تا لبخند تحویل مادهند

    نظرات شما -
    • saman
      0

      حالا خوبه خود رهبر گفتن که وزیر خارجه هیچکارست

  • رامین
    0

    منجمد مُخ

  • ی ط
    0

    شما نماینده کدام کوه هستید؟ آب که سربالا بره قورباغه ابوعطا میخونه وقتی مردم در انتخابات کم مشارکت کنند آدمهایی چون عباسی توهم میزنند،فکر می‌کنند ایران مثل پشت کوهی ها هستند بهش رای بدهند.شما میخواهید مملکت را اداره کنید !

  • جلال عامری متنفر از جریان سازش ضد ظهور
    0

    ظریف الان دقیقا کجاست؟!از تو کدام سوراخ توئیت میزنه این مردک امریکایی؟@!

    نظرات شما -
    • به جلال عامری
      0

      از سوراخ تو آره خود تو ریاکار کاسب تحریم تو تو تو تو تو تو تو تو تو تو زاررررت بزرگ به نامت زده شده

  • ک ب
    0

    اقای عباسی اخر در مصاحبه ات از ابتدا تا انتها نگفتی این کشور را چه جوری می خواهی اداره کنی از اقتصاد یک کلمه حرف نزدی از بیکاری چه طوری می خواهی بیکاری رو کم کنی از اعتیاد ویرانگر یک کلمه حرف نزدی از گرانی اجناس و معیشت مردم حرف نزدی چه برنامه ای برای ارزان کردن اجناس داری وقتی مذاکره با دنیا رو رد می کنی وقتی برجام رو قبول نداری وقتی کشور در تحریم بین المللی از طرف شورای امنیت قرار بگیره دیگه نه نفت می توانی صادر کنی و نه چیزی می توانی صادر بکنی چطوری می خواهی کشور رو اداره کنی ؟؟؟ با کارخانجات بسته شده که هیچگونه مواد اولیه ای ندارند چطوری می خواهی مواد اولیه انها رو تامین کنی ؟؟ با تورم موجود در کشور و پایین امدن ارزش پولی چه برنامه ای داری ؟؟ با گرانی مسکن وقتیکه مواد اولیه انها بدلیل تحریم وجود نداره ؟؟؟ شما کل مصاحبه اتان بیشتر در مورد اتم و انرژی هسته ای و فردو و اب سنگین و من چه گفتم قرار گرفته !!!!

  • شوقی
    0

    عباسی جان ایا مذاکره و توافق بین نظام مقدس جمهوری اسلامی و شیطان بزرگ در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ تا امروز بگفته ظریف قبول داری یا تکذیب میکنی ، متشکرم اگر جواب دادی

  • جواد
    0

    بهتر روز واستراحت روز انتخابات هست حال میده بخوابی چون بیدار بشی میبینی که یکی را از صندق در آوردن

  • علوی
    0

    به کامنت گذار بی اصالت وهویت بنام ی ط : هرگز در این مطلب شک نکن که سگ یک پشتکوهی با شرف وبا غیرت وتلاشگروتولید کننده به صدها انگل بی خاصیت و زائد چون تو می ارزد که جز اسراف اکسیژن و مصرف گرایی محض ولولیدن مانند کرم ، هیچ هنر وبهره دیگری برای بشر در روی زمین ندارید .

  • سرباز، مختارزمانه
    0

    سلام وعرض ادب خدمت همه بخصوص کامنت گذاران کم ظرفیت که به همدیگه......‌‌...‌‌؛بابایه مقدار ادب هم خوب چیزیه؛انشاالله با امدن منجی مردم جناب دکتر عزیز احمدی نژاد همه گمانی زنیها ختم به خیر میشه و دوران شکوفایی وسازندگی اغاز میشه و مهم تر از همه جوانان عزیز دوباره امیدوار به زندگیشون خواهن شد.به امید حق تعالی

  • کاربر ناشناس
    0

    مصرف ظریف تمامه

  • مهدی
    0

    این‌ هنوز نمیدونه یا خودش و زده به نفهمی.‌‌‌ که میدان همه کارست.. پس لطفا یا ساقیت و عوض کن یا در مقدار مصرفت به تجدید نظری بکن!!.

  • احمد
    0

    حالا کی به شما رای میده

  • سرباز، مختارزمانه
    0

    دربودن استادی بزرگ واندیشمندی شجاع همچون دکتر احمدی نژاد؛شاگردی همچون شما تحویل جامعه میشود و دربودن عمو کلید ساز شاگردی مثل پرفسور جهانگیری

  • مهرداد سربندی
    0

    آقای عباسی تو هم برای گرم کردن تنور انتخابات آمدی. خب ازت ممنونیم که نقش هیزم را دارید. اما یادتان باشد هیزم اگر تر باشد دود می کند و کسی نزدیک تنور پر از دود نمی شود. تو هم مثل خیلی از رجال مثلا سیاسی . فکر می کنی اگر حرفهای بزرگ بزنی یا در مورد افراد بزرگ حرف بزنی . قهرمان ملی می شوی. خدا لعنت کند کسی را که سال 88 شما را بدعادت کرد. به نظر حالا که یکشرایطی بوجود آمده تا با 27 هزار رای وارد مجلس شوی. خدا را شکر کن. دو دستی صندلی مجلس را بچسب. دیگه ته رشد تو همینقدره. بعید می دونم حتی معاون وزیر هم بشی. رئیس جمهور که اصلا فکرش را هم نکن. اذیت می شی.

  • علی د ربداقون جنگ
    0

    سوال آیا کسیکه چند صباحی مسؤل انرژی اتمی بوده میشودفرد. سیاسی دوم شما رای نمی آری بیخودی وقت دیگران تلف نکن داده

  • ملت
    0

    سلام بر آقای عباسی با اکثر نظرات شما موافقیم .اما در هر حال اقبال اکثریت مردم آقای دکتر احمدی نژاد است این را همه میدانند،چون کارایی و تجربه او در دورن هشت ساله ریاست جمهوری خصوصا در زمینه مسکن و بهداشت ودرمان و...بسیار عالی بود.ومردی شجاع و مستقل و حامی محرومان بوده وهست.ودرنهایت هم این مردم هستند که باید برای خود تصمیم بگیرند نه شورای نگهبان،پس شورای نگهبان هم باید احترام خ/ودش را در بین مردم حفظ کند و بدبینی نسبت به نظام و اسلام و انقلاب برای مردم بوجود نیاورد.وبرای حرف خود ارزش قائل شوند،چون خودشان روی صندوق می نویسند میزان رای ملت است.

  • ملت
    0

    سلام بر آقای عباسی با اکثر نظرات شما موافقیم .اما در هر حال اقبال اکثریت مردم آقای دکتر احمدی نژاد است این را همه میدانند،چون کارایی و تجربه او در دورن هشت ساله ریاست جمهوری خصوصا در زمینه مسکن و بهداشت ودرمان و...بسیار عالی بود.ومردی شجاع و مستقل و حامی محرومان بوده وهست.ودرنهایت هم این مردم هستند که باید برای خود تصمیم بگیرند نه شورای نگهبان،پس شورای نگهبان هم باید احترام خ/ودش را در بین مردم حفظ کند و بدبینی نسبت به نظام و اسلام و انقلاب برای مردم بوجود نیاورد.وبرای حرف خود ارزش قائل شوند،چون خودشان روی صندوق می نویسند میزان رای ملت است.

  • مهدی رمضان پور
    0

    همه کاندیدها اول از این حرفها میزنن بعد که به قدرت رسیدن اون روی ....را نشان میدن.مثل همین روحانی

  • آره
    0

    خودشم میدونه رجل سیاسی نیس ولی داره لابی گری و چونه برا ریس مجلس شدن میکنه.

  • کازرونی
    0

    برو بابا 2 سال نماینده کازرونی چکار برا شهرستان کردی که الان اسم نوشتی برا رییس جمهوری؟! عجبا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها