ایده‌های دوست‌داشتنی برای اتاق کوچک کودک

نباید اجازه دهید کوچکی فضای اتاق خواب کودکتان، باعث شود داشتن یک اتاق زیبا را از او دریغ کنید‌. اگر به دنبال ایده‌هایی برای اتاق‌های کوچک هستید، بهتر است این مقاله را بخوانید.

ایده‌های دوست‌داشتنی برای اتاق کوچک کودک

دکوراسیون اتاق‌های کوچک نوعی چالش محسوب می‌شود. اغلب والدین دوست دارند که اتاق کودکانشان، مکانی دنج و روشن باشد و برای کارهای روزانه مثل بازی کردن و درس خواندن، شرایط مهیایی فراهم باشد. با کمی الهام و ایده گرفتن، می‌توانید فضای دلگیر و کوچک اتاق کودکتان را به محیطی دلباز و مناسب تبدیل کنید. فرقی نمی‌کند که این ایده‌ها برای اتاقی دخترانه یا پسرانه باشد، مهم این است که با نکات اولیه و اساسی آنها آشنا شوید. تخت، کمد و دیوارها بخش اصلی دکوراسیون اتاق کودک هستند. فضای اطراف کودک باید برای خودش جذاب و دلخواه باشد؛ فضایی که باعث رشد خلاقیتش شود و به وقت استراحت، بیشترین میزان آرامش و راحتی را به او بدهد.

از تختخواب ارتفاع‌دار استفاده کنید

در اتاق‌های کوچک فضای کف اتاق بسیار ارزشمند است. او گاهی بازی می‌کند و اسباب‌بازی‌هایش را روی زمین می‌ریزد. یک تختخواب بلند کمک می‌کند که کف اتاق برای این منظور بزرگ‌تر باشد. در چنین شرایطی حتی فضای زیر تخت نیز قابل استفاده است و با یک چراغ مطالعه می‌تواند به مکانی برای درس خواندن تبدیل شود. علاوه بر آن همین فضای پرت می‌تواند مثل یک کمد عمل کند و یا حتی انباری شود.

بیشتر بخوانید: در اتاق کودک خود تغییرات خلاقانه ایجاد کنید

فضایی را برای میز کار در نظر بگیرید

در یک اتاق کوچک با یک میز کار کوچک هم می‌توان محیطی متفاوت ایجاد کرد. اندازه و ابعاد میز کاملا تحت تاثیر ابعاد اتاق است. وقتی که برای اتاق کمد دیواری نصب می‌کنید، یادتان باشد که یک تخته چوب را برای همین منظور در کنار کمد دیواری در نظر بگیرید تا با چهار تا پایه تبدیل به یک میز شود. از همان تخته می‌توانید یک طبقه کوچک دیگر نیز ایجاد کنید تا چند تا گلدان یا عروسک روی آن بگذارید و حال و هوای اتاق را تغییر دهید. روی میز می‌توانید یک چراغ رومیزی بگذارید یا لامپ ریسه‌ای روی دیوار بزنید تا نور زیبایی در فضا پخش شود. به این ترتیب هم میز تحریر روشن می‌شود و کودک نور کافی در اختیار دارد و هم فضا دلچسب و زیبا می‌شود.

یک گیره لباس بالای تختخواب روی دیوار نصب کنید

اینکه بتوانید از فضای اتاق بیشترین استفاده را ببرید، بسیار مهم است‌. از کف اتاق تا سقف فضای آزاد شما است. فضای بالای تختخواب را معمولا برای کارهای هنری در نظر می‌گیرند، اما با قرار دادن یک گیره لباس می‌توانید از آنجا هم برای ذخیره‌سازی بیشتر استفاده کنید تا کودک به راحتی لباس‌هایش را آویزان کند‌.

کف اتاق را با دیوارها هماهنگ کنید‌

از تماشای این اتاق هرگز نمی‌توانید حدس بزنید که ابعاد اتاق چقدر است. علیرغم وسایل زیادی که در این اتاق است، به لطف هماهنگی رنگ دیوار و کف اتاق، آشفتگی‌ها به چشم نمی‌آیند. برای هماهنگی کف و دیوار، علاوه بر کفپوش، می‌توانید از یک قالیچه که رنگ مشابه دیوار دارد استفاده کنید. اندازه قالیچه را متناسب با اندازه و ابعاد اتاق انتخاب کنید.

از قفسه‌های دیواری استفاده کنید

از قفسه‌های دیواری استفاده کنید. شاید خیلی بزرگ نباشند و چند تا کتاب بیشتر را در خود جای ندهند، اما همان هم کافی است. هم انگیزه می‌دهد و کودک را ترغیب می‌کند که یکی را بردارد و بخواند و هم فضای اتاق و دیوار را متفاوت می‌کند.

از رنگ‌های نزدیک به هم استفاده کنید

اتاق‌های کوچک خیلی سریع شلوغ و آشفته می‌شوند و در آن احساس تنگی و خفگی می‌کنید. با هماهنگی رنگ و مدل پرده و روتختی و سایر وسایل اتاق می‌توانید حالت آرامش‌بخشی به آن بدهید. بالش‌ها و فرش کف اتاق و برخی لوازم جانبی مثل چراغ رومیزی را می‌توانید رنگ روشن انتخاب کنید یا اینکه سعی کنید همه را در یک طیف رنگی انتخاب کنید تا فضای بزرگ‌تری به لحاظ بصری ایجاد شود.

از تختخواب مناسب استفاده کنید

معمولا تختخواب به نوعی مرکز و کانون توجه اتاق خواب است. تختخواب‌های دو طبقه کلاسیک وقتی که دو کودک از یک فضا استفاده می‌کنند، صرفه‌جویی در مکان است. گاهی هم بهتر است که به جای تختخواب کودک از تختخواب بزرگسال استفاده کنید تا خیلی زود مجبور به تغییر آن نباشید. اندازه این نوع تختخواب‌ها می‌تواند با توجه به استانداردهای شما تغییر کند و عرض کمتری داشته باشد. به این ترتیب در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی می‌کنید. هر خرید و وسیله‌ای که ضرورت ندارد را حذف کنید. می‌توانید رنگ مورد علاقه فرزند خود را با اضافه کردن چند وسیله و شیء تزئینی به اتاق اضافه کنید. مبلمان چوبی که رنگ تیره ندارد، انتخاب بهتری است و باعث می‌شود که فضا نیز بزرگ‌تر به نظر برسد‌.

استفاده از کاغذ دیواری را محدود کنید

در فضاهای کوچک بسیاری از گزینه‌ها را باید حذف کرد‌. کودکان برای کاغذ دیواری طرح‌های شاد و شلوغ را دوست دارند، حال آنکه این طرح‌ها و رنگ‌ها برای فضاهای کوچک مناسب نیستند. برای اینکه به سلیقه فرزندتان نیز اهمیت داده باشید، استفاده از کاغذ دیواری که طرح شلوغ و رنگی دارد را محدود کنید‌، مثلا روی یک دیوار را کار کنید و اجازه دهید بقیه دیوارها ساده بمانند. اگر چنانچه طرح و رنگ کاغذ دیواری خیلی شلوغ است، سایر قسمت‌های اتاق را ساده و خلوت نگه دارید و نگذارید شلوغ شود‌. ما در این عکس از یک دیوار با پوشش کاغذ دیواری شلوغ استفاده کرده‌ایم و سایر دیوارها ساده هستند، حتی سعی کرده‌ایم رنگ و طرح کاغذ را به رنگ روتختی و چراغ مطالعه نزدیک انتخاب کنیم تا‌ هارمونی بیشتری ایجاد شود.

شکل اتاق را ارزیابی کنید

برخی اتاق‌ها شکل و فرمی نامتعارف دارند. با ساختن انباری، قفسه و کشو می‌توانید ابعاد و فرم نادرست آن را درست کنید. در چنین فضاهایی باید کمی سفارشی‌شده‌تر وارد عمل شوید. اگر اتاق حفره‌ها و کنج‌هایی دارد، می‌توانید با چند تکه کمد و کشو، فرم عجیب و غیر عادی آن را تصحیح کنید. اتاق خواب را با کمی حوصله و دقت می‌توان بسیار زیبا کرد.

از مبلمان چند منظوره استفاده کنید

قرار دادن چیزهای زیاد در یک اتاق کوچک احساس خفگی به انسان می‌دهد. یک چیزی شبیه احساس چسبندگی در خون. معمولا کودکان وسایل زیادی دارند و باید لوازم و وسایل آنها را اولویت‌بندی کرد. چیزهای ضروری را حذف نکنید، ولی به چیزهای غیر ضروری اصلا فکر نکنید. هر چیزی که بیشتر نیاز دارد، می‌شود وسیله ضروری. مثلا کودک لزوما نیاز به رخت‌آویز و کمد بزرگ لباس ندارد؛ با چند ردیف کشو هم می‌توان احتیاج او را برآورده ساخت. یک تختخواب، یک میز تحریر، یک صندلی یا مبل راحتی برای نشستن، چند ردیف قفسه دیواری و یک کشویی بیشترین احتیاجات کودک هستند. از نظر ترکیب رنگی، تضاد رنگی ظریف رنگ‌های آبی و صورتی در اتاق باعث می‌شود که چشم کودک در اطرافش حرکت کند و در یک نقطه ایستا نماند. هنگام سفارش مبلمان اتاق کودک، به اندازه‌گیری اهمیت بیشتری بدهید تا بتوانید از فضا دقیق‌تر استفاده کنید. برخی وسایل قابلیت استفاده به چند صورت را دارند، مثلا در انتخاب صندلی می‌توانید نوعی را انتخاب کنید که هم برای نوشتن تکالیف و درس خواندن مناسب است و هم به هنگام بازی کردن کاربرد دارد یا تختخواب می‌تواند به صورت معمولی، مبل یا کاناپه باشد‌‌. وسایل و مبلمان چند منظوره برای اتاق‌های کوچک بسیار راهگشا هستند.

از سقف‌های بلند بیشترین استفاده را ببرید

اگر فضای کف اتاق کم، اما سقف اتاق بلند است، می‌توانید از این موضوع نهایت استفاده را ببرید. برخی وسایل تزئینی و بلند که از سقف آویزان می‌شوند، مثل این رشته توپی شکل، ریسه‌های نور و حتی یک درختچه باریک و بلند علاوه بر جنبه سرگرم‌کنندگی و زیبایی، باعث می‌شوند توجه به ردیف بلند و دنباله‌دار آنها معطوف شود و در ابعاد کوچک اتاق نوعی تعادل اندازه‌ای ایجاد شود.‌ شلوغی در ارتفاعات پایین اتاق، نوعی ازدحام ایجاد می‌کند و باعث می‌شود فضا کوچک‌تر به نظر برسد.‌ چنین گزینه‌هایی به ارتفاع اتاق افزوده و نوعی خطای دید ایجاد می‌شود.‌‌ دقت کنید که در این مورد دچار افراط نشوید.

منبع: زندگی آنلاین

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها