راهکارهای جادویی برای داشتن استقلال مالی

امروزه همه افراد در پی رسیدن به استقلال مالی هستند تا بتوانند کیفیت زندگی خود را بالاتر ببرند. استقلال و امنیت مالی نیاز به پیگیری و مداومت در بکارگیری راهکارهای مناسب دارد.

راهکارهای جادویی برای داشتن استقلال مالی

امنیت مالی نیازمند بکارگیری راهکارهایی است. راهکارهایی مانند: تعیین هدف و برنامه ‌ریزی، بودجه ‌بندی، سرمایه‌ گذاری، پس ‌انداز خودکار، صرفه ‌جویی، کمک گرفتن از مشاور مالی و مراقبت از دارایی‌ها.

جالب است بدانید حتی مراقبت از سلامتی نیز یکی از پایه‌های اساسی استقلال مالی محسوب می‌شود.

راهکارهای جادویی برای داشتن استقلال مالی: هدف‌ گذاری تا سرمایه‌ گذاری

حقیقت این است که با توجه به وضعیت کنونی جامعه امروزه همه افراد در هر سنی که باشند، از نوجوانان گرفته تا سالمندان در پی پیدا کردن بهترین پاسخ به این سؤال هستند که "چگونه استقلال مالی داشته باشیم".

فرقی نمی‌کند وابستگی مالی به خانواده باشد یا به کارفرما، در هر صورت با خود احساسی مانند عدم امنیت می‌آورد که بدون شک برای هیچ‌کس خوشایند نیست.

خصوصاً با توجه به تغییراتی که در سال‌های اخیر در فرهنگ ایرانیان پدید آمده است، استقلال مالی زن در خانواده نیز یک مسئله مهم به شمار می‌رود که نه تنها به امنیت مالی خانواده کمک می‌کند، بلکه احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس را نیز در بانوان افزایش می‌دهد.

اما اجازه بدهید به سؤال اول برگردیم. استقلال مالی چگونه به دست می‌آید و در واقع برای به دست آوردن آن باید چه راهی را پیش گرفت؟

در این مطلب سعی داریم بهترین و مؤثرترین نکات را در این باره توضیح دهیم و روش‌هایی کارآمد برای مستقل شدن از نظر مالی معرفی نماییم.

منتها لازم است پیش از همه، ابتدا تعریف درستی از این اصطلاح داشته باشیم.

استقلال مالی

استقلال مالی چیست؟

بسیاری از ما شاید بارها از این اصطلاح استفاده کرده باشیم و آن را به عنوان یکی از اهداف مهم خود معرفی کنیم.

ولی آیا تعریف و معنای واقعی آن را می‌دانیم؟ آیا داشتن استقلال در زمینه مالی به معنای داشتن پس ‌انداز قابل توجه است یا به معنای سرمایه ‌گذاری؟

برخی از ما نیز شاید اگر پول کافی برای خرج کردن و ساختن سبک زندگی مورد علاقه خود را داشته باشیم حس کنیم از لحاظ مالی مستقل هستیم.

اگر هم از افراد پا به سن گذاشته بپرسید، احتمالاً فکر می‌کنند داشتن یک مقرری امن برای دوران پیری و بازنشستگی به نوعی استقلال محسوب می‌شود.

اما در واقع معنای استقلال مالی می‌تواند خلاصه‌ای از تمام این موارد باشد. شما از لحاظ مالی مستقل هستید اگر به اندازه کافی و برای رفع تمام نیازهای زندگی خود ثروت داشته باشید، بدون این که نیاز باشد کار کنید.

اما اجازه دهید ساده‌تر بگوییم. صرف نظر از این تعریف، اگر می‌خواهید در زندگی مالی خود، به کسی وابستگی نداشته باشید و بتوانید به تنهایی از پس مخارج خود بر بیایید، احتمالاً احساس خوب مستقل بودن از لحاظ مالی را تجربه خواهید کرد.

به دست آوردن این سطح از استقلال و امنیت مالی بدون شک، در زمانی کوتاه و به سادگی امکان‌ پذیر نخواهد بود و نیاز به برنامه ریزی و تلاش مستمر دارد. این همان چیزی است که قرار است در این مطلب به شما آموزش دهیم.

استقلال مالی

چطور به استقلال مالی برسیم؟

حال به سراغ سؤال اصلی برویم. اگر در ابتدای جوانی هستید و دوست دارید از نظر مالی روی پای خودتان بایستید، اگر کارگر یا کارمندی ساده هستید که برای رفع نیازهای مالی خود به شدت به کارفرما وابستگی دارید و یا اگر یک زن خانه‌ دار هستید که دوست دارید به اصطلاح دست‌تان در جیب خودتان باشد، حتماً در این بخش همراه ما بمانید.

در ادامه پایه های اساسی استقلال مالی و راه‌های رسیدن به آن را برای شما بازگو خواهیم کرد.

اهداف خود را به صورت دقیق مشخص کنید

این که بگویید "من می‌خواهم از نظر مالی مستقل شوم" یک جمله بسیار کلی و مبهم است. برای رسیدن به این استقلال ابتدا باید دقیقاً بدانید چه می‌خواهید.

پس همین الان یک قلم و کاغذ بیاورید و دست به کار شوید. دوست دارید به طور دقیق در حساب بانکی خود چه مقدار پول داشته باشید؟ آن را بنویسید.

درباره جزئیات مالی و خرج و مخارج زندگی خود فکر کنید و آن‌ها را روی کاغذ بیاورید. سپس یک زمان مشخص برای رسیدن به این اهداف در نظر بگیرید.

هر چقدر دقیق‌تر درباره اهداف خود بنویسید، احتمال رسیدن به استقلال مالی مورد نظرتان را بالاتر می‌برید.

حال به سن کنونی خود برگردید و میان سن الان و زمانی که برای رسیدن به هدف تعیین کرده‌اید، نقاط عطف مالی و ریز هدف‌هایی را مشخص کنید.

نوشتن دقیق تمام هدف‌های مالی کوچک و بزرگ گامی مهم در رسیدن به استقلال و امنیت مالی محسوب می‌شود.

متوجه باشید که درآمد معادل با ثروت نیست

هر چند اگر درآمد زیادی داشته باشید جمع کردن ثروت برای شما آسان‌تر خواهد بود. اما در واقع درآمد تنها یکی از عوامل مؤثر در استقلال مالی است، نه مهم‌ترین عامل.

یک ورزشکار حرفه‌ای با میلیاردها تومان درآمد در سال، ممکن است پس از مدتی کوتاه ورشکست شود. این در حالی است که یک راننده ساده می‌تواند با مدیریت صحیح درآمد نه چندان زیاد خود، یک بازنشستگی مجلل داشته باشد.

پس آنچه اهمیت بیشتری دارد، نحوه برنامه‌ ریزی برای خرج کردن درآمد است، نه صرفاً داشتن درآمدی بالا.

بودجه ‌بندی کنید

حال لازم است یک بودجه ‌بندی مشخص و دقیق برای مخارج خود و خانواده‌تان داشته باشید. اگر رسیدن به استقلال مالی برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد، سعی کنید حتی الامکان به این بودجه‌ بندی پایبند بمانید.

به این ترتیب می‌توانید طبق برنامه‌های خود پیش بروید، به مقدار کافی پس ‌انداز کنید و صورت‌ حساب‌ها یا قرض‌های خود را به موقع پرداخت کنید.

در وام گرفتن دقت زیادی به خرج دهید

درست است که گرفتن وام‌های گوناگون در اصل چندان خوشایند نیست اما متأسفانه باید بگوییم با توجه به شرایط کنونی و برای دستیابی به استقلال مالی، وام گرفتن در بسیاری از مواقع یک روش راه‌گشا محسوب می‌شود.

اما بهتر است در انتخاب وام‌های خود دقت زیادی به خرج دهید و حسابی تحقیق کنید. سعی کنید به سراغ وام‌هایی بروید که بهره کمتری دارند و میزان اقساط ماهیانه آن‌ها متناسب با درآمد و بودجه‌ بندی شما باشند.

صرف گرفتن وام‌های بزرگ با سودهای زیاد، بدون در نظر گرفتن همه جوانب، تنها شما را به دردسر می‌اندازد.

امکانی برای پس ‌انداز خودکار فراهم کنید

پس ‌انداز کردن به طور کلی کار آسانی نیست، خصوصاً اگر درآمد شما آنچنان بالا نباشد یا در خرج کردن محتاطانه عمل نکنید.

با این حساب بهترین راه فراهم کردن امکانی برای پس ‌انداز خودکار است تا از این طریق بتوانید به اهدافی که برای استقلال مالی خود در نظر گرفته‌اید برسید.

می‌توانید از صندوق‌های مختلف پس ‌انداز، بیمه‌های عمر و… استفاده کنید. به نحوی که به محض واریز درآمد ماهیانه، مبلغ پس‌ انداز از آن کسر شود. به این ترتیب حتی اگر بخواهید هم نمی‌توانید در پس ‌انداز کردن اهمال کاری کنید.

سرمایه‌ گذاری را از همین لحظه آغاز کنید

تاریخ نشان می‌دهد هیچ راهی به اندازه سرمایه‌ گذاری نمی‌تواند به رشد پول منجر شود. می‌توانید یک حساب کارگزاری باز کنید، سرمایه خود را در یک حرفه تولیدی شریک شوید و … مهم این است که بدانید برای رسیدن به استقلال مالی و پرهیز از راکد ماندن پول، باید یک راه مطمئن برای سرمایه‌ گذاری پیدا کنید.

خوب است قبل از اقدام حتماً با یک مشاور کسب و کار مشورت نمایید. این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که قرار نیست سرمایه شما پس از مدتی کوتاه حتماً چند برابر شود. باید صبور باشید و آینده دور را ببینید.

همیشه در حال یاد گرفتن باشید

به روز بودن همیشه یک عامل مهم برای رسیدن به موفقیت است، خصوصاً اگر صحبت درباره کسب و رشد ثروت باشد.

سعی کنید درباره شرایط اقتصادی و تغییراتی که در حال رخ دادن هستند اطلاعاتی کلی داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند سرمایه‌ گذاری موفق‌تری برای کسب استقلال مالی داشته باشید.

درباره قوانین مالیاتی، وام‌های مختلف و … بیاموزید. کار با نرم ‌افزارهای حسابداری را یاد بگیرید. لازم نیست همیشه به سراغ نرم ‌افزارهای خیلی تخصصی بروید.

گاهی اپلیکیشن‌های ساده نیز به شما برای مدیریت ثروت کمک بسیاری می‌کنند.

از آنچه دارید خوب نگهداری کنید

شاید به نظر برسد این نکته ریز تأثیر چندانی در رسیدن به چنان هدف بزرگی یعنی استقلال مالی ندارد. ولی باید بگوییم اشتباه می‌کنید.

از خودرو گرفته تا وسایل خانه و حتی کفش و لباس، سعی کنید از همگی مراقبت کافی داشته باشید. هر چقدر دیرتر مجبور به تعویض و خرید مجدد شوید، در راه رسیدن به هدف خود جلوتر خواهید بود.

صرفه‌ جویی را از یاد نبرید

بسیاری از افراد ثروتمند قبل از این که به استقلال مالی کامل برسند، محدودیت‌هایی در مخارج زندگی خود داشته‌اند.

کافیست به حداقل‌ها فکر کنید و تمام تلاش خود را به کار ببرید که از این مرز جلوتر نروید. منظور این است که بتوانید میان آنچه واقعاً نیاز دارید و آنچه تنها دوست دارید داشته باشید، تمایز قائل شوید.

از مشاور مالی کمک بگیرید

قبلاً نیز به این نکته اشاره شد که خوب است در روند سرمایه‌ گذاری‌های خود از مشاور کمک بگیرید. اما این مسئله زمانی که به ثروت نسبتاً مناسبی دست پیدا کردید، اهمیت بیشتری می‌یابد.

برای این که استقلال مالی داشته باشید و این استقلال را حفظ کنید، باید بتوانید دارایی‌های به دست آمده را به درستی مدیریت کنید.

مشاور مالی قادر است به کمک دانش و تجربه خود در این زمینه شما را راهنمایی نماید و آموزش‌های لازم را در اختیارتان قرار دهد.

مراقب سلامتی خود باشید

در یکی از قسمت‌های قبل درباره نگهداری صحیح از دارایی‌ها صحبت کردیم. سلامتی شما نیز یک دارایی ارزشمند محسوب می‌شود.

جدا از این که داشتن بدن و ذهنی سالم چقدر رضایت از زندگی را بالا می‌برد، حتی روی دخل و خرج‌ شما و به دنبال آن استقلال مالی‌تان نیز تأثیر می‌گذارد.

سعی کنید به طور منظم وضعیت جسمانی خود را مورد بررسی قرار دهید، دوره‌های چکاپ دندانپزشکی داشته باشید و سبک زندگی خود را بهبود ببخشید.

تغذیه صحیح و ورزش منظم شما را از بسیاری از بیماری‌ها دور می‌کند. به این فکر کنید که اگر تنها یک هفته بیمار باشید چقدر در کسب و کار خود دچار مشکل می‌شوید و حتی ممکن است این بیماری ضرر مالی به دنبال داشته باشد.

علاوه بر این گاهی بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با سلامتی باعث می‌شوند به بازنشستگی پیش از موعد، با مقرری کمتر از انتظار راضی شوید.

درپایان

این را بدانید که داشتن استقلال مالی ممکن است واژه قشنگی باشد و همه را وسوسه کند اما به این نکته توجه کنید که برای رسیدن به آن باید تلاش کنید و راهکارهای زیادی را به کار ببندید تا موفق شوید.

منبع: مجله موفقیت

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها