امتحان تقوای قلب چیست؟

یک پژوهشگر مذهبی گفت: امتحان تقوای قلب به این معنی است که خدا زمینه‌ای را به‌وجود آورد تا انسان متوجه شود میزان تقوایش چقدر است.

امتحان تقوای قلب چیست؟

پیامبر اکرم (ص) در بیست و سومین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ اغْسِلْنِی فِیهِ مِنَ الذُّنُوبِ وَ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الْعُیوبِ وَ امْتَحِنْ قَلْبِی فِیهِ بِتَقْوَی الْقُلُوبِ یا مُقِیلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِینَ. خدایا در این ماه از گناهانم شست و شویم ده و از عیب‌ها پاکم کن و دلم را به پرهیزکاری دل‌ها آزمایش کن.‌ای نادیده گیرنده لغزش‌های اهل گناه.

حجت الاسلام علی‌رضا شاه‌فضل قمصری گفت: در اولین فراز از دعای روز بیست و سوم از خدا می‌خواهیم گناهان ما را پاک کند. در این فراز، گناه به غبار و آلودگی تشبیه شده است که روی بدن انسان می‌نشیند. حقیقت این است که گناهان، روح انسان را آلوده می‌کند و پر واضح است آثار شوم آلودگی روح از آلودگی جسم بسی بیشتر است.

وی افزود: انسان با ارتکاب هر گناهی، نوعی آلودگی متناسب با گناه بر روح خود می‌نشاند که اگر آلودگی با توبه و عمل صالح پاک نشود، روح انسان را خبیث می‌کند و ارتکاب گناه در این حالت برای انسان جذاب و لذت بخش می‌شود. ماه رمضان که همراه با دعا، تلاوت قرآن و روزه داری است، بهترین زمینه برای پاک شدن روح انسان است.

این حافظ قرآن اضافه کرد: انجام اعمال صالح و توجه به مستحبات در آراستگی روح انسان تاثیر فراوانی دارد و اگر روزه دار بتواند در ماه رمضان علاوه بر پرهیز از مبطلات روزه از گناهان دیگر نیز دوری کند، در پایان ماه مبارک به شرایط برتری دست پیدا می‌کند. او را می‌توان به نوزادی تشبیه کرد که از مادر متولد شده است؛ نوزادی که گناهی ندارد و روحی آماده برای پذیرش حق دارد.

در دومین فراز از خدا می‌خواهیم عیوب ما را پاک بگرداند. اگر انسان با نظر دقیق به خودش نگاه کند، در می‌یابد که عیوب فراوانی در روح او وجود دارد. عیوبی مانند بد اخلاقی، حسد، غرور، عجب، تکبر، کینه توزی و امثال آن. این عیوب گاهی اوقات از گناهان بزرگ مهلک‌تر است و می‌تواند انسان را به سقوط بکشاند. همانگونه که غرور باعث شد شیطان نسبت به خدا نافرمانی کند و از درگاه او رانده شود و همانگونه که حسد بر قابیل غلبه کرد و برادرش هابیل را به قتل رساند و با این کار اولین قتل را در جهان مرتکب شد و نیز حرصی که بر آدم غلبه کرد و او را از بهشت بیرون کرد.

قلب ما را با تقوی امتحان کن

شاه فضل افزود: بر طرف کردن عیوب یکی از بزرگترین اهدافی است که بشر باید در طول زندگی خود دنبال کند و همواره همت خود را مصروف آن بدارد. اصلاح عیوب یکی از سخت‌ترین کار‌هایی است که انسان باید انجام دهد و اگر کسی با توفیق الهی در ماه رمضان بتواند عیوب خود را اصلاح کند، بالاترین پاداش‌ها را ز خدا دریافت کرده است. روزه داری و تعبد به درگاه الهی می‌تواند به این امر کمک کند و راه اصلاح را برای انسان آسان سازد.

وی اضافه کرد: در سومین فراز از خدا می‌خواهیم که قلب ما را در زمینه تقوی امتحان کند. امتحان قلب به تقوی به این معنی است که خدا زمینه‌ای را به وجود آورد تا ما بفهمیم میزان تقوای ما چقدر است. عدم امتحان تقوی باعث غفلت می‌شود و فردی که قلبش به تقوی امتحان نشود، گرفتار بی خبری از خود که ممکن است به مرور زمان گرفتار توهم تقوی شود و گمان کند انسان پرهیزکاری است.

استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به آیه ۱۵۵ سوره بقره گفت: در قرآن کریم می‌خوانیم یکی از اقدامات خدا برای بندگانش امتحان است «و لنبلونکم بشیئ من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات» در این آیه امتحان به عنوان یک سنت الهی مطرح می‌شود.

این پژوهشگر مذهبی افزود: بندگان خاص الهی نه تنها از امتحانات الهی فرار نمی‌کنند بلکه آن را فرصتی برای خودشناسی می‌دانند. بلا‌هایی که برای انسان مومن پیش می‌آید، گاهی برای مجازات رفتار‌های آلوده، گاهی برای امتحان و گاهی برای ترفیع درجه است. هر چه امتحانات الهی برای انسان، بیشتر باشد و فرد آگاهانه با آن امتحانات روبرو شود، رشد بیشتری خواهد داشت.

استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: روزه داری ماه رمضان یکی از نمونه‌های امتحان تقوی است. فرد روزه دار، فقط از ترس خدا مبطلات روزه را ترک می‌کند و این خود نوعی تمرین تقوی است که می‌تواند بعد از ماه رمضان نیز ادامه یابد.
وی افزود: در پایان، خدا به عنوان کسی که گناهان انسان را نادیده می‌گیرد، مورد خطاب قرار می‌گیرد؛ خدایی که با لطف خود نسبت به بسیاری از گناهان انسان چشم پوشی می‌کند و زمینه را برای جذب بنده و توبه او فراهم می‌نماید.

منبع: ایرنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    به پایگاه بولتن نیوز در باره خبر:/ کرامات حضرت رقیه باب الحوائج/ یک شنبه 19/02/1400 --- ابشخور اصرار بولتن نیوز بر دشمنی با قرآن و عقل کجا است؟؟؟!!! --- بولتن نیوز با اصرار بر حذف و نابود سازی روشنگریهای قرآنی وعقلی هیچ تردیدی باقی نمی گذارد که این پایکاه با ترویج من در آوردیها و خرافات و جعلیات متضاد با محکمات مفصل قرآن که با هیچ اصل عقلی سالم اثبات پذیر نیستند ؛ هدف دور کردن مردم از شناختهای فرهنک اصیل و بی خدشه ی دین داری و مذهب داری قرآنی ؛ یعنی دور کردن آنان از خدشه ناپذیر ترین منبع و سرچشمه ی بی خطای دین داری و مذهب داری را مذبوحانه پیگیری می کند. فقط خداوند تنها آگاه مطلق به همه ی نهانها جهان و کرام الکاتبین می دانند این اصرار خائنانه ی آشکار دقیقا چرا بر علیه قرآن و عقل و بر علیه دین قرآنی خدا و بر علیه مذهب توحیدی تشیع علوی و با دستور کدام طرف یا کدام طرفهای بیگانه و مزدورانشان در ایران اسلامی انجام می گیرد و می دانند آبشخور حقیقی پلید این اصرار کجا است؟؟؟!!! تنها خداوند می تواند راز این چرا و این اصرار را هر گاه که صلاح دید رسوا کند ؛ و شاید با خواست حکیمانه ی ذات اقدس خداوند این راز در همین دنیا رسوا شود؟؟؟!!!

  • ناشناس
    0

    نماز گزارانی که در نمازهای روزانه حد اقل ده بار به خدا دروغ می گویند --- نماز گزارانی که در نمازهای واجب روزانه با ده بار خوانددن سوره ی حمد جمله ی « ... إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ » یعنی تنها از تو مدد می خواهیم ﴿آیه ۵ سوره فاتحه﴾ را 10 بار تکرار می کنند اگر باور داشته باشند که می شود نیز از بندگان مقرب مدد و استمداد غیبی خواست و این مدد و استمداد را در نمازخانه و محراب خود تابلو و شعار بکنند ؛ بحکم قرآنی: « وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا» ﴿آیه ۱۸ سوره جن﴾ به این آیه دهان کجی کرده و هر بار سوره حمد را در نماز یا در هر مناسبت دیگری که میخوانند با سهیم کردن بنده ی مقرب با خداوند ؛ برای خدا رقیب تراشی کرده اند این نماز گزاران با این رقیب سازی در هر بار خواندن جمله قرآنی: « ... إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ » در نماز یا غیر نماز اگر این جمله را با در خواست مدد و استمداد غیبی از بنده مقرب همراه کنند؛ چون با اینگونه درخواست حصر درخواست مدد غیبی از خداوند را می شکنند و نقض می کنند ، به خدا دروغ گفته و با این دروغ گویی بحکم قرآن: « ... لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ » ﴿ آیه ۶۵ سوره زمر ﴾ تمام عبادتها و اعمال نیک خویش را نزد خداوند نابود کرده و به تباهی می سپارند و در قیامت هرگز نمی توانند ادعای انجام هیچ عمل نیکی را نزد خداوند داشته باشند و همچنان در این روز بعنوان بازنده ترین افراد بشر معرفی خواهند شد : به آیات ۱۰۳ تا ۱۰۶ سوره کهف نیز رجوع شود. همه دین شناسان و همه ی مراجع متولی آموزش و تبلیغ دین و مذهب بحکم قرآن : « ... فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » ﴿ آیه ۱۲۲ سوره توبه ﴾ موظف اند خطر دین زدای این دروغ را همیشه به مسلمانان گوشزد کنند و پیوسته به آنان از دچار شدن به این دروغ دین زدا هشدار دهند. خداوند یگانه دانای مطلق که به تمام حقایق جهان هستی آگاه است ؛ بشر حتی پیامبران را در آیه ۶۵ سوره زمر و در سر تا سر قرآن از سهیم ساختن بندگان مقرب با ذات اقدس او در درخواست مددهای غیبی ، شدیدا منع کرده و به همه ی افراد بشر بدو ن استثنا هشدار داده است که چنین سهیم سازی حاصل یک عمر عبادتها و اعمال نیک آنان را در قیامت به باد فنا می سپارد. توسل به بندگان مقرب و شهدای راه خدا برای رسیدن به مددهای غیبی ؛ در وحی اصیل و تحریف نشده ی الهی و بویژه در قرآن کریم به هیچ یک از پیامبران ابلاغ نگردیده است . تنها وسیله ی دست رسی به مدد غیبی را خداوند در وحی الهی تحریف نشده ی بی خدشه ، که آخرین آن قرآن کریم است ، به ایمان و عمل صالح و رفتارهای نیک در راه خدا منحصر ساخته است. خواستن مدد غیبی تنها از خداوند یگانه توانای مطلق که همیشه از رگ گردن به بشر نزدیک تر است معنا و مفهوم عقلی درست و انکار ناپذیر پیدا می کند. خواستن مدد غیبی از بندگان مقرب غیر موجود که هیچ دلیل قرآنی و عقلی محکم و مفصل و بی خدشه بر حضور همه جایی آنان یا بر احاطه ی آنان به نهانهای حقایق جهان وجود ندارد چه معنا و مفهوم درست و قابل اثباتی می تواند داشته باشد؟؟؟!!! خداوند اسماء حسنای خویش را که تاثیر و آثار ازلی و ابدی همیشگی در کل جهان آفرینش دارند در قرآن تنها وسیله ی فرا خواندن خود برای دست رسی به همه انواع نیازها به بشر معرفی کرده است: « وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا... » ﴿ آیه ۱۸۰ سوره أعراف ﴾. خداوند بشر را در قرآن از وسیله قرار دادن سوای این اسماء برای فرا خواندن خود منع کرده است: « ... وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ » ﴿آیه ۱۸۰ سوره أعراف﴾. چون معصوم بعنوان پاسدار امانت دار وحی الهی است محال است در فراخواندن خداوند برای هر حاجتی غیر از اسماء حسنای خداوند وسیله قرار داشته باشد. بنا بر آیه ی فوق هر فرا خوانی که سوای اسمای حسنای خداوند در آن بنام معصوم وسیله قرار گرفته باشد بعلت تعارض این فراخوان با آیه مذکور ؛ چنین فراخوانی جعل محض علیه معصوم است و هرگز قابل تصور نیست که برخلاف خواست آشکار خداوند از معصوم صادر شده باشد بلکه ساحت دینی پاک معصوم از چنین فراخوانی بری است.

  • ناشناس
    0

    چگونه با نماز و کمک خداوند از گزند هر بلا و آفتی در امان بمانیم؟ --- اگر بشر در نمازهای واجب رورزانه که بحکم قرآنی خداوند انجام می دهد ؛ تنها محتوای قول و قرارها وتعهداتی را که در این نمازها به خداوند می دهد درک کند و به این قول و قرارها و تعهدات سرشت نشین ، با ایمان به عظمت خداوند جهان آفرینش ، همیشه پایبند باشد ؛ بنا بر وعده هایی که خداوند به بشر در قرآن داده است این آفریده عاقل در طول زندگی خود با لطف خداوند از هر بلا و آفت تباه کننده ای در أمان و مصون خواهد ماند و خداوند بی تردید تا آخر عمر این آفریده ی عاقل با لطف خود زندگی عزتمندانه ی با آرامش و اسایش و بی هیچ دغدغه ی سنگین برای او فراهم خواهد ساخت. یادمان نرود که شرط تحقق وعده ی چنین زندگی عزتمندانه ای برای بشر ؛ ایمان او به عظمت آشکار خداوند در جهان آفرینش همراه بادرک خواندنیهای نماز و پایبندی در رفتار و گفتار و پندار به این خواندنیهای سرشت نشین انکار ناپذیر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها