٢ کشور، یک سرود ملی شبیه هم!/ ویدئو


16 اردیبهشت 1400 - 20:00
6093d9ee7d4c2_2021-05-06_16-28
‏کپی (کاور) بودن سرود ملی ایران از سرود ملی کره بار دیگر خبرساز شد.

علی رهبری موسیقیدان و آهنگساز برجسته ایرانی در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرود جمهوری اسلامی ایران را «کپی» سرود ملی کره جنوبی دانست و خواستار ساخت سرودی جدید با استفاده از بن‌مایه موسیقی ایرانی شد. او افزود: از این سرود «بویی از ایران» به «مشام» نمی‌رسد و «گویا توسط غیرایرانیان نوشته شده است».
این رهبر اکستر از این‌که «کشوری چون ایران...که منبع الهام فرهنگی بخش بزرگی از جهان است...این گونه دچار قحط الرجال موسیقیدان می‌شود که در تدوین کارت ویزیت‌اش باید از هنرمندان کشوری دیگر، نه آن‌که با فرهنگی مشابه، بلکه با فرهنگی از خاور دور کپی‌برداری کند»، انتقاد کرده است.
آقای رهبری می‌گوید از آن رو که سرود ملی فعلی برای ایرانیان «کمی غریبه» است، آن‌ها در جشن‌های مختلف از سرود «ای ایران» نوشته روح‌الله خالقی استفاده می‌کنند.
در دوران پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، ابتدا سرود «پاینده بادا ایران» و از سال ۱۳۷۱ سرود «مهر خاوران» به عنوان سرود ملی به کار گرفته شده است.

‏کپی (کاور) بودن سرود ملی ایران از سرود ملی کره بار دیگر خبرساز شد.

پایگاه خبری خبر فوری (khabarfoori.com)

16 اردیبهشت 1400 - 20:00

علی رهبری موسیقیدان و آهنگساز برجسته ایرانی در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرود جمهوری اسلامی ایران را «کپی» سرود ملی کره جنوبی دانست و خواستار ساخت سرودی جدید با استفاده از بن‌مایه موسیقی ایرانی شد. او افزود: از این سرود «بویی از ایران» به «مشام» نمی‌رسد و «گویا توسط غیرایرانیان نوشته شده است».
این رهبر اکستر از این‌که «کشوری چون ایران...که منبع الهام فرهنگی بخش بزرگی از جهان است...این گونه دچار قحط الرجال موسیقیدان می‌شود که در تدوین کارت ویزیت‌اش باید از هنرمندان کشوری دیگر، نه آن‌که با فرهنگی مشابه، بلکه با فرهنگی از خاور دور کپی‌برداری کند»، انتقاد کرده است.
آقای رهبری می‌گوید از آن رو که سرود ملی فعلی برای ایرانیان «کمی غریبه» است، آن‌ها در جشن‌های مختلف از سرود «ای ایران» نوشته روح‌الله خالقی استفاده می‌کنند.
در دوران پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، ابتدا سرود «پاینده بادا ایران» و از سال ۱۳۷۱ سرود «مهر خاوران» به عنوان سرود ملی به کار گرفته شده است.

46

نظرات 20
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.
محسن 0 0 پاسخ 1400/2/18 -11:33

سرود فقط ای ایران , پرچم فقط درفش کاویانی , نماد فقط شیر و خورشید (البته مشکلی با اسلام ندارم ولی با زبان عربی تو پرچم رسمی کشورم مشکل دارم)

امیر حسین 1 4 پاسخ 1400/2/17 -15:08

ای بابا حالا یه چیزیمون شبیه کره جنوبیه اگر تونستید ببینید....حتما کلا باید شبیه کره شمالی باشیم؟؟؟؟؟

ناشناس 6 2 پاسخ 1400/2/17 -14:44

دور پرچممون عربی ارمش هندی سرودمون کره ای کعبه امالمون چین وروسیه هدف فرهنگیمون عرب افتخارمون شعب ابیطالب لباس مسولینمون دشمن دیرینه بابا عجب ملتی شدیم

علی بشروی 3 1 پاسخ 1400/2/17 -14:30

شما به این میگید شبیه ؟ متفاوت است که

نظرگو 2 0 پاسخ 1400/2/17 -14:07

بفرما بعد از 57 حتی سرود رو هم کپی کردن!!!!!

خالو 14 2 پاسخ 1400/2/17 -13:20

سرود ملی ما ای ایران ای مرز پرگهر است .....

فروز 1 11 پاسخ 1400/2/17 -12:17

از کجا معلوم کره از ما کپی نکرده باشه

م 1400/2/17 -14:12

چی میگی شما . سرود جدید ملی ایران 30 ساله ساخته شده سرود ملی کره خیلی قدیمی تره .

دوست 1400/2/17 -19:02

جومونگ کپی نمیکنه

سربلندی 11 5 پاسخ 1400/2/17 -12:04

ایران فقط یک سرود ملی داره اونم سرود ملی شاهنشاهی است .

حامی 1400/2/17 -16:47

زنده باد ...

محمدرضا 9 1 پاسخ 1400/2/17 -11:46

کلا بعد ار انقلاب در تمام عرصه ها از جمله در هنر و موسیقی افرادی رو به کار گرفتن که متعهد به نظام باشن صرف نظر از اینکه تخصصی و تبهری در آن عرصه داشته باشن .این شد که هیچ چیز تو این مملکت سر جاش نیست .افرادی که در انواع ادارات با وجود عدم تخصص و صرف به ظاهر دین دار و متعهد چه کارها و تخلفاتی که نکردن .متخصص بودن یک شخص وابسته به زمان و مکان خاصی نیست که از بین برود ولی اشخاصی که به اسم متعهد بودن یک سمتی را به عهده میگیرن ،و از آنجایی که تخصصی ندارن احتمال اشتباه کردن و تخلف ناخواسته خیلی زیاد است که این همان نوعی عدم تعهد تلقی خواهد شد.

براوو 12 1 پاسخ 1400/2/17 -10:05

تازه تر از تازه تری میرسد....

کاربر ناشناس 19 3 پاسخ 1400/2/17 -05:26

سرودای ایران ای مرز پر گهرتو مردم ایران جا افتاده وخارج هم نخواهد شد کالا شما صد تا سرود درست کن سرود فقط ای ایران

ناشناس 1400/2/17 -11:18

سرود ای ایران حرف نداره ولی طولانی هست

کاربر ناشناس 19 0 پاسخ 1400/2/16 -22:18

بعداز سی سال متوجه شدن !؟

یاغچی ابادی 19 4 پاسخ 1400/2/16 -21:54

سرود ملی که اسمی از ایران ویا ملیت ایرانی در آن نباشدنمی تواند مورد پذیرش آحاد ملت ایران باشد ،به همین دلیل است که مردم تا کنون با این سرود حالت بیگانگی ذارند

گروگان 19 4 پاسخ 1400/2/16 -20:59

اولا سرود ایران خیلی حماسی تر و جذاب تره، ثانیا حتی اگر اقتباس باشه، قانون اساسی ما کپی قانون اساسی فرانسه است. اما در کل ما همینقدر بد بختیم که اولین نگارنده حقوق بشر و پایه گذار هنر و فرهنگ دنیاییم ولی قانون اساسیمون کپی فرانسه است و سرود ملیمون اقتباس از کره.

کاربر ناشناس 1400/2/18 -05:45

ای مرز پر گهر خواست ۹۰ درصد مردم هست