باز هم صداوسیما یک آمار جدید و عجیب و غریب از مخاطبانش ارائه داد

چند روز پیش دو نظرسنجی از طرف مرکز تحقیقات صداوسیما درباره آمار برنامه‌ها، سریال‌ها و همچنین شبکه‌های پربیننده تلویزیون در فصل‌های پاییز و زمستان سال ۹۹ منتشر شد.

باز هم صداوسیما یک آمار جدید و عجیب و غریب از مخاطبانش ارائه داد

در این نظرسنجی، جزئیاتی از درصد مخاطب هر یک از شبکه‌های تلویزیونی نیز ارائه شده بود که همین باعث شد بیشتر مورد کنکاش و قضاوت‌ها قرار بگیرد. به طور مثال در میان ۱۶ شبکه اصلی تلویزیونی ۶ شبکه مخاطبانی با ۲۰ درصد و زیر ۲۰ درصد داشتند که از جمله آنها می‌توان به شبکه اصلی و عمومی پنج اشاره کرد که علاوه بر برنامه‌های ترکیبی و گفتگومحور تلویزیونی در فضای نمایشی و سریال سازی هم فعالیت دارد اما فقط حدود ۱۹ درصد مخاطب دارد.

از دیگر موارد عجیب هم رده بودن شبکه تامینی آی فیلم با شبکه‌های اصلی سه و یک است که مخاطبی حدود ۵۰ درصدی دارد و می‌تواند با شبکه‌هایی با بودجه‌های چندین میلیاردی برابری کند که نه آن بودجه‌ها را دارد نه خرج و هزینه چندانی دارد و تنها با بازپخش سریال‌های پرطرفدار به همان میزان مخاطب دارد.

نظر مخاطبان تلویزیون واقعاً همین است؟/ مهران مدیری بازهم متهم شد!

یک نکته نسبت به همین جزئیات ارائه شده البته هنوز در ابهام مانده است و آن نحوه محاسبه مخاطبان این شبکه‌هاست که بر چه اساسی برنامه‌های پر طرفدار و حتی همه برنامه‌های یک شبکه در میزان مخاطب آن شبکه تاثیرگذار است.

هنوز نسبت به نحوه آمارگیری مخاطبان شبکه‌ها شفاف سازی لازم صورت نگرفته است و همین باعث به‌وجود آمدن تناقض‌هایی برای برخی از رسانه‌ها هم شده است. مثلاً کانال تلگرامی نبض صداوسیما که به انتشار رویدادها و اخبار مرتبط با صداوسیما می‌پردازد با اشاره به همین آمار درباره این تناقض‌ها آورده است: «نتایج نظرسنجی اخیر صداوسیما، دوشنبه‌شب منتشر و آمار بینندگان شبکه‌ها و برنامه‌های سیما در زمستان ۹۹ اعلام شد اما اگر کمی به اعداد و ارقام اعلام‌شده دقت کنیم، شاهد نکته‌ای عجیب خواهیم بود. در این نظرسنجی میزان مخاطبان شبکه نسیم در زمستان سال گذشته، ۲۸.۶ درصد اعلام شده در حالی که برنامه «دورهمی» که از همین شبکه به پخش رسیده ۳۹.۳ درصد مخاطب دارد؛ یعنی چیزی حدود ۱۱ درصد مخاطب بیشتر! مشابه این تناقض در جای دیگری از نظرسنجی نیز به چشم می‌خورد؛ جایی که مخاطبان سریال «خانه امن» با اختلاف ناچیزی بیشتر از مخاطبان شبکه یک است. مرکز تحقیقات رسانه ملی باید در خصوص تناقض موجود در نتایج نظرسنجی توضیح دهد. تناقضی که اعتبار این نظرسنجی‌ها را زیر سوال می‌برد!»

البته در شبکه نسیم غیر از «دورهمی» برنامه «کودک شو» نیز معمولاً جزو پربیننده‌ها بوده است و در همین آمار هم با ۲۹ درصد بیننده سومین برنامه پرمخاطب تلویزیون در زمستان شده است. اما شبکه مستند تنها با برنامه پرمخاطب «حیات وحش» که آن هم ۲۹ درصد مخاطب دارد جایگاهی بالاتر از شبکه نسیم دارد.

سینما در سیما؛ لذت تماشا ویژه ناشنوایان

یک رویکرد تاسیس و راه اندازی شبکه‌های تخصصی این است که اگرچه ممکن است مخاطب شان فراگیری بسیاری نداشته باشد اما بتوانند نیاز گروه‌های قالب و حداکثری جامعه را برطرف کنند. رویکردی که معمولاً فراموش می‌شود و تنها همان برنامه‌های عمومی شبکه‌های اصلی با رویکردی تخصصی‌تر به این شبکه‌ها راه می‌یابند.

با این حال شبکه سلامت در هفته اخیر به اقدام درخوری دست زد که اگر یکی از همان پارامترهای فعالیت در حوزه‌های تخصصی نباشد حداقل سراغ یکی از نیازهای اصلی انبوهی از مخاطبان رفته است. نیازی که اتفاقاً شبکه‌های اصلی تلویزیون هم باید آن را در نظر بگیرند و برای آن اقدامی جدی داشته باشند.

نظر مخاطبان تلویزیون واقعاً همین است؟/ مهران مدیری بازهم متهم شد!

شبکه سلامت در اقدام اخیر برای فیلم‌های سینمایی «پدر آن دیگری»، «طلا و مس»، «امروز»، «خداحافظی طولانی» و «۲۱ روز بعد» برگزیده جشنواره فیلم فجر را با استفاده از رابط ناشنوایان برای پخش مناسب سازی کرده است.

این شبکه پخش این فیلم‌های مناسب سازی شده را از یکشنبه آغاز کرده و تا پنجشنبه ادامه دارد. این فیلم‌های سینمایی که ویژه ناشنوایان و کم شنوایان، مناسب سازی شده‌اند، ساعت ۱۷ روی آنتن شبکه سلامت می‌رود.

در حال حاضر تلویزیون کمتر اقدامی در هنگام پخش برنامه‌ها در شبکه‌های مختلف سیما برای ناشنوایان دارد و کمتر برنامه‌ریزی‌ای برای ترجمه و مناسب سازی برنامه‌های گفتگومحور یا سرگرمی و یا فیلم و سریال‌های پخش شده برای آنها دارد به گونه‌ای که گویی این قشر را از میان مخاطبانش حذف کرده است. معدود برنامه‌هایی هستند که هنوز از مترجم استفاده می‌کنند و حتی استفاده از مترجم صرفاً به برخی بخش‌های خبری منحصر شده است.

به ویژه که همین معدود بخش‌ها نیز مشخص نیست چقدر می‌تواند برای جامعه ناشنوایان کشور مفید باشد آنچنان که دو سال پیش خبر عجیبی در همین باره منتشر شد و احسان شاهوردی مدیرعامل شبکه ملی ناشنوایان ایران بیان کرد که «صداوسیما ۱۷ سال از زبان اشاره‌ای استفاده می‌کند که ناشنوایان متوجه آن نمی‌شوند. مسئولان صداوسیما را قانع کردیم در کنگره ملی ناشنوایان نظر خود آنان را جویا شوند اما بهزیستی مانع شد.»

امید می‌رود غیر از شبکه سلامت شبکه‌های دیگری نیز این نیاز را در نظر بگیرند و درصدد مناسب سازی آثار برندشان برای این قشر از جامعه برآیند.

پیشنهاد هفته؛ سحری با چاشنی ادبیات

«سحوری» شبکه چهار تنها برنامه سحرگاهی تلویزیون است که بدون گفتگو تولید و پخش می‌شود اما می‌تواند ساعتی مخاطبش را با خود همراه کند و پیشنهاد می‌شود در همین چند سحر باقی مانده تا پایان ماه رمضان از حال معنوی اجرای ساعد باقری در این برنامه حظ ببرید.

ساعد باقری که خود از شاعران و استادان و پژوهشگران حوزه ادبیات است برای دومین سال است که این برنامه را اجرا می‌کند. بار اول امیر قمیشی تهیه‌کنندگی برنامه را بر عهده داشت و این بار میثم محمدحسنی تهیه کننده این برنامه است.

نظر مخاطبان تلویزیون واقعاً همین است؟/ مهران مدیری بازهم متهم شد!

این برنامه دکور ساده‌ای دارد که روی میزی که ساعد باقری در حال اجرای آن است کتاب‌های متعددی دیده می‌شود و او هر بار با تورق یکی از این کتاب‌ها به مناجات‌ها، اشعار، واگویه‌ها و خلوت دل‌هایی که عارفان با خداوند داشته‌اند رجوع کرده و حکایت تازه‌ای رو می‌کند.

از این حیث برنامه هم سراغ ادبیات غنی فارسی در حوزه مناجات‌ها و عارفانه‌های انسانی با خداوند می‌رود و هم سراغ مفاهیم اصیل اسلامی که در این کتاب‌ها به آنها پرداخته شده است و از همه مهمتر اینها توسط شاعری که خود به ادبیات مسلط است خوانده می‌شود و او هر از گاهی نقد و تفسیر و توضیحی هم بر آنها می‌دهد.

پخش فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی، فرازهایی از مناجات حضرت امیرالمومنین (ع) و آواهای مذهبی، اذان صبح، نیایش اذان و نماز صبح از دیگر بخش‌های برنامه سحرگاهی «سحوری» است.

برنامه «سحوری» دقایقی مانده به سه بامداد آغاز و تا بعد از اذان صبح به پایان می‌رسد.

منبع: مهر

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ن. س
    0

    باور نکنید هیچکس نمی گوید ماست من ترش است زمانی که اخبار و شبکه تلویزیونی تماشا نمی کنم احساس ارامش کردم نه سریال و نه اخبار بهترین داروی ارامش اعصاب ترک کردن تلویزیون گاهی فیلم مستند ماهواره فقط نگاه می کنم متاسفانه از سال ۵۸ تاکنون هنوز گوینده ای یا شبکه ای که اخبار پخش می کند بدون استرس ندیدم همه اش استرس در صورتی که در یکی از کشور مسافرت رفتم اخبار ان شبکه چنین استرسی ندیدم

  • ن. س
    0

    باور نکنید هیچکس نمی گوید ماست من ترش است زمانی که اخبار و شبکه تلویزیونی تماشا نمی کنم احساس ارامش کردم نه سریال و نه اخبار بهترین داروی ارامش اعصاب ترک کردن تلویزیون گاهی فیلم مستند ماهواره فقط نگاه می کنم متاسفانه از سال ۵۸ تاکنون هنوز گوینده ای یا شبکه ای که اخبار پخش می کند بدون استرس ندیدم همه اش استرس در صورتی که در یکی از کشور مسافرت رفتم اخبار ان شبکه چنین استرسی ندیدم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها