حساب کاربری ترامپ در فیسبوک و اینستاگرام معلق باقی ماند

با تصمیم هیات ناظر بر فیسبوک و اینستاگرام، حساب کاربری دونالد ترامپ در این دو شبکه اجتماعی معلق باقی می‌ماند.

حساب کاربری ترامپ در فیسبوک و اینستاگرام معلق باقی ماند

این نهاد ناظر البته تعلیق دائمی حساب کاربری رئیس جمهوری سابق آمریکا را فراتر از رویه‌های معمول دانسته و از این شبکه اجتماعی خواسته این ممنوعیت را مجددا بررسی کند.

دونالد ترامپ در بیانیه‌ای به این تصمیم واکنش نشان داده و آن را مغایر با آزادی بیان دانسته است: "آنچه فیسبوک، توییتر و گوگل انجام داده‌اند مایه شرم و فضاحت برای کشور است. آزادی بیان از رئیس جمهوری (قبلی) گرفته شده چون دیوانه‌های چپ افراطی از حقیقت می‌ترسند. حقیقت به هر حال آشکار می‌شود. بزرگتر و قوی‌تر از قبل."

"این شرکت‌های فاسد شبکه‌های اجتماعی باید هزینه سیاسی بپردازند و نباید به آنها اجازه داده شود روال انتخابات ما را تخریب کنند."

حکم هیات ناظر به این معنی است که تعلیق فعلا ادامه دارد و فیسبوک شش ماه فرصت دارد دوباره موضوع را بررسی کند.

نهاد ناظر بر فیسبوک گفته تصمیم اولیه برای تعلیق دائمی حساب کاربری او "فاقد استاندارد" است و پاسخ مناسب باید در تطابق با قوانین برای همه کاربران این شبکه اجتماعی باشد.

حساب کاربری دونالد ترامپ، در ماه ژانویه و در پی حمله به ساختمان کنگره آمریکا معلق شد.

این هیات قرار بود تصمیم خود را ماه پیش (آوریل) اعلام کند اما تصمیم گرفت ۹۰۰۰ اظهارنظر عمومی در این باره را بررسی کند و رای خود را به تاخیر انداخت.

آقای ترامپ که حساب کاربریش در توییتر هم معلق شده، دیروز وبسایتی را راه‌اندازی کرد تا ارتباط خود را با طرفدارانش حفظ کند.

هیات ناظر بر فیسبوک و اینستاگرام چیست؟

نهاد ناظر بر فیسبوک و اینستاگرام که از آن به عنوان "دادگاه عالی فیسبوک" هم یاد می‌شود برای داوری درباره تصمیم‌های جنجال‌برانگیز این دو شبکه اجتماعی راه‌اندازی شده است.

موسس این هیات مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک است اما گفته شده هیات مستقل عمل می‌کند هر چند تمامی هزینه‌های آن را فیسبوک متقبل می‌شود.

اعضای این هیات را خبرنگاران، فعالان حقوق بشر، وکلا و استادان دانشگاه تشکیل می‌دهند.

این کمیته تاکنون درباره ۹ پرونده جنجال برانگیر حکم صادر کرده است؛ از جمله حذف مطلبی که یک کاربر در میانمار منتشر کرده بود و ابتدا به ظن نقض قوانین مرتبط با "تنفر کلامی" حذف شد ولی بعد این هیات آن را مغایر با "اسلام‌هراسی" تشخیص داد و برگرداند.

در حمله به ساختمان کنگره در ششم ژانویه و وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا، فیسبوک حساب کاربری دونالد ترامپ را به دلیل "تحریک خشونت" معلق کرد.

در این حملات صدها طرفدار دونالد ترامپ به ساختمان کنگره حمله کردند و وارد آن شدند، در زمانی که کنگره آمریکا قصد داشت نتایج انتخابات و پیروزی جو بایدن را تائید کند. در این ناآرامی‌ها پنج نفر جان خود را از دست دادند.

دونالد ترامپ البته در ماه فوریه و در دومین جلسه بررسی کنگره از اتهام "تحریک خشونت" تبرئه شد.

فیسبوک ابتدا یک روز حساب کاربری او را معلق کرد اما بعد آن را "نامحدود" کرد.

مدیر عامل فیسبوک گفته بود خطر اجازه دادن به آقای ترامپ برای انتشار محتوا در این شبکه اجتماعی "بسیار زیاد" است.

پس از حمله به کنگره، حساب کاربری آقای ترامپ در توییتر و یوتیوب هم معلق شد.

منبع: بی بی سی

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها