سایه سنگین خشکسالی بر زندگی عشایر کهگیلویه و بویراحمد

کاهش بارندگی ها، کم آبی و خشکسالی باعث مشکلات زیادی و اختلال در زندگی عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد شده است.

سایه سنگین خشکسالی بر زندگی عشایر کهگیلویه و بویراحمد

کم بارشی طی امسال باعث مشکلات زیاید برای عشایر استان شده و به هیمن علت چشمه های خشک و یا کم آب شده اند که جوابگو آب شرب و دام عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد نیست.

باقر قائمی، فرماندار شهرستان مارگون گفت: بعلت کم بارشی و خشکسالی آب شرب ۱۲ روستا و منطقه عشایری این شهرستان تاکنون با مشکل مواجه شده است که احتمال افزایش این تعداد روستا و منطقه عشایری وجود دارد.

وی در خصوص نبود آب برای ۱۰۰ خانوار در منطقه عشایری "بورک" منطقه "سیلاب و کلوار" در این شهرستان افزود: عشایر این منطقه با مشکل آب مواجهند و به همین بخاطر باید چند کیلومتر را طی کرده تا آب مورد نیاز خود را تامین کنند.

«فضل الله آذر فرد»، مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در خصصو مشکلات کم آبی و خشکسالی در مناطق عشایری استان گفت: ۸۰ درصد از ۲۰۰۰ چشمه مناطق عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۱۶۰۰ چشمه کم آب یا بی آب شدند.

وی با بیان اینکه مناطق عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد با تنش آبی جدی مواجه هستند، اظهار کرد: ۵۰ درصد عشایر مناطق سردسیری این استان با تانکر سیار آبرسانی می شوند.

آذر فرد تصریح کرد: فرسودگی ناوگان آبرسانی از جمله مشکلات امور عشایر استان برای کمک و آب رسانی به مناطق عشایری است. با کمبود اعتبار برای رفع مشکلات آبی عشایر استان مواجهیم و در این زمینه به حدود ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی بیان کرد: جمعیت عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد بالغ بر ۱۲ هزار خانوار و ۷۰ هزار نفر است.

یاد آور می شود، لازم است تا این وضعیت و مشکلات کم آبی عشایر، قبل از گرم شدن هوا و شروع فصل تابستان، فکر و چاره ای اساسی برای خدمات دهی و آبرسانی به عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد اندیشیده شود.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها