وزیر امور خارجه آمریکا:

مذاکرات وین پیشرفت کرده است/ مقام رهبری در زمینه سیاست‌های بنیادین توافق هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری می‌کنند

وزیر امور خارجه آمریکا می گوید که رهبر معظم انقلاب فصل الخطاب سیاست خارجی ایران است و ایشان در زمینه سیاست‌های بنیادین توافق هسته‌ای تصمیم گیری می‌کنند.

مذاکرات وین پیشرفت کرده است/ مقام رهبری در زمینه سیاست‌های بنیادین توافق هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری می‌کنند

آنتونی بلینکن که برای شرکت در نشست وزارتی گروه هفت به لندن سفر کرده روز سه شنبه در گفت و گو با نشریه فایننشال تایمز، مذاکرات وین را جدی توصیف کرد و مدعی شد که واشنگتن نشان داده که برای بازگشت متقابل به برجام آمادگی دارد.

این دیپلمات آمریکایی بدون اشاره به این مطلب که واشنگتن به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و همچنان قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را در تائید این توافق نقض می‌کند ادعا کرد: اینک باید ببینیم آیا ایران آمادگی دارد و می‌تواند برای بازگشت به برجام تصمیم گیری کند.

واشنگتن در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد. تهران هم دو سال پس از تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و اعلام کرد که در صورت اجرای تعهدات سایر طرف‌های این توافق، به گونه‌ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل تعهداتش باز می‌گردد.

رییس جمهوری جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما بازگشت به برجام را مشروط به اقدام تهران دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق باز خواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید دارد «هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این مساله مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»

در همین پیوند نمایندگان کشورهای عضو برجام طی سه هفته گذشته در وین گرد هم آمده تا در خصوص فعال کردن این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند. آنها تاکنون چندین نشست در قالب کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل داده و در زمینه احیای توافق هسته‌ای پیشرفت‌هایی را به دست آورده‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه هنوز راه طولانی در پیش است به فایننشال تایمز گفت که مسیر پیش‌رو طولانی‌تر از راهی است که تاکنون طی شده است.

بلینکن درباره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری ایران بر مذاکرات وین هم گفت که تمایل ندارد تا در این زمینه گمانه‌زنی کند اما به گفته او رهبر معظم انقلاب فصل الخطاب سیاست خارجی ایران است و ایشان در زمینه سیاست‌های بنیادین توافق هسته‌ای تصمیم گیری می‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا درباره گزارش‌های منتشر شده پیرامون مذاکرات مقام‌های ایران و عربستان در عراق هم گفت: اگر آنها با هم مذاکره می‌کنند اتفاق خوبی بوده و مذاکره همواره بهتر از جایگزین آن است.

فایننشال تایمز دو هفته پیش در گزارشی از گفت و گوهای مستقیم بین مقامات "ارشد" ایران و عربستان سعودی در تلاش برای ترمیم روابط فیمابین دو کشور خبر داد. این نشریه مذاکرات صورت گرفته را به نقل از یک مقام آگاه مثبت ارزیابی کرد.

بلینکن در این زمینه گفت که نتیجه مذاکرات مقوله دیگری است اما نفس گفت و گو برای کاهش تنش‌ها اتفاق خوبی است. وی تصریح کرد که آمریکا در از سرگیری مذاکرات ایران و عربستان نقشی نداشته است.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • مهری
    0

    البته که هر تصمیمی که رهبر انقلاب بگیرند وهر دستوری که بدهند فصل الختام برجام خواهد بود از اول اگر دولت گوش به حرف رهبر معظم انقلاب می دادند مثل ،،،،،،توگل گیر نمیکردن تا الان کاسه چه کنم به دست نمیگرفتن و وزیر خارجه هم آبرویش نمی رفت دالان آواره نبود

  • یونس
    0

    ای بابا چرا اینکه مذاکرات و طولش میدین باوا دیپلماتهای ما خو وا دادن سواد خواندن هم ندارن حسنی هم که توییت میزنه خبری در راه است تازه گفته هرکی هم بدش میاد خو بدش بیاد چراغ سبز بهتون داده!!!! اوس ظریف هم که تمام کشورای عربی رو بهشون سرزده دیگه ازاین بیشتر خاروذلت دیگه چیکار کنن براتون سیلوها خالیه کارخانجات تعطیل شدن بیکاری خو هم فراونه موشکی رو هم یکم ناز کنید دودستی تقدیمتون میکنن البته حسنی قول داد بیکاری رو حل کنه ما کارگرا میایم موشکا رو حمل میکنیم براتون هم شغل ایجاد میکنه هم کار شما راه میوفته

  • مرصاد
    0

    اگه دولت به حرف رهبری گوش میداد الان این وضعیتو نداشتیم، رهبر انقلاب حرفی بدون دلیل نمیرنه، وقتی گفت که به مذاکره خوشبین نیستم، یعنی چه؟ یعنی کشور به این وضع گرفتار نمیشد.

  • حسن
    0

    بهترین را بازگشت آمریکا به برجام است قطعا اگر زودتر نتیجه بدهد انشاالله کاندید اصلاح طلبان قطعا رای خواهد اورد و کشور یک دست نخواهد شد که این وضعیت خود سم است

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      نگو اصلاح طلب ، بگو حال بهم زنان، و منفعت طلب

  • سعادت
    0

    این خوبه که رهبری حرف اول و اخر ر بزنه چون میدونن چه جوری با این ملائین بر خورد کنن

  • گروگان
    0

    لیبرال های داخلی و آمریکایی ها تصمیم گرفتند که موضوع رو به رهبری مربوط کنند تا مردم رو به مطالبه از رهبری بکشونن. عجب پست فطرت هایی هستند این لیبرال های داخلی.

  • Iraj.soltani
    0

    فرمایشات رهبری از خرد جمعی و بر مبنای و أمرهم شورا بینهم نشأت گرفته، و این نشانه ی بارز جمهوریت نظام است. اما تصمیم یک جانبه ی ترامپ برمبنای دیکتاتوری بوده و بازخود ضررهای آن با شکست های پی در پی آمریکا، در دیپلماسی و میدان کاملا مشهود است. در هر حال از آنجا که آمریکا یک کشور امپریالیستی و تصمیمات رهبران آن حول منافع عده ی قلیلی سرمایه دار تمرکز دارد، در صدد است منافع غیر منطقی خود را بر دنیا تحمیل نماید. جالب است که آمریکا با این همه دبدبه و کبکبه در مقابل جمهوری اسلامی ایران عاجز مانده. آیا بجز مشیت الهی میتواند عامل پیروزی های پی در پی ایران و شکست های متوالی آمریکا باشد؟ آمریکا چاره ای جز بازگشت به برجام ندارد، زیرا باید تصمیم بگیرد، یا توافق یا ایران اتمی.

  • محسن وطن پرست
    0

    مگرهشت سال تحریم نبودیم چرا دراین مدت طولانی وضع اقتصادی ملت هرروز بدتر ازگذشته بود چرا کشورهایی که روابط خوبی بادنیا دارن بهترازما زندگی میکنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها