راه خانه دار شدن کارگران چیست؟ 

یک کارشناس حوزه کار به منظور خانه دار شدن کارگران پیشنهاد کرد گروههای کارگری در صنوف مختلف، کارگران فاقد مسکن را شناسایی کنند و لیست اسامی آنها را در اختیار وزارت مسکن قرار دهند.

راه خانه دار شدن کارگران چیست؟ 

حمید حاج اسماعیلی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از کارگران و اهمیت شأن و منزلت کارگر اظهار کرد: با توجه به شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری به نام" تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" نامگذاری شده، یکی از اضلاع اصلی بازار کار خود کارگران هستند ولی چندان جدی گرفته نمی شوند و مورد حمایت قرار نمی گیرند در حالی که نیروی کار به لحاظ سرمایه ملی، امنیت اجتماعی، توسعه و آبادانی، تولید کالا و خدمات و دانش و تکنولوژی در ایران از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است.

وی افزود: اینکه توجه مسئولان نسبت به گذشته بیشتر شده یک فرصت استثنایی هم برای کارگران و هم برای آینده کشور است و باید این فرصت را غنیمت بشماریم تا به درستی برای جایگاه کارگران در بازار کار تصمیم گیری کنیم.

وی اضافه کرد: گروههای کارگری در صنوف مختلف باید ساخت مسکن کارگران را از طریق واگذاری زمین، ساخت و ساز انبوه سازان و اعتبارات و تسهیلات ارزان قیمت دنبال کنند.

این کارشناس حوزه کار بیانات رهبر معظم انقلاب بر لزوم تأمین مسکن کارگران را یادآور شد و گفت: موضوع ساخت مسکن برای طبقات فرودست همواره مورد نظر دولتها بوده و بر همین اساس طرح مسکن مهر یا مسکن ملی به جریان افتاده است، منتها در دو سه سال گذشته که تورم خیلی گسترده شده جمعیت بزرگتری از کشور دچار مشکل مسکن شده اند و طبق برآوردهایی که خود دولت داشته ۳۵ درصد مردم مستاجر هستند که عمدتا نیروهای کار و کارگران را شامل می شوند.

حاج اسماعیلی ادامه داد: خوب است که در بحث تولید مسکن ملی، ساخت مسکن برای کارگران از طریق واگذاری زمین و ساخت و ساز انبوه سازان با اعتبارات و تسهیلات ارزان قیمت دولتی صورت گیرد، یعنی کارگران از طریق سازمان خود بتوانند مذاکراتی را با انبوه سازان انجام بدهند و دولت زمین رایگان در اختیار آنها بگذارد و در عین حال تسهیلات ارزان را از طریق بانکها و با پشتوانه دولت دریافت کنند.

زمین رایگان، تسهیلات ارزان، مسیر خانه دار شدن کارگران

وی پیشنهاد کرد: نهادها و گروههای کارگری در صنف های مختلف، کارگران فاقد مسکن را رصد کنند و لیست آنها را در اختیار وزارت مسکن بگذارند و با برآوردی که انجام می دهند به طور اختصاصی برای کمک و حمایت از نیروی کار و کارگران کشور طرح های این چنینی را دنبال کنند.دولت هم مدیریت کند و حوزه کارگری به کمک بیاید تا طی یک برنامه یکساله یا دو ساله و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بخش زیادی از کارگران از این مسیر صاحبخانه شوند.

این کارشناس حوزه کار در خصوص اهمیت مهارت آموزی کارگران و ارتقای سطح تخصص آنها نیز گفت: بحث آموزشهای کار از دیرباز وجود داشته و در قانون کار به آن اشاره شده است؛ بخشی از آن وظیفه دولت و حاکمیت است و بخشی دیگر برعهده کارفرمایان است که در کارگاهها باید انجام شود و سطح تخصص و مهارت کارگران در همه صنوف اعم از تولیدی، صنعتی و کشاورزی افزایش یابد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات دولت که با پشتیبانی های مجلس شکل گرفت، بحث افزایش دستمزدها در حوزه کارگری و بازنشستگان بود که کارگران هم در این کار نقش داشتند لذا باید کارگران بتوانند شرایطی پیدا کنند که مطالبه گری آنها به طور جدی در کشور صورت گیرد و این راهی ندارد جز اینکه سازمانهای کارگری بر اساس قانون کار و قانون اساسی تقویت شوند.

کارگران حق تشکیل سازمانهای کارگری را دارند

به گفته حاج اسماعیلی، با تشکیل سازمانهای کارگری قوی، کارگران می توانند مطالبات خود را درعرصه های مختلف پیگیری کنند لذا باید تقویت نهادهای کارگری در دستور کار قرار گیرد و بر اساس آنچه که در قانون اساسی و استانداردهای بین المللی اشاره شده و در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز کاملا مشهود است، کارگران جایگاه و منزلت اجتماعی درستی پیدا کنند.

وی شکل گیری سازمانهای کارگری را موجب بالا رفتن قدرت چانه زنی کارگران دانست و افزود: کارگران از طریق سازمانهای کارگری برجسته تر شده و مورد اعتنا و باور مسئولان در کشور قرار می گیرند.

به گفته این فعال حوزه کار، اصل ۲۶ قانون اساسی این اجازه را به کارگران داده و در ماده ۱۳۱ قانون کار هم تاکید شده که کارگران حق تشکیل انجمن های صنفی کارگری را دارند.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • مردم
    0

    با این رشد جمعیتی که ایران داره شک نکنید تا چند سال دیگه کلی خونه خالی دست سازنده ها میمونه. فقط یه قبر یک متری کافیه واسه ما

    نظرات شما -
    • خورزوخان
      0

      واقعا درست گفتی

    • یاشا داریوش
      0

      اره والله هیچکس پول ازدواج نداره

  • ناشناس
    0

    کارمندبانشسته وحقوق بگیران یه حقوقی داشتندکه بلا خره باهاش مداراکنندبه جای اضافه حقوق، بایداول قشرضعیف وکارگرراکه ازگرسنگی وفقردارن میمیرندراازمرگ نجات میدادید که وقعآمیمیرندوهیچ کاری برایمان نکردید،کارمندبی کارنشده مستاجرنیست بچه ش بدون موبایل نیست ازدرس خواندن محروم بشه،کارگردستش ازدنیابریده ،مسئولین چرادرست عمل نمیکنند،حدقل به داد ما هم برسید

  • کاربر ناشناس
    0

    چون رشد جمعیت نداریم تا چندسال آینده همه خونه ها خالی میشه

  • جواد
    0

    یاباید دستورفوری بده اقا که کارگرشغل ازاد وغیره راخانه دارکنه وبیمه.چون خود دولت باعث ببختی ما شده.اخه بگو انترجان یارانه و وام ده تومنی به ما چی میکنه اشگ خودت خوب میفهمی با دولت حرفه الان سود سهام بدرد خورد.خوب نده.بیا خانه مجانی بده دم قسط بدون چک وسفته سند نزن ببینم مکنی از این کارا تاماهم پشتت باشیم احم ق من از کجا بیارم مسکن مهر بگیرم همش ده میلیون داراییمه.خودتانم که میدانید شما الان50میلیون بده من کاری نمیشه کرد تا خانه دارشم گران کردید باید به ما خانه بدین وگرنه همه براتان لعنت میفرسن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها