آیا روزه‌داری به فوتبالیست‌ها آسیب می‌رساند؟

جدیدترین بررسی درباره مضر بودن یا نبودن روزه داری برای فوتبالیست ها در طی مسابقات انجام شد.

آیا روزه‌داری به فوتبالیست‌ها آسیب می‌رساند؟

در ماه مبارک رمضان بحث روزه داری فوتبالیست های مسلمان در اقصی نقاط جهان و در لیگ های سطح بالای فوتبال همیشه مورد توجه رسانه ها بوده است.

در مقوله روزه داری فوتبالیست ها در مسابقات لیگ های داخلی و بین المللی همیشه یک دوقطبی وجود دارد. از لحاظ بیولوژیک گروهی معتقدند روزه داری می تواند به کیفیت بازی فوتبالیست تاثیر بگذارد و از لحاظ جسمانی به بازیکن آسیب برساند.

اما گروهی دیگر معتقدند روزه داری فوتبالیست ها به هیچ وجه به سطح کیفی آنها ضربه نمی زند و آسیب جسمی برای فوتبالیست ها دربرنخواهد داشت. به همین خاطر تست های متفاوتی در دنیا در زمین فوتبال انجام شده تا آثار بیولوژیک روزه داری در فوتبالیست ها سنجیده شود.

در تورنمنت های بین المللی سطح بالا و در لیگ های معتبر فوتبال از جمله لیگ انگلیس، لالیگا، بوندسلیگا، سری آ و لوشامپیونه شاهد روزه داری و افطار بازیکنان مسلمان هستیم. این روزها هم به دلیل قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان با سوژه های مختلفی از روزه داری در لیگ های بزرگ دنیا مواجه هستیم.

در انگلیس سازمان لیگ برتر فوتبال قانون جدیدی برای حمایت از روزه داری مقرر کرده و داوران مجوز متوقف کردن بازی ها در بالاترین سطح فوتبال را برای افطار بازیکنان مسلمان صادر کرد.

آیا روزه‌داری به فوتبالیست‌ها آسیب می‌رساند؟

با توجه اینکه اکنون در ماه مبارک رمضان قرار داریم به این موضوع به صورت علمی و تجربی پرداخته شده تا مشخص شود که آیا روزه داری به فوتبالیست ها آسیب می رساند یانه؟

در یک پژوهش تجربی جدید در کشور تونس روی دو گروه از فوتبالیست ها آمازیش انجام شد. برای نمونه 79 فوتبالیست را برای تست روزه داری و تاثیر آن روی بدن انتخاب کردند. گروه اول با تعداد 48 بازیکن فوتبال که در خلال ماه مبارک رمضان روزه دار بودند را با گروه دوم با تعداد 31 فوتبالیست که روزه دار نبودند، مقایسه بیولوژیکی کردند.

بعد از گذشت 3 هفته از ماه مبارک رمضان و تست های پزشکی روی این دو گروه نشان داد که میان این دو گروه روزه دار و غیر روزه هیچ تفاوت بیولوژیکی موثر وجود ندارد. این تست 21 روزه از دو گروه مختلف خیلی خوب نشان داد که روزه داری فوتبالیست ها در سطح بالا هیچ آسیبی به جسم فوتبالیست ها نمی زند.

آیا روزه‌داری به فوتبالیست‌ها آسیب می‌رساند؟

مصادیق زیادی از فوتبالیست ها در لیگ های معتبر دنیا وجود دارد که با وجود روزه داری در ماه مبارک رمضان سال هاست در سطح یک خوش می درخشند و هیچ آسیب جسمی و کیفی ندیدند. کریم بنزما کاپیتان رئال مادرید که از سال 2009 برای کهکشانی ها بازی می کند همیشه در ایام ماه مبارک روزه دار بود ولی هیچ گاه سطح کیفی اش پایین نیامده و همچنان بعد از گذشت 12 سال حضور در مادرید یکی از ابرستاره های فوتبال است.

محمد صلاح و سادیو مانه مهاجمان مسلمان لیورپول هستند که با وجود روزه داری همچنان خط آتشین سهمگینی را در برای آنفلیدی ها ایجاد کردند و مدافعان رقبا مقابل این دو ستاره روزه دار کار سختی دارند.

آیا روزه‌داری به فوتبالیست‌ها آسیب می‌رساند؟

پل پوگبا ستاره فرانسوی منچستر یونایتد همچنان با وجود روزه داری برای شیاطین سرخ می درخشید و جزو 10 بازیکن برتر دنیا به شمار می آید. مسعود اوزیل ترک تبار سال ها برای رئال مادرید و آرسنال خوش درخشید و جزو بازیکنان مسلمان روزه دار است که هیچ آسیبی از روزه داری نخورده است.

آیا روزه‌داری به فوتبالیست‌ها آسیب می‌رساند؟

نمونه های زیاد دیگر همچنان در فوتبال سطح یک دنیا وجود دارد که در ماه مبارک رمضان روزه دار بودند ولی هیچگاه از لحاظ کیفی سطح عملکردشان پایین نیامده و آسیب جسمی ندیدند.

منبع: فارس

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها