رئیس پیشین دفتر شورای امنیت ملی آمریکا:

ترامپ خواستار وساطت ماکرون و جانسون برای مذاکره با ایران شده بود

یک مقام دولت سابق آمریکا گفته «دونالد ترامپ» بارها از رهبران فرانسه و انگلیس خواسته بود برای مذاکره با ایران وساطت کند.

ترامپ خواستار وساطت ماکرون و جانسون برای مذاکره با ایران شده بود

«کیث کلاگ»، رئیس دفتر شورای امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ این اظهارات را برای انتقاد از «جان کری»، وزیر خارجه اسبق آمریکا مطرح کرده است.

کلاگ مدعی شده جان کری در برنامه‌های دولت ترامپ در قبال ایران اخلال ایجاد کرده است. او گفت: «اقدام جان کری در گفت‌وگو با ظریف پیام‌های کاملاً متناقضی با آنچه ما قصد انجام آن را داشتیم مخابره می‌کرد.»

او در ادامه گفت: «ما گزارش‌ها را مطالعه می‌کردیم و می‌دانستیم اوضاع از چه قرار است. بارها در دفتر کار رئیس‌جمهور درباره این موضوع صحبت کردیم. کاری که او (جان کری) انجام می‌داد ثمربخش نبود، چون او داشت پیام‌هایی بر خلاف برنامه‌های ما به طرف ایرانی ارسال کند.»

وی سپس تصریح کرده ترامپ بارها از «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه و «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس خواسته برای مذاکره با ایران وساطت کنند، اما این تلاش‌ها به درب بسته خورده است.

کلاگ گفت: «من دفعات متعددی که رئیس‌جمهور از افرادی مانند ماکرون و بوریس جانسون می‌خواست برای گفت‌وگو با ایرانی‌ها وساطت کنند آنجا بودم و ما همیشه به درب بسته می‌خوردیم چون آدم‌هایی مانند کری داشتیم که با ظریف و دیگران در تماس بودند.»

پیش از این مقام‌های دولت ایران هم به تلاش‌های دولت ترامپ برای مذاکره با ایران اعتراف کرده‌اند. سال ۱۳۹۷، محمود واعظی گفته بود ترامپ در جریان سفر رئیس‌جمهور ایران به مقر سازمان ملل در نیویورک ۸ بار درخواست مذاکره با ایران را مطرح کرده بود که این درخواست‌ها از سوی تهران رد شدند.

«دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق و اعمال تحریم‌های جدید به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

تئوری ترامپ این بود که این سیاست‌ها می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی جدید به جای «برجام» وادار کند.

منبع: فارس

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کاربر ناشناس
    0

    هرکس بااولادعلی درافتاد. و رافتاد

  • امین
    0

    ترامپ حقوق ریاست جمهوری را نگرفت نیاز نداره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها