روزنامه «العرب» چاپ لندن:

تغییرات در روابط بین تهران - ریاض نزدیک است

روزنامه «العرب» چاپ لندن پیش بینی کرد که تغییرات در روابط بین ایران و عربستان نزدیک است و این تغییرات را می توان از لحن مقامات سعودی نسبت به تهران و سفرهای وزیران امور خارجه آنها به قطر و عمان، احساس کرد.

تغییرات در روابط بین تهران - ریاض نزدیک است

این روزنامه امروز (دوشنبه) در گزارشی با اشاره به دعوت «ملک سلمان» از «هیثم بن طارق» سلطان عمان برای سفر به عربستان سعودی نوشت: پیام دعوت ملک سلمان از سلطان عمان در جریان سفر روز گذشته (یکشنبه) «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان به مسقط تحویل مقامات عمانی شد.

این روزنامه با استناد به خبر منتشر شده توسط خبرگزاری عمان اضافه کرد که افزون بر دعوت سلطان عمان برای سفر به عربستان، بررسی روابط دوجانبه و حمایت از زمینه های همکاری های مشترک بین دو کشور و کشورهای منطقه از محتویات نامه ملک سلمان به سلطان عمان بوده است.

به نوشته العرب، ناظران سیاسی خلیج فارس، سفر وزیر امور خارجه عربستان به مسقط را با تحرکات دیپلماسی قابل ملاحظه شکل گرفته در منطقه و افزایش گفت وگوها برای ایجاد تغییر روابط کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی با ایران در ارتباط دانستند.

آنها خاطرنشان کردند که سفر «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان به عمان و قبل از آن به قطر پس از آن انجام شد که پیش از آن «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به دوحه و مسقط به عنوان دو نامزد ایفای نقش میانجیگری بین تهران و ریاض، سفر کرده بود.

در همین حال منابع سیاسی خلیج فارس این موضوع که عربستان سعودی در حال هماهنگی مواضع خود با کشورهای حاشیه خلیج فارس برای گفت وگو با ایران و حفظ سقف خاصی از شروط خود برای عادی سازی روابط با تهران است را بعید ندانستند.

روزنامه العرب ادامه داد: در روزهای گذشته اخبار تایید نشده ای مبنی بر مذاکره طرف‌های سعودی و ایرانی در سطح مقامات امنیتی در عراق منتشر شد.

در ادامه این گزارش آمده است: در حالی که مقامات عربستان سعودی در سخنان خود اساسا" بهبود روابط با ایران را رد نمی کنند، اما به نظر نمی رسد که در مرحله کنار گذاشتن شروط خود باشند و به طور کلی آنها از تهران می خواهند تا سیاست های خود در منطقه را تغییر دهد.

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان هفته گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که ایران همسایه ما است و ما آرزو داریم که یک رابطه خوب و برجسته با آن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما پیشرفت ایران را می خواهیم و منافع مشترکی با هم داریم، افزود: اما مشکل ما با آن قسمت از رفتارهای منفی تهران مانند برنامه هسته ای یا حمایت از شبه نظامیان غیرقانونی در برخی از کشورهای منطقه و برنامه موشک های بالستیک است.

ولیعهد عربستان در عین حال بااشاره به تلاش های کاربردی برای آغاز گفت وگوی عربستان و ایران، گفت: ما با شرکای خود در تلاش هستیم تا با این مشکل مقابله و امیدواریم که از آن عبور کنیم و با همه یک رابطه خوب و مثبت داشته باشیم.

روزنامه العرب اضافه کرد: ناظران سیاسی منطقه می گویند که عربستان در تلاش برای تدوین یک موضع واحد بین کشورهای خلیج فارس برای گفت وگو با ایران می باشد که ممکن است هدف آنی و فوری ریاض باشد، تا عربستان با جمع آوری حداکثر کارت های قدرت، بتواند برای بهبود شرایط گفت وگو با ایران که در حال حاضر از فشارهای آمریکا رها شده و در وین در حال گفت وگو با دولت بایدن (گروه 1+4) در مورد برنامه هسته ای است، استفاده کند.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • تینا
    0

    قابل توجه دوستانی که این چند ساله وهابی وهابی میکردند وفحاشی به عربستان وفکرمیکردند این دشمنی تاابد دوام دارد فقط میلیاردهادلار پول هردو کشور به جای هزینه برای مردم وکشورخودشان صرف بمب وموشک واسلحه وخلاصه دشمنی شد امیدواریم این دوکشورمسلمان وتاثیرگذاردرمنطقه با عقلانییت سیاسی به دوستی برگردند

    نظرات شما -
    • حاج کاطم
      0

      تینارو چه بنظر دادن درمورد عربستان.برو به اندرونی تا عربها ندیدنت .ما از آل سعود نمیگذریم .اینا همش فیلمه اصلاح طلب هیچی ندون

  • آرمین
    0

    امیدوارم روابط ایران و عربستان ترمیم بشه تا اسرائیل برنامه هاش برای همراه کردن اعراب با خودش شکست بخوره

    نظرات شما -
    • حاج کاطم
      0

      قرار نیست ما مسلمونیمونو بریزیم کنار و باج بدیم به ال سعود خدعه گر تا با اسراییل نریزه روهم .کلاه گشاد سر ابوموسی اشعری میره . هر کی شل مسلمونه میتونه بره کنار اسراییل .مه نیست حق پیروز است .

  • از ایران
    0

    روابط دیپلماتیک یا راه اندازی صنعت پول ساز حج و زیارت؟

  • حاج کاطم
    0

    بنظر من دارن برجام ۲ یا یمن رو میدن ب سعودی ها بزارید مارب آزاد شه در پازل دشمن نیفتید

  • ##
    0

    خیلی هم عالی .انشاء الله روابط همه کشورهای منطقه با هم درست بشه .منطقه قدرتمند باعث شکل گیری قطب توسعه گردشگری و اقتصادی و ... برای همه کشورهای ذی نفع منطقه خواهد شد .

    نظرات شما -
    • حاج کاطم
      0

      فقط زمانی که عربستان ب جمهوری عربستان تبدیل بشه روابط ما درست میشه آلسعودمحکوم ب سقوط

  • حق دوست
    0

    صرف نظرازتوهینهایی که به ماشدصدهها هموطن ماروکشتندو.....خوبه که اقلا دریک جبهه بجنگیم همزمان هم تولبنان فبسطین ویمن وجنگیدن کارعاقلانه ای نیست همه حاکمان سلاطین پادشاهان رهبرهای دینی مذهبی یکطرف روهرچندموقت باصلح وطرف دیگه روباجنگ پیگیری میکنن ابرقدرتها هم همینطورن حالاکه حتماباید درهمه دنیا سرک بکشیم ودرگیرباشیم اقلا بامسلمان دیگه نجنگیم

    نظرات شما -
    • حاج کاطم
      0

      مسلمونا با ما میجنگن ما را چه جنگ است با مسلمانان.گناه پیرو علی بودن است ما مقاومت میکنیم دفاع میکنیم نه حمله یکم بیشتر بفکر

  • کرونا
    0

    یمن در آستانه شکست دادن عربستان وجبهه وهابی هست ،حالا ظریف بخاطر خوشایند آمریگایی ها ،و آزاد سازی مختصری از اموال ،میخواهد واسطه شود تا یمن دست از مقاومت بکشد ،

  • بصیر
    0

    آدم از بی بصری بندگی آدم کرد ؛؛ ...........!

  • دارا
    0

    احتمال داره همین عید فطر با عربستان تو یه روز باشیم و عید تو دو روز اتفاق نیافته!!!!!

  • ایران اریایی
    0

    فقط میخاستید یمن را ویران کنید ؟؟!!

  • علی
    0

    بیچاره مردم یمن

  • ارز
    0

    حاجی نترکی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها