لبنان؛ شیرینی عید پاک، نماد فروپاشی اقتصاد

پس از انفجار بندر بیروت در مرداد 2020، سریلانکا نیز به مردم لبنان چای اهدا کرد اما این چای به خانواده‌های اعضای ریاست جمهوری داده شد.

لبنان؛ شیرینی عید پاک، نماد فروپاشی اقتصاد

مسیحیان و مسلمانان لبنان یکی از بدترین بحران های اقتصادی در زندگی خود را می‌گذرانند. اقتصاد این کشور به شدت وخیم و فروپاشیده به شمار می‌آید و ارزش لیره لبنانی به یکی از کمترین مرزهای خود رسیده است.

مواد غذایی مورد نیاز خانوارهای لبنانی این روزها بسیار گران و کمیاب شده و تعداد بیشتری از آنها برای دریافت غذا به مراکز خیریه روی آورده‌اند.

شیرینی خرمایی "معمول" یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های مخصوص اعیاد در لبنان این روزها برای خانواده‌های لبنانی بسیار گران شده است

شیرینی معمول لبنان

در آستانه اعیاد پاک مسیحیان و فطر مسلمانان در گزارشی به نام "بیسکوئیت‌های عید پاک لبنان نماد فروپاشی اقتصاد" به بررسی شرایط مردم و اقتصاد کنونی مردم لبنان پرداخته‌ایم.

خرید یا پخت شیرینی "معمول" برای مسیحیان ارتدکس لبنان که "عید پاک" را جشن می‌گیرند، بسیار مهم است. اما امسال و در میان بحران شدید اقتصادی همه چیز متفاوت است.

لبنانی‌ها به این شیرینی های خود افتخار می‌کنند. مسیحیان از آن برای عید پاک و مسلمانان از آن در اعیاد فطر و قربان خریداری کرده و لذت می‌برند.

"ریتا استامبولی" یک ارتدکس است که در شهر "زحله" دره "بقاع" و در فاصله یک ساعتی شرق بیروت در حال تهیه شیرینی‌های "معمول" خود است.

در حالیکه صدای یک خطبه کلیسایی بر فراز شهر شیروانی قرمز "زحله" طنین انداز می‌شود، ریتا یک گلوله از خیمر شیرینی را برای فرم دهی جدا می‌کند. او در حالیکه خمیر را روی قالب‌های قاشقی چوبی گذاشته با ضربه به آن شکل می‌دهد، می‌گوید: بسیار پر استرس و پر تنشیم.

وی در این باره گفت: ما فقر را احساس می‌کنیم. ما رو به عقب رفته‌ایم و مثل قبل زندگی نمی‌کنیم. "دیگر ماهی یک بار گوشت و مرغ می‌خریم".

مواد لازم برای تهیه شیرینی سنتی "معمول" بخش قابل توجهی از حقوق ماهانه "ریتا استامبولی" است

یک مسیحی ارتدکس یونایی لبنان

ریتا به عنوان یک منشی در بیمارستان کار می‌کند. از زمان بحران اقتصادی ارزش حقوق او مانند همه لبنانی ها هر ماه کاهش یافته است.

او می‌گوید: 2 بچه دارم. من و همسرم کار می‌کنیم. خانه ما اجاره‌ ‌ایست و حقوقمان دیگر کفاف نمی دهد..

پسته ماده مورد علاقه ریتا است اما او امسال نمی‌تواند با پسته شیرینی "معمول" درست کند زیرا پسته بسیار گران شده است. او همچنین کمتر از همیشه این شیرینی را درست می‌کند و در تهیه آن از کره ذوب شده یارانه ‌ای به جای "‌قی" ("ghee" نوعی روغن آب شده) استفاده می‌کند.

او تاکید کرد: "قی" یک سوم حقوق من است.

شیرینی‌های شکل های متفاوتی دارند و به صورت سنتی و خانگی با قالب‌های چوبی ساخته می شوند

قالب شیرینی بیسکوئیتی معمول لبنان

غذا نیز مانند هر چیز دیگری در لبنان بسیار گران و به ابزار سیاسی تبدیل شده است.

علاوه بر افزایش قیمت‌ها، ارزش قابل توجهی از پول و دارایی های مردم لبنان از دست رفته است. بانک‌ها ورشکست شده‌اند و مردم نمی‌توانند پس‌اندازهای خود را پس بگیرند.

هر روزه تعداد بیشتری از لبنانی‌ها به سمت مراکز خیریه و بانک‌های مواد غذایی می‌روند. حتی از خیریه "ساوا" که عمدتا از پناهندگان سوری و لبنانی‌های آسیب پذیر حمایت می‌کند، خواسته شده تا به خانواده‌های بیشتری در دره بقاع کمک کند.

با این حال اوضاع مرتب بدتر می‌شود و کمک‌ها با سیاست داخلی و اختلاف نظرها هدر می‌روند.

شیرینی معمول از موادی مانند آرد سمولینا، شکر، گلاب درست شده و درون آن با پسته، گردو و خرما پر می‌شود

مواد شیرینی معمول لبنان

عراق در پایان سال 2020 به لبنان گندم داد و گزارش شده که این محصول به جای توزیع میان مردم به شکلی نادرست و ضعیف در یک استادیوم فوتبال ذخیره شده است. پس از انفجار بندر بیروت در مرداد 2020، سریلانکا نیز به مردم لبنان چای اهدا کرد اما این چای به خانواده‌های اعضای ریاست جمهوری داده شد. این موضوعات انتقادات زیادی برای مقامات لبنان ایجاد کرد.

تصویری از گندم اهدایی عراق به لبنان که به شکلی بد در یک استادیوم لبنان نگهداری می‌شود

تصویری از گندم های عراق در استادیوم لبنان

در "طرابلس" دومین شهر بزرگ لبنان یک داوطلب که بسته‌های مواد غذایی را پخش می‌کرد، در حین درگیری ناگهانی به ضرب گلوله کشته شد. در سوپر مارکت‌ها نیز مردم نیز برای دریافت مواد غذایی یارانه‌ای مرتب با هم دعوا کرده و مواد غذایی را به سمت هم پرتاب می‌کنند.

ریتا می‌گوید: شاهد چندین دعوا بوده‌ام. "آیا برای دیگر کافی نیست؟"

با افزایش مشکلات کشور احزاب سیاسی نیز اقدامات خاص خود ر انجام می‌دهند.

حزب‌الله لبنان به عنوان یک گروه شیعه، سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای "السجاد" را باز کرده است. این فروشگاه ها با صدور کارت برای خانواده‌های آسیب پذیر خرید محصولات ارزان و یارانه‌ای ایرانی، عراقی و سوریه‌ای را برای مشتریان آسان می‌کند.

ریتا می‌گوید: این سوپر مارکت‌ها فقط برای حزب الله و طرفداران آن است و من از این کارت‌ها ندارم. وی گفت: دولت نیز باید همین کار را کند تا ما بتونیم غذا بخوریم.

در همین حال "جوزف تاوک" به عنوان یک سلبریتی و سفیر سازمان غیر دولتی "لبنان فردا" در بیروت به همراه گروهش در سه روز گذشته 9 هزار شیرینی "معمول" تهیه کرده است. آنها همچنین مواد غذایی و دارویی در سراسر کشور بین نیازمندان توزیع می‌کنند.

جوزف با خنده می‌گوید: معمول قصد نجات لبنان را ندارد اما شاید برای یک روز باعث لبخند بسیاری شود. روز های دیگر شاید یک بسته برنج یا یک جعبه استامینوفین باعث لبخند شود.

"جوزف تاوک" و گروه خیریه‌اش شیرینی معمول رابین خانواده های بیروت توزیع می‌کنند

جوزف تاوک در حال توزیع شیرینی در لبنان

در حالیکه لبنان 4 روز گذشته را در تعطیلات سراسری ناشی از شیوع کرونایی گذرانده، مسیحیان ارتدکس عید پاک و مسلمانان برای افطارهای عصرگاهی دور هم جمع می‌شوند و غذایی که می‌توانند بخرند، لذت می‌برند.

منبع: بی بی سی

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها