معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه:

ساخت نخستین خط تولید صنعتی کربن فعال کشور در کرمانشاه رو به پایان است

معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه از افتتاح اولین خط تولید صنعتی

ساخت نخستین خط تولید صنعتی کربن فعال کشور در کرمانشاه رو به پایان است

خلیل جلیلی از پروژه «تولید کربن فعال از قیرطبیعی» به عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت های معاونت پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه یاد کرد و افزود: این پروژه فناورانه مهم ملی که در گروه شیمی این معاونت در حال اجرا است، یک طرح صنعتی و استراتژیک برای کشور محسوب می شود.

وی از کربن فعال به عنوان یک محصول کاربردی و استراتژیک یاد کرد و اظهار داشت: این فرآورده در بسیاری صنایع نفت، گاز، تصفیه خانه ها، صنایع فولاد و حتی در تولید ماسک های نظامی و صنایع هسته ای کاربرد دارد.

وی نیاز سالانه کشور به این محصول را ۱۴ هزار تن اعلام و تصریح کرد: در حال حاضر در دنیا این فرآورده از محصولات کشاورزی استخراج می شود، اما در این طرح برای اولین بار در جهان به دنبال تولید این فرآورده از مواد معدنی مانند قیرطبیعی هستیم.

۸۰درصد معادن قیرطبیعی کشور در استان است

جلیلی با اشاره به وجود معادن بسیار، قیر طبیعی در استان کرمانشاه گفت: ۸۰ درصد معادن قیر طبیعی کشور در استان کرمانشاه و شهرستان گیلانغرب است، اما متاسفانه هیچ گونه فناوری در حوزه قیر طبیعی وجود ندارد و معادن این محصول عملا خام فروش می شوند که در همین راستا برای جلوگیری از خام فروشی این محصول باارزش به دنبال فرآوری و تولید محصول از آن هستیم.

وی افزود: تولید کربن فعال اولین فناوری کسب شده در حوزه قیر طبیعی در کشور است که توسط جهاد دانشگاهی کرمانشاه کسب شده و پژوهش های زیربنایی بر روی تولید سه محصول دیگر از این فرآورده طبیعی در حال انجام است و کار در مراحل آزمایشگاهی و اجرای پایلوت قرار دارد و امیدواریم که امسال بتوانیم از ۲ فرآورده دیگر به دست آمده از قیرطبیعی رونمایی کنیم.

معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه از شروع ساخت کارخانه تولید کربن فعال خبر داد و افزود: ساخت این پروژه در مراحل پایانی قرار دارد و امیدوار هستیم بتوانیم خردادماه امسال آن را افتتاح کنیم.

به گفته این مسوول با راه اندازی این کارخانه، در گام نخست سالانه ۲۰۰ تن کربن فعال بر پایه مواد معدنی تولید شود.

جلیلی خاطرنشان کرد: اگر حمایت های لازم صورت گیرد و بتوانیم به سرعت واحدهای تولیدی این محصول را راه اندازی کنیم این توانایی را داریم که هم خام فروشی را در استان به شدت کاهش داده و حتی به صفر برسانیم و هم کشور را از واردات این محصول بی نیاز کرده و حتی به سمت صادرات آن حرکت کنیم.

اجرای ۳۰ طرح پژوهشی توسعه ای در کرمانشاه

معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه در تشریح فعالیت های دیگر این معاونت، پیگیری و اجرای برنامه های توسعه‌محور را اولویت و محور اصلی این فعالیت ها عنوان کرد.

جلیلی با اشاره به فعالیت پژوهشکده "توسعه" کالبدی ذیل معاونت پژوهشی، گفت: در این پژوهشکده سه گروه جامعه شناسی، مدیریت راهبردی و منابع محیطی فعالیت دارند که توسعه پایدار محیطی استان در ابعاد مختلف اجتماعی، کالبدی ،اقتصادی و شهری را پیگیری می کنند.

وی افزود: سال گذشته هم مجوز راه اندازی گروه «تاب آوری شهری» را برای این پژوهشکده دریافت کردیم و امیدواریم با راه اندازی این گروه پرقدرت تر از گذشته در بحث توسعه محیطی پایدار استان گام برداریم.

جلیلی با بیان اینکه توسعه یک بُعدی نیست، گفت: در بحث توسعه پایدار باید تمام جوانب آن در ابعاد مختلف در نظر گرفته شود، بنابراین با راه اندازی گروه‌های مختلف در این پژوهشکده به دنبال این هستیم که بتوانیم به خوبی تمامی ابعاد توسعه استان را مدنظر گرفته و هماهنگ باهم فعالیت کرده تا توسعه استان در پنج بُعد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، کالبدی و زیست محیطی را رقم بزنیم.

این مسوول خاطرنشان کرد: در پژوهشکده طرح های کارفرمایی، مساله محور، کاربردی، مشاوره ای و نظارتی در قالب یک سری تفاهم نامه‌ها و قراردادها در ابعاد پنج گانه توسعه اجرایی می شوند و در این بین انجام برخی طرح های ملی را هم برعهده داریم و در مجموع هدف از راه اندازی این مرکز اجرای طرح های کاربردی و مورد نیاز استان و دستگاه های اجرایی است.

جلیلی با اشاره به ارائه گزارش عملکرد پژوهشکده توسعه کالبدی به نهادهای بالادستی، گفت: در کنار گزارش سالانه به دفتر مرکز جهاد دانشگاهی گزارش‌های جداگانه ای هم به سازمان برنامه و بودجه و نیز وزارت علوم ارسال شده و بر اساس آن امتیاز بندی می‌شویم و بر اساس این گزارشات با توجه به داشتن ردیف بودجه مصوب، میزان بودجه سالانه تعیین می شود.

توانمندسازی محلات محروم کرمانشاه

وی با اشاره به راه اندازی این پژوهشکده درسال ۱۳۹۷، به گوشه ای از فعالیت های آن طی این مدت اشاره کرد و افزود: یکی از پروژه‌های مهم بحث «توانمندسازی محلات محروم کرمانشاه» در سه حوزه کالبدی، اقتصادی و اجتماعی است که در این زمینه برنامه سه ساله ای را تدوین کرده ایم.

این مسوول خاطرنشان کرد: این برنامه یک "نقشه راه" موثر و کاربردی برای توانمندسازی محلات محروم کرمانشاه در ابعاد ذکر شده است و امیدواریم با اجرایی شدن این برنامه بتوانیم شاهد توانمندسازی این محلات باشیم.

وی افزود: با پایان تدوین این برنامه، وبینار علمی آن نیز برگزار و حدود هشت مقاله علمی هم از آن استخراج شد.

«تدوین الگوی اشتغال استان با رویکرد فناوری نوین»

جلیلی در ادامه از «تدوین الگوی اشتغال استان با رویکرد فناوری نوین» خبر داد و افزود: در این پروژه که تدوین آن از سال گذشته شروع شده قرار است بر اساس مزیت های نسبی موجود، الگوی اشتغال استان را طراحی کنیم.

وی افزود: این پروژه تا پایان خردادماه امسال به اتمام رسیده و تحویل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی خواهد شد.

این مسوول از تدوین «مدل برنامه کاری مرکز رشد کسب و کار استان» خبر داد و افزود: در این پروژه هم مدل های نوین برای کسب و کار تدوین شده که گزارش آن به اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی ارسال گردیده است.

معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه خاطرنشان کرد: در مجموع ۳۰ طرح پژوهشی در سه سال فعالیت این پژوهشکده اجرایی شده و یا در دست اجراست.

جلیلی با اشاره به فعالیت تعدادی گروه‌های پژوهشی و مراکز خدمات تخصصی ذیل پژوهشکده "توسعه کالبدی"، گفت: در حال حاضر گروه شیمی، مرکز خدمات تخصصی محصولات ارگانیک و مرکز درمان ناباروری هم در مجموعه معاونت پژوهشی فعالیت دارند که هر کدام از این مراکز و گروه ها، اقدامات و خدمات قابل توجهی در مدت فعالیت خود داشته اند.

او اشاره ای به فعالیت های مرکز «خدمات تخصصی خدمات اُرگانیک» داشت و افزود: این مرکز قادر است تمام آزمایشات مورد نیاز طرح های پژوهشی کشاورزی شرکت ها و دستگاه های مختلف استان را انجام دهد.

وی افزود: در این مرکز آزمایشات تعیین میزان سطح سموم و آلاینده های مواد شیمیایی انجام می شود و در حال این مرکز به عنوان همکارِ اداره کل استاندارد استان فعالیت دارد و بسیاری آزمایشات مورد نیاز در تعیین شاخص های ارگانیک و سالم بودن محصولات را انجام می دهد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی کرمانشاه در تشریح برنامه های آینده این معاونت نیز، گفت: امسال مطالعات و تحقیقات پنج طرح کاربردی استان را شروع کرده و طرح هایی که در سالهای گذشته شروع شده را به سرانجام خواهیم رساند.

وی افزود: امسال همچنین فراخوان جذب هیات علمی برای دانشجویان و دانش آموختگان دکترا در چند رشته مهندسی صنایع، مدیریت، برنامه ریزی شهری و مهندسی فرآیند را خواهیم داشت تا بتوانیم نهایتا پنج عضو هیات علمی جذب کنیم.

۱۶ عضو هیات علمی در معاونت پژوهشی سازمان فعال هستند

جلیلی با اشاره به فعالیت ۱۶ عضو هیات علمی در معاونت پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی، گفت: در کنار اینها، ۹ پژوهشگر غیرهیات علمی هم با مدارک دکترا و فوق لیسانس هم اکنون در این معاونت فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها حدود ۳۵ نفر هم به صورت پاره وقت در انجام طرح های پژوهشی و تحقیقاتی با ما همکاری دارند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها