حریری در برابر ۲ گزینه تلخ

بی‌شک، تمام منطقه طی دو ماه آتی در آستانه تغییرات میدانی و سیاسی است که اوضاع جدیدی را ایجاد می‌کند، به ویژه که انتخابات ریاست جمهوری در سوریه سپس در ایران برگزار می‌شود.

حریری در برابر ۲ گزینه تلخ

انتخابات ریاست جمهوری در سوریه سپس در ایران برگزار می‌شود و مذاکرات درخصوص پرونده هسته‌ای ایران و نیز مذاکرات ایران و عربستان درباره مسائل لاینحل منطقه از جمله پرونده تشکیل دولت در لبنان با پیشرفت مواجه هستند. در نتیجه دو ماه آینده، تغییراتی در منطقه ایجاد خواهد شد.

سایت النشره در گزارشی نوشت: بدیهی است که پیش‌بینی می‌شود تمام مسائل ذکره شده تاثیر مثبتی بر وضعیت کنونی لبنان بگذارند به ویژه فضای مثبتی که در مذاکرات ایران و عربستان در عراق وجود داشته و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفته که ریاض تمایل دارد روابط متمایزی با همسایه خود ایران داشته باشد.

در مقابل این تحولات مذکور و امکان تاثیرگذاری آن بر اوضاع لبنان به ویژه روند تشکیل دولت؛ برخی از طرف‌های داخلی و خارجی پرونده تشکیل دولت را مجدداً به جریان انداخته‌اند و در این راستا، بشاره پترس الراعی، اسقف مارونی‌های لبنان تماس‌هایی با طرف‌های ذی ربط در تشکیل دولت برقرار ساخته تا روند تشکیل دولت به صورت سریع‌تری انجام شود، همچنین تلاش می‌شود ابتکار عمل فرانسه برای تشکیل دولت مجدداً بزرگ‌نمایی شود و در این راستا، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه با سفر به لبنان طی روزهای آتی برای بررسی مسؤولان ارشد لبنانی، وارد خط بحران دولت وارد می‌شود.

در سطح داخلی لبنان؛ منابع پیگیر روند تشکیل دولت، با توجه به اشاره‌های درز پیدا کرده از رویکرد سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان، احتمال معذوریت وی از روند تشکیل دولت را دور از ذهن نمی‌دانند به ویژه که حریری "سفری به برخی کشورهای جهان" داشت و مجوز تشکیل دولت را کسب نکرد و تمامی سفرهای وی به پایتخت‌های برخی از کشورهای تاثیرگذار در منطقه همچون روسیه، مصر و امارات و ورود این کشورها به خط میانجیگری میان حریری در نزد بن سلمان، ولیعهد عربستان باعث نشد که عربستان مخالفت خود را با ماموریت حریری بردارد.

به گفته منابع، حریری به هیچ وجه از نظر عربستانی‌ها قابل قبول نیست. منابع می‌گویند که حریری تلاش کرد تا از طریق طلب کردن حمایت آمریکا از وی در روند تشکیل دولت، این حمایت آمریکا را جایگزین حمایت عربستان از ماموریت وی در لبنان کند، تا شاید بتواند از این طریق توازنی را در حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی از دولت خود ایجاد کند اما او در این کار نیز موفق نشد.

علاوه بر موانع خارجی که در مقابل روند تشکیل دولت لبنان وجود دارند، دلایل داخلی نیز هستند که حریری را وادار می‌کنند در روند تشکیل دولت تعلل ورزد. این دلایل عبارت از حذف یارانه از کالاهای مصرفی اساسی همچون سوخت است. حریری تلاش می‌کند تا از گرفتن این گوی آتشین شانه خالی کرده و آن را به سمت حسان دیاب، نخست وزیر موقت لبنان پرتاب کند.

در مقابل شرایط مذکور، بالاخص شکست رهبر جریان المستقبل در کسب رضایت عربستان؛ یک منبع در تیم هشتم مارس می‌گوید که حریری از نبود دیدگاه و جایگاه رنج می‌برد و او در مقابل دو گزینه قرار گرفته است که هر دو آنها برای وی تلخ است، نخست اینکه "وتو"ی عربستان را کنار بگذارد و به چارچوب‌های قانون اساسی در روند تشکیل دولت پایبند باشد؛ یعنی در واقع تسلیم اصول و معیارهایی شود که میشل عون، رئیس جمهوری لبنان بر آنها تاکید دارد. سپس اینکه در مسیر تحقیقات کیفری حرکت کند. حریری امکان تحمل این گزینه را ندارد و به آن مبادرت نخواهد ورزید چراکه چنین اقدامی، یک شکست داخلی برای وی است و همچنین خشم عربستان از او را بیشتر می‌کند، به ویژه که خانواده حریری همچنان در عربستان اقامت دارد.

گزینه دوم این است که نخست وزیر مکلف لبنان به تعلل ورزیدن‌ها ادامه دهد و منتظر کسب حمایت عربستان یا آمریکا در سایه پیشرفت در مذاکرات میان ایران و عربستان بماند. اما ممکن است که حریری باز هم قربانی شود، چراکه عربستان بر مخالفت خود با رسیدن رهبر جریان المستقبل به نخست وزیری لبنان ایستاده است.

این منبع بعید ندانست که در صورت دستیابی طرف‌های ایرانی و عربستانی به تفاهمی که با هدف حل مسائل رفع نشده در منطقه باشد؛ حزب‌الله از حمایت خود از ماموریت حریری برای تشکیل دولت دست بکشد.

یک منبع مسؤول نزدیک به حزب الله نیز اعلام کرد، حریری صاحب طرح و ابتکار عمل در کشور نیست و دستورات را از عربستان می‌گیرد، به همین دلیل، این مساله را بعید ندانست که اگر حریری به تعلل‌ها در روند تشکیل دولت ادامه دهد و هجمه‌های رسانه‌ای و هجوم به رئیس جمهوری، شریک قانونی وی در تشکیل دولت را متوقف نکند، حزب الله حمایت خود را از حریری خاتمه ببخشد.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها