انتخابات شوراها برای اولین بار در ۶ شهر استان آذربایجان شرقی برگزار می‌شود

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی گفت: در ۶ شهر آذربایجان شرقی برای اولین بار انتخابات شورای شهر برگزار می‌شود چراکه تا پیش از این شورای روستا داشتند و در چهار سال اخیر به شهر ارتقا یافتند.

انتخابات شوراها برای اولین بار در ۶ شهر استان آذربایجان شرقی برگزار می‌شود

منصور طالب‌پور با اشاره به اینکه در 68 شهر آذربایجان شرقی انتخابات شورای "شهر" برگزار می‌شود، اظهار داشت: در این شهرها مجموعا کاندیداها برای کسب 358 کرسی با هم رقابت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه شهر تبریز با 13 کرسی بیشترین سهم را در نعداد اعضای شورا به خود اختصاص داده است، گفت: پنج شهر بزرگ استان در مراغه، مرند، میانه، بناب و اهر 7 کرسی و بقیه شهرها 5 کرسی دارند و کاندیداهای این شهرها برای کسب این کرسی‌ها رقابت می‌کنند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی افزود: در 6 شهر آذربایجان شرقی برای اولین بار انتخابات شورای شهر برگزار می‌شود چراکه تا پیش از این شورای روستا داشتند و در چهار سال اخیر به شهر ارتقا یافتند.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون تقسیمات کشوری، "شهر" تعریف خاص خود را دارد تا یک روستا به شهر ارتقا یابد، ابراز داشت: حدنصاب تشکیل شهر، داشتن حداقل 4 هزار نفر است ولی درصورتی که ظرفیت تبدیل شدن به مرکز بخش داشته باشد، جمعیت آن می‌تواند زیر حدنصاب باشد.

طالب‌پور در پاسخ به سوالی در مورد اینکه شوراهای وظایف نظارتی دارند، آیا نهادی هم بر شوراها نظارت دارد؟ تصریح کرد: نظارت بر فعالیت شوراها توسط هیئت تطبیق در فرمانداری‌ها صورت می‌گیرد و مصوبات باید به تایید این هیئت برسد.

وی خاطرنشان کرد: تخلفات شوراها هم در هیئت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات بررسی می‌شود که بر اساس قانون، اعضای آن انتخاب و معرفی می‌شوند تا به شکایات و تخلفات شورا رسیدگی کنند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی، اظهار داشت: هیئت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات استان را با ریاست استاندار و عضویت ‌رئیس کل دادگستری استان‌، دو نفر از اعضای شورای استان به انتخاب شورا و یک نفر از نمایندگان‌استان در مجلس شورای اسلامی جهت رسیدگی به شکایات از شورای شهر و شورای‌شهرستان تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: هیئت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شهرستانی هم به عضویت و ریاست فرماندار و عضویت رئیس دادگستری شهرستان، دو نفر از اعضای شورای شهرستان به انتخاب آن شورا و یک‌نفر به انتخاب هیات حل اختلاف استان جهت رسیدگی به شکایات از شورای روستا و بخش‌ تشکیل می‌شود.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها