خروج سخت دولت بایدن از افغانستان

بزرگترین سورپرایز سیاست خارجی مربوط به 100 روز نخست ریاست جمهوری جو بایدن، تصمیم او برای عمل به وعده ای بود که روسای جمهور قبل از او نتوانستند عملی کنند و آن خارج شدن کامل آمریکا از افغانستان است.

خروج سخت دولت بایدن از افغانستان

به گزارش پایگاه آکسیوس، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مسیر رسیدن به یک افغانستان با ثبات بدون حضور سربازان آمریکایی در این کشور را در نظر گرفته و استدلال کرده که اکنون مشخص است که با حضور آنها در این کشور چنین مسیری وجود ندارد.

همچنان که ضرب الاجل ارائه شده از سوی دولت دونالد ترامپ برای اول مه به منظور خارج شدن از افغانستان بدون هیچ گونه اعلامیه ای از سوی بایدن سر رسید، تاخیر در اجرای این خروجی که احتمالا همراه با همه احتیاط های معمول مربوط به حمایت از فرآیند دیپلماتیک و پاسخ به شرایط میدانی است، اجتناب ناپذیر شد.

یک مقام حوزه خاور میانه به آکسیوس گفت، چالش بایدن این بوده که آمریکایی ها را متقاعد کند که دارد خارج میشود و طالبان را متقاعد کند که حاضر به ماندن است.

بنا براین سورپرایز بیانیه اواسط آوریل بایدن مربوط به چارچوب زمانی و اعلام خروج همه سربازان آمریکایی تا 11 سپتامبر آتی نبوده بلکه مربوط به این است که این کار چقدر قطعی باشد.

یک مقام ارشد دولتی تاکید کردک این یک کار مبتنی بر شرایط نیست. هیچ نیروی ضدتروریسمی در پشت سر باقی نخواهد ماند. بعد از 20 سال، آمریکا خارج می شود.

رهبران ارشد در پنتاگون نیز بر اساس گزارشها علیه این رویکرد در پشت درهای بسته استدلال کردند. فرماندهان ارشد سابق همچون دیوید پترائوس نیز این کار را به صورت علنی انجام دادند.

بایدن در سخنرانی خود به استدلالهای مخالف نظیر این که آمریکا دارد اهرمش را رها می کند یا یک پیروزی در اختیار دشمنانش قرار می دهد اشاره کرده و آنها را به عنوان "دستورالعمل حفظ سربازان آمریکایی برای مدت نا محدود در افغانستان" توصیف و رد کرد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها