مصطفی معین: ما در جامعه شاهد اپیدمی خشونت هستیم/ خشونت سمبل جرئت مندی نیست/تاب آوری جامعه ما در مقابله با آسیب پایین آمده

نشست خبري هشتمين سالانه سلامت روان و رسانه با موضوع خشونت در محل كرسي يونسكو واقع در مرکز طبی اطفال در بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد.

مصطفی معین: ما در جامعه شاهد اپیدمی خشونت هستیم/ خشونت سمبل جرئت مندی نیست/تاب آوری جامعه ما در مقابله با آسیب پایین آمده

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبر فوری ، دكتر مصطفي معين رييس اين كرسي در ابتداي نشست به اهميت موضوع خشونت در جامعه اشاره كرد.
مصطفی معین گفت: سلامت روان امروزه بين بيماري ها در سطح جهاني رتبه دوم را داراست.
معين ادامه داد: يكي از انواع اين آسيب هاي رواني كه انسان را دچار ناتواني مي كند، خشونت است. البته خشونت به نوعي در سيستم دفاعي انسان نیز هست و گاهي فرد براي دفاع از خود دربراربر بيماري ها از خشونت استفاده مي كند.
رييس همايش در ادامه گفت:منظور ما از خشونت رفتارهاي ناهنجاريست كه در جامعه استفاده ميشود، اين رفتارها گاهي از دوران جنيني آغاز ميشود مثلا اينكه مادر سيگار بكشد يا تغذيه ناسالم داشته باشد. اما به طور كلي عواملي كه مي تواند منجر به خشونت در جامعه شود عبارت است از نابرابري. در همين قرن بيستم حدود ١٤٠٠ ميليون نفر در اثر تلفات جنگي از بين رفتند. مورد بعدي فقر است،حدود ٣٠٠ ميليون نفر در عرض ١٨ سال تا سال ٢٠٠٨ در اثر فقر جان خود را از دست دادند.
وی در ادامه گفت: از طرفي ما در جامعه ايراني شاهد اپيدمي خشونت هستيم. اين خشونت خيلي شايع است و انواع و اقسام آن گزارش ميشه و ديده ميشود.
معین گفت: رييس قوه قضاييه مي گويد، ما در يكسال ١٥ ميليون پرونده تشكيل ميدهيم به اين مسئله افتخار ميشود بدون اينكه ما آسيب شناسي كنيم و بفهميم كه جامعه ما خشن شده و ما به نوعي دچار بحران اجتماعي هستيم.

رییس کرسی یونسکو ادامه داد: حاشيه نشين ها و يا مهاجرت به شهرها به لحاظ بهبود مسائل بهداشتي و فرهنگي از عوامل خشونت است. حتي سريالهايي كه من اسم آنهارا گذاشته ام سريال هاي خشم و خشونت گاهي سريال هاي طنز هم ميتواند از عوامل خشونت زا باشد و بدآموزی داشته باشد.

وی در ادامه گفت: تاب آوری جامعه ما در مقابله با مصیبت ها پایین است و جامعه نمی تواند خودش را در شرایط بحرانی کنترل کند و به همین سبب بیشتر دچار خسارت می شود.

در ادامه دکتر مریم رسولیان دبیر علمی همایش گفت: این روزها ارتباط در جامعه ما تسهیل شده است و جامعه تاثیر زیادی روی فرزندان می گذارد.

این روانپزشک در ادامه گفت: چه بسا کودکانی که در سن کم خشونت را تجربه کنند و آن را در سن کم به خانواده منتقل نکنند اما در بزرگسالی رفتاری را در جامعه تسری بخشند.

وی در ادامه اشاره کرد: در گذشته و در جوامعه مردسالار، خشونت سمبل جرئت مندی بود و به نوعی توانایی محسوب می شد، اما امروزه می دانیم که خشونت با جرئت مندی مرزبندی متفاوتی دارد.

رسولیان در ادامه انواع مصداق های خشونت را نام برد و گفت: ما چند نوع خشونت داریم، به طور مثل خشونت فرهنگی، مانند جهل مقدس که هیچ مصداقی در دین و مذهب ما ندارد، خشونت های خانگی، خشونت های اجتماعی که بیشتر خارج از منزل اتفاق می افتد و خشونت های ساختاری که در قانون ما وجود دارد. اینکه مثلا چرا بعد از ازدواج زن و مرد از حقوق برابری برخوردار نیستند جزو خشونت های ساختاری است که در قانون ما وجود دارد.

رسولیان در ادامه به نقش رسانه در بازتولید خشونت اشاره کرد و گفت: سال گذشته و در حادثه پلاسکو ما یک تجربه موفقی داشتیم، مثلا رسانه ها با خانواده های آتش نشان ها صحبت کردند اما در مساله سانچی باید این اتفاق نیفتاد و خانواده های قربانیان را تا روز آخر امیدوار نگه داشتند و بعد از ده روز به یکباره گفته شده که کسی زنده نیست.

وی در پایان درباره نقش یونسکو در تغییر و تحول در صداوسیما گفت: در همه جای دنیا انتخاب مدیران با رویکردهای سیاسی دیده می شود اما اینکه فردی صرفا به دلیل رویکرد سیاسی در کسوت مدیر رسانه قرار گیرد قابل قبول نیست.

انجمن ما قدرتی در تغییرات ندارد اما باید گفت که رسانه ها افکار عمومی را می سازند و باید افکار عمومی را مطالبه گر کنند. رسانه ها نقش مهمی در سلامت روان جامعه دارند.

دکتر معین نیز در پایان گفت: برای توسعه جامعه مدنی نباید منتظر دولت ها باشیم و باید تلاش کنیم تا با کمک مردم و نخبگان آگاهی مردم بالا برود.

به گزارش خبرفوری، سالانه سلامت روان و رسانه روز یکشنبه 1 بهمن و دوشنبه 2 بهمن باهمکاری سازمان هلال احمر برگزار می شود.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها