بیانیه جبهه اصلاحات ایران در حمایت از ظریف

جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای ضمن حمایت از محمد جواد ظریف نوشت: معرکه‌گیری و بهره‌برداری مغرضانه از محتوای مصاحبه وزیر امورخارجه، نباید جایگاه او را تضعیف کند.

بیانیه جبهه اصلاحات ایران در حمایت از ظریف

جبهه اصلاحات ایران روز یکشنبه در بیانیه‌ای در حمایت از ظریف نوشت: انتشار اظهارات وزیر امور خارجه در قالب مصاحبه‌ای که با هدف ثبت دستاوردها و ناکامی‌های مدیران عالی دولت یازدهم و دوازدهم با دستور رییس جمهوری صورت گرفته است، بازتاب‌های گسترده‌ای در مجامع سیاسی، رسانه‌ها ‌و افکار عمومی داشت.

این بیانیه افزود: در اغلب کشورهای درگیرِ جنگ‌ها و تنش‌های نظامی، بحث بر سر اینکه استراتژی و سیاست خارجی کلان کشور باید عمدتاً در «میدان» توسط نظامیان تعیین شود یا در «پایتخت» توسط سیاستمداران و دیپلمات‌ها، بحث متداولی است. در یک فضای سالم، سیاستمداران، جامعهٔ مدنی، رسانه‌ها و تحلیل‌گران قادرند به واکاوی ابعاد مختلف این بحث بپردازند و در نهایت با نقش‌آفرینی نهادهای اجماع‌ساز ملی به اصلاح فرایندها و ایجاد «توازن» و «هماهنگی» و «هم‌افزایی» میان میدان و دیپلماسی کمک و هر دو را خادم منافع و توسعهٔ ملی و خیر همگانی کنند.

جبهه اصلاحات ایران تصریح کرد: متاسفانه اما شاهد بودیم حتی صرف فاش شدنِ‌ سخنان محرمانهٔ وزیر امور خارجه ایران در این باره مایه تقبیح و تکفیر و تهدید ناروای او شد! عجیب اینکه صدا وسیمایی که چند روز پیش در برنامه‌ای به رئیس جمهور اتهام سهمگین و ناروای گرا دادن برای ترور شهید سلیمانی را زد اکنون از نقد کارشناسانهٔ وزیر خارجه در نشستی غیرعمومی برآشفته است.

این بیانیه خاطرنشان کرد: در یک عرصهٔ سیاسی سالم و دموکراتیک، وزرای امور خارجه قادرند مسائل، معضلات و چالش‌هایشان را در رسانه‌ها و تلویزیون ملی با مردم در میان بگذارند و برای رفع موانع رایزنی و چاره‌اندیشی کنند. متاسفانه اما شاهد بودیم صرفِ بیان چالش‌ها در چارچوب یک گفت‌ وگوی محرمانه پشت درهای بسته برای وزیر امور خارجه ایران هزینه می‌سازد!

جبهه اصلاحات ایران تصریح کرد: باعث تاسف است که شبکهٔ‌ تلویزیونی عربستان سعودی (ایران‌اینترنشنال) موفق شده با تقطیع سخنان ظریف و ترویج تفسیری مغرضانه از اظهارات محرمانهٔ او با همراهی افراطیون داخلی فضای سیاسی کشور را گل‌آلود و مدعیان «بصیرت» و «دشمن‌شناسی» را به ایجاد دوگانه‌ای برساخته، خطرناک و زیان‌بار میان «ظریف» و «شهید سلیمانی» ترغیب کند. امروز می‌دانیم که حتی لازمهٔ توفیق ایران در امضای قراردادهای استراتژیک با سایر کشورها (از جمله چین) احیای برجام، رفع تحریم‌ها و خروج از لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف است که جملگی مستلزم دیپلماسی تواناست.

این بیانیه یادآور شد: گفت‌ وگو با جواد ظریف در چارچوب یک پروژه تحقیقاتی تاریخ شفاهی صورت گرفته است. عجب اینکه گویی برخی انتظار داشتند جواد ظریف حتی در چارچوب یک گفت‌ وگوی محرمانهٔ درون‌سازمانی به آیندگان و کسانی که بناست بعدها از تجربیات او درس بیاموزند دروغ بگوید و عافیت‌طلبانه سخنانی بر زبان براند که نافع موقعیت کنونی سیاسی اوست!

جبهه اصلاحات ایران اضافه کرد: با دقت در محتوای کامل این مصاحبه به روشنی می‌توان دریافت یکی از کارگزاران باسابقهٔ نظام جمهوری اسلامی که در فراز و نشیب‌های روابط بین‌المللی ۴۲ سالهٔ پس از انقلاب نقش‌آفرین بوده است صادقانه و صریح ابعاد توانمندی‌ها و ابزارهای در اختیار دستگاه دیپلماسی کشور برای حل مسائل و بحران‌های سیاست خارجی کشور را برمی‌شمارد و به پاره‌ای از ضعف‌های ساختاری، راهبردی و عملیاتی بر اساس تجربه و نمونه‌های روشن تاریخی اشاره می‌کند.

این بیانیه تصریح کرد: فحوای کلی این مصاحبه گویای آن است که در طول ۴۲ سال گذشته هرگاه دستگاه دیپلماسی کشور بر اساس سیاست‌های کلی نظام وارد میدان شده‌ است و همهٔ مولفه‌های قدرت ملی و امکانات کشور از جمله اجزای سیاست داخلی، قدرت اقتصادی و توان بازدارندهٔ نظامی ‌ایران پشتوانهٔ آن بوده است کامیابی برای ملت ایران به دست آمده و افتخار این کامیابی نصیب همهٔ ایرانیان شده است و در مواردی که به هر دلیل میان دستگاه دیپلماسی و سایر ارکان نظام در پیگیری راهبردها و برنامه‌های عمل شکافی افتاده است، دستاوردی به بار ننشسته و ملت ایران متضرر شده‌ است.

جبهه اصلاحات ایران افزود: معرکه‌گیری و بهره‌برداری مغرضانه و تحریف‌گرانه از محتوای این مصاحبه علیه وزیری که امروز در صف مقدم تلاش برای حل و فصل یکی از مهمترین پرونده‌های سیاست خارجی کشور قرار دارد، نباید جایگاه او را تضعیف کند. از دکتر روحانی رییس جمهوری و دستگاه اطلاعاتی کشور انتظار داریم عامل یا عوامل مقصر در انتشار این مصاحبهٔ محرمانه را شناسایی و با مرتکبان این رخداد برخورد قانونی کنند و برای کاهش آسیبِ‌ فضاسازی‌های حول این ماجرا و اطلاع‌رسانی عمومی شفاف هرچه سریع‌تر اقدام کنند.

جبهه اصلاحات ایران ضمن آرزوی توفیق بیشتر برای محمدجواد ظریف وزیر خارجه در مذاکرات جاری و قدردانی از دستاوردهای گذشته او، نسبت به تبعات دوگانه‌سازی‌های مخرب میان میدان و دیپلماسی (که باید متوازن و خادم یک‌دیگر و منافع ملی بمانند) در آستانهٔ احیای برجام و رفع عزتمندانه تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، ابراز نگرانی می‌کند.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • کاربر ناشناس
    0

    بزرگترین وسنگین ترین ضربه ای که اسلام خوردشهادت سرداردلهابودکه دشمنان بعثی اوراتکه تکه کردنند ست وانگشترش بجاماندهرکس ازاولادعلی درافتادورافتاد شهداشمع محفل بشرنندوهرگز فراموش نمی‌شوند مدافع چهل ساله انقلاب وبی ادعا

  • کاربر ناشناس
    0

    واگزار ت میکنیم به خون شهدا ماه عزیزخدا گردی ضربتی ضربتی نوش میکنی اگرسرداردلهانبودناموس وطن دست داعشیها بود آرامش نداشت وطن

  • عادل
    0

    درود بر دکتر ظریف ...ولی فکر رای نباش

  • .
    0

    همه با فقط برای آبادی ایران نه هیچ جای دیگر ما مسوولیتی در قبال هیچ جایی دنیا نداریم

    نظرات شما -
    • .......
      0

      ظریف که باید دادگاهی شود

  • اب
    0

    دوستان اصلاح طلب تا دهه ۷۰ تندر روهای ضد غرب بودن بعداز این دهه شدن مهرههای غرب

  • ناشناس
    0

    زنده باد ظریف

  • mohammad
    0

    از حزب اصلاحات متنفرم

  • مومنی
    0

    خبر فوری اصلاحات مزدور امریکا را روحانی عزیز تیر خلاص زد و برای همیشه به زباله دان تاریخ فرستاد درو د بر روحانی قهرمان که اصلاح طلبان نفوذی را بعد چهل سال رسوا کرد و چهره شیطانی ظریف را افشا کرد و ماهیت غربزده اصلاح طلبان مزدور را رسوا کرد درود بر روحانی عزیز دمت گرم سیاست مدار نا قلابی هستی از درون پوگندی این مزدور ها را دمت گرم رسوایشان کردی .

  • رحیمی
    0

    حرف حق نزن که سرتو میبرم

  • ناشناس
    0

    طبق فرموده رهبرم : درباره فایل صوتی ظریف .. این حرف‌ها را وقتی انسان می‌شنود متاسف می‌شود، این حرف‌ها تکرار حرف‌های آمریکاست !!!

  • میلاد
    0

    از اصلاح طلبان بدم میادفقط فکر منافع خودشون هستن چکاری به مردم دارن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها