کم‌ و کاستی‌های ظرفیت‌های هنری در چهارمحال و بختیاری

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: به‌ جز بخش خصوصی در حال حاضر مراکز هنری در استان ما کافی نیستند و یا معمولا جانمایی درستی در آن‌ها صورت نگرفته است.

کم‌ و کاستی‌های ظرفیت‌های هنری در چهارمحال و بختیاری

حجت‌الله شیروانی با بیان اینکه با توجه به پیشرفت حاصل شده و تلاش هنرمندان استان، امکان پرداختن به همه هنرها به صورت بالقوه در استان وجود دارد، اظهار کرد: در تمامی رشته‌های هنری، هنرمند در استان وجود دارد اما آن‌چه که باعث می‌شود هنری به چشم نیاید، کمبود و حتی نبود امکانات لازم و شرایط و فرصت‌ها برای فعالیت رشته‌های هنری است.

وی با تاکید بر اینکه در جانمایی مکان‌های هنری باید دسترسی مخاطب و در معرض دید مردم بودن ملاک باشد، افزود: به‌عنوان مثال اگر تماشاخانه، نگارخانه و یا نمایشگاه‌های عرضه محصولات در خیابان‌های اصلی و پرتردد شهرها دایر شود، شهروندان مواجهه بیشتر و مناسب‌تری با رویدادهای هنری دارند و در کنار پرداخت به امور روزمره فرصت پیدا می‌کنند به این مکان‌ها هم سری بزنند.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این در حالی است که به‌جز بخش خصوصی در حال حاضر مراکز هنری در استان ما کافی نیستند و یا معمولا جانمایی درستی در آن‌ها صورت نگرفته است، از طرفی دیگر در کنار تحول در شهرسازی و معماری، اگر مجموعه‌های فرهنگی و هنری شهرها نیز به‌روز و شکیل باشند جذابیت‌های بیشتری را می‌آفرینند و توجه به این مهم یکی از نشانه‌های احترام به مخاطب و نیازهای او محسوب می‌شود.

شیروانی با بیان اینکه توسعه‌ فرهنگی و اجتماعی وابسته و مشروط به توسعه اقتصادی هستند، گفت: این بدین معناست که باید بعد معیشتی مردم حل شده باشد تا پس از گذر از دغدغه معیشت و در یک امنیت اقتصادی شرایط ایجاد انگیزه و علاقه برای وقت صرف کردن برای هنر برقرار شود، اگر جامعه از مرحله معیشت گذر کند و امنیت نسبی در این زمینه ایجاد شود، هنر و فرهنگ به رشد و بالندگی بیشتر می‌رسند.

وی با اشاره به اینکه همه در تقویت پایگاه‌های هنری سهیم هستند، بیان کرد: این موضوع باید به یک نگاه تبدیل شود، در جامعه به‌ندرت شاهد تفکر سیستمی هستیم اگر جامعه را یک سیستم به‌هم پیوسته در نظر بگیریم، در یک سیستم یک کلیت به هم پیوسته وجود دارد که هدف مشخصی دارد و در آن هر کدام از اعضا برای رسیدن به هدف، وظایف مشخصی دارند، در این صورت است که می‌توان نقاط قوت و ضعف را شناسایی و در صورت لزوم آن‌ها را تقویت و ترمیم کرد.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری درخصوص ظرفیت‌های هنری در استان تصریح کرد: در چهارمحال و بختیاری ظرفیت‌های هنری مطلوبی به لحاظ کیفی و کمی وجود دارد، ادبیات استان بسیار غنی و با سابقه است، هنرهای تجسمی، موسیقی، نمایشی، تصویری و ... در استان هم رونق دارند و هنرمندان ما در بسیاری شاخه‌ها در کشور شناخته‌شده هستند.

شیروانی اضافه کرد: در سال‌های اخیر غیر از امر آموزش، بخش خصوصی و غیر دولتی میل مشارکت و ورود اندکی به فرهنگ دارد، از طرفی با وجود تلاش سیاست‌گذاران اعتبارات بخش دولتی نیز در بسیاری مواقع پاسخگو نیست و همین باعث می‌شود امکانات در اختیار هنرمندان به قدر لازم نباشد و استمرار که لازمه فعالیت هنری است در بسیاری مواقع وجود نداشته باشد.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری افزود: به علاوه نبود امکان حرفه‌ای‌گری در هنر باعث شده برخی از هنرمندان استان به دلیل مشکلات معیشتی و بستر نامناسب فعالیت، مهاجرت به استان‌های بزرگ‌تر و مرکز را بر ماندن در استان ترجیح دهند.

وی با تاکید بر اینکه نباید فعالیت‌های هنری در استان را به حال خود گذاشت، اظهار کرد: در برخی از هنرها که نیازمند امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به‌روز هستند (مانند تولید انیمیشن)، استان نتوانسته در این هنرها آن‌گونه که لازمه دنیای امروز و نیازهای اجتماعی و فرهنگی است فعالیت کند و مسائل مربوط به اقتصاد هنر در استان بسیار جدی و نیازمند برنامه‌ریزی و حمایت‌های بیشتر است.

شیروانی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز با تکنولوژیک شدن فرهنگ و به‌ویژه ارائه و به خدمت‌گیری امکانات و محصولات هنری در سیاست‌گذاری‌های ملی و بین‌المللی، همچنین طرح مقولاتی چون صنایع فرهنگی، مهندسی فرهنگی و مواجهات فرهنگی، رها کردن امور فرهنگی و بی‌توجهی به حمایت، برنامه‌ریزی و سمت و سوی فعالیت ها و در کل نداشتن برنامه، هدف و چشم‌انداز، ضربات جبران‌ناپذیری را ایجاد خواهد کرد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها