مدیرکل تعاون و کار کرمان:

کارگران تخلفات کارفرما را گزارش دهند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: کارگران باید با آگاهی از قانون و مقررات از حق خود دفاع کرده و تخلفات کارفرمایان را به گزارش دهند تا تیم بازرسی مطالبه این قشر زحمتکش را پیگیری کند.

کارگران تخلفات کارفرما را گزارش دهند

رضا اسماعیلی پور ضمن تبریک روز جهانی کارگر در خصوص مشکلات کارگران و اشتغال اتباع بیگانه در کرمان اظهار داشت: هنگامی بحث کار پیش می آِید بیکاری هم مطرح می شود، اتباع بیگانه زیادی در کرمان حضور دارند که شغل اکثر آنها کارگری است ولی تعداد اندکی از آنها اجازه کار دارند.

وی افزود: اتباعی که مجوز دارند در یکسری از مشاغل خاص در چارچوب قانون فعالیت می کنند، در کارگاهی که یک اتباع خارجی کار می کند، کارفرما ملزم به استخدام یک یا دو اتباع ایرانی است اما برخی از مشاغل، مشاغل سختی هستند که متاسفانه نیروی ایرانی حاضر به انجام آنها نیست و برای اینکه چرخ خدمت رسانی بچرخد، مجبور به صدور مجوز ها می شویم.

این مسئول خاطرنشان کرد: درصورتی که برای این کارها ایرانی اعلام آمادگی کند ما حمایت و پشتیبانی می کنیم تا این عزیزان در شغل مربوط جایگزین و مشغول به کار شود.

وی با اشاره به قانون ممنوعیت کاراتباع خارجی تاکید کرد: اگر ما گزارشی مبنی بر اشتغال افاغنه داشته باشیم با تیم بازرسی در محل حضور پیدا می کنیم وحداقل ۵ برابر مزد، کارفرما را جریمه می کنیم که حداقل مزد ۴۰۰ تومان است که یکی از کار های بازدارنده است.

اسماعیلی پور در خصوص قانون بیمه و غیبت در کار تصریح کرد: کارفرما مکلف است که اگر کارگر ۶ روز کار می کند در روزهای جمعه حقوق و بیمه را رد کند تنها در صورتیکه غیبت از سه روز بیشتر باشد قانون رد کردن بیمه متفاوت است.

این مسئول درباره حقوق معوق اظهار کرد: شرکت های خدماتی و شرکت های بزرگ هستند که حقوق معوق زیادی دارند، هیچ سالی به سختی سال گذشته در حوزه کارگری نبود مخصوصا با تعطیلی های پی در پی معوقات کارگران زیاد شد.

اسماعیلی پور از کارگرانی که حقوق معوقه دارند خواست تا با ارسال نامه محرمانه به اداره کار آنها را در جریان قرار دهند تا تیم نظارت موضوعات را پیگیری کند.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمان یادآور شد: نزدیک پنج هزار نفر در صف نوبت بیمه ساختمانی داریم و تا آخر اردیبهشت این مورد را انجام می کنیم، بسیاری هستند که در شغل های دیگر هستند اما از مزایای بیمه ساختمانی بهره می برند که حق الناس است و اگر ما هم با موردی برخورد کنیم جریمه خواهیم کرد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها