شکسته بندی محلی؛ پیوند بیماری با ندانم کاری

«زرده تخم‌مرغ را با خرما و برنج، خوب، هم می‌زنی و با دستمال، محکم می‌بندی روی مچ دستت. سه روز بعد، باز می‌کنی و تا یک هفته، با روغن زیتون، خوب می‌مالی. همین نسخه برایت کفایت می کند.»

شکسته بندی محلی؛ پیوند بیماری با ندانم کاری

با کمی دیدن و لمس کردن حدث می زنند که شکستگی رخ نداده و جای نگرانی نیست. بنابراین نسخه همیشگی خود را برای فرد آسیب دیده می پیچند و بعد از جا انداختن عضو یا مرتب کردن استخوان های شکسته، معمولا با استفاده از یک تکه پارچه و چند تکه نی اندام آسیب را دیده محکم می بندند.

امروزه با وجود پیشرفت های زیاد در علم پزشکی که اساس آن بر تحقیقات و مشاهدات علمی و استفاده از تکنولوژی نوین است افرادی تحت «عنوان شکسته بند محلی» یا «حکیم» دستی بر درمان بیماری ها به ویژه مشکلات سیستم حرکتی دارند که بدون داشتن مدرک یا حتی سواد خواندن و نوشتن اقدام به درمان شکستگی ها، در رفتگی ها و ضرب دیدگی ها می کنند.

ابزارهای تشخیصی در دست این درمانگرها عموماً در حد دیدن و لمس کردن و در نهایت حدس زدن است! برای درمان یا کاهش درد هم معمولاً موادی را به صورت ضمادکه مخلوطی از فرآورده های گیاهی و گاهی حیوانی است بر روی محل آسیب می گذارند. روغن محلی، زرده تخم مرغ، زرد چوبه، خرما و برنج از این دسته مواد هستند. در پایان نیز بعد از جا انداختن عضو یا مرتب کردن استخوان های شکسته، معمولا با استفاده از یک تکه پارچه و چند تکه نی اندام آسیب دیده محکم می بندند.

حال این نکته جای تامل دارد که برخی افراد به دلایل متعددی هنوز مراجعه به جراح های محلی را در اولویت قرار می دهند و با ارزش دادن به کار آن ها موجب گرمی بازار کار شکسته بندها می شوند.

دکتر منصور مرادی، متخصص ارتوپدی می گوید: در قدیم متخصص ارتوپدی وجود نداشت و یا اگر هم بود در هر شهری فقط یک نفر حضور داشت که به تنهایی نمی توانست به تمام بیمارانی که در اثرتصادفات، شکستگی و یا افتادگی دچار عارضه ارتوپدی شده اند رسیدگی کند، به همین سبب مردم نزد شکسته بند محلی می رفتند.
به گفته وی متاسفانه بسیاری از مردم به ویژه در روستاها و مناطق دورافتاده از حضور متخصص ارتوپدی اطلاع ندارند و همین بی اطلاعی باعث ایجاد مشکلات فراوانی از سوی این شکسته بندها برای مردم شده است.

این متخصص ارتوپدی می گوید: متاسفانه شکسته بند محلی هر بیماری با هر مشکلی که به آنها مراجعه می کند، فقط آن عضو را می کشند و خیلی از این کشیدن های نابه جا باعث ایجاد مشکلات جبران ناپذیری از جمله عدم توانایی خم و راست کردن مچ دست و مچ پا و نیز خشکی مفاصل در کودکان که در مواردی حتی منجر به معلولیت یا قطع عضو شده و مشکل در حرکت دادن اندام در خانم های سالمند شده است، در حالی که در علم پزشکی تا زمانی که عکس رادیولوژی بیمار توسط پزشک متخصص مشاهده نشود، هیچ کاری برای بیمار انجام نمی گیرد.

وی معتقد است که دلیل مشهوریت بعضی از این شکسته بندها این است که در بعضی موارد فرد دچار کشیدگی در عضوی از بدن می شود که این شکسته بندها کمی آن را دستکاری می کردند و عضو بعد از مدتی بهبود پیدا می کرد، در حالی که عضو دچار کشیدگی حتی اگر آن را هم دستکاری نکنی بعد از مدتی با بی حرکتی و استراحت بهبود می یابد و این چنین مواردی باعث سوء تفاهم در مردم شده و دلیل معروفیت بعضی از شکسته بندها است.

این ارتوپد کردستانی می گوید: صدا و سیما از طریق آموزش می تواند باعث افزایش آگاهی مردم در این زمینه شود و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی هم باید به تمام شهرستان ها متخصص ارتوپدی اعزام کند تا بتوانند مشکلات ارتوپدی بیماران را برطرف کنند.

به گفته مرادی، مردم هنگامی که دچار مشکلات ارتوپدی شدند، بهتر است که به بیمارستان ها مراجعه کنند تا با هزینه بسیار کم توسط متخصص ارتوپدی معاینه شده و تحت درمان قرار گیرند،چرا که با مراجعه به این افراد 90 درصد مشکلاتشان برطرف می شود.

وی با تاکید بر اینکه بهتر است که مردم به هیچ عنوان نزد شکسته بند محلی نروند، عنوان می کند: این افراد هیچ گونه تحصیلات آکادمیکی نداشته و اطلاعاتی در مورد آناتومی بدن ندارند و اگر فرد دچار عارضه ای شود به هیچ ارگان یا نهادی نمی توانند شکایت کنند، چون خودشان به این افراد مراجعه کرده اند هر چند قانون می تواند این افراد را به دلیل دخالت در امور پزشکی مورد بازخواست قرار دهد.

این متخصص ارتوپدی می گوید: دستگاه های نظارتی از جمله دانشگاه علوم پزشکی باید پیگیر اینگونه موارد باشد تا از اقدامات این گونه افراد جلوگیری شود.

نوع برخورد با بیماری و انتخاب مسیر صحیح در درمان آن از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه با وجود احداث مراکز درمانی در اکثر شهر ها و روستاها و دسترسی به امکانات درمانی و ارتباطی، مراجعه به افراد سنتی و بومی به منظور درمان شکستگی ها و جراحت های شدید منطقی به نظر نمی رسد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها