هشدار پارلمان عراق درباره چشم طمع ترکیه به خاک این کشور

از ده‌ها سال پیش طمع‌ورزی‌های ترکیه در خاک عراق همچنان ادامه دارند و این بار به ویژه با سکوت دولت عراق در قبال اقدامات ترکیه و به رغم سفرهای دیپلماتیک میان دو کشور به نظر جدی‌تر می‌رسند.

هشدار پارلمان عراق درباره چشم طمع ترکیه به خاک این کشور

به گزارش پایگاه خبرگزاری شفق‌نیوز، کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق امروز(شنبه) اعلام کرد که این کمیته و همچنین کل پارلمان با حضور و ایجاد پایگاه‌هایی برای نیروهای ترکیه در خاک عراق مخالف است.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه جمعه اعلام کرد، این کشور قصد ایجاد پایگاه نظامی در منطقه میتینا در شمال عراق را دارد.

وی گفت: عملیات ما در شمال عراق ادامه خواهد داشت. منطقه "متینا" مکان مهمی است. پایگاهی را در آنجا تأسیس خواهیم کرد و کنترل آن منطقه را در دست خواهیم گرفت. این منطقه خط عبور به کوه‌های قندیل است و تحت کنترل ما باقی خواهد ماند.

ترکیه بیش از یک سال است که برای ایجاد منطقه امن به عمق ۴۰تا۵۰ کیلومتر داخل مرزهای عراق و اقلیم کردستان به بهانه خلاصی از خطر حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) تلاش می‌کند.

نیروهای ترکیه اخیرا عملیات زمینی و هوایی جدیدی را علیه پ.ک.ک در شمال عراق آغاز کرده‌اند.

کاطع الرکابی، عضو کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق گفت: ترکیه‌ای‌ها از ۳۰ سال پیش و مشخصا سال ۱۹۹۱ وارد خاک عراق شدند و بیش از یک پایگاه نظامی در اقلیم کردستان دارند. در دوره اخیر نیز برخی پایگاه‌های ترکیه در شمال دشت نینوا ایجاد شد.

الرکابی گفت: سال میلادی گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نقشه جدیدی را نشان داد که شامل برخی استان‌های عراق بود. این یعنی ترکیه رویای بازگشت خلافت عثمانی و سیطره بر برخی استان‌ها و مناطق عراق را دارد.

وی تأکید کرد: پارلمان بارها با حضور و ایجاد پایگاه‌های نیروهای ترکیه مخالفت کرده اما واکنشی از سوی دولت در حد و حجم تجاوز ترکیه به رغم دیدارهای دیپلماتیک میان مسؤولان دو کشور وجود ندارد.

همچنین بدر الزیادی، عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت، این کمیته نشست فوق‌العاده‌ای را برای بررسی نیت جدید ترکیه برای احداث یک پایگاه جدید در شمال عراق برگزار خواهد کرد.

این عضو پارلمان عراق گفت: این گام ترکیه نقض علنی حاکمیت عراق است و کمیته تشکیل جلسه می‌دهد تا از صحت و سقم اظهارات وزیر کشور ترکیه مطمئن شود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها