به‌کارگیری هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل سریع‌تر نمونه خون

محققان آلمانی یک روش جدید ایجاد کرده‌اند که می‌تواند نمونه‌های خون را بدون اینکه آنها را به آزمایشگاه بفرستند، سریع‌تر و ارزان‌تر تجزیه و تحلیل کند.

به‌کارگیری هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل سریع‌تر نمونه خون

آی او نوشت: دریافت نتایج آزمایش خون به حوصله زیادی نیاز دارد چرا که اول و قبل از خوردن صبحانه باید به پزشک مراجعه کنید و در صورت لزوم، مدتی صبر کنید. پس از گرفتن نمونه خون، آن را به آزمایشگاه می‌فرستند و شما باید حداقل تا روز بعد منتظر نتیجه باشید. اما همه این کارها می‌تواند بسیار سریع‌تر انجام شود چرا که محققان مرکز فیزیک و پزشکی ماکس پلانک(MPZPM) و پزشکان بیمارستان دانشگاه فریدریش الکساندر اکنون در پروژه تشخیص RAPID خود این امر را آسان‌تر کرده‌اند.

در صورت موفقیت کامل این پروژه، به زودی در مطب همه پزشکان خواهد بود و آنها می‌توانند نمونه‌های خون را به سرعت و با اطمینان و با استفاده از فرایندهای پشتیبانی شده از هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل کنند. با این کار دیگر نیازی به ارسال نمونه به آزمایشگاه‌ها نیست.

هنگامی که شما یک مشکل دارید، به دکتر می‌روید و پس از گفتن مشکل خود تجزیه و تحلیل شروع می‌شود. با این حال در بیشتر موارد اندازه‌گیری دما و نوار قلب برای تشخیص دقیق کافی نیست. یک آزمایش خون دقیق اطلاعات بسیار بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. بنابراین اگر نمونه خون هم از افراد گرفته شود می‌بایست در آزمایشگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد که این کار هم زمان بر و هم گران است اما روش جدید که RAPID نام دارد نه تنها سریع‌تر بلکه ارزان‌تر و به همان اندازه قابل اعتماد است.

گفتنی است کلمه RAPID در اینجا به معنی "سریع" نیست، بلکه این کلمه مخفف عبارت "تجزیه و تحلیل در زمان حال فنوتیپ فیزیکی در جریان تغییر شکل" است. اساس این روش این است که در آن نمونه خون از طریق کانال شفاف کوچک‌تر از قطر مو ارسال می‌شود. در این فرآیند یک دوربین پرسرعت، نحوه تغییر شکل سلول‌ها را با سرعت دو هزار تا چهار هزار عکس در ثانیه ثبت می‌کند. سپس هوش مصنوعی در این تصاویر به جستجوی ویژگی‌هایی می‌پردازد که نشانه برخی بیماری‌ها هستند و یک تشخیص پیشنهادی خاص را ارائه می‌دهد.

دانشمندان و پزشکان این مطالعه به سرپرستی دکتر "مارکتا کوبانکووا"(Markéta Kubánková) قصد دارند تا دو سال آینده روش RAPID را در عمل‌های بالینی مورد استفاده قرار دهند.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها