کاهش میزان انتقال بیماری با اصلاح ژنتیکی پشه‌ها

شرکتی که با پشتیبانی

کاهش میزان انتقال بیماری با اصلاح ژنتیکی پشه‌ها

آی‌ای نوشت: شرکت مهندسی زیستی "Oxitec" که با پشتیبانی "بیل گیتس"(Bill Gates) فعالیت می‌کند، قصد دارد صدها میلیون پشه با ژن تغییر یافته را در فلوریدا رها کند تا به آزمایش شکل جدیدی از کنترل جمعیت پشه‌ها بپردازد. نخستین گروه از پشه‌ها در این هفته رها می‌شوند.

این پروژه بحث‌برانگیز که به عنوان بخشی از مشارکت میان سازمان "FKMCD" و شرکت Oxitec انجام می‌شود، شش منطقه را در نواحی مورد بررسی قرار خواهد داد که طی چند ماه آینده، میزبان گونه نر پشه‌ تب زرد تغییر یافته ژنتیکی خواهند بود.

به گفته شرکت Oxitec که همکاری خود با "بنیاد بیل و ملیندا گیتس"(BMGF) را در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد، این آزمایش‌های جدید می‌توانند به کاهش قابل توجه جمعیت پشه‌هایی که مسئول شیوع بیماری‌هایی دنگ و مالاریا هستند، کمک کنند.

همانطور که Oxitec در بیانیه مطبوعاتی خود تاکید کرده است، پشه‌های این شرکت نر هستند و بدین ترتیب نیش نمی‌زنند.

آنها قصد دارند که با معرفی یک ژن محدودکننده که موجب می‌شود نوزادان پیش از رسیدن به بزرگسالی بمیرند، تعداد پشه‌های تب زرد را که ناقل بیماری هستند کاهش دهند.

به گفته این شرکت، پشه‌های تب زرد فقط چهار درصد از جمعیت پشه‌های فلوریدا را تشکیل می‌دهند اما تقریبا مسئول انتقال همه بیماری‌ها هستند.

این روش هنوز بحث‌برانگیز است زیرا یک گونه تغییر یافته ژنتیکی، با عواقب ناشناخته بالقوه در اکوسیستم رها می‌شوند. همچنین منتقدان به این واقعیت اشاره کرده‌اند که این روش ممکن است راه را برای شرکت‌ها باز کند تا گونه‌های تغییر یافته ژنتیکی را برای سایر پروژه‌های کنترل نشده به کار ببرند.

شرکت Oxitec در اوت سال ۲۰۲۰ هنگامی که برنامه‌های خود را در مورد فلوریدا منتشر کرد، با واکنش‌های گسترده‌ای رو به رو شد. "دانا پرلز"(Dana Perls)، مدیر برنامه غذا و فناوری یک شبکه بین‌المللی از سازمان‌های زیست‌محیطی موسوم به "دوستان زمین"(Friends of the Earth) طی یک بیانیه مطبوعاتی در آن زمان گفت: رها کردن پشه‌های مهندسی شده ژنتیکی، اهالی فلوریدا، محیط زیست و گونه‌های در معرض انقراض را در خطر یک بیماری همه‌گیر قرار می‌دهد.

فناوری Oxitec پیشتر در سائوپائولو برزیل آزمایش شده است. این فناوری پس از ۱۳ هفته توانست تا ۹۵ درصد از گونه‌های پشه را سرکوب کند.

فناوری Oxitec، تنها روش برای مهار جمعیت پشه‌ها نیست. در ماه جاری اعلام شد که پژوهشگران "کالج سلطنتی لندن"(Imperial College London)، ژن‌های روده پشه‌ها را با موفقیت تغییر داده‌اند تا ژن‌های ضد مالاریا را به نوزادان آنها انتقال دهند. همین گروه پیشتر برای ریشه‌کن کردن جمعیت پشه "Anopheles gambiae" در آزمایشگاه، از روش ویرایش ژن کریسپر استفاده کرده بودند.

جامعه علمی و شرکت‌هایی مانند Oxitec قصد دارند مشکل بیماری‌های ناشی از پشه‌ را که سالانه تا یک میلیون نفر را از بین می‌برند، حل کنند.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها