نتیجه یک نظرسنجی

بیشتر فرانسوی‌ها با هشدار ژنرال‌ها درباره احتمال کودتا موافقند

جدیدترین نظرسنجی حاکی است اکثریت مردم فرانسه با نامه هشدارآمیز اخیر تعدادی از ژنرال ها و نظامیان این کشور درباره احتمال وقوع کودتا و مداخله نظامیان برای سروسامان دادن به اوضاع فرانسه موافق هستند.

بیشتر فرانسوی‌ها با هشدار ژنرال‌ها درباره احتمال کودتا موافقند

نظرسنجی شبکه تلویزیونی فرانسوی آل سی آی نشان می‌دهد که ۵۸ درصد از پاسخ‌دهندگان با نامه ژنرال‌ها موافق بوده و ۴۲ درصد با آن مخالفند. جالب اینجاست که ۴۶ درصد از حامیان مکرون نیز با ایده حکومت نظامیان برای سروسامان دادن به اوضاع فرانسه و مقابله با تندروها موافقند.

روزنامه دیلی میل دیروز (۱۰ اردیبهشت) خبر داد که ۸۶ درصد از حامیان جبهه ملی مرین لوپن راستگرا در کنار ۷۱ درصد از حامیان حزب راستگرای میانه جمهوری خواهان در میان موافقان این راهکار نظامیان قرار دارند.

به تازگی جمعی از ژنرال‌های بازنشسته و نظامیان فرانسه در نامه‌ای به مکرون درباره احتمال تجزیه و وقوع جنگ داخلی در کشور هشدار دادند.

۲۰ ژنرال بازنشسته ارتش، حدود صد افسر ارشد و بیش از هزار نظامی طی نامه‌ای نسبت به احتمال «تجزیه» فرانسه و وقوع «جنگ داخلی» در فرانسه هشدار دادند.

این نظامیان همچنین بیان کردند: هیچ شهر و هیچ منطقه‌ای که قوانین جمهوری فرانسه در آن اعمال نشود، نمی‌تواند و نباید وجود داشته باشد. دولت از پلیس به عنوان سپر بلا در برابر جنبش جلیقه زردها که تنها ناامیدی خود را ابراز می‌کنند، استفاده می‌کند.

امضاکنندگان نامه فوق تصریح کردند که نمی‌توانند در برابر «خطری» که «در حال افزایش است»، «تماشاگرانی منفعل» باشند و اعلام کردند که «آماده حمایت از سیاست‌هایی هستند که بر حفاظت از کشور تکیه نماید».

مرین لوپن رئیس حزب راست گرای جبهه ملی ضمن استقبال گرم از نامه اعتراضی نظامیان آن‌ها را به پیوستن به او در کارزار انتخابات ریاست جمهوری فرا خواند.

این در حالی است که فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه با تأکید بر دو اصل «بی طرفی و وفاداری» برای نظامیان در قبال سیاست، به شدت در برابر این اقدام موضوع گیری کرد و گفت: وظیفه نظامیان پیوستن به کمپین‌ها نیست بلکه دفاع از کشور فرانسه است.

امانوئل مکرون که بر اساس نظرسنجی‌ها با کاهش محبوبیت مواجه شده و طبق آخرین نظرسنجی منتشر شده، ۶۱ درصد فرانسوی‌ها به وی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ۲۰۲۲ رأی نمی‌دهند، اکنون با معضل دیگری مواجه شده که خود مسبب آن بوده است. اسلام ستیزی مکرون اکنون به ابزاری مبدل شده است که در حال سایه افکندن بر فضای انتخابات پیش رو است.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها