حذف یارانه از تیر ماه چقدر جدی است؟

اطلاعات مسکن خانوارها از طریق سامانه املاک و اسکان برای حذف یارانه‌بگیران در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار می‌گیرد، حذف یارانه‌ها از کی شروع می‌شود و چه تعداد حذف می‌شوند؟

حذف یارانه از تیر ماه چقدر جدی است؟

همه‌ی سرپرستان خانوار باید تا روز ۱۹ خرداد وضعیت ملک خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند.

براساس اطلاعات این طرح هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای صد هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و مشمول مالیات می‌شوند.

علاوه بر اخذ مالیات طبق ماده ۷ از تبصره ۸ ماده ۵۴ مکرر قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم، پس از پایان مهلت خوداظهاری، دستگاه‌های اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست‌های حمایتی، یارانه ‌ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت‌نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفا با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارایه کنند.

بنابراین پس از ثبت اطلاعات دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با استناد به این اطلاعات یارانه خانوارها را حذف کنند.

طبق تبصره ۱۴ بودجه امسال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجوز دارد که سه دهک از یارانه‌بگیران را شناسایی و برای حذف به سازمان برنامه‌وبودجه اعلام کند. براساس اظهارات پیشین سخنگوی بودجه سازمان برنامه‌وبودجه این سه دهک یارانه‌بگیر شامل ۲۰ میلیون نفر است.

از آنجایی که آخرین زمان ثبت وضعیت ملک ۱۹ خرداد است، وزارت کار از تیر ماه می‌تواند با استناد به این اطلاعات برای شناسایی این سه دهک تصمیم بگیرد. البته این تبصره سه سالی می‌شود که جزء قوانین بودجه است.

فقط در سال ۹۸ حدود ۱٫۲ میلیون نفر از یارانه‌بگیران حذف شدند، پس از آن با آمدن ویروس کرونا نه تنها دولت نتوانست یارانه‌بگیری را حذف کند بلکه برای کمک به معیشت خانوارها مجبور شد دو مرتبه یارانه کرونا و دو مرحله وام یک میلیون تومانی کرونا پرداخت کند.

بنابراین دولت می‌تواند طرح حذف یارانه‌بگیران را از تیر ماه شروع کند و ۲۰ میلیون نفر را حذف کند اما از آنجایی که کشور در وضعیت کرونا قرار دارد احتمال این که فرایند حذف یارانه‌بگیران طی ماه‌های آینده آغاز شود کم است.

منبع: تجارت نیوز

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کاربر ناشناس
    0

    تا ماه های آینده دولت بی خاصیت حسن روحانی درک کنار رفته

  • علی
    0

    سلام، دولت فقط به فکر خالی کردن جیب مردمه، آخه این ۴۵تومن دیگه چی میشه که شما هروز میشینین طرح و برنامه و نقشه می کشین،خجالت بکشین،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها