ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی از مراتع استان مرکزی

مدیرکل منابع طبیعی و ابخیزداری استان مرکزی: برداشت گیاهان دارویی در سال جاری به‌دلیل کاهش بارندگی‌ها و تداوم خشکسالی از مراتع این استان ممنوع شده است.

ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی از مراتع استان مرکزی

عبدالحسین محمدی افزود: یک میلیون و هفت هزار هکتار مرتع در استان مرکزی وجود دارد که ۱۲۲ هزار هکتار از این مراتع واجد گیاهان دارویی و صنعتی است و دارای طرح اصلاح، احیا و بهره‌برداری است که به‌دلیل کاهش بارندگی‌ها در سال‌جاری مجوز برداشت و بهره‌برداری از گیاهان دارویی در رویشگاه‌های مرتعی این استان صادر نمی‌شود.

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی واجد گیاهان دارویی پارسال با انجام طرح بذرکاری ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار این اراضی اصلاح، احیا و غنی سازی شده‌ است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۲ هزار و ۲۶۰ کیلوگرم محصول کتیرا و باریجه به ارزش هفت میلیارد ریال سال گذشته از ۲ هزار هکتار از مراتع این استان برداشت شد که بخشی از این محصولات در داخل کشور مصرف و بقیه به کشورهای اروپایی صادر شده است.

محمدی خاطرنشان کرد: گون مولد کتیرا و باریجه عمده گیاهان دارویی تولید شده در مراتع استان مرکزی است.

وی ادامه داد: آویشن، شیرین بیان، خاکشیر و اسفند از دیگر گیاهان دارویی است که در سطح مراتع استان مرکزی تولید شده و بهره‌برداری از آن‌ها بیشتر جنبه خود مصرفی دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: هرگونه برداشت غیرقانونی و تصرف اراضی ملی ممنوع بوده و مردم در صورت مشاهده موارد تخطی می‌توانند با شماره ۱۵۰۴ مراتب را به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اطلاع رسانی کنند.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

منبع: صداو سیما

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها