یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی:

۷۰ درصد جامعه باید واکسن کرونا بزنند تا به آزادی‌های قبلی برگردیم

یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: فعلا برای جلوگیری از بیمار شدن باید همچنان حفظ فاصله اجتماعی، زدن ماسک، شست و شوی دست‌ها و خودداری از حضور در تجمعات را داشته باشیم تا حداقل ۷۰ درصد جامعه واکسن بزنند.

۷۰ درصد جامعه باید واکسن کرونا بزنند تا به آزادی‌های قبلی برگردیم

دکتر"حمید ابوسعیدی" درباره جهش های ویروس کرونا اظهار کرد: همه ویروس ها همیشه در حال جهش هستند و یکی از رازهایی که ویروس ها میلیاردها سال توانسته اند خود را در طبیعت حفظ کنند، جهش هایی است که پیدا می کنند.

وی افزود: وقتی ویروس جهش می یابد در واقع قدرت سازگاری پیدا می کند و این باعث می شود در طبیعت باقی بماند و ویروس کرونا نیز از این قاعده مستثنی نیست و وقتی میزان زاد و ولد و افزایش تعداد ویروس ها به شدت بالا می رود و وارد بدن انسان می شوند، جهش های ژنتیکی پیدا می کنند که به نفع خودشان باشد.

ابوسعیدی با اشاره به اینکه حداقل دو سه نوع جهش مختلف را در ویروس کرونا داریم، تصریح کرد: درباره نوع انگلیسی می گویند قدرت انتقال ویروس بیشتر شده و به عنوان مثال در کووید19 اگر در محیط چهار نفره در مدت نیم ساعت دو نفر درگیر می شدند، در نوع انگلیسی هر چهار نفر درگیر می شوند.

این فوق تخصص بیماری های عفونی بیان کرد: اینکه قدرت کشندگی، بیماری زایی و شدت علائم کرونای انگلیسی بیش از نوع قبلی است، هنوز دقیقا معلوم نیست و ویروس های دیگر نیز به همین ترتیب(ویروس افریقایی، برزیلی و ...).

وی با اشاره به اینکه این جهش ها ادامه خواهد داشت و تمام نمی شود، گفت: علائم درگیری کودکان و نوجوانان به کرونای جهش یافته همان علائم و شدت کووید 19 است.

ابوسعیدی درباره درمان های خودسرانه در مقابله با کرونا اظهار کرد: بعد از گذشت 14 ماه از عمر کروناویروس نباید بگوییم آنچه که مردم خودسرانه و طبق دستور همسایه و فامیل مصرف کنند، موثر است.

وی تصریح کرد: هیچ کدام از مواردی که مطرح می شود، در کشتن ویروس هیچ نقشی ندارد و تا کنون هیچ دارویی پیدا نشده که ویروس کرونا را به طور کامل از بین ببرد و ما فقط به بیمار کمک می کنیم سیستم ایمنی بدنش بتواند ویروس را از بین ببرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: جای امیدبخش در مقابله با کرونا، واکسن است و خوشبختانه واکسن ها بسیار موثر بوده اند و احتمال زیاد با همین واکسن ها بتوانیم ویروس را ریشه کن کنیم.

وی اظهار کرد: فعلا برای جلوگیری از بیمار شدن باید همچنان حفظ فاصله اجتماعی، زدن ماسک، شست و شوی دست ها و خودداری از حضور در تجمعات را داشته باشیم تا حداقل 70 درصد جامعه واکسن بزنند و وقتی 70 درصد جامعه واکسن زدند و ایمنی نسبی در جامعه ایجاد شد، می توانیم آزادی های قبلی را مجددا داشته باشیم.

ابوسعیدی در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: پیشنهاد می کنم مردم اطلاعات درباره پیشگیری، درمان و واکسن کرونا را از دانشگاه های علوم پزشکی و معاونت های بهداشتی دانشگاه بگیرند و دربند مسائل فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که مطالب راست و دروغ زیاد می گویند، نباشند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه وضعیت ورود واکسن کرونا بهتر شده، نباید سوال کنیم کدام واکسن را بزنیم؛ هر واکسنی که بود باید بزنیم تا بتوانیم بیماری را کنترل کنیم.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها