با حکم رئیس‌جمهور؛

مرد در سایه دولت روحانی برکنار شد / فایل صوتی ظریف، ربیعی را جایگزین آشنا کرد / "آشنا" کیست؟

در پی اتفاقات اخیر در خصوص انتشار یک فایل صوتی و استعفای حسام الدین آشنا به دلیل این موضوع، رئیس جمهور طی حکمی دکترعلی ربیعی را به عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری منصوب کرد.

مرد در سایه دولت روحانی برکنار شد / فایل صوتی ظریف، ربیعی را جایگزین آشنا کرد / "آشنا" کیست؟

متن حکم حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به این شرح است:

جناب آقای دکتر علی ربیعی

نظر به مراتب تعهد، تجربه و سوابق ارزنده جناب عالی، به موجب این حکم با حفظ سمت به عنوان "رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک " منصوب می‌شوید.

انتظار دارد با بهره گیری از آرا و نظریات اندیشمندان و صاحب نظران و نیز همکاری دستگاه‌های اجرایی نسبت به ارائه پیشنهادات، گزارشات و طرح‌های جامع و راهبردی در زمینه‌های مختلف سیاسی، ‌اقتصادی، ‌اجتماعی و فرهنگی اعم از حوزه‌های داخلی و بین‌المللی با رعایت سیاست‌های کلی نظام اقدام نمایید.

توفیق شما را در انجام وظایف محوله با رعایت اصول قانونمداری، ‌اعتدال گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید در خدمت به اسلام و ملت شریف ایران از خداوند بزرگ مسألت می‌نمایم.

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

پیش از این گفته شده بود که مصاحبه ظریف در سلسله مصاحبه‌های پروژه تاریخ شفاهی دولت روحانی ضبط شده و مسئولیت انتشار آن با آشنا بوده است.

آشنا کیست؟

حسام‌الدین آشنا سیاست‌مدار ۵۷ ساله است که تا امروز در دولت روحانی به عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک و مشاور رئیس‌جمهور فعالیت می‌کرد.

او دانشیار گروه سیاست‌گذاری دانشگاه امام صادق است و به واسطه نسبت فامیلی با وزیر اسبق اطلاعات، از مدیران شناخته شده این وزارتخانه در ادوار قبل محسوب می‌شد.

او در سال ۱۳۵۹ در سن ۱۶ سالگی، به سپاه پاسداران شهرکرد پیوست و یک سال بعد در ۱۷سالگی، کارمند رادیو اهواز شد و از آن پس، به نویسندگی و اجرای برنامه‌های رادیویی پرداخت.

آشنا در سال ۱۳۶۷ با دختر آیت‌االه قربانعلی دری نجف‌آبادی ازدواج کرد، خطبه عقد آشنا و همسرش را حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خواند و پس از آن‌که سیدمحمد خاتمی با انتصاب محسنی اژه‌ای به عنوان معاون ویژه وزیر اطلاعات مخالفت کرد، دری نجف‌آبادی در جایگاه وزیر اطلاعات، دامادش حسام‌الدین آشنا را به این مقام گمارد.

وی دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و دکتری معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه امام صادق است و در دوران طلبگی نیز از شاگردان آیت الله مهدوی کنی بوده‌است.

او که در سال‌های اخیر لباس روحانیت به تن نمی‌کند، هم‌اکنون استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق با درجه دانشیاری است.

آشنا با روی کار آمدن دولت روحانی، به‌عنوان مشاور او و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک مشغول به کار شد. وی همچنین به همراه علی جنتی، نماینده رئیس‌جمهور در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما بود.

اولین همکاری آشنا و حسن روحانی به سال ۱۳۷۷ و به جریان حصرِ آیت‌الله حسینعلی منتظری باز می‌گردد، که در آن دوره، روحانی دبیر شورای امنیت ملی و آشنا معاون وزیر اطلاعات بود.

حسام‌الدین آشنا در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری، عضو هسته مرکزی ستاد انتخاباتی حسن روحانی، همچنین مشاور و تحلیل‌گر مناظرات وی بود، فردی که گفته می‌شود طراح رنگ و تصویر ساز «کلید» بوده و نقش قابل‌توجهی در حضور رسانه‌ای روحانی، در جریان مناظرات ایفا کرد و مرد در سایه دولت به شمار می‌رفت.

آشنا در اولین سفر حسن روحانی به نیویورک، برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۱۳ از همراهان وی بود. وی نماینده تام‌الاختیار رئیس‌جمهور در ستاد مرکزی راهیان نور است.

آشنا در دولت یازدهم، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور بود، اما در دولت دوازدهم، با حذف پسوند «فرهنگی»، عنوان مشاور برای او به کار رفت.

آشنا از صریح‌ترین مدافعان روحانی بود. مثلا پس از آنکه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۳، محمود نیلی احمدآبادی طی نامه‌ای توسط رئیس‌جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، به مجلس معرفی گردید، موجی در مجلس برای مخالفت با وی شکل گرفت، که در ۶ آبان ۱۳۹۳، با واکنش حسام‌الدین آشنا همراه گردید. او در صفحه شخصی فیس‌بوک خود با اشاره به جلسه فردای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت نوشت: "نمایندگان محترم مجلس فردا انتخابی راهگشا را در پیش رو دارند؛ این عزیزان می‌توانند میانِ رفتن زیر بار سلطه گفتمانی اقلیت مطلق پایداری و استقلال مجلس از افراط گرایان، یکی را انتخاب کنند. میان راهبرد همراهی یا عدم همراهی قوا یکی را انتخاب کنند. میان خواسته دانشگاهیان و خواسته‌های باج‌خواهان، یکی را انتخاب کنند. آقای دکتر نیلی احمدآبادی؛ وزیر پیشنهادی ریاست‌جمهوری، نه اهل فتنه است، نه بی تجربه و نه ناشناخته، او یک جرم بیشتر ندارد؛ دانشگاه را برای دانشگاهیان می‌خواهد، نه برای سیاستمداران."

این اظهارات آشنا با واکنش شدید نمایندگان مجلس مواجه گردید و نهایتاً مجلس، به نیلی احمدآبادی رأی اعتماد نداد.

آشنا در فروردین ۱۳۹۶ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در جلسه‌ای پیرامون مناظره‌های تلویزیونی کاندیداهای ریاست‌جمهوری دوازدهم در دانشگاه صداوسیما ضمن اینکه خواستار آن شد که صداوسیما سؤالات را پیش از مناظره در اختیار کاندیداها قرار دهد، گفت که «... ما اجازه ندادیم در این چهل سال مجری‌هایی در صداوسیما تربیت شوند که تک تک کاندیداها از آنها مثل سگ بترسند…».

انتشار این سخنان واکنش‌های زیادی در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور به دنبال داشت. سید مصطفی هاشمی‌طبا کاندیدای آن دوره انتخابات ریاست‌جمهوری این حرف آشنا را «حرف اضافه» دانست که «ارزش پاسخ هم ندارد.» علی نیکزاد رئیس ستاد انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی هم در واکنش به این سخنان گفت: «خوب، هر کسی از هر که می‌خواهد بترسد، اما ما فقط از خدا می‌ترسیم.» علی امانی رئیس ستاد انتخابات میرسلیم نیز در این زمینه گفت: «استفاده از تعابیر موهن توسط آشنا دربارهٔ کاندیداها روشی نادرست است و نامزدهای انتخاباتی و نمایندگانشان به مردم احترام بگذارند.» محمد دهقان رئیس ستاد انتخابات قالیباف در واکنش به این سخنان گفت: «...اینگونه اهانت‌های رئیس‌جمهور و مشاورش ناشی از سیستم بسته امنیتی است که متأسفانه در کشور حاکم شده و به هیچ وجه طاقت آزادی بیان را ندارند و ادعاهای بالا از خود صادر می‌کنند اما ۱۸۰ درجه عکس ادعاهای خود برخورد می‌کنند.» حسین دهباشی سازنده فیلم انتخاباتی روحانی در سال ۹۲ نیز در توییترش نوشت که «سگ خواندن یک خبرنگار یا نامزد انتخابات، حتی در جمع مشاوران رئیس‌جمهور نابردباری چون جناب آقای ترامپ بی‌سابقه است و سخت شرم‌آور!»

در تاریخ ۱۱ تیرماه ۱۳۹۶ تصویری از حسام‌الدین آشنا در فضای مجازی منتشر شد، که در حاشیه مراسم یادبود همسر آیت‌الله علم‌الهدی، او در حال بوسیدنِ دستِ آیت‌الله احمد جنتی بود. این اقدام، مورد انتقاد و بحث در فضای رسانه‌ای شد.

اما در آخرین هفته‌های دولت روحانی، کسی که در پرونده‌های مختلفی همچون آمدنیوز، مورد انتقاد مخالفان دولت رود، با موجی از حملات مواجه شد.

داستان مربوط به مصاحبه‌ای با وزیر خارجه بود که در آن حرفهای محرمانه بسیاری وجود داشت. این مصاحبه در پروژه تاریخ شفاهی مرکزی انجام شد که حسام الدین آشنا متولی آن بود و همین امر به استعفای وی انجامید. آشنا که به توییتهای مبهم شهره است، با توییت‌های پیاپی آیات قرآن، به این اتفاق واکنش نشان داد.

حالا علی ربیعی مشهور به "برادر عباد" جایگزین آشنا شده است. کسی که در دولت روحانی از وزارتخانه ای به وزارتخانه دیگر می رود اما حذف نمی شود. ربیعی حالا علاوه بر سخنگویی باید بار آشنا را در سخت ترین روزهای دولت روحانی به دوش بکشد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 77
  • کاربر ناشناس
    0

    روحانی جون بازم پارتی بازی

  • سلام،
    0

    این استعفا یا غزل فایده نداره،باید محاکمه بشه.این کارشون لو رفت،خدا میدونه چه کارهای کثیف دیگری بر علیه نظام‌ و ملت ایران انجام دادن.

  • ابراهیم حامدی
    0

    مرد سایه نداره اینا همشون همشون نامردن .خاک بر سر کسانیکه مبلغ این دولت بودن .از هنر مندان بی هنر گرفته تا الکی ورزشکاران.

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      الا برکت الا خسته نباش

  • پدرام
    0

    مراقب باشید فرار نکنه. آقای آشنا اگر توییت عربی کم اوردی بگو برات قران باز کنیم خخخخ

    نظرات شما -
    • 123
      0

      خوب شد لااقل کفار و نامسلمانان یه شبکه اجتماعی ساختند که یک به درد نخور در آن به زبان عربی پیام بدهد .

  • رامین
    0

    وقت محاکمه ی خائنین و جاسوسین است. منتظره برخورد با ظریف هستیم

  • سید
    0

    دانشیاری دانشگاه امام صادق به اندازه مقام یک مربی در دانشگاه های دیگر هم نیست (مقام علمی کیلویی)

  • سید
    0

    انصافا آقای ربیعی چندتا شغل داره؟ آقای روحانی حداقل یه خانم منصوب می‌کردی در این سمت که پس فردا روت بشه بگی ما از خانم‌ها در ریاست جمهوری استفاده کردیم... وزیر خانم که پیشکش

    نظرات شما -
    • حق دوست
      0

      جناب روحانی درسال 92متعدشده وپیمان بسته 99درصد وزرا ومعاونینش روازخانه سالمندان بیاره اون یک درصدهم گذاشته برای نورچشمی مقامات لین همه دانشمند وفیلسوف وجوان بانشاط وطن پرست روحانی علتقه عجیبی به کهنسالان داره

  • شیخ
    0

    دولت روحانی شطرنج بازان اماتورهستن جابجایی مهره یا ماله کشی برای ظریف؟

  • عادل
    0

    خداوند جای حق نشسته ایشان باید پاسخگوی خیلی از مسائل باشند استعفا یا برکناری پایان کار نیست پول بیت المال را خرج توئیت کردن و پژوهش های بی ثمر و ده ها مورد مربوط به درز اطلاعات و.....منتظریم تا مسئولین ذیربط بررسی وبه ملت اطلاع رسانی نمایند.......

  • محمد
    0

    ای روزگار.ای دنیای بی رحم .خدایاظهورامام زمان راتعجیل بفرما

  • گردافرید
    0

    خدالعنت کند دولت حسن کلید را و این استعفا هم حتما سوری هست نگران نباشید بارکارهایش به دوش ربیعی نمی افتد آشنا از راه دور کارهای ناتمام را اداره میکند همه اش نقشه وسیاه بازی هست

  • ناشناس
    0

    من از بیگانگان هرگز ننالم که با من هر چه کرد آن آشنا {مشاور فرهنگی} کرد!

  • حمیدرضا
    0

    الکی ادرس غلط به مردم ندین دیگه همهجوره دستتون روشده الانم دارین فرارروبه جلو انجام میدین .

  • قلندر
    0

    در این دولت درست ترین شخصیت همین علی ربیعی است با کارنامه ای درخشان و ایثارگر فدایی ملت میدان داری که هرگز منیت نداشت و سر به زیر بی هیاهوی خدمت کرد و ضد خرافه گویی و ضد تحجر درود خداوند بر آزادمرد دکتر علی ربیعی

    نظرات شما -
    • (:
      0

      آره بنده خدا مث آچار فرانسه شده

  • فاطمه از اصفهان
    0

    دیگه چی مونده از این دولت بدبخت راستی اینقدر میگید اصلاح طلبان چرا از خودتون شروع نمی کنید چرا اول خودتون را اصلاح نمی کنید همه چیز را به باد فنا دادید خوشم آمد دست ظریف هم رو شد فقط دو طابعیتی ها خدا دست همه تون را رو کنه ک همه را بدبخت کردین

  • بحث نکن
    0

    (( بیگانه دزد را به کمین می توان گرفت ------------------ نتوان رهید ز آفت دزدی که آشناست ))

  • ناشناس
    0

    کآرابرومندئ نکرده ضریف هم ایرانئ است متاسفم کارهای محرمآنه دؤلت به ملت ربطی نداردبایداستعفامئكرد

  • کرونا
    0

    این نفوذی میره یک نفوذی دیگه میاد

  • کاربر ناشناس
    0

    خدایا به حرمت این ماه مقدس خائنین به ایران و ملت ایران را رسوا و نابود بفرما و انتقام خون پاک شهدا بویژه شهید علمدار حاج قاسم را بگیر

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تو از سیاست خارجه چیزی سرت نمیشه

    • رای
      0

      نه بابا این بنده خداسوادش تومرغ روغن وگوشت خیلی زیاده خهخهخهخهخهخهخه الان بهش بگو کجامرغ دولتی می دن بلده

    • سازمان یونسکو
      0

      ناشناس و رای - چقدر شما دو رقت انگیزین. عه.

    • رای
      0

      کجاشودیدی یونسکو من حال بهم زنم هروقت اسم من رادیدی سریع منفی بزن

  • کاربر ناشناس
    0

    انشاالله ننگ همشون از سر مردم تا ۳ ماه دیگه کن میشه و به زباله دان تارخ کشور منتقل میشن

  • محمد راد
    0

    خب،معلول حذف شد،هرچندمشاوررییس جمهوریش باقیست؛ازسویی،علت چه_آقای ظریف.

  • کاربر
    0

    چه جالب ربیعی چندتا شغل داره الان؟

  • rq
    0

    نمرود رفت. فرعون هم رفت. هیتلر و ترامپ هم با خفت رفتند. حالا که تو هم با خفت رفتی، نگران نباش کسان دیگری هم در پی تو خواهند آمد. سیاتی بعدک ایاما لا یکون فاسقا فی هذا الدیار ان شاالله

    نظرات شما -
    • فرقون سیدی
      0

      از اختلاسهای بزرگ احمدی نژاد چه خبر ؟ خاوری و دکل نفتی و کسایی و بقایی و بقال سر کوچه چه خبر ؟جاسوسآن دست پرورده احمدی نژاد رخنه کرده در همه جا

    • ( :
      0

      فرقون واجبه که هر بحثی پیش میاد این جمله رو تکرار کنی دکل نفتی تو جیب گشاد اصلاح طلباست برو بگرد پیداش کنی

    • رای
      0

      احمدی نژادخارچشم چپ وراست وامیدمردم بی پناه

  • حسین محمدی
    0

    خاعن رفت خاعن امد خخخخخخخخخخ

    نظرات شما -
    • رای
      0

      افرین حسین گل گفتی خائن بوده هست وخواهدبود مردم باید دقت کنندوفریب هرننه قمری رانخورن خهخهخهخهخهخه

  • کاربر ناشناس
    0

    بهتر بود همه ی دور و اطرافیان روحانی حذف میشدند تا ملت یک نفس راحت بکشه

  • هنگامه
    0

    ننگ بر این متحجرین احمق تمامیت خواه مزدور ابلیس ننگ بر مموتی پرستان فاشیست

    نظرات شما -
    • رای
      0

      گل گفتی هنگامه مرگ بردوحزب بی پدرومادر

  • فردا
    0

    کشوری که دولتمردان آن ازیک ریشه خانوادگی سلطه بر ارکان نظام بیندازند وبدترازان ازدل حوزه های علمیه ورود پیدا کنند بهتر ازاین نمیشود

  • زم
    0

    کجا به سلامتی .باید وایسن از روحانی گرفته تا ظریف و آشنا پاسخگو باشن

  • علی
    0

    جناب روحانی در زمان جنگ نظامی ، فرمانده کسی را مشاور خود انتخاب میکند که رمز و راز نظامی را بهتر از دیگران بداند تا پیروزی را رقم بزند ، جناب روحانی تو که دایم میگویی کشور در شرایط جنگ اقتصادی بسر می برد ، ایا در شرایط جنگ اقتصادی انتخاب مشاور اقتصادی برای تو اولویت بود یا دکتری ارتباطات . من نظرم این است که بایستی حتما از نظرات راهگشای مشاور اقتصادی برای کاهش رنجهای من در این کشور استفاده می کردی و دغدغه رنج من را بر دغدغه حزبی خودت ترجیح می دادی . از شما ها اموخته و یقین داریم روز قیامت و حساب و کتابی نزد پروردگار داریم ، منتها من در لباس کشاورز و تو در لباس ریاست جمهور که سرنوشت دنیاییم را با رای به تو بدست تو سپرده بودم .

  • کاربر ناشناس
    0

    این بارکج به منزل نمی‌رسد وای برساخت خانه ای که ازشالیده کج شود ویرانی صددرصد

  • Fred
    0

    خبر فوری اگر تفاوت برکناری و استعفا را نمیدونی بگم جنتی برات توضیح بده.

  • کاربر ناشناس
    0

    چه علی. چه ولی هردوبرادرنندآیاآخرشاهنامه خوانده اید

    نظرات شما -
    • رای
      0

      اره اخرش جلد شاهنامه هست خهخهخهخهخه

  • دانیال
    0

    این فرد یه ادم فوق امنیتی و مرموزه زودتر بگیریدش که یه فتنه طراحی نکرده باشه بخدا ما مردم گرفتاریم حوصله ی هر بار فتنه دم انتخابات نداریم. انگار مد شده فتنه راه انداختن دم انتخابات

  • حسین
    0

    النشاشیده شب طویل....

  • 123
    0

    فقط باید گفت : خلایق هر چه لایق . هر ملتی با توجه به لیاقت شان پیشرفت و زندگی می کنند . مردمی که یک اشتباه را بارها و بارها تکرار می کنند . لیاقتمان همین افرادی هستند که به نام اصلاح طلب و اصولگرا و اعتدالگرا و دولت بهار و . . . نزدیک نیم قرن درجا زدیم و ملتی که 42 سال قبل شعار استقلال می داد امروز وارد کننده و مصرف کننده است . خلایق هر چه لایق . همه ما لایق چنین فلاکت و عقب ماندگی هستیم . محتاج یارانه و . . .

  • 123
    0

    آنوقت مرد در آفتاب این دولت کیه ؟ اونکه در سایه بود یواشکی زیر آبی رفت . کلید چی شد ؟؟؟ الآن دست کیه ؟؟؟

  • پیلوشکی
    0

    ربیعی بنده خدا از کار افتاد از بس جا به جا شد...!

  • مومنی
    0

    آشنا دم گوش روحانی میگه آقای روحانی دو نفری پدر مردم را در آوردیم و دیگر مثل امریکا که همه تحریم‌ها را لحاظ کرد ما هر چه گرانی بود کردیم هر کاری که مردم را برامون در بیاریم انجام دادیم خوب دیگر چیزی بفکرم نمی رسد من رفتم تو و ظریف هم بیاید بهتره ، جزیره ها آماده است بقول احمدی نژاد؟

  • کاربر ناشناس
    0

    فقط انتقام خون سرداردلها گرفته شود

  • رای
    0

    سایه اصلی واعظی هست کدام سوراخ پنهان شدی واعظی

    نظرات شما -
    • کاربر
      0

      واعظی نوبخت و جهانگیری خخخخخ

    • رای
      0

      افرین کاربرنوبخت مارملک یادم نبود خهخهخهخه

  • زیاد آشنا نشو
    0

    چه کم کاری ها و خطاها که استعفا واجب بود ولی پایه محکمتر شد!!!

  • امیر
    0

    ربیعی آچار فرانسه دولت ، دیگه این آخری حوصله ندارند دنبال نفر نا آشنا باشند. چهار سال یک قرارداد بسته اند ، چهار سال دوم هم دنبال کنسل کردن بودند. متاسفانه عرصه میدان ما طرف روسیه و چین و دیپلماسی طرف غرب و تا زمانیکه به یک تجمیعی نرسیم دستاورد خاصی نداریم.

    نظرات شما -
    • رای
      0

      گل گفتی افرین نیمه غربی ونیمه شرقی هستیم وباید بگیم هم شرقی هم غربی جمهوری اسلامی خهخهخهخهخهخه

  • زمان
    0

    بررسي ها استراتزيك يني جه

  • محمد راد
    0

    کسی که از سکوی رانت (پدرخانم_آقای درّی نجف آبادی)پرتاب بشه؛منتجّ به نتیجه ی ذبح منافع ملی درمذبح وقربانگاه منافع میلی خواهدشد. هرکه اوارزان خرَد،ارزان دهد گوهری ،طفلی، به قرص نان دهد راستی!چه مظلومه کشورومردم ومنافع ملی واسلامی،که چنین فردی، دردوران وزیراطلاعات وقت(درّی نجف آبادی)یکی از معاونین اطلاعات بود.پس این کشور،استواره، به خداوشهیدان ورهبری ومردم ومخلصین لشکری و کشوری. بارالهااین وصل راهجران مکن سرخوشان عشق رانالان مکن

    نظرات شما -
    • روحی
      0

      دری نجف آبادی وزیر اطلاعاتی بود که خاتمی او را عزل کرد چون گند وزارت اطلاعات را درآورد

  • کوروش
    0

    دوستانی که صحبتهای ظریف را در فایل صوتی کذایی لورفته تاآخرگوش کرده اندکجای صحبتهای ظریف اشتباه بود؟ کاری به این نداریم درچه مقطعی این فایل لورفت واصلا چه کسی این فایل رالودادولی واقعابایدبپذیریم که جوانان مظلوم وبی گناه ایران وافغانستان وپاکستان فدای بلندپروازی هاوماجراجویی های پوتین وسلیمانی شدند.

    نظرات شما -
    • ب کورش
      0

      افرین کورش عالی اشاره کردی وبایدبپذیرم دولت روحانی گندزده

    • ایرانی
      0

      افغانی ها غیرتشون از تو بیشتر هست فهمت و شعورت به این چیزا نمیرسه حیف نون

    • m
      0

      کورش جان فدایی داری

  • ایرانی
    0

    چرا نمیگین ایشون به خاطر...خلع لباس روحانیت شد نه اینکه خودش نمیپوشه.

  • امیر
    0

    دوستان واقعیت بپذیرید مسئولین ما هنوز نمی توانند رسیدن ذرت واراداتی و هزاران کالای دیگه مدیریت کنند ، چه جوری توقع دارید که تو عرصه خارجی با این همه پیچیدگی موفق باشند. دوستانی که سنگ چین به سینه می زنید اول ببینید چین با مردم خودش چطور رفتار میکنه با کره شمالی که سال هاست متحدش چطور رفتار کرده و با ما هم همینطور ، علت اینکه ماشین های داخلی یک دفعه اینقدر گران شد یکی از دلایلش عدم حمایت چین از قطعات خودرو در اوج تحریم بود. شعار نه شرقی نه غربی شعار درستی ، واقعیت اینکه با جمهوری اسلامی واقعی نه شرق و نه غرب سنخیت داره. شما ببین با یک چینی می توانی سر یک سفره بشینی........

    نظرات شما -
    • ب امیر
      0

      امیر مسولین مابفکرثروت اندوزی هستن نه به فکرمردم

  • روح الله
    0

    چرا نمی گویید پشت پرده سرقت اسناد طبقه بندی شده احمدی نژاد بود.

    نظرات شما -
    • سلام.
      0

      خاک تو سرت کنم که میخای از آب گل آلود ماهی بگیری. ایرانی باش، خائن.

    • m
      0

      آفرین زدی به خال

  • ایرانی واقعی
    0

    اصلاح طلبان و اعتدال گرایان قبل از انتخابات فریادشان گوش فلک را کر کرده بود که بیائید احمدی نژاد مملکت را ویران کرده حالا ما می خواهیم درست کنیم حالا سوال از آقای روحانی تو ی این هشت سال چه چیز را درست کردید ؟ بورس ؟ ارزش پول ملی ؟ مسکن ؟ بیکاری ؟ آلودگی هوا ؟ ریز گرد؟ ضمن اینکه کرونا و مدیریت ضعیف بهداشت درمان هم به آن اضافه شد البته لازم به ذکر است که این بدان معنی نیست که احمدی نژاد عالی بود او هم ضعف های زیادی داشت

  • ر
    0

    میدان حاکمه درست گفتی آقای ظریف درود برشرفت ای مرد مهین پرست

  • نیکپور
    0

    سلام خداوکیلی رها کنید چاپیدید رو شاه را بعضی هاتون سفید کردید !؟

  • کامبیز
    0

    خود ربیعی هم کم از آشنا نمیاره ولی اشکال نداره یک ماه مسوول باشه دلش نشکنه!خخخخخخخ

  • ابمگولا
    0

    درود بر دولت روحانی که هر بی سرپایی بلند میشه به دولتش فحش میده اینها مشتی بی خانواده اوباش دجال هستند و کامنت به مزد و مزدور ابلیس پاچه خوار لبنان و روسیه کومونیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها