چه عاملی سعودی ها را به مذاکره با ایران مصمم کرد؟

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی با خبرآنلاین، به تحلیل و بررسی مذاکرات جاری بین ایران و عربستان پرداخت.

چه عاملی سعودی ها را به مذاکره با ایران مصمم کرد؟

قاسم محبعلی در پاسخ به این سوال که آیا گفتگوهای ایران و عربستان درباره برجام و یمن بوده است گفت: در اینکه سطح گفتگوها و مقاماتی که طرف گفتگو بوده اند، طبق آنچه در رسانه ها منتشر شده مقامات امنیتی بوده اند. اما اینکه موضوعات چه بوده اند، به نظر می رسد که موضوع اصلی یمن بوده است . چرا که حساس ترین مساله هم در حال حاضر برای بن سلمان و سعودی ها جنگ یمن است و چگونگی خروج از آن.

وی درباره اینکه چرا دو کشور تصمیم به گفتگو گرفته اند گفت: این به تغییر شرایط وابسته است. که هم در منطقه و هم در جهان دچار تغییر شده. تا وقتی که ترامپ بر سر کار بود، عربستان سعودی و شاهزاده بن سلمان گمان می کرد که می تواند هم خواسته هایش را به ایران تحمیل کند، هم در جنگ یمن به توفیق برسد و هم در منطقه ائتلافی که علیه قطر ساخته بود را به خوبی پیش ببرد. اما با خروج ترامپ از کاخ سفید و آمدن اقای بایدن و رویکردی که او بر مسائلی چون برجام و یمن و حقوق بشر دارد، طبیعی است که شرایط عوض شده و ریاض نمی تواند به سیاست های یک طرفه و چشم بسته رییس جمهور آمریکا تکیه کند. بایدن در مدتی که بر سر کار آمده سعی کرد تا در سیاست های گذشته ایالات متحده تغییراتی ایجاد کند که یکی از این تغییرات در مورد یمن بود. به نظر می رسد او در مورد ایران هم تغییراتی ایجاد می کند.این امر باعث شده تا عربستان هم گفتگو در این سطح را در شرایط فعلی با تهران پذیرفته است.

محبعلی درباره اینکه آیا مشکلات داخلی عربستان نیز سبب این گفتگوها شده است گفت: طبیعی است که مشکلات عدیده ای در داخل عربستان سعودی وجود داشته باشد. در سطح بالای قدرت هم اختلافاتی وجود دارد که نشانه هایش کشتن فجیع و تکه تکه کردن خاشقچی بود و هم چنین درگیری بین خاندان سلطنتی و دستگیری شاهزاده ها به بهانه مبارزه با فساد بود. اینها نشان می دهد که اختلافات جدی وجود دارند. در سطوح بالای قدرت اختلاف هست و بن سلمان و سلمان نتوانسته اند یک حکومت یک دست را به دست بیاورند و هنوز در داخل عربستان تثبیت کامل حکومت سلمان و ولیعهدی بن سلمان ایجاد نشده. جنگ یمن هم بسیار طولانی شده و عربستان در یک باتلاق قرار گرفته. بر اساس درهم تنیدگی وضعیت عربستان با مساله یمن، می توانیم بگوییم که در آنجا هم مشکلاتی وجود دارد.

این کارشناس در پایان درباره اینکه چرا عراق واسطه شده است گفت: تغییراتی در این کشور با روی کار آمدن الکاظمی صورت گرفته و او سعی می کند که در کشورش یک بالانس و توازنی بین مناسبات خود با ایران و همسایگان عربش به خصوص عربستان، به وجود بیاورد تا بتواند به سمت کشورهای عربی برگردد. از نظر عربستان هم عراق یک کشور عربی است و این موضوعی بود که در مورد پاکستان یا برخی دیگر از واسطه ها صدق نمی کرد و عربستان ترجیح می داد این کار از سوی یک کشورعربی انجام شود تا کشوری غیر عربی.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • بردیا
    0

    عربستان نقش کلیدی در مسئله برجام و مسایل منطقه ای ایفا می کند و ایران و عربستان با هم می توانند باعث صلح در منطقه شوند

  • حق دوست
    0

    ایران 4دهه است که دستکم بادوسوم دنیا درتعارضه بعضیهاش ناخواسته است ونتیجه زورگویی طرفهای مقابله اما این حجم از دشمنی وعدم تعامل واقعا مخربه اکرازظهوراسلام درنظربگیریم خودرسول الله ص حتی بامشرکان هم برای تقویت بنیه مالی تعامل میکردمذاکره میکرداگه ازپیش ازاسلام بررسی کنیم ایران با بیشتردنیا مراوده داشت این که همه دنیاروبه هردلیل دشمن خودکنیم حاصلی جز وضع موجودنداره سابقه دشمنی ماباایالات متحده بیشتر یاشوروی اماهمیشه باهم روابط اقتصادی سیاسی و..داشتن زمانی میتونیم خودمون روتعیین کننده بدونیم که دارای اقتصادی شکوفا باشیم امانه حالاکه اقتصادویران داریم ومیلیونها جوان بیکارچراباهمه دنیا کل کل داریم بجای پرداختن به سایرملل اول به جوانان برومندونجیب ومحجوب خود بپردازیم البته نقش استعماری آمریکاهمیشه بوده واین دلیل نیست که کسی عاشق آمریکا باشه بلکه بایدبه هر روش ممکن برای ملت خودمون رفاه امنیت وشادی به ارمغان بیاریم اول خانه بعد....

  • حاج کاطم
    0

    مرگ بر آلسعود یهودی زاده

    نظرات شما -
    • مرگ بر حاج کاظم
      0

      مرگ بر تو ای حاج کاظم ننگ بر تو ای حاج کاظم ای بی مخ شیره لازم

  • حاج کاطم
    0

    مرگ بر آل سعود گول خدعه این مار هفت خط رو نخورید معلوم نیست باز عراقچی و ظریف چ گندی زدن

  • محمدرضا
    0

    سرنوشت صدام درانتظارآل سقوط است تله ای که آمریکاییها وکشورهای غربی با ارسال مدرنترین سلاحها برای وهابیان آدم کش درست کردند انشائ اله

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها