کیهان: برجام خسارت محض بود

کیهان نوشت: حواشی ادعاهای خلاف واقع ظریف در فایل صوتی همچنان ادامه دارد. رسوایی این فایل صوتی که توسط نهادهای دولتی ضبط و تهیه شده و سپس از استودیوی یک رسانه «سعودی- انگلیسی» سردرآورده، از چند جنبه قابل بررسی است.

کیهان: برجام خسارت محض بود

آقای روحانی دیروز در جلسه هیئت دولت گفت:«ماجرای پخش شدن یک نوار صوتی محرمانه توسط کثیف‌ترین برنامه و شبکه‌ای که سراسر آن ضد اسلام و ضد ایران است و پول را آن را عربستان سعودی تامین می‌کند، با این هدف انجام شد که وحدت جامعه را از بین ببرند و اختلاف ایجاد کنند».

روحانی انتشار این فایل صوتی را اقدامی وحدت‌شکن نامیده است. اما آقای رئیس‌جمهور به این سؤال پاسخ نمی‌دهد که چرا وزیر خارجه دولت وی، به خود اجازه داده ادعاهایی را مطرح کند که به اذعان آقای روحانی «ضد وحدت» بوده و دست‌مایه عملیات دشمن قرار گرفته است؟!

از سوی دیگر، تولید‌کننده این فایل صوتی، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بوده است. مرکزی که ریاست آن بر عهده حسام‌الدین آشنا است. وی معاون وزارت اطلاعات در دولت اصلاحات بوده است. سؤال اینجاست که چرا این فایل تولید شده و چگونه به از نهاد دولتی در اختیار رسانه ضدایرانی قرار گرفته است؟!

کوه یخ نفوذ

پیش از این نوک کوه یخ نفوذ در دولت روحانی و وزارت خارجه به ریاست ظریف، با شناسایی و بازداشت افرادی همچون دری اصفهان ی، جیسون رضاییان، محمدعلی شعبانی و عوامل مرتبط با آمدنیوز بیرون زده بود و ماجرای رسوایی فایل صوتی ظریف نیز در ادامه همین مسئله تعریف می‌شود.

اما رسوایی فایل صوتی ظریف به یک سؤال مهم پاسخ می‌دهد و آن این است که چرا برجام جز خسارت نداشت؟
یکی از دلایل خسارت محض برجام و بی‌دستاوردی این توافق، نفوذ در وزارت خارجه و تیم مذاکره‌کننده و ارائه مشورت‌های مسموم به دولتمردان و مدیران ارشد وزارت خارجه بوده است.

نمونه آشکار در این مسئله، عملکرد دری اصفهانی در پرونده برجام است. در مهر ۹۶ «عبدالرسول دری اصفهانی» مشاور ارشد بانکی و عضو دوتابعیتی تیم مذاکرات هسته‌ای دولت روحانی به تحمل پنج سال حبس در دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکوم شد.

دری اصفهانی نماینده بانک مرکزی و مسئول امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه ۵+۱ و یکی از کارکنان ستاد اجرای برجام بود. وی قبل از انقلاب با کمیته خزانه‌داری آمریکا کار می‌کرد و مسئولیت کمیته بخش مربوط به انگلیس را برعهده داشته است و پس از انقلاب در وزارت دفاع استخدام می‌شود و مسئولیت بخش مطالبات ایران از آمریکا را برعهده می‌گیرد. پس از مدتی وزارت دفاع دریافت که با وجود مستندات قوی در محاکم بین‌المللی آرای صادره به نفع ایران نیست. همین موضوع موجبات اخراج او را از وزارت دفاع فراهم می‌آورد.

وی پس از اخراج به کانادا رفت. در دور جدید بازگشت دری اصفهانی به ایران که هم زمان با روی کار آمدن دولت یازدهم (دولت اول روحانی) بود به‌عنوان مشاور «سیف» رئیس سابق بانک مرکزی مشغول به کار می‌شود و در جریان مذاکرات برجام، زیرمجموعه تیم «حمید بعیدی‌نژاد» در بخش امور مالی برجام فعالیتش را
آغاز کرد.

خسارت شبکه نفوذ

«دری اصفهانی» بارها با مشاور امنیتی اوباما - رئیس‌جمهور سابق آمریکا- دیدار داشته است. دری اصفهانی کارمند شرکت چندملیتی PWC بود. شرکت PWC به علت تخلفات و رسوایی‌های مختلف در کشورهایی مثل هند، ژاپن یا روسیه مورد پیگرد قانونی قرار گرفته است. دری اصفهانی طبق قرارداد با PWC برای ۵ روز کار در ماه ۷۵۰۰ پوند حقوق دریافت می‌کرده است. این کارمند دوتابعیتی شرکت PWC با پوشش اقتصادی، مسائل امنیتی- سیاسی ایران و اطلاعات مسئولین کشور را طبق قرارداد جمع‌آوری و گزارش می‌کرده است. لازم به ذکر است که چند تن دیگر نیز در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دولت روحانی دستگیر شده و یا تحت پیگرد قرار گرفتند.

علی‌رغم آنکه خیانت دری اصفهانی در پرونده هسته‌ای مسجل شده بود، ظریف در اظهارنظری عجیب، وی را یک وطن‌پرست معرفی کرد! این در حالی است که یکی از دلایل دستاورد تقریباً هیچ برجام، وجود افرادی همچون دری اصفهانی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود.

محصول مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی که در قالب برجام شکل گرفت، دچار نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری و موارد متعدّدی بود که موارد مذکور، خسارت‌های بزرگی به کشور وارد کرد.

سهل‌اندیشی در مواجهه با طرف عهدشکن

اقدامات عوامل نفوذ، بخشی از خسارت برجام را رقم زد و بخش دیگر این خسارت نیز ناشی از سهل‌اندیشی تیم مذاکره‌کننده و برخی مقامات ارشد دولتی در مواجهه با طرف عهدشکن غربی بود.

جدیدترین مصداق این سهل‌اندیشی و سطحی‌نگری، همین فایل صوتی ظریف است. وزیر امور خارجه در این فایل صوتی مدعی شده است که روسیه با کارشکنی در برجام، مانع از به ثمر نشستن این توافق شده بود.

این در حالی است که دولت‌های- دموکرات و جمهوری‌خواه- آمریکا در ۶ سال اخیر- از زمان امضای برجام- تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده و برجام را لگدمال کرده‌اند.

علاوه بر این بنابر اظهارات سال‌های گذشته آقای ظریف،‌ تروئیکای اروپا در برجام ۱۱ تعهد داشت که در ۶ سال اخیر به هیچ عنوان به این تعهدات عمل نکرد.

نکته قابل تأمل اینجاست که ظریف در فایل صوتی مذکور به هیچ عنوان به عهدشکنی و گستاخی آمریکا و اعضای اروپایی برجام در توافق هسته‌ای کوچک‌ترین‌ اشاره‌ای نکرده و این واقعیت بدیهی را انکار می‌کند.

عذر بدتر از گناه

محمدجواد ظریف در اولین واکنش پس از انتشار فایل صوتی در حساب شخصی خود در صفحات اجتماعی نوشت: در ۴۰ سال گذشته کوشیده‌ام در تحلیل مجتهد و در اجرا مقلد باشم. در مقام کارگزار همواره تابع سیاست‌های مصوب کشور بوده و از آنها با قدرت دفاع کرده‌ام. اما در بیان نظر کارشناسی، عافیت‌طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام که از مولایمان علی علیه‌السلام آموخته‌ام «إنَّ أعظَمَ الخِیانَهًِْ خِیانَهًُْ الاُمَّهًِْ، و أفظَعَ الغِشِّ غِشُّ الأئمَّهًِْ؛ همانا بزرگ‌ترین خیانت، خیانت به امّت است و زشت‌ترین دغلکارى، دغلکارى نسبت به پیشوایان است.

ظریف اظهارات خود در فایل صوتی اخیر را «نظر کارشناسی» نامیده است. سؤال اینجاست که از کی تا به حال به دروغ و تحریف و ادعاهای بدون سند، می‌گویند «نظر کارشناسی»؟!

‏یکی از فعالین رسانه‌ای در واکنش به متن منتشر شده توسط ظریف نوشت: نکته صوت آقای ظریف بیان نظر کارشناسی نیست، بلکه انداختن ‎ناکامی‌های دیپلماسی بر دوش میدان بود. این نگاه ‎خسارت‌بار است و باید اصلاح شود.

متن منتشر شده ظریف در واکنش به فایل صوتی، در حقیقت عذر بدتر از گناه است. وزیر امور خارجه در این متن، بدون عذرخواهی از مردم ایران، با طلبکاری، صرفا به ماله‌کشی درباره اقدام تأسف‌برانگیز خود پرداخته است.

از تصمیم نظام تا ممانعت نظام!

دولتمردان و مقامات وزارت خارجه و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت روحانی، هرگاه درباره نتایج برجام و فرجام وعده‌های برجامی از سوی افکار عمومی مورد سؤال قرار می‌گرفتند با این دروغ که «برجام تصمیم نظام بود» از پذیرش مسئولیت اقدامات خود شانه خالی کرده و قصور و تقصیرهای خود را به گردن دیگران می‌انداختند.

حالا ظریف در فایل صوتی اخیر، با القای دوگانه دروغین «میدان- دیپلماسی» این‌گونه وانمود کرده که علت بی‌دستاوردی برجام، مانع‌هایی بوده است که نظام در مقابل توافق قرار داده است.

سؤال اینجاست که اگر بنابر ادعای دولتمردان، برجام تصمیم نظام بود، پس چطور باید نظام برای مسئله‌ای که خود مجری آن و تصمیم‌گیرنده آن بوده، مانع و سد ایجاد کند و آن را ناکام بگذارد؟

میدان، پشتوانه دیپلماسی

ظریف در فایل صوتی مذکور با القای دوگانه دروغین «میدان- دیپلماسی» مدعی شده است که اقدامات منطقه‌ای ایران در روند دیپلماسی و از جمله روند برجام اخلال ایجاد کرده است.

این ادعای مضحک در حالی است که اتفاقا اقدامات منطقه‌ای ایران و اقتدار روزافزون جمهوری اسلامی ایران، دست مذاکره‌کنندگان و از جمله شخص آقای ظریف را در میز مذاکره پُر کرد.

به عبارت دیگر، اقدامات امنیت بخش مردان میدان منجر به افزایش قدرت نرم و سخت ایران شد و بازیگری جمهوری اسلامی در مناسبات منطقه‌ای و جهانی را تقویت کرد.

یک سؤال، این چه توافقی است که پیش شرط آن، عدم مبارزه با داعش و دیگر گروهک‌های ‌تروریستی در منطقه است؟!

دولتمردان به‌جای فرافکنی اولا باید مسئولیت افشای این فایل صوتی را پذیرفته و ثانیا درباره گاندوهای اطرافشان- عوامل نفوذی در بدنه دولت و وزارت خارجه- یک اقدام جدی انجام داده و ثالثا مسئولیت عملکرد خسارت‌بار خود در حوزه‌های مختلف و از جمله اقتصاد و سیاست خارجی را پذیرفته و قصور و تقصیرهای خود را به گردن دیگران نیندازند.

لزوم شناسایی عاملان انتشار

علاء‌الدین بروجردی رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص صوت منتشر شده از وزیر امورخارجه گفت: با توجه به اینکه این مصاحبه ۶ اسفند گرفته شده و ۶ اردیبهشت منتشر شده است، به‌نظر می‌رسد این کار برنامه‌ریزی شده است.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد این اقدام طراحی برای انتخابات باشد زیرا مصاحبه‌کننده، پس از پاسخ ظریف به یکی از سؤالات اعلام می‌کند که این موضع‌گیری شما ده میلیون به رأی‌تان اضافه می‌کند و آقای ظریف پاسخ می‌دهد این متن به هیچ وجه منتشر نخواهد شد.

وی افزود: ادبیات موجود در مصاحبه و درز آن، نشان‌دهنده بی‌توجهی به منافع ملی و اصول سیاست خارجی است و در واقع منافع ملی پای انتخابات ذبح شده که خیانت ‌آشکاری است و قابل پیگرد قانونی است، باید مسئولان ذی‌ربط امنیتی پیگیری کنند، که با چه اهدافی این مصاحبه منتشر شده است.

بروجردی اظهار داشت: وزارت اطلاعات باید ردیابی کند که چه کسانی اظهارات وزیر امور خارجه را که قابل انتشار نبوده و به منافع ملی ضربه وارد می‌کرده است، منتشر کرده‌اند.

احمد نادری نماینده مجلس نیز در توئیتی نوشت: در صحبت با ریاست محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در مورد برخورد با اظهارات ساختارشکنانه و ضد امنیت ملی آقای ظریف رایزنی کردم. قطعا بایستی همه دلسوزان انقلاب و نظام و دوستداران کشور در این مورد حساس باشند. کمترین کار، اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه و معرفی وی به قوه قضائیه است.

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 80
  • کیوان
    0

    حرف حق کیهان جواب نداره

    نظرات شما -
    • کمانگیر
      0

      انگار بدجوری دنیا داره دورسرت میچرخه.

    • .......
      0

      به کیوان ...دقیقا درست فرمودین

    • حسین محمدی
      0

      بله اقا کیوان حرف حق کیهان جواب نداره

    • حسین بافوری
      0

      بله حقه مثل مطلب طنز روزنامه اسراییلی که کیهان سال۹۱ به عنوان واقعیت کپی پست کرد: «جنگنده های سوری بر فراز حيفا و تل آويو پرواز کرده اند و به همين خاطر تدابير امنيتی شديدی برقرار شده و فرودگاههای اين دو شهر تعطيل شده است».

    • SEYEDMANSOUR
      0

      ای بد بخت

    • یه ایرانی
      0

      حالا گیرم عقل نداری! میتونی که کامنتهارو ببینی و بخونی ...پس جواب داره چون حق نیست!

  • پارسا
    0

    وقتی به خاطر گریه وندی شرمن از حق 80 میلیون ایرانی کوتاه میان توقع دارید خسارت نباشه برجام را نخوانده امضا کردند و خود عباس عراقچی در برنامه جهان ارا اعتراف کرد که برجام هدفش برداشتن تحریم ها نبود بلکه قصد انتخاباتی داشت و الن هم همینطوره تمام این اتفاقات اخیر و صوت ظریف اینه که حواس افکار عمومی رو پرت کنن و از فاجعه اقتصادی که به بار اوردند ذهن افکار عمومی رو منحرف کنند ناراحتی این روزهای ظریف اینه که نتوننست بلایی که سر فرودو اورد او سر شهرهای موشکی بیاره

  • ایرانی
    0

    کیهان نظرتو گفتی منم نظرمو بگم از کیهان با خسارتر تو ایران ندیدم الکی کاغذ اینارو هم هدر میدی

    نظرات شما -
    • .
      0

      چرا بدرد شیشه پاک کردن می خورد

    • مرگ بر آمریکا و انگلیس و مرگ بر آل صهیونیست و آل سعود
      0

      با سلام چرا واقع بین نیستید و جهتدار و الکی نظر مخالف می دید. الان و در خصوص فایل صوتی ظریف و نظر او و برجامی (که با تایید مقامات بسته و )منعقد شد, در اجرا همه تعهدات برجامی را ما انجام دادیم ولی اونا از همان اول در انجام تعهدات خود طفره رفتن و حتی تحریم دارویی شدید را برای ما اجرا کردند ولی تیم به اصطلاح دیپلماسی و حتی رییس جمهور خفه بودند و هیچ عکس العملی را نداشتن تا اینکه صدای رهبری ما را هوشیار کرد و خروج مرحله ای از برجام رغم خورد و مجلس شورای اسلامی نیز مصوباتی در خصوص مقابله با غربیها داشت و به این ترتیب دولت که خود را به نفع غربیها و صهیونیسم به خواب زده بود مجبور به جهت بقا بخشی از مصوبات مجلس را( افزایش سطح غنی سازی و راه اندازی تعداد دیگری از سانتیفوژها و ... ) اجرا نماید و اگر این اقدام مقابله ای با تاخیر چندین ماهه نبود الان معلوم نبود آیا می توانستیم با امید به وین برویم یا خیر؟ و آیا بایدن مجبور به خورد جو و ارار کردن می شد یا خیر؟

  • دل شیشه
    0

    کیهان استاد سفصطه و مزخرف گویی است . اگر ظریف نفوذی غربه ،کیهان نفوذی شرقه .!!!!! اسلام را بهانه کردین هر غلطی میخواهید میکنید ؟ رویکرد کیهان دقیقا هم راستا با کمونیست های کثیفه .!! لطفا این چرندیات را ترویج ندهید . گناه کیهان بیشتر از ظریف نباشه کمتر هم نیست امیدوارم نسلتان منقرض بشود.

  • پدرام
    0

    ظریف برا رای جمع کردن چنگ زد به قهرمان ملی ایران سردار سلیمانی. در این حد وقیح

    نظرات شما -
    • ......
      0

      به قالیباف کی چنگ زد

    • متین
      0

      خداوند سیلی محکمی بر ظریف خواهد زد و انشااله کسانی که به رستم مان توهین میکنند محاکمه میشوند . قالیباف اگر واقعا دنبال خدمت به مردم است این ننگ ملت را استیضاح کند

  • ممد
    0

    کیهان چرت نگو

  • ایرانی
    0

    اقای ظریف خود امریکاهیا اول میدان را تعین میکنند بعد میرون دنبال رایزنی

  • ناشناس
    0

    آقای شریعتمداری، این مطالب رو برای چه افرادی عنوان میکنی ؟ اصلا روزنامه ات رو برای کیا چاپ میکنی ؟

  • ناشناس
    0

    بدتر از همه خود تویی شریعت .. دروغ گو ریا کار فرصت طلب مفت خور رانت خوار.

  • رومینا راد
    0

    توی معاصرینی که به ایران خیانت کردند ، قطعا نام شما در سطر اول است و حرفتان بی ارزش ترین

  • کمانگیر
    0

    هر چیزی رو که این برادرحسین مینویسه کپی برداری از تحلیلگرهای روسیه است که این بابا نشخوار میکنه. سایتها هم طبق دستور باید جفنگیاتش رو بازنشر کنند.

  • رای بی رای
    0

    مطالب مزخرف و تکراری و کلیشه ای کیهان فقط بدرد عده قلیل جناح قدرت میخوره

  • ناشناس
    0

    فقط حیف از بیت المال

  • و
    0

    حتی یکبارم هم نگفته اگر برجام خسارت محضه پس چی درسته مثل منتقدانی می ماند که به صدا وسیما می آیند وکلی از وضع کشور انتقاد می کنند ولی هیچ راه حلی جز مقاومت مردم ندارند از نظر کیهان مردم وظیفه دارند تا ابد مقاومت کنند وصدایشان در نیاید خودشم بودجه میلیاردی به جیب بزند

  • حسین محمدی
    0

    تابه حال که کیهان هرچی از برجام گفته درست در اومده ....برجام سود که نداشت کلی هم برای کشور وملت خسارات به بار اورده دیگه همه دارن میبینند

    نظرات شما -
    • جنس ناب وزغال خوب
      0

      نظر حاج حسین درباره هواپیمای اوکراینی چیه ؟!!!

    • خ
      0

      تو یکی عمرا بفهمی اصلا روزنامه چیه

    • SEYEDMANSOUR
      0

      کیهان مزخرفترین نشریه هست.

    • ناشناس
      0

      برجام اگه بد بود چرا اسراییل و امریکا مخالفش هستند..

    • بردیا
      0

      آقای محمدی شما هنوز عصر حجری فکر می کنید

    • حسین محمدی
      0

      برای مخالفانم با احترام ....درسته من یک کارگر ساده هستم .....ولی صبح به صبح من اگر روزنامه هارو مطالعه نکنم کار برایم دشوار می شود حتی روز نامه هایی که می دانم اکثر مطالبشان دروغ وضد منافع ملت وکشور است امشال شرق..ارمان..ایران..همشهریی..مردم سالاری...افتاب یزد ...واما اقای ناشناس می دانی چرا امریکا واسراعیل مخالف بر جامند بارها هم خودشان اعلام کردند دیدند که با برجام بکل کشور ایران ومردمش را بدبخت کردن می خواستند که بابرجامی دیگر وبزرگتر از این برجام نظام وقدرت مارا بگیرند ان موقع به جای پرسه زدن در خبر فوری دنبال خانوادت در شهری سوخته باشی ....بله...

    • ب حسین محمدی
      0

      از منفی هات خجالت بکش ساندیس خور دلواپس ننگین بیان اگر ارتش قهرمان و کماندو نداشتیم الان امثال تو وجود خارجی نداشتی اراجیف ببافی تو برو از احمدی جولیا دفاع کن که کمر کشور را شکسته تحویل داد در حالی که کشور استوار را تحویل گرفته بود 800میلیارددلار پول بی زبان مردم کجاست دکل نفتی غیب شد چیزی بگو از خاوری هم بگو

    • ۰۰۰۰۰۰۰
      0

      اقایانی که به عشق روحانی مخالف محمدی شدیم....قابل توجه شما تمام مفسدان دوزدان وطن فروشان اکثر از اصلاح طلب ویا لیبرال بوده ...انقلابیها پاکند .....حاوری ...طبری...بابکزنجانی ...همه وهمه از تربیت شددگان اصلاح طلبند

    • ممد
      0

      هفت نقطه چرت نکو

  • علی طهرانی
    0

    رئیس جمهور در نطق تلویزیونی صراحتا بیان کرد که خط به خط برجام با مذاکره مستقیم در شورای امنیت ملی و با حضور سران کشوری و لشگری سران کشوری یعنی سران مجلس و قوه قضاییه و رئیس جمهور و لشگری یعنی سران سپاه و ارتش و حتما مقامات امنیتی و اطلاعاتی هم در جلسات شرکت داشتن و تصمیم برجام خوب یا بد بر گردن مجموعه نظام و با تایید نهایی رهبر است نه تیم مذاکره کننده هسته ای ، در حقیقت فقط نقش تیم مذاکره کننده انتقال تصمیمات و چانه زنی های تعیین شده و تصویب شده در جلسات این شوراها بوده و نسبت دادن برجام به دولت و وزارت خارجه بی اساس و فرا فکنی محض است و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت برجام است. گر چه در زمانی که تحریم بودیم و عملا درامدهای خارجی کشور قطع شده بود این برجام بود که باعث شد چندین هواپیما ارز و درامد کشور ازاد گردد و همین که داریم ا تحریمهای بین المللی ترامپ را تحمل میکنیم و میگذرانیم به پشتوانه همان دلارهای ازاد شده برجام است وگر نه با خزانه خالی و تزریق نشدن منابع ارزی برجام مطمئنا شرایط وحشتناکتری داشتیم و معلوم نبود بتوانیم مقاومت کنیم تا اینجا خیلی از مسئولینی که برجام رو دارند میکوبند از همان دلارها استفاده کردند و گشایش در کشور را فراموش کرده اند و چشمان را بسته و دهان ها را باز کرده اند.

    نظرات شما -
    • علی شیرازی
      0

      مدت زیادیه که به صحت فرمایشات آقای روحانی اعتماد نداریم. درد دل گفتن های جناب ظریف هم به وضوح نشان از اختلاف عقیده در تفکر سران کشور داشت. دور از واقعیته که بگید دولت فقط مجری بوده. نه. دولت بست، بد هم بست، الآن هم دونه دونه داره مهره هاش لو میره و میسوزه.

  • بازنشسته
    0

    کیهان و وشریعتمداری مامور موساد هستند شک نکنید...

    نظرات شما -
    • یه ایرانی
      0

      هرچی هستند بسیار عاشق پوتین هستند البته منظور رئیس جمهور روسیه است...اگر خبرهای روزنامه شون رو بخونی میبینی چه یقه ای برای پوتین پاره میکنن

  • عباسی
    0

    برجام خسارت محض است فقط برای کاسبان تحریم ، خسارت محض است برای تمامیت خواهان ، خسارت محض است فقط برای قدرت طلبان، خسارت محض است چون باعث رای اوری جناح اصلاح طلب وشکست جناح اقتدار گرای افراطی می شود ، خسارت محض است برای انها که سالانه ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار کالای قاچاق از مکان های امن وفاقد بازرسی واردکشور می کنند واقعا خسارت محض است جناب کیهانیان .

  • رضایی
    0

    خسارت محض است برای روسیه و جاسوسان روسیه و توده ای های جدید . خسارت محض است برای روسیه و چین که دیگر نمی توانند با بازی با برگ ایران کشور را چپاول کنند ، تاریخ اثبات خواهد کرد که روس ها از طریق جاسوسانشان درمکان های حساس چگونه چهل ساله این ملت را به خاک مذلت وسطل زباله گردی کشانده اند .

    نظرات شما -
    • جهاندیده
      0

      چرا انقدر ساده ای ، روسیه جاسوس داره ولی ،اسراییل و انگلیس و آمریکا جاسوس ،نداره ؟؟! همونی که گرای روسیه و چین رو میدهد ،یک نگاه به وضعیتش بنداز ، دولت دو تابعیتی ،معلوم هست میگه روسیه و چین نذاشتن ،تمام زن و بچه و آمال و آرزوی اونجاست

  • ناشناس
    0

    برجام جواب داد ولی شما اصولگرایان بی خرد وتشنه قدرت برجام را برهم زدید

    نظرات شما -
    • سانشاین
      0

      ای کاش میفرمودید چه جوابی داد. جوابی که ملت از برجام گرفتند، دلار 30000 تومنی و گوشت 150000 تومنی بود ضمن تعطیلی دانش هسته ای و انتقال مدیران و دانشمندانش به مکان های بی ربط و بی معنی...

  • اتل
    0

    کیهان راست میگه برجام خسارت محض برای کاسبان تحریم بود به همین منظور با چنگ و دندان از اجرای ان جلوگیری کردند

    نظرات شما -
    • متل
      0

      دقیقا. ترامپ پاره اش کرد. اروپا هم زیرش زد. حکومت ما هم که هنوز بهش پایبند مونده. اجرا نشدنش دقیقا چیه؟؟ ما که اجرا کردیم، بند به بند. عموجان سامتون اجرا نکرد. نتیجه : کاسب تحریم = آمریکا+اروپا.

    • پدرام
      0

      وقتی دولت تدبیر گر ،برجام رو قبول کرد چرا تضمین نگرفت ،چرا خطوط مشخص شده نظام رو زیر پا گذاشت ،چرا به صرف اینکه امضای کری تضمین هست کفایت کردند ،با اینکه خیلی از سناتور ها و ،،گفته بودند برجام در دوره بعد پاره میشود چرا دار و ندار مون در هسته ای رو گل گرفتید به سرعت باد ،

  • مهدی
    0

    یکی نیست بیاد بگه اینایی که اینقدر برای برجام یقه پاره می کنن دوتا از فایده های برجام رو بگن البته به شرطی که وعده های مزخرف دولت رو تکرار نکن که برجام مشکل آب خوردن را هم حل می کند!!!! ۸ سال دنبال برجام بودیم چی شد؟ هیچی فقط اوضاع مملکت رو رها کردیم به امون خدا این دولت یه مرغ رو نمیتونه درست برسدنه سر سفره مردم بعد میخواد بره دیپلماسی بکنه؟

    نظرات شما -
    • علي
      0

      بعد امضاء برجام در دو سال اول تا قبل از خروج ترامپ دلار در محدودة ٣٥٠٠ ثابت ماند ،تورم مملكت تك رقمي شد كه در طول سالهاي انقلاب بيسابقه بود اگه أهل تحقيق هستي برسي كن منتهي كاسبان تحريم داخلي و دولت در سايه إخلال كردند و تندرو هاي امريكا هم به سركردگي ترامپ از برجام خارج شدند.در واقع مشكلات از انجايي شروع شد كه ترامپ برجام را بهم زد.

    • ناشناس
      0

      باشه برجام بد بود..حالا بدون برجام فکری به حال مردم و اقتصاد کشور کنید مگه میشه بدون معامله با دنیا پیشرفت کرد ..برجام اگه بد بود قطعا امریکا از اون خارج نمیشد..اگه بد بود الان اسراییل باهاش مخالفت نمیکرد..فقط قبول میکنیم در ضمانت برجام ایراد وجود داشت..

    • نادر
      0

      اخوی 8 سال نبود. از سال اول دوره اول خاتمی شروع شد. میشه چقدر؟؟ حدود بیست و سه سال خوش بینی بی فرجام.

    • داریوش
      0

      اوضاع مملکت را اونایی رها کردن که بودجه مملکتا بردن سوریه و یمن و فلسطین و لبنان وعراق به بهانه حرم و داعش و... هزینه میکنن. اونقدر هم بی غیرت و بی شرف هستن که انتقادهم میکنی از ناموس مایه میذارن. پست فطرتای وطن فروش عرب پرست

    • عزیز
      0

      عزیزجان می خواهی فایده برجام بدانی کافی معنی صلح ودشمنی -معنی آرامش واضطرار-معنی تورم -معنی رفاء-معنی کاسبان تحریم رامتوجه بشی وذات واقعی آدمهایی مثل حسین شریعتمداری رابشناسی آن وقت میدانی برجام میشدکه منافع زیادی داشته باشه اگردشمنان خارجی مثل اسرائیل سعودی وامریکا ومنافقین ودوستان داخلی بدترازدشمنان خارجی که امروزباحمله به دکترظریف خودنمایی میکنن اجازه می دادن

    • نادر
      0

      غلط کردم اشتباه کردم پاتو لیس میزنم من یه گونی سیب زمینی بیرگ گرفتم تا پاچه خوار باشم قول یه بسته ساندیس هم دادند نمی دانم بدهند یا ندهند بیجا کردم توبه من مرگ است.زمان آقا خاتمی تورم صفر بود کار بود ارزانی بود موازی کاری نبود ریاکاران در وحشت بودند قدر آقای خاتمی را ندانستیم متاسفم در باند خوارج افتادم مموتی کولم زد دست به ....زد

  • علي
    0

    كاسبان تحريم كه همان باصطلاح انقلابيون داخلي، روسيه و اسرائيل و اعراب و تندرو هاي امريكا هر كدام به روشي در انجام برجام كارشكني كردند. ضرر اصلي را مردم ايران بردنند. حالا كه ظريف هم تاييدكرد ميخواهند او را استيضاح كنند. رفقاي كيهاني شما نانتان را در خون مردم ميزنيد

    نظرات شما -
    • سوشا
      0

      چرا به هرکسی که مخالف عقاید شما هستند انگ می چسبانید ؟؟ کاسبان ،دلواپسان ،تندرو ها ،،، این برچسب ها برای اینست که قضاوتی ازپیش تعیین شده به مخاطب القاء کنید

    • یکی از مردم
      0

      دقیقا کامل و درست فرمودید...هر وقت قرار باشه تحریمها شکسته بشه این دلواپسان یه شگردی رو میکنن که به همش بزنن مردم برای اینه حکم برده رو دارند

  • رحمتی
    0

    اقا مهدی برجام ان قدر خیر داشته ودارد که خفاشان به دلیل نبود چشم قادر به دیدن نیستند ، اما برجام از جانب متحدان خارجی وداخلی هم ان قدر لگد خورد که نفسش به شماره افتاد مخالفان خارجی چون ترامپ وپمپئو وبن سلمان ولیبرتی نشینان البانی ودر داخل کاسبان ۳۰ میلیارد دلاری تحریم ، مفسدان اقتصادی ، تمامیت خواهان سیاسی و انها که فقط خود را صالح و وارث انقلاب می دانند . مصداق هایش را هم خودت خوب می شناسی . ان کس که بابک زنجانی ودکل خوران را خلق کردوالان هم سودای پاستورکرده یک نمونه ومصداق از انها هستند .

  • .
    0

    خسارت محض روزنامه کیهان و دار و دسته تندروها اند.خسارت محض انهایی اند که فکر می کنند برای گرفتن مسئولیت نماز و روزه اهمیت دارد نه علم و صداقت.خسارت محض تندروها و متحجر ها هستند.

  • عبدی
    0

    درپاسخ مهدی که می گوید فواید برجام چیست در کامنت های زیر خیلی از فواید وخسارت های برجام برای کاسبان تحریم ذکر شده این که تو درک نداری ویاخود را به خواب زده ای مشکل توست . دانایان خوب می دانند که برجام یعنی پایان دشمنی ها ، یعنی تعامل باجهان ، یعنی پرهیز از شعار گرایی ، یعنی تخته شدن دکان کاسبان تحریم که به اسم دور زدن تحریم ها سالانه میلیاردها دلار به جیب می زنند وبرای دزدی بیشتر علیه دولت هیاهو می کنند .

  • نادر
    0

    کیهان کاسبان تحریم

  • حمیدی
    0

    پارسا کامنت گذار : با توسل به دروغ به جایی نمی رسی ، اگرعراقچی به نقل تو گفته برجام به فکر بر داشتن تحریم ها نبودپس الان در وین چه می کند ؟ مطمئن باش تحریم ها برداشته می شود ودکان کاسبان تحریم که شاید خودت یا والدت هم یکی از انها باشی بسته می شود ، خبر بد هم برای تو دلار وارد کانال ۲۲ هزارتومان شدوسکه هم به زیر ۱۰ میلیون سقوط کرد . به شما تسلیت می گویم . تا چند روز اتی مواظب باش سکته را نزنی .

  • شهروند
    0

    متاسفانه کیهان در همه موارد نظر میده ایکاش صاحب نظر بود فقط تحریک میکنه و ذره ای خدارو در نظر ندارن نمیدونم اینا مردن ندارن

  • ناشناس
    0

    افرین کیهان نشریه انقلابی

  • محمود
    0

    کیهان با هزینه میلیاردی هیچ نفعی به ملت ندارد بهترین کار این است کیهان تعطیل بشه مدیرمسئولش بازنشسته بشه چون سنش مانند آقای جنتی است

  • قلندر
    0

    حسین شریعتمداری جاسوس موساد هستش با واسطه روسیه کومونیست و جدیدا چین خفاش خور کیهان برای خراب کردن هر شخص میلیاردها تومان پول میگیرد و این روزینامه کیهان جز بذر کینه اختلاف بنداز حکومت کن کاری ازش بر نمیاد وقتی هم روی صندلی میشینه صندلی همش جیر جیر میکنه

  • علی۵
    0

    ظریف عزیز اگر تو نبودی قطعا آمریکا و اسراییل به ایران حمله میکردندسردار سلیمانی کاری نکرد هرچه بود هنر تو بود که با مذاکره جلوی ورود داعش به ایران گرفتی. راستی ازاحیای برجام برامون بگو که یک تنه داری احیاش میکنی.

  • منصوری
    0

    اگر قدرت پشت مذاکره وجود نداشته باشد مثل این است ظریف بدون حمایت و پشتیبان بفرستیم تو قفس حیوانات درنده. اگر آن یک ذره امتیاز که ادعا میکنید از مذاکرات برجام نصیب ایران شد با هنر مذاکره بوده است پس معلوم اصلا توباغ نیستید.

  • ساندیس
    0

    روزی روزگاری ملتی در پی گروهی راه افتادند و گفتند اگر برجام کنیم، مردم آب میخورند. برجام کردند ولی ملت، آب نخوردند که هیچ نان هم از کفشان رفت. برای جبران مافات، دلار را با نرخ 4200 بین دوستان و بستگان تقسیم کردند. البته خیلی نبود. 50 میلیارد تقریبا. یک 60 تن طلایی هم کنارش گذاشتند. اما باز هم مردم آب و نان نخوردند. خزانه که خالی شد، گفتند اگر برجام کرده بودیم، ملت آب میخوردند. مدتی گذشت و پیروان برجام گران به کیسه ملت زدند و بورس را بلعیدند. سپس گفتند اگر برجام میکردیم، مردم آب میخوردند. مردم اما دیدند که: برجام کردند. بد هم کردند. ولی بر عکس.

    نظرات شما -
    • یه ایرانی
      0

      عجب چرت و پرتی...امیدوارم هیچوقت دست به قلم نشی!!!

  • کرونا
    0

    یک نفر بگه فایده برجام چی بود ؟!!

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      وقتی ادامه پیدا میکرد بعد از 5 سال دیگه نیازی نبود انرژی هسته ای ایران زیر نظر دیگران باشه ...درضمن برجام اگر از هر دو طرف درست پیش میرفت به مرور زمان تمام تحریمها کنسل میشد و به همین روش به بازار جهانی برمیگشت ولی بیشتر از 2 سال ادامه پیدانکرد هرچند تو همون 2 سال دست کم اینهمه از جیبت نمیرفت!!!

    • .
      0

      بالا رفتن قیمت دلار و بی ارزش شدن پول ملی همزمان با اجرای برجام شروع شد

    • محمدطاها
      0

      فایده برجام وصل1500تحریم بتن ریزی قلب راکتور هسته ای اراک ترورشهیدفخری زاده ترورسردارسلیمانی حمله به نطنز

  • ناشناس
    0

    برجام برای ما مثال کنایه دندونهای طرف رو شمردن،وقتی ترامپ از برجام خارج شد روحانی هم بلافاصله باید غنی سازی را شروع میکرد با اصطلاح مقابل به مثل میکرد وهزینه فایده را برای طرف مقابل بالا میبرد ولی این صبر استراتژیک اصلاح طلبان پدر مملکت را در آورده،شاید نوعی خوش خدمتی به کتخدا بوده

    نظرات شما -
    • علي
      0

      فكر كنم دقيق در باره تصميمات مملكتي اطلاع ندارند.تصميمات در باره برجام در شوراي امنيت ملي گرفته ميشود و نهايتا مصوبات به امضاء رهبري رسيده و لازم الاجرا ميشود.همين الان هم تمامي مجوزات مذاكرات وين و تصميمات اتخاذ شده در همين شورا تصويب ميشود .

  • ناشناس
    0

    به نظرمن روزنامه کیهان بیشترین خسارت روتاالان به ملت ایران واردکرده

    نظرات شما -
    • محمدطاها
      0

      حرف ها ونقدهای کیهان حق وبجاست لطفاشمایک موردازخساذت های کیهان نام ببرید

  • دانا
    0

    برجام خسارت محض بود؟بعد از برجام پولهای بلوکه شده ی خریداری اسلحه در زمان شاه با چمدان وارد ایران شد و تحویل سپاه شد.بعد از برجام چند هواپیما وارد ناوگان هوایی کشور شد.بعد از برجام تا زمان ترامپ مبادلات پشت پرده ی زیادی انجام شد.ضررهای برجام بعد از دوره ی ترامپ بود .پس جمله ای که تیتر شده ،دروغ محض است.

    نظرات شما -
    • ساندیس خور
      0

      بدبخت اوباما چرا تحریم هارو برنداشت همه ی اینایی که میگی آبنبات قندی بود دادن دستتون .چند تا هواپیما حتما اونی که باهاش عکس گرفتید دادن؟ ده درصد مردم ایران اون موقع سوار هواپیما میشدن الان شده س درصد . تو فکر میکنی راکفلر نمیدونست ترامپ رییس جمهور میشه؟ هیچ میدونه راکفلر برجام رو نوشته؟ میدونی برجام نوشته شده بود که ایران چنج کنن با ترامپ .خاک بر سر شما که هرچی میکشیم از شما قاجاری ها هست .

  • احمد
    0

    چرا کاسبان تحریم دست از تخریب برجام بر نمی دارند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها