یک استاد دانشگاه:

هرچه به فایل صوتی ظریف گوش دادم، ضدیتی بین او و شهید سلیمانی پیدا نکردم / فشارها به ظریف دقیقا همان هدف افشاکنندگان صوت مصاحبه است

یک استاد دانشگاه و کارشناس سیاست خارجی بر این باور است که اوج گیری فشارها بر ظریف خواسته و هدف اصلی منتشرکنندگان فایل صوتی محرمانه است.

هرچه به فایل صوتی ظریف گوش دادم، ضدیتی بین او و شهید سلیمانی پیدا نکردم / فشارها به ظریف دقیقا همان هدف افشاکنندگان صوت مصاحبه است

حسن بهشتی پور با اشاره به حواشی انتشار فایل صوتی محرمانه محمدجواد ظریف، گفت: تئوری توطئه از جمله مباحث شایع در کشور ماست و همین نکته باعث شده تا برخی هر اتفاقی را به سایر موضوعات ولو بی‌ارتباط ربط بدهند. البته درباره این مورد مشخص، چون اولین بار این فایل در رسانه خارجی «ایران اینترنشنال» منتشر شد و یک اتحاد بین این رسانه و حامیان مالی آن یعنی عربستان سعودی و تفکری که تمایل به سلطنت‌طلبی و غرب‌گرایی وجود دارد، باید این سوال را مطرح کنیم که این فایل صوتی چگونه لو رفته و به دست این رسانه رسیده و با چه هدفی منتشر شده است؟

هرچه به فایل صوتی ظریف گوش دادم، ضدیتی بین او و شهید سلیمانی پیدا نکردم / فشارها به ظریف دقیقا همان هدف افشاکنندگان صوت مصاحبه است

این استاد دانشگاه ادامه داد: پاسخ ساده این است که عوامل این مصاحبه اگرچه هدفی جز خدمت به تاریخ شفاهی ایران نداشتند ولی فردی فریب خورده یا فرصت طلب یا تطمیع شده یا اغفال شده به نحوی فایل صوتی این مصاحبه را لو داده است. من فکر می‌کنم که در شرایط کنونی کشور که در آستانه انتخابات نیز قرار داریم، باید این اتفاق را کاملا حساب شده و در راستای فضاسازی علیه آقای ظریف تصور کنیم. البته برخی تصور می‌کنند این تلاش برای فضاسازی علیه آقای ظریف به سبب آن است که شاید ایشان در انتخابات نامزد شوند اما این در حالی است که آقای ظریف بارها این مساله را رد کردند.

وی افزود: دیدگاه دیگر حکایت از آن دارد که انتشار این فایل صوتی منجر به محبوبیت و حمایت بیشتر از آقای ظریف می‌شود. چراکه مواردی که آقای ظریف در آن فایل صوتی مطرح کردند، عموما موضوعاتی هستند که طیف اصولگرایی با آن به شدت مخالف است.

بهشتی‌پور با بیان اینکه فایل صوتی منتشر شده از آقای ظریف از چند منظر بسیار مهم بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: اولین نکته مهم این است که باید مشخص شود چه کسانی و با چه اهدافی و از چه طریقی این فایل صوتی را منتشر کردند. مساله مهم بعدی آن است که این فضای روانی اولین بار از سوی رسانه ایران انترنشنال ایجاد شد و حالا به یک میدانی برای ایراد اختلافات و نظرات بین مسئولان و مردم و روشنفکران تبدیل شده است که اگر این روند ادامه داشته باشد، فرصتی برای عیان شدن تعارضات موجود در جامعه نزد جریان‌های خارجی خواهد بود.

وی افزود: بنابراین ما باید مراقب باشیم که چگونه این مسیر را ادامه می‌دهیم و مهمتر آنکه چگونه این اطلاعات به بیرون درز پیدا کرده است؟ ثبت تاریخ شفاهی یک خدمت بزرگی است که در آینده مسئولان کشور برای درک و شناخت بهتر از فضای جامعه و اتفاقات مهم داخلی و خارجی به آن مراجعه کنند و نقاط ضعف و قوت گذشته را شناسایی و در آینده از آن تجارب استفاده کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مساله مهم بعدی درباره فایل صوتی لو رفته، محتوای آن است. انتشار این فایل باعث شده تا یک سری از مسائل به بیرون درز پیدا کند و می‌بایست طی یک زمانبندی مناسب و در محافل دانشگاهی و پژوهشی به آن پرداخته شود. من هرچه به این فایل صوتی گوش دادم، ضدیتی بین آقای ظریف و شهید سلیمانی پیدا نکردم و آقای ظریف نیز بارها از ایشان تمجید و تقدیر کردند و تنها چیزی که به آن اشاره شد، وجود یک سری اختلاف نظر بین آنان بود که اساسا چنین اختلافاتی بین هرمسئولی با مسئول دیگر در هرکشوری معمول است. اینکه ما تعریف و تمجید آقای ظریف از شهید سلیمانی را فراموش کنیم و صرفا آن بخش اختلافات را برجسته کنیم، دور از انصاف است.

بهشتی پور اظهار کرد: نکته مهم این است که در نهایت تصمیم اجرای امور با نظر سران کشور بوده است. ما باید به این اصل توجه داشته باشیم که میدان و دیپلماسی دو بال مکمل و حیاتی برای سیاست خارجه است. البته باید این مساله را هم اضافه کرد که «میدان» فقط مشمول سپاه نیست. میدان مجموعه‌ای از افراد و امکانات است که وارد میدان عمل می‌شوند که می‌توان در این میدان سپاه، اطلاعات، امنیت، حتی دیپلمات‌ها و ..... را تعریف کرد.

این کارشناس سیاست خارجی با تاکید بر اینکه «میدان» و «دیپلماسی» لازم و ملزوم یکدیگر هستند، اظهارکرد: این 2 اصل از هم جداناپذیر هستند و باید همیشه با هم هماهنگ باشند که من فکر می‌کنم این هماهنگی بین آنان نیز وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسشی درمورد برخی اظهار نظرها درمورد لو رفتن فایل صوتی برای ضربه به مذاکرات وین گفت: مذاکره‌کنندگان که خودشان از این موضوعات مطرح شده در فایل صوتی اطلاع داشتند و از طرف دیگر نیز مخالفان برجام موسوم به دلواپسان نیز تغییری در مواضعشان ایجاد نمی‌شود. آنان از همان روز اول می‌گفتند برجام خیانت است و زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، گفتند که باید به برجام برگردد! آنان باید پاسخ بدهند که چرا دنبال احیای سندی هستند که به قول خودشان خیانت بوده و مثل ترکمنچای است؟

بهشتی‌پور در پاسخ به این پرسش که انتشار این فایل صوتی چه تاثیری بر زندگی سیاسی آقای ظریف خواهد داشت، گفت: من فکر می‌کنم که چون آقای ظریف هنوز در پست وزارت هستند، به نفعشان نبود که این فایل منتشر شود، اما اینکه به خاطر این فایل صوتی خواستار استعفا یا کنار رفتن او باشیم یک اشتباه بزرگ است. آقای ظریف نظراتی داشته است و حالا آن نظرات آشکار شده است ولی این دلیلی بر برکناری او نباید باشد. این نگاه و قضاوت اصلا قابل قبول نخواهد بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: آقای ظریف اعتماد کردند و نظرات شخصی خودشان را درباره موضوعات مختلف مطرح کردند که به نظر من نباید اعتماد می‌کرد، هرچند که قصد ایشان کمک به تاریخ شفاهی ایران بود. من اعتقاد دارم که تحت فشار قرار دادن آقای ظریف یا استعفا یا برکنار کردن ایشان به دلیل انتشار فایل صوتی دقیقا همان هدف و چیزی است که افشاکنندگان این فایل صوتی می‌خواستند و ما نباید اجازه بدهیم که هدف آنان محقق شود.

وی در پایان تاکید کرد: پیشنهاد من این است که در یک فرصت مناسب مثلا بعد از انتخابات که حواشی و حساسیت‌ها کاهش پیدا کرد، محتوای فایل صوتی منتشر شده مورد نقد و تحلیل قرار بگیرد.

منبع: انتخاب

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 54
  • پدرام
    0

    پیدا نکردی ضدیتی چون نخواستی پیدا کنی. حتی پمپئو هم ضدیت حرف طریف رو فهمید که واکنش نشون داد شما خواب بودی

    نظرات شما -
    • شهریار
      0

      درود بر شما اقا پدرام حق گفتی

  • استادبازنشسته
    0

    اقای استادنظرتون برای خودتون با ارزشه ولاغیر

  • نادر
    0

    ضدیت؟؟ نه ایشون فقط درد دل گفت. شما هم به خودت زحمت نده اخوی. حالت تفکر شما کرنش در مقابل زورگویی آمریکا است. حالا جای آمریکا اگر کره جنوبی یا حتی بورکی نافاسو هم زور بگه، مرام فکری شما، پذیرش و سازشه. میدونی؟ دیپلماسی!!

    نظرات شما -
    • نادر
      0

      غلط کردم اشتباه کردم پاتو لیس میزنم من یه گونی سیب زمینی بیرگ گرفتم تا پاچه خوار باشم قول یه بسته ساندیس هم دادند نمی دانم بدهند یا ندهند بیجا کردم اشتباه کردم توبه من مرگ است

  • ناشناس
    0

    اون جایی که تو استادی هستی .. دانشگاه نیست یه چیز دیگست !!! اینقدر حرف های آقای ظریف واضح بود که بچه ها هم فهمیدند انوقت تو نفهمیدی !!! حالا هر چی بود مهم اینه که رو سیاهی موند برای دیپلماسی # مرد میدان حاج قاسم با غیرت

    نظرات شما -
    • ؟؟؟؟
      0

      یعنی شما خدا پیغمبری همه اون مکالمه سه ساعته رو گوش کردی ونظر میدی یا فقط از رو بعضی شنیده ها نظر میدی اگر واقعا هم مکالمه را موبه مو گوش کردی ونظر میدی وس دمت اگرم اگر هم فقط طبق شنیده های گلچین شده نظر میدی پس تمام مکالمه را گوش کن وبعد دوباره کامنت بذار

  • علی
    0

    من با سواد سیاسی کمی که دارم باورم این است امریکا و اروپا می بینند که ظریف حریف مناسبی در برابر انها در مذاکرات هسته ای است و تجربه خوبی دارد ، لذا دلشان میخواهند از گردونه مذاکرات حذف کنند و با بزرگنمایی حرفهای ظریف در پی عملی کردن نیت شومشان هستند

    نظرات شما -
    • مریم
      0

      دلار ۲۵ هزار تومانی

  • زخمی
    0

    حالا همه شدن کارشناس... این رسم ایرانی هاست: اول طرفو ببریم بالا بعد یهو پاشو بکشیم با کله بیاد پایین

    نظرات شما -
    • حق دوست
      0

      هیچ وقت قدر دانشمندهامون روندونستیم اندیشه ظریف کتب خاطرات ظریف درعراق وحتی کشورهایی اروپایی داره تودانشگاه تدریس میشه ای کاش میدونستیم ظریف دراقتصادکاری نبوده اواستادبی بدیل حقوق بین الملله اگراونا این فایل روداشتن چراگذاشتن گذاشتن الان واقعانظرشمادرست ومنطقیه

  • محمد
    0

    حرفهایی که زده مهمه و هرکسی شهامتشو نداره، حالا هر چی میخواید جیغ و داد کنید تا اصل موضوع رو لا پوشانی کنید. کاملا مشخص شد چه کسانی از تحریم و بدبختی مردم سود میبرن.

    نظرات شما -
    • مریم
      0

      از بس نمک نشناسه مذاکرات ظریف نه بدرد ملت ایران خورد نه کس دیگه فقط برای رای اوری مجدد دولت بود نتیجه اش هم صف مرغ و دلار ۲۵ هزار تومانی

  • Fred
    0

    جناب بهشتی پور ضمن تشکر ،چرا نامی از ارتش و نیروی هوایی نبردید ؟بعد هم برادر ،استاد،اسرائیل تاکنون چند صد بار در سوریه و لبنان و عراق سپاه را هدف گرفته،در ایران چندین بار به تاسیسات صدمات جبران ناپذیر زده،چندین دانشمند را ترور کرده،اسناد هسته ای را سرقت کرده.کدامیک از مسئولین اسرائیلی تاکنون راجع به این موارد اقرار یا آنها را علنی کرده اند؟حتی بارها انکار کردند و تنها در مورد اسناد اعلام کردند.چرا؟چون اصل و اساس نظامی گری قدرت گرفتن مخفیانه است نه شیپور برداشتن و هوار هوار کردن.نظامی باید در پادگان کارش را انجام دهد و در سیاست وارد نشود و عدم رعایت این اصل فاش شدن تمام کارهای محرمانه و نابودی همه چیز است.مگر الان ارتش ما ضعیف است؟چرا کوچکترین نظر و صدایی از آنان در سیاست و اقتصاد وجود ندارد.؟نظامیان زمانیکه میدان نیاز به آنان داشته باشد باید فدای کشور و ملت شوند نه کشور و ملت را به خاطر مطامع و منافع گروهی افراطی فدا کنند و وارد سیاست و اقتصاد و بهداشت و همه چیز شوند .که الان نتیجه آنرا می بینید نابودی اقتصاد،مردم،صنعت هوایی،بهداشت،و نهایتا سیاست.چون سپاه در همه اینها دخالت دارد و دست بالا.و نتیجه نهایی میشود نابودی مملکت اگر به پادگانها باز نگردند.

    نظرات شما -
    • نادر
      0

      و این است استاد بزرگ پیوند بوق و شقیقه...

  • خیزران
    0

    گذشته از حرف های ظریف امنیت دفترچه خاطرات یه دختر۱۸ساله بیشترازاسناد فوق سری دولته.

  • صبا
    0

    پدرام احتمالا سروته از خواب بیدار شدی ، پمپئو شکایت دارد که ظریف جان کری را منبع وجاسوس خود کرده واطلاعات محرمانه از دو می گرفته واین گویای قدرت ودرایت و توانمندی ظریف است ، اگر بر عکس بود نباید عنوان کنند که جان کری بایدبه دادگاه معرفی شود به دلیل خیانت به منابع اسراییل وامریکا ، کمی فهم حلال همه مشکلات است .

    نظرات شما -
    • پدرام
      0

      فیلسوف پمپئو دو تا توئیت زده یکی در مورد جان کری و قبلترش در مورد ترور سردار سلیمانی. برو اطلاعاتتو قوی کن بعد بیا در مورد سیاست صحبت کن

    • پدرام
      0

      محض اطلاع پمپئو گفته ترور سلیمانی درست بود منتها جوبایدن قبول نمیکنه بهتره از ظریف بپرسه همچین تیکه ای انداخته . شما مجبور نیستی وقتی بی اطلاعی ادا بااطلاعارو دربیاری کی در مورد جان کری حرف زد

  • جوادیان
    0

    بنده خدایی گفت یک بار به مسئولی گفتم چرابا توجه به انتقاداتی که جناح تمامیت خواه به ظریف دارد او را بر کنار نمی کنند ؟ گفت عمده منتقدان ظریف کاسبان تحریم هستند که هر سال۲۰ تا ۳۰ میلیارددلار کالای قاچاق به اسم دور زدن تحریم ها وارد کشور می کنند ومن هم حق می دهم که باید هیاهو وسرو صدا کنند . اما رهبری معظم انقلاب با صراحت فرمودند من اقای ظریف وتیم برجامی را افرادی امین ، غیور ، شجاع ومتدین می دانم ، حال شما قضاوت کنیدکه به حرف رهبرباید توجه واهمیت بدهیم ویا حرف کاسبان تحریم ؟

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      رهبر خیلی حرف های دیگه هم زد کاشکی گوش شنوا داشتید

    • مهرداد سربندی
      0

      معلومه دیگه ،کاسبات تحریم . چون این جماعت پا گذاشتند روی گلوی مردم. و جان مردم، معیشت مردم، امنیت و آرامش مردم، سلامت مردم و خلاصه همه چیز مردم را گرو گرفته اند و نه تنها دولت روحانی را بلکه نظام جمهوری اسلامی را تهدید می کنند که یا اجازه بدهید ما غارت کنیم یا همه چیز را از بین می بریم. بنابراین این جماعت کاسبکار که ختی با کرونا هم کاسبی می کنند یک خطر بالفعل چندین ساله هستندو باید از آنها ترسید و به حرفشان اهمیت داد.

  • امیر
    0

    ‌چند تا رئیس جمهور آمدند و رفتند و همه مردم متوجه شدند که رئیس جمهور یک تدارکاتچی است.......حالا انتشار این فایل صوتی نشان داد که علاوه بر اینکه رئیس جمهور یک تدارکاتچی است. وزیرخارجه نیز یک مترسک است.

    نظرات شما -
    • فروز
      0

      جالبه همینای که میگن تدارکاتچی نمی دونم چرا براش له له میزنن

    • سرمد
      0

      رئیس جمهور تدارکاتچی نیست که اگر بود با وجود رهنمودهای مختلف در خصوص مذاکرات با دشمنانی قدار و بی انصاف هوشمندانه تر صورت می گرفت و کشور را با اجرای یک طرفه قرارداد برجام به خاک سیاه نمی نشاند برعکس فکر کنم خیلی هم برای آقایون ریاست جمهوری دلچسب است که قبلا برخی معتقد به ادامه دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی بودند و اکنون بوهایی از این قسم به مشام می خورد

    • حسااام
      0

      پس چرا میان کاندید بشن؟ اگه مترسکن خب وارد انتخابات نشن. الان که یه لشکر ثبت نام کردن از حزب اصلاحات

    • نادر
      0

      این هم شده یه داستانی. میگن رئیس جمهور کاره ای نیست چون میخان این همه رو از گردنش باز کنن. کشور یه مسیر معلوم رو باید طی کنه. نمیشه که هر 4 سال دور در جا بزنه یا هر چهار سال یه بار مسیر عوض کنه. کل کشور رو 8 سال تعطیل کرده واسه برجام. هیچکاره است؟؟

    • مریم
      0

      موقع انتخابات که کلید حل مشکلات دستشونه حقوق نجومی هم میگیرن

  • سید محسن موسوی
    0

    بسمه تعالی با سلام جناب استاد دانشگاه حتما استاد ادبیات فارسی نیستی و نمره ات تو ادبیات فارسی ضعیف بوده یه کم ادبیات فارسی بخوانی متوجه میشی و اگر اصرار بر گفته ات داری حاضرم مناظره کنم

  • ناشناس
    0

    بابا بخدا لورفتن این فایل چندان چیزبدی نیست!!! بزار به همه مردم ثابت بشه میزان رای ملت نیست....

    نظرات شما -
    • پدرام
      0

      پس کی به روحانی رای داد؟ کی سلفی گرفت با روحانی تا 1400؟ خیلی باحالید

  • رها
    0

    والاه ملت رو با این فایل سرگرم کرده ، وگرنه احمدی نژاد دهها بار بدتر پته ی اینارو ریخته رو آب، چطور در مورد اون حساسیت نشون نمیدن، خودشون میگن و خودشون شلوغ میکنن

  • قلندر واقعی
    0

    چرا راستش را نمی گویید که ایادی احمدی نژاد دست به این خباثت ننگین زدن دم خروس زده بیرون وزارت اطلاعات چرا مماشات میکند

  • ناشناس
    0

    مواظب باشید قضیه دستکاری بودجه در مجلس با این شلوغ بازی های راستی ها فراموش نشه.

  • عبدالی
    0

    اقای سرمد تحجریعنی خشک مغزی وسبک سری ، یاسین هم در مغزت بخوانند محال است واقعیت ها را درک کنی .

  • مهدی
    0

    آقای استاد دانشگاه دلواپسان نمیگوبند که امریکا باید به برجام برگردد ..بلکه میگویند حالا که شما شیفتگان برجام میخواهید آمریکای خارج شده از برجام را برگردانید باید کاری کنید که تحریمها بر داشته شود بعد امریکا به برجام برگردد نه مثل بار اول کلاه سرمان بگذارد .این خواسته کجایش عیب دارد؟

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      اخه دوست گرامی ، چه کلاهی سرما رفت میشه چندتا شو نام ببری؟ اگه کلاه سرما گذاشته بودن چرا ترامپ با عجله از برجام خارج شد ؟ خب در برجام میمون و به قول شما سر ما کلاه میذاشت! چرا چیزی که نمیدونید بیخودی بادش میزنید؟ از یکی یه چیزی شنیدید همونو مثل طوطی تکرار میکنید چه کلاهی؟ الان غنی سازی ما داره بیشتر میشه مطابق همون برجا کدوم طرف اومده بگه یا میتونه بگه ایران تخلف کرده؟ اخه یکم فکر کنیم بعد حرف بزنیم

  • پارسا
    0

    ظریف به محبوبیت سردار سلیمانی حسادت میکنه. تو فایل صوتی میگه من تو نظرسنجیا محبوب بودم بعد اومدم پایین سردار سلیمانی محبوبتر شد. مثل بچه ها سره اینکه کی تو نطرسنجی اول باشه خخخخ نظرسنجی تشییع سردار سلیمانی بود برا تو عمرا جمعیته 7 میلیونی بیاد تو تهران

  • ناشناس
    0

    مهم اینه که تحریم ها برداشته نشه و در مورد دستکاری بودجه هم ماست مالی بشه ... کی راست گفته کی دروغ که مهم نیست

  • مریم
    0

    از آشنا بپرس بجز خیانت و فتنه چی می خواستند خودتو به اون راه نزن

  • داریوش
    0

    حالا که دیدید با تخریب سردار سلیمانی تیرتان به سنگ خورده ودولت بی دستاورد از این فایل چیزی نصیبش نشد،دارید طلبکار میشوید

  • امیر
    0

    آقای بهشتی پور که وضعش معلومه. ایشون نخواد لاپوشونی کنه کی میخواد لاپوشونی کنه ... یه جور میگید استاد دانشگاه آدم فکر میکنه چه شخصیت با فکر و با عظمتی این جمله رو گفته. بعد میایم تو متن خبر می بینیم بهشتی پوره. ایشون حداقل دروغ هاش واسه برجام رو جمع کنه و عذرخواهی کنه از ملت بد بیاد دروغ بعدی ش رو تئوریزه کنه.

  • ک م ل
    0

    با با انقدر ظریف ظریف نکنید سال نودو دو مردم اگر ماهی یک کیلو گوشت می خریدن الان ماهی دویست گرم هم نمی توانند بخرند مگر ظریف ریس اش نمی گفتن کاری می کنیم مردم دیگر یارانه هم نگیرند اینها همش جنجال برای سر پوش گذاشتن به ان کارهای بیکفایتشان است آدم یک کمی انصاف داشته باشد حقیقت را بگوید هیچ کار اینا از برجام برجامشان هیچگونه دست آوردی نداشتن با این جو سازی فقط سرپوش سرپوش سروش

  • شین م ل
    0

    هر کسی شبانه رفته یک مدرک گرفته شده استاد نظر می دهد یک بار که شده نظر کار شناسی دهد مملکت از بدبختی نجات پیداکند این هم مثل آقای مطهری به همه چیز نظر می دهد می پرد از این شاخه به آن شاخ

  • من آبدارچی
    0

    بیشتر از این سواد دارم

  • انصاری
    0

    چیز مهمی نبوده و یا مطلب مخفی نبوده همه اطلاع داریم حالا این مطالب را بیش از حد بزرگ کردن و ...اون بحث دیگری است.جنگ خلقان همچو جنگ کودکان جمله بی معنی و بی مغز و مهان وز خیالی صلحشان و جنگشان و زخیلی فخرشان و ننگشان...

  • آشنا
    0

    دستکاری بودجه در مجلس با این شلوغ بازی های فراموش نشه

  • ناشناس
    0

    مهم نیست شما پیدا کنی یا نکنی مهم عزیزان پایدار و دلواپسند که چی تفسیر کنند

  • حق دوست
    0

    بنام خدا سردارسپهبدشهیدقاسم سلیمانی صلاح الدین ایوبی ومالک اشترنخعی درجنگاوری وسلمان فارسی وابوذرغفاری درسیاستمداری اوقطعانام خودرادرکنار اساطیرافسانه ای ایران زمین جاودانه کردتاقرنها محال است قاسم تکرارشودهرچندایرانی همیشه تاریخ سلحشوربوده است به مقام شامخ این اسطوره میهنم عرض ارادت می نمایم

  • محمد حسن
    0

    حسن جون خوش به حالت متوجه نشدی .خدا را شاکر باش به خاطر همین حالت.

  • محمد حسن
    0

    دقت تو ببر بالاتر احتمالا دقت کردی که خود فروخت ی تا مرحله شهادت شهید بزرگوار اشکالی نداره کاملا در راستای سیاست شماست

  • رحیم اب منگل
    0

    احتمالا فیلم ابله را نگاه میکردی

  • محمد مرتضوی
    0

    برادرا وخواهرا دل واپس سر سفر بخور بخور انقلاب نشسته قابل توجه بفرماید در آمریکا عمران نشه دکترا خرید متل این به غیراز رییسی که رو راست گفت که کلاس شیشم داره ما بقی خخخخخخخخ زرشک اآقا دکتر قلابی ایزان رو دارند

  • بی نام
    0

    درود بر خانندگان من عکس صفحه گوشی همراهم شهید زنده سرباز سپهبد سلیمانیه ، و عاشقشم سلیمانی معنایه کلمیه ادم بود ، وزیر محترم اقای ظریف در نوار صوتیش ک گوش دادم من نفهمیدم توهین کرده باشه ب فردی ، من قبل از گوش دادن نوار از اقای ظریف خیلی ناراحت بودم ، چون تهمتارو باور کرده بودم ک بد گفته ب شهید جاویدان حاج قاسم سرباز سپهبد ک باعث افتخار ما هست و ایرانیانو در جهان رو سفید کرد ، بخاطر پندار غلطم کاش اقای ظریف حلالم کنه>>> الله شدیدوالعقاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها