جهنم؛ در سیاره‌ای تازه کشف شده

ستاره‌شناسان یک سیاره جهنمی داغ‌تر از گدازه مذاب موسوم به

جهنم؛ در سیاره‌ای تازه کشف شده

آی‌ای، یک گروه بین‌المللی از ستاره شناسان به سرپرستی "برت آدیسون" اخترفیزیکدان مرکز اخترفیزیک دانشگاه "ساوترن کوئینزلند" یک سیاره جدید به نام "TOI-۱۴۳۱b" را کشف کرده‌اند که آنچنان داغ است که حتی از گدازه‌های مذاب نیز داغ‌تر گزارش شده است.

سیاره "TOI-۱۴۳۱b" برای اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ توسط ماهواره "تس"(TESS) ناسا به عنوان یک سیاره احتمالی رصد شد. سپس مشاهدات بعدی به دانشمندان کمک کرد تا وجود این سیاره را تأیید کنند.

این جهان تازه کشف شده که با نام "MASCARA-۵b" نیز شناخته می‌شود، در فاصله ۴۹۰ سال نوری از سیاره ما واقع شده است و بسیار بزرگ است و جرم آن سه برابر سیاره مشتری است.

این سیاره آنچنان به خورشید درخشان و داغ خود نزدیک است که مدار گردش آن دو و نیم روزه است و رسماً در میان داغ‌ترین سیارات کشف شده قرار دارد. دما در این سیاره به حدی است که اکثر فلزات در آن بخار می‌شوند و در واقع "TOI-۱۴۳۱b" حتی از بعضی از ستاره‌های کوتوله قرمز که کوچکترین، جالب‌ترین و رایج‌ترین نوع ستارگان هستند نیز داغ‌تر است.

چنین مکان‌های داغی با اصطلاح "مشتری‌های فوق داغ"(ultra-hot Jupiters) شناخته می‌شوند و بسیار نادر هستند. دکتر "برت آدیسون" که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت، سیاره "TOI-۱۴۳۱b" را "یک جهان جهنمی" توصیف کرده است.

وی می‌گوید: در مورد میزان داغ بودن این سیاره باید گفت که این سیاره داغ‌تر از نقطه ذوب اکثر فلزات و گرم‌تر از گدازه‌های مذاب است. در واقع دمای این سیاره در روز گرم‌تر از ۴۰ درصد از ستاره‌های موجود در کهکشان راه شیری است. دمای این سیاره به دمای گازهای خروجی از اگزوز موشک‌ها نزدیک است.

حقایق دیگری نیز وجود دارد که سیاره "TOI-۱۴۳۱b" را حتی بیش از این جالب می‌کند، مانند این واقعیت که مدار آن برگشتی است. مدار برگشتی به زمانی گفته می‌شود که به نظر می‌رسد یک سیاره در مدار خود رو به عقب می‌چرخد.

"آدیسون" می‌گوید: اگر به منظومه شمسی نگاه کنید، همه سیارات در همان جهتی می‌چرخند که خورشید می‌چرخد، اما مدار این سیاره جدید چنان کج شده است که در واقع در جهت مخالف چرخش ستاره میزبان خود می‌چرخد.

با وجود این میزان از درجه حرارت که برای تبخیر بیشتر فلزات کافی است، ممکن است "TOI-۱۴۳۱b" مکان خوبی برای تعطیلات تابستانی به نظر نرسد، اما برای ستاره شناسان فرصتی مناسب برای درک بهتر حرکات و جو این گونه سیارات است.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    شاید جهنم باشد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها