آموزش فلاش کردن رادیاتور خودرو/ تصاویر

فلاش کردن رادیاتور همانطور که از نامش پیدا است به معنای تخلیه کامل آب موجود در رادیاتور و پیشرانه خودرو است.

آموزش فلاش کردن رادیاتور خودرو/ تصاویر

صحت عملکرد سیستم خنک کاری پیشرانه خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های آب خنک، در گرو جایگزینی کل آب درون رادیات و پیشرانه حداقل یک بار در هر دو سال است.

به دلیل گردش طولانی مدت آب در سیستم خنک کاری پیشرانه، ایجاد رسوب و گرفتگی لوله‌ها در دراز مدت موضوعی شایع و طبیعی است مگر آن که طی دوره‌های مشخص اقدام به شست و شو سیستم خنک کاری پیشرانه کنید.

فلاش رادیاتور، چرا؟
شاید به نظر برسد که نظافت سیستم خنک کاری پیشرانه در خودرو‌های قدیمی معقول‌تر و منطقی‌تر است تا محصولات پیشرفته امروزه. اما واقعیت آن جا است که در خودرو‌های امروزی حجم گسترده‌ای از فلز آلومینیم در جای جای پیشرانه، از خود رادیاتور گرفته تا سرسیلندر و حتی بلوک سیلندر استفاده شده است. آلومینیوم نسبت به خوردگی حساسیت بالایی دارد و در نتیجه دوام پیشرانه در دراز مدت در گرو میزان توجه مالک به نحوه نگهداری از آن و سایر قسمت‌های مربوط به آن است.

آشنایی با فلسفه و چگونگی فلاش کردن رادیاتور خودرو

رادیاتور را چگونه فلاش کنیم؟
پیش از چگونگی کار، ابتدا بررسی کنیم منظور از فلاش کردن رادیاتور چیست؟ فلاش کردن رادیاتور همانطور که از نامش پیدا است به معنای تخلیه کامل آب موجود در رادیاتور و پیشرانه خودرو است. خارج کردن آبی که مدت‌ها در پیشرانه گردش کرده است این اجازه را می‌دهد تا با پرکردن مجدد سیستم خنک کاری پیشرانه با آب و مایع ضد یخ/جوش اقدام به نظافت کنیم.

به یاد داشته باشید که با تغییر رنگ مایع ضد یخ/جوش سبز رنگ به قهوه‌ای تیره و یا نمونه‌های قرمز رنگ به نارنجی باید صرف نظر از قدیمی یا نو بودن خودرو، به سرعت نسبت به تعویض آب و مایع ضد یخ/جوش اقدام کنید. تغییر رنگ مایع ضد یخ/جوش به معنای حل کرد.

۱- ابتدا از خنک بودن پیشرانه و آب رادیاتور اطمینان حاصل کنید. سپس در رادیاتور را بردارید.

۲- در این مرحله پیچ خروج آب رادیاتور را باز کنید. تقریبا همه خودرو‌ها به این پیچ مجهز هستند. اگر رادیاتور خودرو شما پیچ خروج آب ندارد، برای تخلیه آب رادیاتور نسبت به باز کردن لوله پایینی رادیاتور اقدام کنید.

آشنایی با فلسفه و چگونگی فلاش کردن رادیاتور خودرو

۳- پس از تخلیه کامل آب رادیاتور، به منظور تخلیه آب باقی مانده در بلوک پیشرانه خودرو را استارت زده و پس از ۱۵ ثانیه خاموش کنید. پمپ آب در این مدت باقی مانده آب موجود در پیشرانه را نیز تخلیه می‌کند.

۴- پس از تخلیه کامل آب، پیچ تخلیه یا لوله پایین را دیاتور را ببندید و میزان مناسب آب و ضد یخ/جوش را داخل رادیاتور بریزید.

۵- پس از پر شدن آب رادیاتور پیشرانه را روشن کنید تا پمپ آب، مایع خنک کننده را به همه جای پیشرانه برساند.

۶- در این مرحله در رادیاتور را ببندید و از خودرو خود بصورت عادی استفاده کنید.

آشنایی با فلسفه و چگونگی فلاش کردن رادیاتور خودرو

نکات مهم:
۱- پس از روشن کردن خودرو و اولین باری که پیشرانه به دمای استاندارد رسید، حتما بار دیگر سطح مایع خنک کننده را چک کنید. درصورت کم شدن سطح، مایع به آن اضافه کنید.

۲- پس از گرم شدن پیشرانه تا یک هفته محل پیچ تخلیه یا لوله پایین رادیاتور را که برای تخلیه آب باز کرده بودید را برای هر نوع نشتی بررسی کنید. درصورت بروز نشتی با محکم‌تر کردن بست لوله یا استفاده از چسب آب بندی اقدام به نشتی گیری کرده و سطح آب رادیاتور را مجدد چک کنید.

۳- به منظور حفظ سلامتی سیستم خنک کاری و پیشرانه حداقل هر سال یک بار نسبت به تعویض آب رادیاتور و مایع ضد یخ/جوش اقدام کنید.

منبع: خودروکار

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها