ساماندهی حریم درخت ۲۰۰۰ ساله دیباج

سرپرست اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: «با پیگیری‌های مجموعه اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان، بلوک‌های سیمانی اطراف درخت اورس کهنسال دیباج جمع‌آوری شد.

ساماندهی حریم درخت ۲۰۰۰ ساله دیباج

حمیدرضا دوست‌محمدی با اعلام این خبر افزود: این درخت کهنسال‌ترین درخت اورس استان است که در شهر دیباج از توابع بخش مرکزی شهرستان دامغان واقع شده است.

وی ادامه داد: این درخت کهنسال که دارای بیش از ۲ هزار سال قدمت است، دارای الگوی مقاومت و پایداری در مقابل تغییرات اقلیمی است.

دوست‌محمدی با اشاره به اینکه این درخت در سال ۱۳۹۰ به شماره ۱۳۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، افزود: متأسفانه برخی اقدام به قرار دادن بلوک‌های سیمانی در اطراف این درخت کرده بودند که این امر زمینه آسیب دیدن درخت را فراهم کرده بود و با پیگیری‌های انجام شده، بلوک‌های سیمانی توسط شهرداری دیباج جمع‌آوری شد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: اورس از درختان کمیاب منطقه است که در برابر تغییرات اقلیمی مقاوم بوده و دارای ارزش بالایی است.

او اضافه کرد: اورس دیباج حدود ۱۲ متر ارتفاع و بیش از ۲ متر قطر دارد و جزو یکی از فاخرترین میراث طبیعی استان سمنان محسوب می‌شود.

شهر دیباج از توابع بخش مرکزی شهرستان دامغان در ۵۵ کیلومتری شمال این شهرستان واقع شده است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها