سهم ۵۵ درصدی کشاورزی در صادرات گیلان و جای خالی پایانه صادراتی

تولیدات کشاورزی گیلان ۵۵ درصد از صادرات این استان را در سال ۹۹ به خود اختصاص داد و با توجه به وجود ظرفیت‌های مرزی، احداث پایانه صادراتی می‌تواند زمینه جهش تولید و ارزآوری بیشتر این بخش را فراهم آورد.

سهم ۵۵ درصدی کشاورزی در صادرات گیلان و جای خالی پایانه صادراتی

استان سرسبز گیلان در حاشیه دریای خزر و شمال ایران، سرزمین کشت، زرع و شالیزار است و حدود ۳۱۷ هزار نفر از جمعیت این استان در بخش کشاورزی مشغول کار و تلاش هستند و با حدود ۳۴۹ هزار هکتار اراضی قابل کشت، محصولات رنگارنگی نظیر برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، فندق، کیوی و مرکبات تولید می شود و حاصل تلاش بهره برداران و کشاورزان گیلانی علاوه بر تامین مایحتاج بازارهای استان به سایر نقاط کشور و حتی خارج صادر می شود و از این رو بخش کشاورزی در چرخه اقتصاد گیلان سهم بسزایی دارد.

سهم ۵۵ درصدی بخش کشاورزی در صادرات گیلان

صادرات کالا از منابع مهم درآمد هر کشور محسوب می شود و در ایران این امر با لحاظ تحریم های اقتصادی از اهمیت خاصی برخوردار است و در شرایطی که سیاست های کلان نظام، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را هدفگذاری کرده و سال به سال بر سبد تولیدات و صادرات غیرنفتی افزوده می شود، بخش کشاورزی گیلان نیز سهم خود را در میزان صادرات کالاها از این استان مرزی افزایش داده است.

استاندار گیلان که ۶۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی را در سال ۹۹ در برنامه های اقتصادی استان هدفگذاری کرده بودند در پایان سال از تحقق این امر خبر داد و گفت: نیمی از ۶۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی مربوط به تولیدات بخش کشاورزی بوده است.

به گفته ارسلان زارع، نقش بخش کشاوری گیلان در تأمین معیشت، اشتغال و اقتصاد ملی و استانی پررنگ است و حمایت های دولت برای توسعه و رونق محصولات کشاورزی استان ادامه می یابد.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی گیلان، متوسط سهم صادرات محصولات کشاورزی از کل صادرات این خطه طی پنج سال اخیر از ۴۲ به ۵۵ درصد افزایش یافته و ارزش متوسط این قبیل صادرات در سال گذشته ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی گیلان، متوسط سهم صادرات محصولات کشاورزی از کل صادرات این خطه طی پنج سال اخیر از ۴۲ به ۵۵ درصد افزایش یافته و ارزش متوسط این قبیل صادرات در سال گذشته ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.

مسعود الماسی رئیس این سازمان با اشاره به اشتغال ۲۸ درصدی جمعیت فعال گیلان در بخش کشاورزی، محصولات این استان را حائز رتبه های برتر کشوری اعلام کرده و ارزش برنج گیلان را برابر با ارزش گندم تولید شده در ۲۰ استان کشور دانسته است.

او بخش کشاورزی گیلان را حتی در دوران کرونا، فعال و پویا توصیف کرده و گفته که این بخش نه تنها در دوره شیوع کرونا متوقف نشد، بلکه تولیدات کشاورزی با رعایت پروتکل های بهداشتی دنبال شد و صادرات محصولات از مرزهای استان فراتر رفت.

البته این دستاوردها نتیجه اجرای طرح های کاربردی و کارآمدی دولت است و در تایید این ادعا رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اذعان کرده که برای رونق تولید محصولات کشاورزی در سال های اخیر پروژه های عمرانی گسترده ای نظیر تجهیز و نوسازی شالیزارها، احداث ۴۷۰ کیلومتر شبکه آبیاری و زهکشی و تجهیز ۱۷ هزار هکتار اراضی باغی به سامانه های نوین آبیاری اجرا شده است.

افزایش هشت درصدی تولیدات و تداوم تجهیز بخش کشاورزی

پیامد نگاه علمی به کشاورزی در دیار میرزا، سبد دسترنج زارعان و کشاورزان را پررنگ تر و سنگین تر کرده به نحوی که استاندار گیلان اعلام کرده که تولید انواع محصولات کشاورزی در سال ۹۹ نسبت به سال ماقبل، هشت درصد رشد داشته است و با تجهیز و نوسازی اراضی، آموزش های ترویجی و روش‌های علمی، توفیقات در بهره ‌وری ادامه خواهد داشت.

زارع با اشاره به مشارکت خوب مردم در حوزه های اقتصادی، نقش افزایش تولید برنج به عنوان یک محصول راهبردی حوزه کشاورزی را در تولید ناخالص ملی و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بسیار مهم دانست.

وی رشد هشت درصدی تولید محصولات کشاورزی را نتیجه بهره گیری مناسب از ظرفیت‌های موجود به ویژه مکانیزاسیون و افزایش استفاده از ماشین آلات کشاورزی به میزان ۷۰ درصد در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات اعلام کرد.

استاندار گیلان اعلام کرده که تولید انواع محصولات کشاورزی در سال ۹۹ نسبت به سال ماقبل، هشت درصد رشد داشته است و با تجهیز و نوسازی اراضی، آموزش های ترویجی و روش‌های علمی، توفیقات در بهره ‌وری ادامه خواهد داشت.

بهمن علیزاده معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز از ادامه دار بودن اجرای طرح اصلاح و تجهیز اراضی کشاورزی به منظور بهره‌ وری و پیاده شدن این اقدامات برای ۹۰۰ هکتار شالیزار خبر داده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی گیلان هم با بیان اینکه ۹.۵ هزار هکتار از باغات و اراضی کشاورزی استان از سال ۹۲ به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده، گفته است که پیش از این ۱۰ هزار هکتار از باغات و اراضی کشاورزی استان به سیستم های نوین آبیاری مجهز بود و این رقم اکنون به بیش از ۱۹.۵ هزار هکتار رسیده است.

مجتبی شاه نظری این را هم تصریح کرد که ۲۸ درصد باغات و اراضی کشاورزی گیلان در دولت یازدهم و دوازدهم به سیستم نوین آبیاری تجهیز شده و در سال های اخیر با وجود مشکلات تورم و تحریم؛ تقویت بخش کشاورزی و حفظ امنیت غذایی از اولویت های دولت بوده است.

به گفته وی، در سال ۹۹ حدود ۲ هزار و ۱۳۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده و ٢ هزار و ۴۱۶ هکتار از مزارع و باغ ها نیز در حال تجهیز است و با تکمیل طرح های آبیاری نوین، مساحت اراضی کشاورزی تجهیز شده به ۲۴.۵ هزار هکتار افزایش می یابد.

ضرورت احداث پایانه صادرات کشاورزی و مطرح بودن بندر آستارا برای این امر

حمایت های بی دریغ دولت از بهره برداران و کشاورزان و افزایش سال به سال سهم بخش کشاورزی در میزان صادرات گیلان، ضرورت راه اندازی پایانه مستقل صادرات تولیدات کشاورزی را در اذهان متبادر می کند و بی شک تحقق این امر سبب تخصصی شدن صادرات کشاورزی و سنگینی سبد محصولات در حجم کل صادرات خواهد بود و زارعان و باغداران را به کار و تلاش بیشتر برای جهش تولید ترغیب خواهد کرد.

در سال ۹۹ رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان جای خالی پایانه صادرات محصولات کشاورزی را خاطرنشان شده و با اعلام تامین زمین مورد نیاز برای این منظور در شهرستان مرزی بندر آستارا از علاقه مندی بخش خصوصی برای راه اندازی پایانه خبر داده بود.

الماسی با اشاره به اینکه سالانه ۴۰ نوع محصول کشاورزی از مرز آستارا صادر می شود، ساماندهی صادرات محصولات کشاورزی و اشتغالزایی را از مزایا و هدف های راه اندازی پایانه محصولات اعلام کرده بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز راه اندازی پایانه صادرات محصولات کشاورزی در آستارا را مطالبه تجار و بازرگانان اعلام کرده و از تصویب این طرح در کارگروه صادرات کالاهای غیر نفتی استان خبر داده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان راه اندازی پایانه صادرات محصولات کشاورزی در آستارا را مطالبه تجار و بازرگانان اعلام کرده و از تصویب این طرح در کارگروه صادرات کالاهای غیر نفتی استان خبر داده بود.

به گفته فرهاد دلق پوش از طریق این پایانه، محصولات کشاورزی گیلان و مازندران به خارج از کشور صادر خواهد شد و زمین مورد نظر برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این طرح مشخص شده است.

عباس صابر، فرماندار آستارا نیز بارها اذعان کرده که گمرک این شهرستان در ایام شیوع کرونا از معدود گمرکات فعال کشور بود و باید از این ظرفیت مهم بیش از این برای توسعه صادرات استفاده شود.

طبق اعلام اداره کل گمرک آستارا از اول سال ۹۹ تا ۱۵ بهمن ماه، ۷۵۳ هزار و ۱۱۹ تن کالای غیرنفتی به ارزش ۴۵۶ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۱۶۰ دلار از مرزهای زمینی، دریایی و ریلی این شهرستان به خارج از کشور صادر شده و این میزان صادرات در تاریخ تجارت مرزی آستارا بی‌سابقه بوده است.

رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا نیز از صادرات هزار و ۸۸۸ تن انواع میوه، تره‌بار و خشکبار در قالب ۱۵۴ دستگاه کانتینر از طریق شبکه حمل و نقل کانتینرهای یخچالی حوزه دریای خزر به خارج از کشور در سال ۹۹ خبر داده است.

کیانوش امیری گفته است آستارا از اول آبان ماه سال ۹۹ به شبکه حمل و نقل کانتینرهای یخچالی حوزه دریای خزر ملحق شده و محصولات کشاورزی تولید داخل با کامیون ها حمل و در بندر آستارا تخلیه می شود و از طریق کشتی و شبکه حمل و نقل کانتینرهای یخچالی به کشورهای سی آی اس (کشورهای همسود مستقل) نظیر روسیه و قزاقستان منتقل می شود.

با تامل در ظرفیت های تولید و صادرات کشاورزی گیلان و موقعیت ممتاز مرزهای این استان بخصوص مرز آستارا با سه راه خروجی آبی، خاکی و ریلی، احداث پایانه صادرات کشاورزی نه تنها ضروی است بلکه در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ ضروری است و پشتیبانی ها و مانع زدایی های لازم از ناحیه مسئولان می تواند این رویا را به حقیقت تبدیل کند و در سهم صادرات محصولات کشاورزی گیلان به بازارهای منطقه، جهش و ارزآوری قابل توجهی را ایجاد کند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها