تیپ‌های شخصیتی MBTI/ شناخت تیپ‌های شخصیتی مردان و زنان

با شناخت انواع تیپ های شخصیتی MBTI می‌توانید خود و یا دیگران را بهتر بشناسید. در واقع این تیپ‌های شخصیتی راهی برای خودشناسی و رسیدن به یک نوع خودآگاهی است.

تیپ‌های شخصیتی MBTI/ شناخت تیپ‌های شخصیتی مردان و زنان

با آگاهی از علایق، خواسته‌ها، صفات ذاتی و اهداف می‌توانید انتخاب‌های بهتری را برای داشتن یک زندگی خوب، برای خود رقم بزنید. محققان و روانشناسان ابزارهایی برای سنجش ویژگی‌های فردی ابداع کرده‌اند. تست تیپ های شخصیتی MBTI یکی از این ابزار است. نتایج این آزمون به شما و روانشناس کمک می‌کند تا به یک درک عمیق‌تری نسبت به اهداف و ارزش‌هایتان برسید.

تیپ های شخصیتی MBTI
تیپ شناسی شخصیت مایرز-بریگز (MBTI) تحت نظریه‌های شخصیت یونگ و بر اساس اصول روانشناسی طراحی شده و جزو یکی از معروف ترین مدل‌های شخصیت شناسی محسوب می‌شود که در زمینه‌های مختلف شغلی و عاطفی و تحصیلی و ... کاربرد بسیاری پیدا کرده است. چنانچه علاقه مندید از خود بیشتر بدانید ابتدا پرسشنامه (MBTI) را پر کنید و بعد بر اساس نتیجه آزمون، توضیح خصلت‌های شخصیتی خود را بخوانید.

1- INFJ (درون گرا-شمی- احساسی- قضاوتی)
عنوان: محرم راز

خصوصیات: مهربان، کمال گرا، مصصم، الهام بخش، خلاق، دگر محور، صلح طلب، هدف گرا، دلگرم کننده، آرام، پیچیده، صمیمی، وفادار، متعهد، حمایت گرا، حساس به انتقاد، کمتر عواطفشان را با کسی درمیان می‌گذارند، شنونده خوبی هستند، به شدت ایده آل گرا، در دفاع از ارزش‌هایشان اصرار می‌ورزند، خواهان تحسین و احترام و رهبرانی الهام بخشند. علاقمند به رشد و تعالی دیگران، به شدت قضاوتی، به فضاهای رقابتی علاقه‌ای ندارند.

نحوه‌ی ارتباط با دیگران: این تیپ شخصیتی بسیار در ارتباط با دیگران دل نازک و آرام است. او می‌تواند بسیار صمیمانه با شما رفتار کند و به خاطر کسی که دوستش دارد هر کاری می‌کند. شنونده خوبی است و احساسات خود را با دیگران در میان می‌گذارد.
شغل‌های متناسب با این تیپ شخصیتی: روانشناسی، مشاوره، مددکاری، نویسندگی، کتابداری، کشیش، روحانی، معلم، مترجم، ناشر، تدوین گر، نقاش و... می‌شوند.

2- ENFJ (برون گرا- شمی -احساسی-قضاوتی) از انواع تیپ های شخصیتی MBTI
عنوان: مربی رشد

خصوصیات: آرمان گرا، مثبت، همدل، مرشد، کاریزماتیک، پیچیده، حساس به انتقاد، علاقمند به کار گروهی، پرشور و هیجان، نظم را دوست دارند، فضاهای سازماندهی شده را ترجیح می‌دهند، زیاد خود را درگیر مسائل دیگران می‌کنند و اگر مورد تشکر قرار نگیرند ممکن است به ناامیدی آنان بیانجامد. علاقمند به تعریف و تمجیدند، جاه طلب، قاطع، اغلب باشتاب و عجله کار می‌کنند. گریزان از فضاهای سازماندهی نشده و ناکارآمد.

نحوه‌ی ارتباط با دیگران: این شخصیت‌ها در ارتباط با دیگران بسیار گرم و صمیمی هستند و تمایل دارند افراد را از خود راضی نگه دارند. او بسیار وفادار است و ناسازگاری‌ها را به راحتی فراموش می‌کند. چنین شخصیتی دوست دارد در بهترین حالت خود ظاهر شود و مورد تحسین و احترام قرار گیرد. از بازخوردهای منفی متنفر است.

شغل‌های متناسب با این شخصیت: تهیه کنندگی، استاد دانشگاه، روانشناسی، جامعه شناسی، مدیر بازاریابی، مدیریت خدمات انسانی و...

3- INFP (درون گرا- شمی - احساسی- ملاحظه گر)
عنوان: رویاپرداز

خصوصیات: محتاط، ملاحظه گر، هنرمند، صبور، اهل نظر، علاقمند به داشتن فضای شخصی، کم صحبت، دارای بینش درونی، آرام، از ایده‌های نو استقبال می‌کنند. گریزان از اختلاف، نوشتار را به کلام ترجیح می‌دهند، زمان زیادی صرف یک پروژه می‌کنند. متوقع از خود، به عمق در روابط اهمیت می‌دهند، تعارض میان با خود بودن و بادیگران بودن، بی علاقه به نظم و سازماندهی، اگر اهدافشان محقق نشود مایوس می‌شوند، خودشان را با معیارهای سطح بالا مقایسه می‌کنند.

نحوه‌ی ارتباط با دیگران: عمق رابطه برای این نوع شخصیت اهمیت زیادی دارد و نسبت به خانواده و دوستان بسیار وفادار است. در ارتباط با دیگران بسیار محتطانخ و ملاحظه‌کارانه عمل می کند. اغلب می‌تواند از دیگران مراقبت کند و یا آن‌ها را به انجام‌ کارها تشویق کند.

شغل‌ها: معمار، رمان نویس، شاعر، موسیقیدان و ...

4- ENFP (برون گرا- شمی-احساسی-ملاحظه گر) از انواع تیپ های شخصیتی MBTI
عنوان: وکیل مدافع

خصوصیات: خونگرم، اجتماعی، خوش مشرب، همدل، کنجکاو، سازگار، انرژی دهنده، مستقل، نوآور، علاقمند به حل مساله، باپشتکار، خوشبین، عدم تمایل به پیروی از ساختارهای معمول، عدم تحمل افراد غیر خلاق، دارای دید کلی نسبت به امور.

نحوه‌ی ارتباط با دیگران: این شخصیت می‌تواند به سادگی با دیگران ارتباط مؤثر برقرار کند. احساساتی را در دیگران به وجود می‌آورد که متوجه می‌شوند بدون قید شرط دوست داشتنی هستند. او دوست دارد احساسات خود را بیان کند.

شغل‌ها: بازیگری، فیلمسازی، طراح مد، گرافیست، نقاش، سردبیری، گزارشگری، معلم زبان، معلم هنر، مدیر هتل، مشاور پروژه و...

5- INTJ (درون گرا- شمی - فکری- قضاوت گر)
عنوان: برنامه ریز

خصوصیات: با انگیزه، انتقاد پذیر، تحلیل گر، بادقت، مسئولیت پذیر، متکی به خود، بی احساس، آینده نگر، مستقل، غیر عمل گرا، از تجربه دیگران استفاده نمی‌کنند، دارای معیارهای سطح بالا، شیفته کارشان، سمج روی نظرات خود، متکی به خود و به جزییات علاقه ندارند.

نحوه‌ی ارتباط با دیگران: این شخصیت در روابط خود بسیار محتاط است اما وفادار و صمیمی نیز هست. بیشتر به معاشرت‌های دو نفره علاقه دارد.

شغل‌ها: کارشناس بورس و سرمایه گذاری، اقتصاددان، کارشناس بخش امنیتی، برنامه نویس کامپیوتر، خزانه دار و...

6- ENTJ (برون گرا- شمی - فکری- قضاوت گر) از انواع تیپ های شخصیتی MBTI
عنوان: فرمانده

خصوصیات: رییس، رهبر، اجراکننده، متفکر، منظم، معتمد به نفس، سخت کوش، صریح، کارآمد، باکفایت، اهل رقابت، جاه طلب، خلاق، هدف گرا، روشنفکر، برنامه ریز، پرانرژی، به دنبال چالش پ، عجولانه تصمیم می‌گیرند، بی علاقه به جزییات و عجول هستند.

شغل‌ها: کارگردان تئاتر، مدیر دانشگاه، مدیر رستوران، مدیر فروش، مدیر تبلیغات، سرمایه گذار و ...

7- INTP (درون گرا- شمی - فکری- ملاحظه گر)
عنوان: مهندس

خصوصیات: آرام محتاط، مستقل، دقیق، تکرو، تحلیل گر، خوددار، پیچیده، منزوی، قانون شکن، غیر احساساتی، متفکر، خلاق، به ظاهر خود بی توجهند، ریسک پذیری بالا و علاقه به افزایش اطلاعات دارند.

شغل‌ها: طراح وب، برنامه نویس، متخصص و مدیر شبکه، متخصص امنیت اطلاعات، جراح پلاستیک، داروساز، حقوق دان، مهندس، فیزیک دان، شیمیدان و ...

8- ENTP (برون گرا-شمی-فکری-ملاحظه گر) از انواع تیپ های شخصیتی MBTI
عنوان: مبتکر

خصوصیات: تیزبین، پرهیجان، صریح، نوآور، با مهارت، برانگیزاننده، روشنفکر، بی احساس، باکفایت، تکرو، شجاع، پیچیده، علاقه مند به مبارزه، پرحرف، مشتاق آزادی و پرحرف هستند.

شغل‌ها: عکاس، مخترع، بازیگر، تحلیل گر اخبار، مجری رادیو و تلویزیون، مدیر طراحی صنعتی، کارشناس سیاسی، مربی ورزش و ...

9- ISFJ (درون گرا- حسی- احساسی-قضاوت گر)
عنوان: مدافع

خصوصیات: حمایت گر، از خود گذشته، صمیمی، دقیق، سخت گیر، ثابت قدم، منظم، شوخ طبع، قابل اعتماد، بدبین، دقیق هستند. در لحظه زندگی می‌کنند و نمی‌توانند نتایج احتمالی رویدادها را ببینند، ترجیح می‌دهند همه کارها را خودشان انجام دهند.

شغل‌ها: پزشک، دندان پزشک، پرستار، فیزوتراپ، مربی مهد کودک، مورخ، دفتر دار، مسئول بایگانی، موسیقی دان، جواهرساز و ...

10- ESFJ (برون گرا- حسی-احساسی- قضاوت گر) از انواع تیپ های شخصیتی MBTI
عنوان: حامی

خصوصیات: همدل، دیگر محور، حمایتگر، اجتماعی، وظیفه شناس، وقت شناس، قانون مدار، از خود گذشته، برای شهرت تلاش می‌کنند، عمل گرا، واقع بین، پرحرف و هوشیاری از ویژگی آن‌هاست.

شغل‌ها: دامپزشک، منشی پزشک، بینایی سنج، متخصص تغذیه، مدرس علوم دینی، روحانی و ...

11- ISFP (درون گرا- حسی- احساسی- ملاحظه گر)
عنوان: هنرمند

خصوصیات: متعهد، حساس، کم حرف، نکته بین، متمایل به زیبایی، نجیب، راحت، فروتن، خونسرد و تودار، ریسک پذیر و به جزئیات توجه می‌کنند.

شغل‌ها: سرآشپز، رقصنده، باغبان، خیاط، سفال گر، ماساژ درمانگر، متخصص اطفال، مربی بدنساز، جنگلبان، نقشه بردار، باستان شناس، زمین شناس و...

12-ESFP (برون گرا- حسی- احساسی- ملاحظه گر) از انواع تیپ های شخصیتی MBTI
عنوان: بازیگر

خصوصیات: پر شور، خلاق، با پشتکار، ماجراجو، با احساس، مردم دوست، عاشق تفریح، پرحرف، شاداب، صمیمی، خونگرم، بی خیال، پذیرا، حلال مشکلات و واقع بین.

شغل‌ها: مربی کودک، مربی ورزش، مربی حیوانات، پزشک اورژانس، رادیولوژیست، بازیگر و مجسمه ساز و ...

13- ISTJ (درون گرا- حسی- فکری- قضاوتی)
عنوان: بازپرس

خصوصیات: سخت کوش، دقیق، انعطاف ناپذیر، وظیفه شناس، مسئول، عمل گرا، جدی، کم حرف، دقیق در جزییات، سرد و نچسب، اخلاق کاری بالا و مقاوم در برابر تغییر هستند.

شغل‌ها: متخصص آمار ، بیمه، ناظر، بازرس ، مهندس ایمنی، کارآگاه ، مامور مالیات و ...

14- ESTJ (برون گرا- حسی-فکری- قضاوتی) از انواع تیپ های شخصیتی MBTI
عنوان: ناظر

خصوصیات: سنتی، منطقی، عمل گرا، خوش قول، واقع بین، نتیجه گرا، با کفایت، جزیی نگر، وفادار، رهبر، سخت گیر، پرحرف، مجری خوب برنامه‌ها، تحمیل کننده معیارهایشان به دیگران، ناشکیبا، متوقع و انعطاف ناپذیر.

شغل: آشپز، افسر ارتش، مامور پرواز، خلبان ، فروشنده ، بازرس،حسابدار، رییس پلیس و...

15-ISTP (درون گرا- حسی- فکری- ملاحظه گر)
عنوان: صنعت گر

خصوصیات: مستقل، ماجراجو، تحلیل گر، صبور، فنی، منطقی، بی احساس، واقع بین، شجاع، ورزش کار، ماهر، مثبت اندیش، هدف گرا، ریسک پذیر، خیلی اجتماعی نیستند، اهمیت دهنده به زمان، بی توجه به احساس دیگران.

شغل‌ها: مهندس برق، مهندس مکانیک، مهندس کامپیوتر، رییس بانک؛ تکنیسین اتاق عمل، ناخدای کشتی و...

16- ESTP (برون گرا- حسی- فکری- ملاحظه گر) از انواع تیپ های شخصیتی MBTI
عنوان: متقاعد کننده

خصوصیات: مشوق، هدایتگر، بانگیزه، پرشور ، سازگار، عمل گرا، واقع بین، مجاب کننده، مقاوم، کنجکاو، خوش برخورد، صمیمی، فعال، سهل انگار، گریزان از اینکه کنترل شوند، رقابت جو.

شغل‌ها: دلال معاملات ملکی، کارآگاه، مهماندار هواپیما، مامور بیمه، بازرس، بانکدار، راهنمای تور و...

منبع: هنر زندگی

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها