افزایش خطر مشکلات حاد تنفسی نوزادان با کمبود ویتامین دی

نتایج تحقیقات جدید دانشگاه اوکلند نیوزیلند نشان می‌دهد، نوزادانی که سطح ویتامین D کمتری دارند دو برابر بیشتر از نوزادان با میزان مناسب این ویتامین با عفونت‌های حاد تنفسی در بیمارستان بستری می‌شوند.

افزایش خطر مشکلات حاد تنفسی نوزادان با کمبود ویتامین دی

در این تحقیق سطح ویتامین D بیش از ۱۳۰۰ نوزاد در هنگام تولد بررسی شد و سپس داده‌های بیمارستان برای پذیرش کودکان با مشکلات تنفسی در سال اول زندگی مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج حاکی از آن است، نوزادانی که در بدو تولد میزان کمتری ویتامین D دارند، بیشتر از سایر همتایان خود به دلیل عفونت‌های حاد تنفسی در بیمارستان بستری می‌شوند (بیش از یک‌بار) و مدت طولانی‌تری در بیمارستان باقی ماندند.

دکتر کامرون گرانت، استاد اطفال دانشکده علوم پزشکی و بهداشت دانشگاه و متخصص اطفال در بیمارستان کودکان استارزشیپ نیوزیلند اظهار کرد: این تحقیق نقش مهم ویتامین D در سلامت نوزادان را برجسته می‌کند.

وی می‌گوید: «این یافته‌ها برای کشوری مانند نیوزیلند که در آن نرخ بالایی از بستری کودکان خردسال در بیمارستان به دلیل ابتلا به عفونت‌های حاد تنفسی است پیامدهای مهمی در سیاست‌گذاری دارد و بهبود وضعیت ویتامین D در دوران بارداری و نوزادی می‌تواند از پذیرش آنان در بیمارستان به دلیل عفونت‌های تنفسی جلوگیری کند.»

پروفسور گرانت در ادامه افزود: میزان ویتامین D در نوزاد تازه متولد شده عمدتا توسط سطح ویتامین D مادر باردار تعیین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نتایج تحقیقات قبلی نشان دادند که ارائه مکمل ویتامین D به زنان باردار و نوزادان آنان منجر به کاهش مراجعه به بیمارستان برای عفونت‌های تنفسی در ۱۸ ماه اول زندگی می‌شود.

وی توصیه کرد: مصرف مکمل ویتامین D برای همه زنان باردار و نوزادان تازه متولد شده در زمستان و بهار، فصولی با ویتامین D کمتر، مهم است.

نتایج این تحقیق حاصل بررسی داده‌های بزرگ‌ترین مطالعه طولی معاصر نیوزیلند است که در نشریه Paediatric and Perinatal Epidemiology منتشرشده است.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها