تأکید استاندار ایلام بر مدیریت تنش‌های آبی و پیشگیری از آتش‌سوزی در جنگل‌ها

استاندار ایلام گفت: باید با برنامه ریزی و بسیج امکانات و نیروها در تابستان امسال هم تنش‌های آبی و هم آتش‌سوزی‌های احتمالی را مدیریت کرد.

تأکید استاندار ایلام بر مدیریت تنش‌های آبی و پیشگیری از آتش‌سوزی در جنگل‌ها

محمد نوذری در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ دنیا به لحاظ شیوع ویروس کرونا در شرایط خاصی قرار دارد، اظهار کرد: کرونا تمام مسائل روزمره ما را تحت تاثیر قرار داده، در حالی‌که ما با کرونای انگلیسی وارد پیک چهارم شدیم اکنون کرونای هندی شرایط وخیمی را در هندوستان به وجود آورده و در کنار تحریم های اقتصادی در این دوسال تأثیرات مخربی را بر شالکه اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی استان و کشور گذاشته است.

باید با برنامه ریزی و بسیج امکانات، تنش‌های آبی را مدیریت کرد

استاندار ایلام در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تنش های آبی و بحران خشکسالی در آینده نزدیک گریبان‌گیر کشور خواهد بود، گفت: باید با برنامه ریزی و بسیج امکانات و نیروها تنش‌های آبی را مدیریت و برای مصرف بهینه آب فرهنگ سازی لازم را از طریق رسانه ها، صدا و سیما و فضای مجازی انجام داد.

وی گفت: نباید تنش های آبی منجر به تشکیل تجمعات و ایجاد نارضایتی شود، چرا که اگر نارضایتی‌ها مرتفع نگردد منجر به چالش های امنیتی خواهد شد، بنابراین باید با برنامه‌ریزی و آینده‌نگری این بحران‌ را مدیریت کرد و نقش مردم‌دراین‌زمینه مهم است.

وی معاون عمرانی، مدیریت بحران، شرکت آب منطقه ای وشرکت آب وفاضلاب استان را مامور بررسی وضعیت آب استان و تنش های احتمالی در شهرهای ایلام، ملکشاهی و چوار و اتخاذ برنامه ریزی لازم در این خصوص کرد و ادامه داد: همچنان که در مدیریت سیل، اربعین و کرونا با تکیه بر خرد جمعی و مشارکت عمومی تاثیرات مثبتی ایجاد شد، در تنش های احتمالی آبی هم باید با تکیه بر خرد جمعی، مصرف آب را با همکاری صدا وسیما، رسانه ها و فصای مجازی و نقش افرینی مردم مدیریت کرد.

همه دستگاه‌ها موظف به همکاری با مدیریت بحران‌اند

استاندار ایلام در بخش پایانی با تاکید بر اینکه مدیریت بحران یک کار جمعی است و نباید انتظار داشت که یک دستگاه همه امور را انجام دهد، تصریح کرد: همه دستگاه‌ها به استناد قانون‌ موظف و مکلف به همکاری با تمام تجهیزات، امکانات و نیروی خود در پیشگیری، مقابله و بازسازی وبازتوانی در مواجهه با بحران هستند.
وی با اشاره به تغییرات آب و هوایی و شرایط بد جوی در سالیان اخیر تاکید کرد: متاسفانه امسال به علت بارندگی بسیار پایین نسبت به سال قبل فصل گرما زودتر از موعد شروع شده و همین امر باعث خشکسالی و کم آبی در استان نیز می شود و از طرفی هم فصل برداشت محصولات را نیز تغییر داده و به فراخور آن احتمال وقوع حریق و آتش سوزی را نیز بیشتر می کند که می طلبد دستگاههای درگیر و عضو بحران از هم اکنون با برنامه ریزی آمادگی لازم را به منظور اطفائ حریق بوجود آورند.
نوذری تأکید کرد: جنگل ها سرمایه ای ارزشمندهستند و نباید این سرمایه ملی اسیب ببیند، باید با فرهنگ سازی، آموزش همگانی و بهره گیری از ظرفیت فرمانداران، بخشداران، دهیاران، بسیج، سازمان های مردم نهاد، نیروهای مردمی، شوراها، نیروهای نظامی و انتظامی، کشاورزان و عشایر درک عمومی را نسبت به حراست و حفاظت از جنگلها افزایش داد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها