جانمایی غلط پروژه‌ها در زنجان این‌بار به "پیست موتورسواری" رسید

با اینکه ۲ سال پیش مسئولان استان زنجان در آیین افتتاح پیست موتورسواری زنجان مدعی شده بودند که این پیست دومین پیست کشور است ولی عضو شورای شهر زنجان اخیرا مکان‌یابی ساخت این پیست را غلط توصیف کرد.

جانمایی غلط پروژه‌ها در زنجان این‌بار به "پیست موتورسواری" رسید

موتورسواری یکی از رشته‌های مهیج و پرطرفدار در بین مردم به خصوص در بین قشر جوانان محسوب می‌شود، از این رو این رشته ورزشی به دلیل هیجاناتی که دارد سبب می‌شود قشر جوان جامعه به سمت این ورزش گرایش پیدا کند اما متاسفانه این رشته ورزشی در استان زنجان دارای مشکلات بسیار زیادی است که گویا تمامی ندارد.

یکی از بزرگترین مشکلات اساسی این رشته ورزشی در زنجان نبود "پیست استاندارد" است، اگرچه دو سال پیش برای رشته موتورسواری در زنجان پیستی احداث شد ولی طبق نظر کارشناسان این پیست شرایط استانداردی را ندارد.

شهریورماه سال 98 بود که نخستین پیست موتور‌سواری شهدای شهرداری زنجان در مجموعه فرهنگی خانه بوران با مساحت بیش از سه هکتار برای برگزاری مسابقات موتورسواری افتتاح شد، به گفته مسئولان وقت این پیست دومین پیست موتورسواری کشور از لحاظ وسعت و تجهیزات محسوب می‌شود و قابلیت میزبانی مسابقات قهرمانی و کشوری را دارد.

اما متاسفانه با اینکه بیش از 2 سال از افتتاح این پیست می‌گذرد ولی همچنان این پیست موتورسواری بسته است و مشخص نیست هدف از بسته بودن این مجموعه چیست.

منصور مرادلو، عضو شورای شهر زنجان اظهار داشت: این زمین در سال 97 که بیش از 3 هکتار است از طرف منابع طبیعی به سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری برای انجام کارهای فرهنگی و ورزشی واگذار شد.

وی گفت: سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری با درخواست هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان زنجان و با مشارکت این هیئت در این زمین پیستی با هزینه بالغ بر یک میلیارد تومان برای تمرین موتورسواران ایجاد کرد.

عضو شورای شهر زنجان گفت: بعد از تغییر مدیریت سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری زنجان چون فعالیت موتورسواران در این پیست بدون مجوز قانونی بود از فعالیت آن‌ها جلوگیری شد.

مشکل مالکیت زمین

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پیست متولی خاصی ندارد گفت: اگر اتفاقی برای موتور‌سواران یا تماشاگران در این پیست روی دهد مشخص نیست چه سازمانی پاسخگو خواهد بود. فعلا اختلافات واگذاری زمین بین منابع طبیعی و شهرداری باقیست.

مرادلو بیان کرد: جلسه‌ای بین سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری، اعضای شورای شهر، اداره‌کل ورزش و جوانان و هیئت موتورسواری برگزار شد و به شهرداری چند روز فرصت داده شد تا مشکلات این پیست را با اداره ورزش و جوانان بررسی کرده و تکلیف مالکیت زمین را مشخص کنند تا شورا بتواند مجوز استفاده از پیست را صادر کند.

جانمایی غلط پیست موتورسواری

وی به جانمایی غلط محل پیست اشاره کرد و افزود: به دلیل اینکه خانه بوران یک محل تفریحی ارزشمند است و قابلیت و ظرفیت تبدیل شدن به مکان تفریحی و گردشگری را دارد اما بودن پیست موتورسواری سبب آزار و اذیت وهمچنین خطراتی برای گردشگران می‌شود بنابراین جانمایی پیست در دو سال قبل درست نبوده و قرار شده مطالعه‌ای روی زمین دیگری نزدیک همان پیست انجام شود و اگر امکان آن باشد پیست به محل جدیدی منتقل شود.

نبود پیست استاندارد

جبار بیات، دبیر هیئت موتور سواری و اتومبیلرانی اظهار داشت: استان زنجان حدود 250 نفر موتور‌ سوار دارد که 20 نفر آن‌ها در حد قهرمانی فعالیت می‌کنند ولی به خاطر نبود پیست و عدم حمایت مسئولان استان با وجود داشتن موتورسواران باتجربه و شایسته نتوانسته‌ایم در مسابقات ملی و بین‌المللی شرکت کنیم و به همین دلیل ورزشکاران ما از قهرمانی فاصله گرفته‌اند.

تمرین در کوه‌ها و تپه‌ها

وی ضمن گلایه‌مندی از نبود پیست در اختیار هیئت موتورسواری گفت: گرچه استان زنجان دارای پیست موتورسواری است اما موتورسواران ما مجبور هستند که در کوه‌ها، تپه‌ها و جاده تمرین کنند که این کار خطرات جانی بسیاری به همراه دارد و هر اتفاقی برای موتورسواران روی دهد مسئولان مربوطه مقصر هستند زیرا اجازه تمرین در پیست را به موتورسواران نمی‌دهند و پیست را بلااستفاده به حال خود رها کرده‌اند.

دبیر هیئت موتورسواری استان زنجان با اشاره به اینکه امکانات و تجهیزات پیست نیز ناقص است افزود: این پیست از داشتن حداقل استانداردها و تجهیزات محروم است و فقط موانع برای موتورسواری درست شده و اطراف آن حصارکشی شده و هیچ امکانات دیگری ندارد و متاسفانه همینطور به حال خود رها شده است.

وی به فعالیت تیم بانوان اشاره کرد و گفت: چون موتورسواری رشته مهیجی است به همین دلیل از تمام رده‌های سنی حتی نونهالان در این رشته فعالیت می‌کنند و همینطور تیم بانوان استان نیز یک سال پیش فعالیت خود را در این رشته شروع کرده و در حال حاضر پنج تا شش ورزشکار خانم داریم.

بیات افزود: رشته موتورسواری فرصت خوبی است تا کسانی که علاقمند به سرعت و هیجان هستند را به داخل پیست بکشانیم تا از آسیب‌هایی که در داخل شهر با حرکات نمایشی هم برای خود و هم برای مردم ایجاد می‌کنند جلوگیری کنیم و امیدواریم در چند روز آینده مشکلات حل شود و پیست در اختیار هیئت موتورسواری قرار گیرد.

با تمام آنچه گفته شد علاقمندان زیادی در بین جوانان در این رشته ورزشی وجود دارد که منتظر ایجاد فرصتی برای فعالیت در این رشته ورزشی هستند اما مشخص نیست که مشکلات این رشته ورزشی در زنجان چه زمانی حل خواهد شد. همینطور جانمایی غلط پروژه پیست موتورسواری خود یک معضل بزرگی است که امیدواریم مسئولان استانی هرچه سریعتر به این موضوع رسیدگی کنند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها