جولان دهی دلالان در بازار خودرو/ قیمتها

تعطیلی کسب و کارها به دلیل اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا سبب شده عنان بازاری همچون خودرو به دست دلالان این بازار بیفتد و قیمت‌گذاری‌ها در سایت‌های خرید و فروش صورت گیرد.

جولان دهی دلالان در بازار خودرو/ قیمتها

همین موضوع سبب شده در چنین بازاری افزایش ۱۸ و حتی ۳۴ میلیون تومانی قیمت یک خودرو طی یک ماه، چندان عجیب به نظر نرسد!

طبق بررسی یک بازه یک ماهه، (مقایسه قیمت‌ها در تا آخرین قیمت‌های درج شده در ساعات پایانی سوم اردیبهشت)، نشان می‌دهد طی این مدت قیمت خودروهای مورد بررسی بین ٢ تا ۱۸ میلیون و حتی ۳۴ میلیون هم افزایش داشته است. این در حالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون، کمتر از یک هفته بازارها و صنوف به صورت رسمی آغاز به کار کردند و پس از آن مجددا به سبب فراگیری بالای ویروس کرونا، اکثریت مشاغل و واحدهای صنفی و بازارها تعطیل شدند.

بنابراین همچنان دارندگان خودرو و دلالان با درج قیمت برای محصولات در سایت‌های خرید و فروش و آگهی‌ها، تعیین‌کننده قیمت محصولات هستند و هر قیمتی که بخواهند بر روی محصول در اختیار خود می‌گذارند و می‌فروشند؛ اگرنه هم که بازار را متشنج و بازهم وضعیت را به نفع خود سوق می‌دهند. ظاهرا هم هیچ نهادی ناظر نیست و دست این فروشندگان برای قیمت‌گذاری باز است.

ایران‌خودرویی‌ها از ۵ تا ۳۴ میلیون گران شدند

طبق بررسی قیمت‌ها طی یک ماه اخیر، در پرتیراژهای محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، کمترین رشد در پژو ۲۰۶ تیپ ۵ دیده شد که از محدوده ۲۵۰ میلیون تومان به ۲۵۵ میلیون تومان رسیده است؛ اما در مقابل بیشترین افزایش هم مربوط به همین خودرو اما تیپ ۲ آن است که با ۳۴ میلیون تومان افزایش قیمت از حدود ۱۸۴ میلیون تومان به ۲۱۸ میلیون تومان رسیده است.

رانا و پژو ۴۰۵ GLX هم جزو کمترین جهش قیمت‌ها بوده و بین شش تا هشت میلیون تومان گرانتر شده اند؛ به طوری که رانا از ۲۰۰ میلیون تومان به ۲۰۶ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ GLX از ۱۷۹ میلیون تومان به ۱۸۷ میلیون تومان رسیده‌اند.

پس از آن‌ها خودروهایی همچون سمند LX حدود ۱۱ میلیون تومان، پژو پارس و پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۱۲ میلیون تومان افزیش قیمت را ثبت کرده‌اند. سمند LX از ۱۸۰ میلیون تومان به محدوده ۱۹۱ میلیون تومان، پژو پارس از ۲۰۶ میلیون تومان به ۲۱۸ میلیون تومان و ۲۰۷ دنده‌ای از ۲۶۰ میلیون تومان به حدود ۲۷۲ میلیون تومان افزیش یافته‌اند.

همچنین دنا با افزایش ۱۸ میلیون تومانی از ۲۵۲ میلیون تومان تا ۲۷۰ میلیون تومان، دناپلاس با افزایش ۲۰ میلیون تومانی از ۳۳۰ میلیون تومان تا ۳۵۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک با افزایش ۲۲ میلیون تومانی از محدوده ۳۶۳ میلیون تومان تا محدوده ۳۸۵ میلیون تومان صعود کرده‌اند.

محصولات سایپا از ۲ تا ۱۸ میلیون تومان رشد قیمت داشته‌اند

در محصولات گروه سایپا نیز در روز مورد بررسی (سوم فروردین ماه) و مقایسه آن با آخرین قیمت آگهی شده در سوم اردیبهشت نشان می دهد که بطور مثال سایپا ۱۱۱ که ۱۲۵ میلیون تومان بوده به ۱۲۷ میلیون تومان رسیده و دو میلیون تومان گران‌تر شده است یا سایپا ۱۳۱ حدود ۱۰ میلیون تومان گران شده و از ۱۰۶ میلیون تومان به حدود ۱۱۶ میلیون تومان رسیده است. سایپا ۱۵۱ (پراید وانت) هم از محدوده ۱۱۳ میلیون تومان رد شده و در کانال ۱۲۴ میلیون تومان قرار گرفته و رشد قریب به ۱۱ میلیون تومانی را تجربه کرده است.

ساینا نیز ۱۸ میلیون گران‌تر شده و از ۱۳۰ میلیون تومان به ۱۴۸ میلیون تومان رسیده است و پس از آن تیبا ۲ پلاس با حدود ۱۶ میلیون تومان، بیشترین افزایش قیمت را داشته است. این خودرو از حدود ۱۳۴ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان رشد قیمت داشته است.

همچنین کوییک دنده‌ای هفت میلیون تومان و تیبا ۲ و کوییک R هریک شش میلیون تومان گران‌تر شده‌اند. کوییک دنده‌ای از ۱۳۸ میلیون تومان به حدود ۱۴۵ میلیون تومان، تیبا ۲ از ۱۲۶ میلیون به ۱۳۲ میلیون تومان و کوییک R از ۱۴۵ میلیون تومان به ۱۵۱ میلیون تومان رسیده اند.

لازم به ذکر است همانطور که اشاره شد، قیمت‌های رسمی در نتیجه معاملات رسمی در واحدهای صنفی و نمایشگاه‌های رسمی به سبب تعطیلی محدودیت‌های کرونایی وجود ندارد و قیمت‌های اعلامی برای محصولات و میزان نوسانات آن‌ها تقریبی بوده و محدوده قیمت‌ها به صورت میانگین اشاره شده است که از بررسی قیمت‌های درج شده در آگهی فروش حاصل شده است.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها