خبر فوری بررسی می کند؛

آیا احمدی نژاد، تکرار مظفر بقایی است؟/ داستان سیاستمداری که عبدالرضا داوری عاقبت رئیس جمهور سابق را مانند او دانست

قدرت طلبی و عدم قرارگرفتن در سیستم سیاسی وقت و به حاشیه رانده شدن ابدی ویژگی مشترک مظفر بقایی و محمود احمدی نژاد از نظر عبدالرضا داوری است.

آیا احمدی نژاد، تکرار مظفر بقایی است؟/ داستان سیاستمداری که عبدالرضا داوری عاقبت رئیس جمهور سابق را مانند او دانست

به گزارش خبر فوری ، مصاحبه اخیر عبدالرضا داوری، مشاور فرهنگی محمود احمدی نژاد درباره او و سرنوشت سیاسی اش در محافل مختلف، بسیار مطرح شد (اصل مصاحبه را اینجا بخوانید). مشاور سابق احمدی نژاد در این مصاحبه به موارد متعددی در مورد احمدی نژاد اشاره کرد که یکی از آنها مقایسه او با مظفر بقایی بود.

داوری در این مصاحبه و در پاسخ به پرسشی در مورد سرنوشت سیاسی محمود احمدی نژاد گفت: "احمدی‌نژاد خارج از پارادایم قدرت هیچ وزنی ندارد. او بدون پوزیشن‌های سیاسی هیچ تاثیرگذاری ندارد و به مردم نگاه ابزاری دارد. گفتمان ریشه‌داری در حوزه مردم ندارد. پیش‌بینی من این است که او در تندباد انتخابات خاموش شده و در نهایت به فراموشی سپرده می‌شود مثل بسیاری چهره‌های قدرت‌طلبی که در تاریخ بوده‌اند. نمونه‌ای که پس از فرآیند قدرت‌طلبی افول کرد، مظفر بقایی می‌دانم که در دوران ملی شدن نفت این فرآیند را طی کرد اما در ساختار پهلوی پاسخی نگرفت و به عنوان نیرویی در حاشیه اسم خود را ثبت کرد. احمدی‌نژاد 65 ساله است و فرصت بازتولید خود را ندارد. اصولا به‌ دلیل شخصیت فردمحوری که دارد امکان اینکه خودش را تکثیر و بازتولید کند، ندارد. تیم سیاسی قوی هم ندارد و مشتی کارچاق‌کن‌ها او را دوره کردند که پس از عدم احراز صلاحیت، آنها هم از دور او می‌روند."

داوری در مصاحبه خود اشاره کوتاهی به وجه شباهت احمدی نژاد و بقایی می‌کند؛ قدرت طلبی و عدم قرارگرفتن در سیستم سیاسی وقت و به حاشیه رانده شدن ابدی ویژگی مشترک مظفر بقایی و محمود احمدی نژاد از نظر عبدالرضا داوری است.

به نظر می‌رسد که این امر برای فهم دقیق موضوع و نظر داوری کافی نباشد. بررسی تاریخ و شخصیت‌های آن همواره از موضوعات مورد علاقه و جالب بوده است. بد نیست از مصاحبه داوری استفاده کرده و به همین بهانه نگاهی کوتاه به زندگی و فعالیت مظفر بقایی داشته باشیم.

مظفر بقایی، از سوربن تا حزب زحمت‌کشان و ملی شدن صنعت نفت

مظفر بقایی رهبر حزب زحمت کشان ملت ایران است. او از دهه 20 تا دهه 60 همواره در مسائل مختلف سیاسی کشور دخالت داشت اما همانطور که داوری به درستی به آن اشاره کرده هیچگاه در متن و بطن ماجرا نبود بلکه همیشه در حاشیه قرار داشته است.

بقایی در سال 1291 در کرمان به دنیا آمد. اجدادش از بزرگان راور کرمان بودند و احترام و شان بسیاری داشتند. پدر مظفر، میرزا شهاب‌الدین کرمانی، از بانیان آموزش و پرورش نوین و مدارس جدید در کرمان بود که در نهضت مشروطه نیز نقش مهمی ایفا کرد و در دوره‌های چهارم و پنجم مجلس شورای ملی از کرمان به نمایندگی انتخاب شد. او در دوران رضا شاه از قضات دیوان عالی کشور شد و در ابتدای دهه اول قرن 14 درگذشت.

مظفر در نوجوانی به همراه پدرش به تهران آمد. او تحصیلات اولیه را در پایتخت تمام کرد و برای ادامه تحصیل به سوربن فرانسه رفت. در سال 1317 به علت شکرآب شدن رابطه ایران و فرانسه نتوانست از تز دکتری خود دفاع کند. این شد که به ایران بازگشت و مدتی بعد دکتری خود را از دانشگاه تهران گرفت.

بقایی به محض ورود مجدد به ایران وارد سیاست شد. او ابتدا در دانشگاه تهران مشغول تدریس شد. با آغاز دهه 20 و شکوفایی فعالیت سیاسی، بقایی نیز فعالیت دور و دراز خود را آغاز کرد. در سال 1325 بقایی به حزب دموکرات پیوست که در آن زمان با نخست وزیر وقت، احمد قوام ائتلاف تشکیل داده بود. بقایی در سال 1326 به عنوان نماینده حزب دموکرات و شهر کرمان وارد مجلس شورای ملی شد.

بقایی در طول اقامتش در مجلس به شدت با رئیس ستاد ارتش وقت و نخست وزیر بعد یعنی حاج علی رزم آرا مخالفت می‌کرد. بعد از ترور شاه و نخست وزیری ساعد، بقایی نیز آتشش تندتر شد. او در تلاش بود نخست وزیران انتخابی شاه را استیضاح کند اما در این امر موفق نبود.

بقایی سپس به فکر تاسیس حزب جدیدی افتاد. او حزب زحمت کشان ملت را با همراهی گروهی از اعضاء جدا شده حزب توده و به خصوص خلیل ملکی تاسیس نمود. هر چند رابطه ملکی و بقایی کم کم رو به تیرگی گذاشت اما بقایی در طول چند سال توانست از طریق نزدیک شدن به طبقه متوسط سنتی و به خصوص بازاریان حزب خودش را به یکی از احزاب مهم ایران تبدیل کند.

با مطرح شدن نام محمد مصدق و جنبش ملی شدن صنعت نفت، بقایی و حزبش به همراه چند حزب دیگر به جبهه ملی پیوستند و در آن جبهه گسترده ادغام شدند. بقایی سپس به یکی از مدافعان ملی شدن صنعت نفت تبدیل شد و در تصویب آن در مجلس نقش مهمی ایفا کرد.

کودک ناسازگار شروع به مخالفت کرد

تا اینجا همه چیز خوب می‌گذشت. بقایی یکی از چهره های مطرح سیاسی و عنصری مفید برای فعالیت مدنی و سیاسی بود. اما در انتهای سال 1330، او تغییر مشی داده و شروع به مخالفت با همکاران و هم فکرانش کرد.

بقایی ابتدا با دوست و هم حزبی اش یعنی خلیل ملکی درافتاد. ماجرای درگیری این دو شنیدنی است. در حدود تیرماه 1330 معلوم شد که بقایی عیسی سپهبدی را برای مذاکرده نزد احمد قوام فرستاده‌ است. اعضای حزب از وی راجع به این مسئله بازخواست کردند. مظفر بقایی سه ماه خود را تحت عنوان ترک تریاک در بیمارستان بستری کرد. پس از آن روزی وارد حزب شده تاریخچه ای از فعالیتهای خود را قرائت کرد. سپس با لحنی تند اعتراض کرد که چرا اعضای حزب از خلیل ملکی به عنوان آموزگار خردمند نام می‌برند و چرا «این پسره» حسین ملک (برادر ناتنی خلیل ملکی) مقاله ای برضد او منتشر کرده‌است. خلیل ملکی معترض شد که با اینکه من با اعمال برادرم مخالف هستم حق ندارید وی را با توهین نام ببرید. در این لحظه بقایی عصای خود را برروی میز کوبید و گفت: من رهبر این حزب هستم و هرکس نمی‌خواهد برود! بدین ترتیب اتحاد با ملکی با این رفتار بقایی به پایان رسید.

مظفر بقایی سپس در سال 1331 به سراغ محمد مصدق رفته و شروع به مخالفت با او و جبهه ملی کرد. مخالفت او با مصدق به حدی زیاد شد که برخی او و اعضاء حزبش را متهم به همکاری با فضل الله زاهدی و عوامل کودتای 1332 کردند.

اتهام بزرگ دیگر به مظفر بقایی، نقش او و اعضاء حزب زحمت کشان در قتل تیمسار افشارطوس (از نظامیان طرفدار مصدق) قبل از کودتا بود (درباره قتل تیمسار افشارطوس اینجا بخوانید). اتهامی که هر چند همواره توسط خود بقایی رد می‌شد اما همیشه به دنبال او و شهرت و اعتبارش بوده است.

نفرین مصدق گرفت/ بقایی و تاجی که هیچگاه بر سرش ننشست

بعد از کودتای 28 مرداد مظفر بقایی نیز روز به روز بیشتر در غار تنهایی فرو رفت. گویی نفرین مصدق دامن او و حزبش را گرفت. او مدتی در کنار طرفداران آیت الله کاشانی بود. مدتی دیگر به سرلشگر زاهدی (نخست وزیر کودتا) نزدیک شد و چندی نیز سعی کرد به هم فکران قدیمی اش نزدیک گشت. اما همه تلاش‌هایش ناموفق بودند. خورشید سعادت بقایی غروب کرده بود و او دیگر در بدنه قدرت جایی نداشت.

بقایی بعد از انقلاب اسلامی نیز تلاش بسیاری کرد تا در بدنه قدرت باقی بماند اما هرگز موفق نشد. حسن آیت (عضو مجلس خبرگان قانون اساسی) یکی از طرفداران پر و پا قرص بقایی بود که تلاش بسیاری کرد او را وارد بدنه نظام کند اما نتوانست به این مهم دست یابد.

با وجود ناکامی بقایی در ورود به عرصه قدرت (چه قبل و چه بعد از انقلاب)، اما طرفداران و نزدیکانش به قدرت زیادی رسیدند. بعد از انقلاب اسلامی، شاخه ای از نزدیکان مظفر بقایی که غالبا از جوانان زحمت کشان بودند در برخی ارکان، قدرت زیادی پیدا کردند. با این حال، شخص بقایی برای همیشه در حاشیه ماند.

بقایی هرگز نتوانست زاویه ایجاد شده بین خود و نظام انقلابی را از بین ببرد. او در سالهای ابتدایی دهه 60 به اتهام توطئه علیه نظام دستگیر شد. مدتی بعد از زندان آزاد شد و در خانه خود عزلت گزید. او در سال 1366 در تهران درگذشت و در بهشت زهرا دفن شد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 38
  • محمدی
    0

    خاک توسرتون به کجاوصل هستیدشما قدرت ثروت یا منفعت طلبها شمارو بایدباکفتارهاو لاشخورهامقایسه کرد شماروبایدبا جهنمیان مقایسه کرد دوروها ریاکاران درود براحمدی نژاد زنده باداحمدی نژاد

    نظرات شما -
    • هاله نور
      0

      هاو آر یو؟ :یِس!!!!!)

    • نوید
      0

      جهنم جای خاوری وبابک زنجانی وهمه‌کسایی که سکه دادن وگرفتند

  • حمیدپاپی
    0

    با سلام آقای داوری یک نفوذی و اجیر شده قدرت و ثروت است.

    نظرات شما -
    • ؟؟؟؟
      0

      با سلام برادر مرحوم احمدی نژاد آقای داوود احمدی نژاد چی اون هم نفوذی واجیر شده شده بود اون که برادر این محمود بود وخیلی بهتر از من وتو برادرش را میشناخت درباره برادرش چه میگفت؟ پولی که آقای احمدی نژاد از بیت المال برای تاسیس دانشگاه خصوصی ایرانیان خودش برداشت چی اون هم اجیر شده بود دکلهای نفتی که گم شد چی اون هم اجیر شده بود ب ز. م ر ح م ا ش که پرورش یافته این آقای احمدی نژاد بودند چی اونها هم اجیر شده بودند برباد دادن 800میلیارد دلار درآمد نفتی چی اون هم اجیر شده بوده هاله نور چی

  • رضا
    0

    احمدی نژاد انتخاب صد در صد مردم است شورای نگهبان اجازه ندارد این حق را از مردم بگیردهیچ کس این حق را ندارد

    نظرات شما -
    • ....
      0

      تنها راهی که هست شماها ثابت کنید احمدی نژاد طرفدار دارد خالی بودن صندوقهای رای در روستاها و شهرها کوچک است خودتان هم می دانید احمدی نژاد در شهرها بزرگ طرفداری ندا د حتی اگر مردم شرکت نکنند بخاطر احمدی نژاد نیست به خاطر نارضایتی عمومیه

  • ناشناس
    0

    اونوقت سرنوشت قالیباف و دهقان و جلیلی شکل چه کسی است؟ قالیباف به سرنوشت هیتلر دچار میشه؟ جلیلی سرنوشت صدام حسین رو داره؟ دهقان هم مثل بنی صدر میشه؟ این اراجیف رو از کجا درمیارید؟ چقدر بابت نوشتن این مطالب بهتون دستمزد میدن؟ چرا بجای جوانان بیگناه که بخاطر اینستاگرام و تلگرام و فیسبوک دستگیر میشن شما ها رو دستگیر نمی‌کنند؟ آدم های با نفوذی هستید؟ پشتتون به کی گرمه؟ به کیهان شریعتمداری؟ به جنتی؟ به احمد خاتمی؟ به ابراهیم رئیسی؟

  • تقی معمولی
    0

    به نظر من احمدی نژادموجودی بود که در کل تاریخ ایران تا حالا نبوده ونخواهد بود به عنوان مثال من کل تاریخ ایران رو مطالعه کردم ومسول هاله دار به غیر از احمدی نژاد پیدا نکردم

  • محمد
    0

    مقایسه احمدینژاد با مظفر بقایی حماقت محض است احمدینژاد توانست دو دوره شخص دوم مملکت شود وعلیرغم تبلیغات شدید رسانه ای دو جناح توانسته محبوبیت ابتدایی خودش را حفظ کندویک چهره تاثیر گذار باشد دو خانواده قدرتمند وپر نفوذ هاشمی ولاریجانی ها را تا حدودی سر جایشان بنشاند و...

  • ناشناس
    0

    *«دکتر احمدی نژاد» * مردی برای تمام فصول ،،هرچه بیشتر تخریبش کنید بیشتر بیشتر محبوب دلها میشود با دهن سگ اقیانوس نجس نمیشود ،با آرزوی سلامتی روز افزون این مرد بژرگوار ومهر ورز دست خدا به همراهت

  • ؟!
    0

    خبرفوری ، یعنی مردم برای شما ارزشی ندارند ؟! مطمئن باشید بهترین و بالاترین تحلیل گر و تصمیم گیرنده سرنوشت کشور مردم هستند حالا شما بروید از چهارتا گرگ که بخاطر به قدرت رسیدن همدیگرو پاره پاره میکنند نظر بپرسید بعدش هم اینگونه آب و تاب دهید ، تا دیروز این داوری تا سرحد مفسدفی الارض هم رفت همش می نوشتید داوری از نزدیکان احمدی نژاد چنان کرد چنون کرد ، حالا شد تحلیل گر مسائل کره زمین ؟!

  • ناشناس
    0

    چرا نظرم رو سانسور کردی؟ گفتم سرنوشت بقیه شبیه کیه ناراحت شدی؟ یعنی تحمل انتقاد ندارین شما؟ متأسفم واستون

  • عبدالله
    0

    اولا نمی دانم چرا فقط درپایان هر موضوعی که مربوط به آقای احمدی نژاد است،نظر خواهی می خواهند ،ولی در موضوعات صحبتهای بعضی از افراد مثل رفیق دوست ویا بعضی اخوندها موضوع نظر خواهی را نمی گذارند که مردم نظر بدهند؟در ثانی احمدی نژاد انتخاب اکثریت مردم است،که شورای نگبان هم نباید پا رو مردم بگذارد.

  • منتظر قائم
    0

    این چه مقایسه بود. نظر تودهای ملت ایران این نیست. درود بر احمدی نژاد.۱۴۰۰ فقط احمدی نژاد.

    نظرات شما -
    • و
      0

      توده مردم یاسکه خوران ودکل خوران

    • مهدی
      0

      اولا توده مردم مخالفن با مموت ولی اگه واقعا این توده واقعیت داشته باشه هرچی بدبختی سرمون بریزه کمه خر بره تو گل و بیاد بیرون هرکاری کنی دیگه نمیره ولی انگار شماها کمتر ازون هستید

  • محمدی
    0

    بدبختها جرات دارید درباره خیانت روحانی وظریف بنویسیدددد جیره خواران قلم ب دست

  • محمدی
    0

    نوید جان جهنم جای ب ز. م خ نیست جهنم جایی که این دونفرروسپرخودشون کردن بابک کیه خاوری کیه ریشه جهنمیه ریشه

  • رها
    0

    خب معلومه اگر جز هزارفامیل نباشی و باج به مسئولان شکم پارگان حرامخور ندهی، خودبخود حذف خواهی شد

  • تقی معمولی
    0

    خبر فوری مشکوک میزنی فقط نظر موافقین هاله نور رو درج میکنی وبقیه رو سانسور

  • حامد
    0

    قال. محمود البزیدنت الماضیه. ماء را هناک باید ریخت که سوزانیه

    نظرات شما -
    • تقی معمولی
      0

      چرا ادبیات شما طرفداران محمود احمدی نژاد مثل خود محمود احمدی نژاداینقدر سخیفه

  • مورچه
    0

    دارودسته خائنین امروزسایت خبری رابادلارهای ملت خریدن برای اولین باررای میدم ب دکترمحموداحمدی نژاد هرچی باشه خائن ب کشورومردم نیست

    نظرات شما -
    • دهقان فداکار
      0

      تمام بدبختی ها امروز مملکت از همین دوره آقای احمدی نژاد شروع شد و اونقدر خرابکاری و بدهی به بار آورد که تا سالیان سال خرابکاریهای اون جبران نمیشه اون هم با درآمد 800میلیارد دلاری از فروش نفت این همه فلاکت به بار آورد درآمدی که از کل فروش نفت از آغاز کشف نفت در کشور تا الان بیشتره تنها دلیل موافقان احمدی نژاد خوابگاه مهر یا به قول خودشان مسکن مهر بود که اون هم با چاپ بی حساب وکتاب اسکناس وبی ارزش کردن پول ملی انجام شد البته روحانی هم آنقدر قدرت وتوانایی نداشت که بتواند خرابکاریهای اون رو درست کنه البته در دور اول قدری تونست که توورم احمدی نژادی رو کم کنه اما بعضی سنگ اندازیها هم از طرف تند روهای داخلی و ظهور شخص دیوانه ای چون ترامپ و بیماری کرونا نیز مزید بر علت شد تا وضعیت کشور به این روز در بیاید در مجموع روحانی هم نتونست وضعیت روبه شرایط عادی برگردونه و به نوعی دنباله رو احمدی نژاد شد

    • ناشناس
      0

      درود به مورچه،تمام خواص بی خاصیت ونااهل از شوق مردم به جناب دکتر احمدی نژاد خویشتنداری خود را از دست داده اند،ومتأسفانه خود را خیس کردند ومیخواهند باز هم مظلوم کشی کنند ومانع ایجاد کنند که کور خوانده اند چرا که در این دوره باتجربه تر ونیروهایش پخته ترشده اند وخواص بی خاصیت خوب میدانند

  • ناشناس
    0

    سلام چرا نظرم رو درباره جناب آقای دکتر احمدی نژاد چاپ نکردین

  • Fred
    0

    مجموعا تکرار دوران قجرهاست آنها هم مدعی بودند نماینده خدا هستند با این تفاوت که قاجارقسمتی از ایران را فروخت ولی الان دیگه کلا به فنا رفتیم فقط امیدوارم چینی ها آدمخوار نباشند و روس ها هم به همان زر و زمین بسنده کنند.علی برکت الله.

  • حبیب حیدرزاده
    0

    این چرندیات به دکتر نمی چسبه.او محبوب ۷۰ درصد مردم ایران و درقلبهاست .دشمنانش آب را بریزند به همون جایی که می سوزد. او خواهد آمد و مفسدان و اشراف و زالو صفتان و خیانتکاران و نفوذی ها به زباله دان خواهد انداخت .هوشیار باشید اراجیف نگویید.

    نظرات شما -
    • تقی معمولی
      0

      خوبه ادبیاتت مثل همون محمود رییس جمهورت سخیفه کمترین خواسته از رییس جمهور داشتن عفت کلام بود که محمود ازش بی بهره بود وهست

  • امیر
    0

    خیلیا نمیدونن چون نمیخوان بفهمن دوره احمدی نژاد وضع دزدی و فساد خیلی بیشتر‌بود ولی احمدی نژاد بلد بود چجوری مردمو فریب‌بده اما حسن روحانی یلد نیست

  • باران
    0

    سلام هیچ کسی قابل مقایسه با دکتر احمدی نژاد نیست و نخواهد بود خدمات خالصانه دکتر احمدی هرگز از یادها نمیره هرچقدر هم تلاش کنند تهمت بزنند تخریب کنند باز هم او قهرمان عدالتخواهی است و در قلب ها تا ابد ماندگار خواهد بود درود بر دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور قلب ها

  • هامون
    0

    این داوری هر دری وری بگه خبرفوری باید بازنشرش کنه.احمدی نژاد اگر قدرت طلب بود که ۸سال پیش یکی از نزدیکاش کاندید شده بود یا حداقلش۴سال پیش فرصت شرکت تو انتخابات پیدا میکرد.فرق دکتر با بقیه اینه که در کنار مردم بوده،هست و خواهدبود و این باعث عصبانیت مسئولین نظامه

  • سرباز، مختارزمانه
    0

    انشالله روز ۲۸خرداد به همه ثابت خواهد شد که مردم عزیز ایران چقدر به اقای دکتر احمدی نژاد ارادت دارند...مردی که قصدش خدمت مخلصانه به این مردم بزرگواراست ولا غیر..

  • صیرفیان
    0

    آقای داوری سلام من نمیدانم کجایتان سوخته و برای چه در زمین سیاست جابجا میشوید ولی: ۱- شما چند ماه بیشتر مشاور آقای احمدی نژاد نبوده اید. ۲- مقایسه آقای مظفر بقائی با آقای احمدی نژاد مثل مقایسه آقای صادق هدایت با آقای عبدالرضا داوری است. به هم ربطی ندارند. ۳-با دعای گربه کوره باران نخواهد بارید. ۴-آقای احمدی نژاد ابر دشمنانی مانند امریکا و اسرائیل و انگلیس دارد شما که پشه هم نیستید بنابر این اگر یک پشه روی یک طرف وزنه بالای سر آقای احمدی نژاد بنشیند توفیری نمیکند.

  • حسین
    0

    ورود مجدد احمدی نژاد به سیاست یعنی نابودی کامل مردم ، در آینده تاریخ نشان خواهد داد که چه بلایی به سر مردم تو اون ۸ سال آورد.

  • کاربر ناشناس
    0

    خیلی مونده اندازه دکتر محمود احمدی نژاد حرف بزنید ایشان مردمی هستند ومیهن پرست خدا حفظش کند

  • ناشناس
    0

    درود بر احمدی نژاد،ما دیگه از دنباله های شاه نمی ترسیم اینایی که هستن کارشون مثل همون زمان شاهه،قدرت پرست پول دوست و مغرور ،غرور کاذب بخاطر پولهایی که دارن وروی خون و جون مردم ایستادن ومردم و به استهزا گرفتن،هرچی دارن دزدی از مردمه برای همین درد ملت و نمیفهمن، هرروز یه جور حرف میزنن و مردم کلا براشون بی ارزشن، اینهمه دزدی و اختلاس کلا فراموش میشه فقط چسبیدن به یه دکل ،در صورتیکه الان هرروز میلیاردی دزدی و اختلاس میشه،اون دکل گم شده هم فکر کنم کار خود اینا بوده،میخواستن احمدی نژاد و بدنام کنن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها