مدیرکل انتقال خون استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد:

روزه داران چه موقع برای اهدای خون مراجعه کنند؟

مدیرکل انتقال خون استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیشنهاد ما به افراد روزه‌دار این است که به دلیل اینکه حجم مایعات بدن بعد از اهدای خون دچار افت می‌شود، در اول صبح یا بعد از افطاری به انتقال خون مراجعه کنند.

روزه داران چه موقع برای اهدای خون مراجعه کنند؟

رستم حسن‌زاده افزود: انتقال خون یک سازمان آمل المنفعه است که از طرف کمیته دائمی پدافند غیر عامل به عنوان یک مرکز حیاتی شناخته شده است.

وی تصریح کرد: یک سوم افراد بشر در طول حیات خود به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند و یک چهارم از تخت‌های بیمارستانی به خون و فرآورده‌های خونی وابسته هستند.

مدیرکل انتقال خون استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در خونی که اهدا می شود ۴ فرآورده اصلی و حدود ۶۰ فرآورده دارویی استخراج می شود و اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم در استان ما این ۴ فرآورده جان ۴ نفر را نجات می‌دهد.

حسن زاده تأکید کرد: حیات خیلی از هموطنان ما مثل تالاسمی، هموفیلی، تصادفی ها و کودکانی که زردی خون دارند به خون و فرآورده‌های خونی وابسته است.
وی ادامه داد: در حوادثی مثل سیل زلزله اولین جایی که اظهار وجود می کند و تعطیلی نمی شناسد انتقال خون است‌.

مدیرکل انتقال خون استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در هر دو ثانیه یک نفر به خون و فرآورده خون نیاز پیدا می‌کند، بیان کرد: ما به چند دلیل مثل وابسته بودن حیات عده ای از هموطنان ما و سلامتی آن ها به خون، نیاز به مشارکت اجتماعی مردم در امر خیرخواهانه اهدای خون داریم.

حسن زاده تصریح کرد: پیشنهاد ما به افراد روزه‌دار این است که به دلیل اینکه حجم مایعات بدن آن ها بعد از اهدای خون دچار افت نشود و تعادل برقرار باشد اگر نیت اهدای خون دارند در اول صبح یا بعد از افطاری به انتقال خون مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: برنامه کاری پایگاه انتقال خون یاسوج از ساعت ۸ صبح تا ساعت یک بعد از ظهر و بعد از افطار از ساعت ۹ شب تا ساعت ۱۱ شب می باشد.

مدیرکل انتقال خون استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این که برای مراجعه کنندگان به انتقال خون با توجه به محدودیت شبانه چه تدابیری اندیشیده شده تاکید کرد: مشخصات تمام افراد و وسیله نقلیه آن هایی که به انتقال خون مراجعه می‌کنند یادداشت شده و در صبح روز بعد برای راهنمایی رانندگی ارسال می‌ شود که جریمه برای آن ها لحاظ نشود.

حسن زاده ادامه داد: از جمله مزایای اهدای خون می توان به اجر معنوی که به دنبال دارد اشاره کرد و اینکه کسی که به انتقال خون مراجعه می‌کند یک معاینه پزشکی کامل مثل ضربان قلب، فشار خون، دمای بدن و آزمایش های ایمنی مثل هپاتیتB، C انجام می گیرد و از نظر سلامتی افراد چک می شوند و همچنین افرادی که خون اهدا می کنند میزان سکته‌های قلبی، سکته مغزی، بیماری های قلبی عروقی در این افراد کمتر می‌شود در مجموع ایجاد تحول و شادی به این افراد دست می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: با اهدای خون مراکز خون سازی بدن فعال می شود و خون سازی از نو شکل می گیرد که پیشنهاد ما به افرادی با فاصله سنی ۱۸ تا ۶۰ سال این است که اهدای خون را در برنامه و تقویم زندگی خود داشته باشند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها