لوداب در برزخ مشکلات/ محرومیت قبای نامرغوب بر تن ۲۲ هزار بویراحمدی

بخش لوداب از توابع شهرستان بویراحمد بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب، با همه پتانسیل با مشکلات و معضلات دست و پنجه نرم می‌کند.

لوداب در برزخ مشکلات/ محرومیت قبای نامرغوب بر تن ۲۲ هزار بویراحمدی

بخش «لوداب» در شهرستان بویراحمد در 100 کیلومتری مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی سیال بالغ بر 22 هزار نفر و برخورداری از منابع مختلف انسانی و طبیعی چون جنگل‌های بلوط، زمین‌های مرغوب برای کاشت محصولات کشاورزی، آبراهه‌های بی‌شمار، رودخانه‌ای که از وسط بخش می‌گذرد و ده‌ها پتانسیل دیگر، متأسفانه مردمانش همچنان در فقر و محرومیت و مظلومیت به سر می‌برند.

تنها دارایی لودابی‌ها از امکانات و رفاه عمومی، برق و آب سالم به صورت محدود و بعضاَ در برخی از مناطق شبکه گازرسانی بوده ولی بسیاری از روستاها از داشتن زیرساخت‌های ابتدایی از جمله راه مناسب محروم هستند.

نمونه‌های پس‌رفت و عقب ماندگی در لوداب یکی و دو تا نیست‌ و اگر بخواهیم به مهم‌ترین نمونه‌ها اشاره کنیم باید، عدم وجود بانک و باجه‌ بانکی، عدم استقلال ادارات مهمی چون برق، عدم آنتن‌دهی تلفن همراه در اکثر روستاها، غیر استاندارد بودن راه اصلی این بخش و روستاهای تابع، عدم وجود پد بالگرد اورژانس هوایی( با توجه کوهستانی بودن منطقه ) نبود و یا کمبود آب شرب بهداشتی در اکثر روستاهای این بخش و ده‌ها مشکل و معضل دیگر که زندگی را برای ساکنان این بخش با رنج بسیار همراه نموده‌است.

گذشته از همه‌ این رنج‌ها، مشکل دیگر بخش فراموش شده‌ لوداب، محروم ماندن این بخش از طرح‌های عمرانی استانی و کشوری می‌باشد که خود عاملی برای مهاجرت مردم به شهرها و استان‌های اطراف شده که در شهرها نیز به اجبار به مشاغل کاذب یا کارگری روزمزد تن می‌دهند.

در حالی که در سایر مناطق کشور و استان، به تناسب توانایی‌های بالقوه‌ آن منطقه، پروژه‌هایی چون ایجاد کارگاه‌های خانگی، کارخانجات مختلف، کارگاه‌های تولید و یا بسته‌بندی مواد گوناگون مثل آب معدنی و... راه‌اندازی شده‌ اما در بخش فراموش شده‌ لوداب نه تنها چنین طرح‌هایی ایجاد نشده بلکه حتی در هیچ جلسه‌ اداری در استان، در مورد لوداب و توانایی‌های آن هیچ مصوبه‌ای تصویب نشده است.

بخشدار لوداب در پاسخ به چگونگی پیگیری و رفع این معضلات به گفت: از روزی که در کسوت خادم مردم به عنوان بخشدار شروع به فعالیت کرده‌ام پیگیر مشکلات مردم بوده و هستم، خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده اداراتی چون آب و راه مستقل گردیده و پیگیر مستقل شدن اداره برق نیز هستیم.

کوروش بی‌نیاز به مشکلات ارتباطی و راه‌های روستایی منطقه اشاره کرد و افزود: در چند روز اخیر، همزمان با حضور فرماندار شهرستان بویراحمد در لوداب، در این رابطه صحبت شده و قول‌هایی داده شده که امیدوارم عملی شوند.

وی گریزی به توانایی‌های بالقوه بخش لوداب زد و ادامه داد: بخش لوداب با داشتن زمین‌های مستعد برای باغداری نوین، دامپروری صنعتی، حوزه آبزیان و از همه مهمتر نیروی کار جوان، تحصیل کرده و توانمند، نیازمند طرح ریزی، برنامه ریزی و اجرای طرح‌ها و کارگاه‌های زودبازده اقتصادی می‌باشد که این مساله نیازمند همکاری مسئولان رده بالای استانی و حتی کشوری است.

بخشدار لوداب درمورد مشکلات آنتن دهی تلفن همراه نیز گفت: این معضل از اساسی ترین معضلات بخش می‌باشد که به دلیل کوهستانی بودن منطقه و پستی بلندی‌های طبیعی در بخش، نیازمند نگاه ویژه مسئولان بوده و خوشبختانه مسئولان مربوطه نیز قول‌های مساعدی برای رفع این مشکل داده‌اند که کم کم اثرات آن نیز دیده می‌شود.

بی نیاز یکی دیگر از اساسی ترین مشکلات بخش لوداب را، کمبود شدید ماشین آلات راهداری در بخش دانست که حتی با واسطه همین مشکل، مردم در عبور و مرور به روستاها دچار دردسر جدی شده‌اند و برای ساخت ساز و حمل مصالح ساختمانی مشکل دارند.

نماینده عالی دولت در بخش لوداب بیان کرد: تنها یک دستگاه لودر در اداره راه لوداب موجود بوده و راه‌ها به علت خاکی بودن نیازمند بازسازی می باشند، نیاز داریم که دو یا چند دستگاه لودر و ماشین آلات راهداری در سطح بخش آماده خدمت به مردم باشد.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها