یک روانشناس مطرح کرد:

روشهای شناخت مشکلات رفتاری کودکان/ پاسخگویی به سئوالات ذهنی بچه ها

یک روانشناس بالینی گفت: یکی از بهترین روش‌ها برای شناخت و فهم مشکلات رفتاری کودکان، به کارگیری ابزار قصه و نمایش است.

روشهای شناخت مشکلات رفتاری کودکان/ پاسخگویی به سئوالات ذهنی بچه ها

حسن محمدی افزود: کاربرد نمایش و قصه در آموزش و تربیت، تاریخی به قدمت تفکر انسان دارد، در واقع نمایش نوعی واکنش به مسائل زندگی است.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ادامه داد: ریشه نمایش در کودکی، بازی است. کودک بازی می‌کند تا لذت ببرد اما در این مسیر، با بازی و دیدن نمایش، راه به ارتباطات اجتماعی و شراکت در جامعه پیدا می‌کند.

محمدی تصریح کرد: بسیاری از روش‌های تربیتی و اصلاح رفتار در حوزه روانشناسی، قابلیت نمایشی شدن را دارند. در این شیوه، کودک به دنبال درک موضوع نمایش و قصه آموزشی روانشناسی می‌رود و روانشناس با استفاده از قصه و نمایش عروسکی، سوال‌های ذهنی کودک را پاسخ می‌دهد.

این روانشناس بالینی اضافه کرد: در این فضا کودک خلاق می‌شود، حرف می‌زند و ابراز وجود می‌کند، مشکلات رفتاری خود را بدون احساس ترس می بیند و به دنبال تغییر و اصلاح آنها می‌رود.

وی اظهار کرد: اگر روانشناس به دنبال هدف بلند مدت و پایداری برای کار خود در حوزه تربیت فرزند باشد، استفاده از قصه و نمایش عروسکی یکی از بهترین روش‌های رسیدن به این هدف است.

محمدی افزود: به کارگیری ابزار قصه و نمایش برای شناخت و فهم مشکلات رفتاری کودکان، ایجاد فضایی شاد و بیان توصیه‌های رفتاری به صورت اثرگذار و ماندگار، از مهم‌ترین دلایلی است که روانشناسان را به استفاده از این روش ترغیب می‌کند.

این روانشناس بالینی گفت: کودکان با شنیدن و دیدن قصه‌ها، با شخصیت‌های نمایش ارتباط برقرار می‌کنند؛ به اشتباهات و خطاهای آنها می‌خندند و توصیه‌هایی را که در قالب قصه بیان می‌شود یاد می‌گیرند.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها