سفیر آمریکا در سازمان ملل:

بازگشت آمریکا به برجام به بازگشت کامل ایران به توافق هسته‌ای وابسته است

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل با حمایت قاطعانه از مواضع رژیم صهیونیستی در قبال جمهوری اسلامی، بازگشت آمریکا به برجام را به بازگشت کامل ایران به تعهدات برجامی منوط کرد. 

بازگشت آمریکا به برجام به بازگشت کامل ایران به توافق هسته‌ای وابسته است

«لیندا توماس-گرینفیلد» روز گذشته (دوشنبه) به عنوان عالی‌رتبه‌ترین مقام دولت «جو بایدن» که در کنفرانس سالانه ۲۰۲۱ لابی صهیونیستی «جی استریت» سخنرانی می‌کرد، لزوم بازگشت ایران به تعهداتش را به عنوان پیش‌شرط بازگشت واشنگتن به برجام تعیین کرد.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» گزارش کرد، گرینفیلد با تأکید مجدد بر مواضع دیگر مقام‌های آمریکایی در خصوص بازگشت به برجام تأکید کرد: «موضع آمریکا در خصوص برجام روشن است: "ما آمادگی داریم در صورت بازگشت کامل ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش، به این توافق بازگردیم و همانطور که با مشارکت خود در گفتگو‌های وین نشان داده‌ایم، در حال همکاری با شرکای بین‌المللی خود هستیم تا مشخص شود که این امر امکانپذیر است یا خیر».

این دیپلمات آمریکایی همچنین در ادامه با حمایت از مواضع رژیم صهیونیستی در قبال جمهوری اسلامی ایران ادامه داد که دولت بایدن مواضع مشترکی با تل‌آویو در خصوص جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای دارد، اما قصد دارد از طریق دیپلماسی به این هدف دست یابد.

اظهارنظرات سفیر آمریکا در سازمان ملل درباره تعیین شروط برای بازگشت ایالات متحده به برجام در شرایطی است که روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» روز گذشته با اشاره به مذاکرات فعلی کمیسیون مشترک برجام در «وین» به نقل از منابع آگاه مدعی شد که ایران و آمریکا در حال حرکت به سمت طرح بازگشت همزمان و با گام‌های متوالی به برجام هستند.

وزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی درباره مذاکرات جاری در وین نوشته در سراسر گفتگو‌ها ایران اصرار داشته که آمریکا باید نخستین گام را برای پایبند شدن به برجام بردارد.

این روزنامه نوشته ایران خواستار رفع همه تحریم‌های بازاعمال‌شده از سوی دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام و همچنین رفع ۱۵۰۰ تحریم جدید اعمال‌شده از سوی دولت او است.

واشنگتن‌پست در ادامه نوشته است: «اما طبق گفته مقام‌های مطلع از این گفتگو‌ها هم ایران و هم دولت بایدن در حال حرکت به سمت برداشتن گام‌های همزمان و متوالی [برای بازگشت به برجام]هستند.»

گرینفیلد در ادامه با تأکید بر حمایت قاطعانه دولت بایدن از رژیم صهیونیستی گفت که همچنان از تل‌آویو در مقابل قطعنامه‌هایی که علیه اقدامات مجرمانه رژیم صهیونیستی در سازمان ملل صادر می‌شود، حمایت خواهد کرد.

وی در این خصوص تأکید کرد که همچنان به حمایت از اسرائیل در سازمان ملل ادامه می‌دهد، «به ویژه زمانی‌که (اسرائیل) به صورت ناعادلانه و نامتناسب با قطعنامه‌ها و اقدامات یکجانبه هدف گرفته می‌شود. این به مفهوم آن نیست که ما تمایلی نداریم که درباره موضوعات مربوط به اسرائیل و فلسطینیان در سازمان ملل بحث و گفتگو کنیم بلکه این به مفهوم آن است که ما از هدف‌گیری یک‌طرفه (اسرائیل) که هیچ کمکی به نزدیک‌تر شدن ما به صلح نمی‌کند، حمایت نمی‌کنیم».

وی سپس بدون درنظر گرفتن منافع فلسطینیان ادامه داد که دولت بایدن همچنان در حمایت از راه‌حل دو دولتی فلسطینیان و صهیونیست‌ها ثابت قدم است که البته با رسیدن به چنین راهکاری فاصله زیادی وجود دارد.

گرینفیلد ادامه داد که دولت بایدن قصد دارد «رهبری آمریکا در موضوع درگیری اسرائیل و فلسطینیان را احیا کند، مجدداً با مردم فلسطین وارد تعامل شود و برخورد با اسرائیل به عنوان یک فوتبال سیاسی برای رسیدن به دستاورد‌های بی‌ارزش حزبی را متوقف کند».

سفیر آمریکا در سازمان ملل همچنین با حمایت از توافقات اخیر رژیم صهیونیستی با برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس برای بهبود روابط گفت: «دولت (بایدن) به تلاش برای گسترش چرخه صلح در خاورمیانه (غرب آسیا) که نه تنها برای اسرائیل بلکه برای کل منطقه خوب است، ادامه می‌دهد».

منبع: خبرگزاری دانشجو

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها