جزئیات همکاری "بن سلمان" با تل‌آویو در کودتای اردن

منابع رسانه‌ای با انتشار تازه‌ترین جزئیات درباره کودتای نافرجام در اردن خبر دادند، ولی‌عهد سعودی به صورت مشروط با رژیم صهیونیستی در این کودتا همکاری کرده و امارات و آمریکا هم عامل آن بوده‌اند.

جزئیات همکاری "بن سلمان" با تل‌آویو در کودتای اردن

بنا بر گزارش رسانه‌ها، طرح «کودتا» علیه عبدالله دوم پادشاه اردن که اخیرا صورت گرفت، یک طرح چندجانبه و «کودتای بزرگی در تمامی مقیاس‌ها» بود به نحوی که آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات در آن دست داشتند.

یک مسئول اردنی ضمن تأکید مطالب مذکور، خبر داد که این کودتا در رژیم صهیونیستی طرح‌ریزی شد؛ چرا که اردن در قبال طرح صلح تحمیلی آمریکایی-اسرائیلی موسوم به «معامله قرن» موضع منفی داشت و با آن مخالفت کرد.

به گفته این مسئول، این موضعگیری اردن، نگرانی رژیم صهیونیستی را به همراه داشت که مبادا این مسئله، چراغ سبزی برای تحریک فلسطینیان ساکن اردن و عشایر آن علیه معامله قرن باشد.

وی خبر داد: «به همین دلیل، مسئولان اسرائیلی، خواستار کمک ریاض شدند. محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی برای موافقت با این کار (کودتا)، شرط گذاشت که قیمومیت مقدسات اسلامی در قدس، از اردن به عربستان داده شود».

مسئول مذکور تصریح کرد، پس از موافقت واشنگتن، «بن سلمان کار را بر عهده گرفت و باسم عوض الله (رئیس پیشین کاخ پادشاهی سعودی) را به عنوان مسئول فراهم سازی مقدمات ضروری برای انتقال قدرت در سطح خاندان [پادشاهی اردن] تعیین کرد».

به گفته این مسئول، بن سلمان برای این کار، «محمد دحلان» را مأمور اقناع عشایر و فلسطینیان ساکن ارادن کرد و «سعودیها نیز برخی از عشایر جنوب [اردن] را که تابعیت سعودی گرفته بودند، به سلاح تجهیز کرد تا در صورت لزوم، دست به عملیات نظامی بزنند».

این مسئول خاطر نشان کرد، تظاهراتی که طی چند ماه گذشته در استانهای اردن رخ داد، فقط برای آزمایش واکنش سرویس امنیتی اردن بوده است.

به گفته وی، هیأت سعودی که به ریاست وزیر خارجه این کشور ماه جاری میلادی به اردن سفر کرده بود، با تهدید و زور، خواستار آزادی عوض الله و تحویل وی به ریاض شده بود.

منابع دیپلماتیک اردنی هم به روزنامه الاخبار لبنان گفتند که دو مسئله باعث شد که واشنگتن برای اجرای این طرح، چراغ سبز بدهد: نخست؛ واکنش منفی اردن به طرح معامله قرن. دوم؛ مشارکت در طرح «شرق جدید». طرح شرق جدید، یک طرح اقتصادی است که بین عراق، اردن و مصر است.

به گزارش این روزنامه، چنین طرحی، نگرانیهایی برای ریاض و تل‌آویو دارد؛ زیرا مورد استقبال کشورهایی مانند ایران و سوریه قرار گرفته است؛ کشورهایی که مخالف ریاض و تل‌آویو هستند. افزون بر اینکه، این طرح باعث خواهد شد که اردن، به دروازه‌ای بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و فلسطین اشغالی بدل شود و بدین ترتیب از باجخواهی ریاض نیز نجات پیدا کند.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها