جمشید حمیدی، کارشناس والیبال:

فدراسیون والیبال به لیگ برتر بها نمی‌دهد/ نباید مربیان برتر خودمان را نابود کنیم

سرمربی تیم ملی والیبال، صبح امروز وارد ایران شد. این مربی روس قرار بود خیلی زودتر از اینها به تهران بیاید، اما به دلایل مختلف سفرش به ایران به تعویق افتاد که باعث شکل‌گیری حواشی زیادی پیرامون تیم ملی والیبال شد.

فدراسیون والیبال به لیگ برتر بها نمی‌دهد/ نباید مربیان برتر خودمان را نابود کنیم

ولادیمیر آلکنو، سرمربی تیم ملی والیبال، صبح امروز وارد ایران شد. هرچند این مربی روس قرار بود خیلی زودتر از اینها به تهران بیاید، اما به دلایل مختلف سفرش به ایران به تعویق افتاد. همین تعویق سفر باعث شکل‌گیری حواشی زیادی پیرامون تیم ملی والیبال شد.

یکی از مهم‌ترین حواشی پیش‌آمده برای تیم ملی فهرست بازیکنان دعوت‌شده به اردو بود. برخی از کارشناسان عقیده داشتند جای بسیاری از بازیکنان برتر لیگ در این لیست خالی است. حاشیه دیگر نیز جدایی برخی از اعضای کادر فنی بود، مربیانی که سابقه زیادی در این تیم داشتند و فدراسیون والیبال هم سرمایه گذاری زیادی روی آنها کرده بود.

جمشید حمیدی، کارشناس والیبال، در گفت‌وگویی درباره نفرات دعوت‌شده به تیم ملی گفت: مربی جدید تیم ملی والیبال ایران وقت نداشته که لیگ برتر والیبال ایران را رصد کند. همین موضوع باعث شده فدراسیون والیبال لیستی از بازیکنان برتر را در اختیار این مربی قرار دهد تا از بین آنها به ۱۲ نفر اصلی خودش در المپیک توکیو برسد. هرچند هنوز معلوم نیست چه فرد یا افرادی این لیست را تهیه کرده‌اند، اما فکر می‌کنم این انتخاب‌ها بر اساس آنالیز فدراسیون والیبال صورت گرفته است.

لیست تیم ملی صدای خیلی از منتقدان را درآورده است. لیستی که در آن نام تنها یک بازیکن از تیم قهرمان لیگ برتر به چشم می‌خورد و ۶ بازیکن نیز از تیم نایب‌قهرمان به تیم ملی دعوت شده‌اند. بنابراین منتقدان می‌گویند بازیکنان دعوت‌شده به اردوی تیم ملی بیشتر از اینکه بر اساس عملکرد انتخاب شده باشند بر اساس سابقه والیبالی انتخاب شده‌اند.

جمشید حمیدی در این باره توضیح داد: اگر این لیست بر اساس عملکرد و آنالیز بازیکنان انتخاب شده باشد باید بازیکنی چون شهروز همایونفرمنش، که امتیاز‌آورترین بازیکن لیگ در پست قدرتی بود، به تیم ملی دعوت می‌شد. بی‌شک ابهاماتی در لیست تیم ملی وجود دارد اما نمی‌دانیم چه کسی پاسخگوی این ابهامات خواهد بود.

جمشید حمیدی

فولاد سیرجان با برتری برابر شهرداری ارومیه قهرمان لیگ برتر در فصل ۹۹ شد. حال تیمی که با اقتدار قهرمان لیگ برتر شد تنها یک بازیکن در اردوی تیم ملی دارد.

حمیدی در این خصوص گفت: دعوت نکردنِ برخی از بازیکنان تیم قهرمان ایران حواشی زیادی داشته، اما اعتقاد دارم که هر بازیکنی نمی‌تواند در عرصه‌های بین‌المللی موفق شود. بازیکنانی در والیبال ایران حضور دارند که در لیگ عملکردی فوق‌العاده از خود به نمایش گذاشته‌اند، اما بازیکن رقابت‌های برون‌مرزی نیستند. این نوع بازیکنان در تیم قهرمان ایران کم نبودند، اما از آنجا که لیگ برتر با هزینه‌های بالایی برگزار می‌شود باید به بازیکنانی که زحمت می‌کشند و برای موفقیت تیم‌شان تلاش می‌کنند پاداش داده شود. پاداش برخی بازیکنان تیم قهرمان ایران هم دعوت به اردوی تیم ملی بود. متاسفانه فدراسیون والیبال این موضوع را نادیده گرفت. باید به لیگ برتر اهمیت بدهیم و این یک موضوع مهم است. امروز می‌بینیم که سرمربی تیم ملی روسیه اعلام کرده لیست تیم ملی بعد از پایان لیگ والیبال منتشر خواهد شد. دلیل این کار او هم این است که بهترین‌های لیگ را به اردوی تیم ملی دعوت کند. اتفاقی که در ایران رخ نداده است

او ادامه داد: متاسفانه حضور برخی بازیکنان در تیم ملی والیبال تضمین شده است و بازیکنان جوانی چون علی‌اصغر مجرد و امیرحسین اسفندیار نیز با فشار رسانه‌ها توانستند به تیم ملی راه پیدا کنند. فکر می‌کنم فدراسیون بهایی به لیگ برتر والیبال نمی‌دهد و این می‌تواند در درازمدت باعث دلسردی ورزشکاران و سرمایه‌گذاران شود.

سال ۱۴۰۰ برای دوستداران والیبال با یک خبر شوکه‌کننده آغاز شد؛ رحمان محمدی‌راد از حضور در کادر فنی تیم ملی انصراف داد. او که سال‌ها در تیم ملی حضور داشت به قول بسیاری از کارشناسان والیبال، یکی از بهترین مربیان ایران است و فدراسیون می‌توانست با یک برنامه‌ریزی درست از جدایی این مربی جلوگیری کند.

جمشید حمیدی درباره جدایی مربیان تیم ملی گفت: والیبال ایران نیازمند سازمان تیم‌های ملی است؛ سازمانی متشکل از چند کارشناس معتبر والیبال که جلساتی با مربیان و بازیکنان برگزار کند و به آنها مشاوره دهد. والیبال ایران چند مربی خوب دارد و باید از آنها به بهترین شکل استفاده کند. مربیانی چون بهروز عطایی و رحمان محمدی‌راد از این دست مربیان هستند. محمدی‌راد بازیکن تیم ملی بوده و در روزهایی هم که در کادر فنی تیم ملی حضور داشته نشان داده شخصیت ممتازی برای این کار دارد. او سال‌هاست در کنار مربیانی چون کواچ، لوزانو و ایگور کولاکوویچ حضور داشته و تجربه اندوخته است اما فدراسیون والیبال از او می‌خواهد به عنوان دستیار چندم آلکنو در تیم ملی حاضر شود. هرچند حضور در تیم ملی در هر شرایطی افتخار است اما این را هم باید در نظر بگیریم که نباید مربیان خوب خودمان را این‌قدر بی‌مقدار کنیم. نباید به راحتی شخصی مثل رحمان محمدی‌راد را از تیم ملی خط بزنیم. با این کار اعتبار مربیگری آنها را زیر سوال می‌بریم.

تیم ملی والیبال

او در ادامه توضیح داد: ما باید مدل‎‌های مختلف را در انتخاب مربیان تیم ملی در نظر بگیریم و شرایط را برای تمام مربیان برتر ایران فراهم کنیم. کاری که ژاپنی‌ها به خوبی انجام می‌دهند؛ آنها در کنار استخدام مربیان برجسته جهانی از مربیان داخلی خودشان استفاده می‌کنند. بدین ترتیب مربیان داخلی آنها هم رشد می‌کنند. از طرفی می‌توانیم روش ایتالیایی‌ها را هم در تیم ملی پیاده کنیم. والیبال ایتالیا نزدیک به ۱۰ مربی برتر دارد اما به یکباره یک مربی جوان را به عنوان مربی تیم ملی خودشان انتخاب می‌کنند. البته این مربی جوان تحت حمایت تمام مربیان ایتالیاست. حمایتی که باعث بالا رفتن اعتمادبه‌نفس آن مربی می‌شود و می‌تواند در مسابقات بین‌المللی به موفقیت برسد.

حمیدی در پایان گفت: افرادی چون بهروز عطایی و رحمان محمدی‌راد می‌توانند همان مربی جوان والیبال ایران باشند. فدراسیون والیبال نباید مربیان جوان را بسوزاند. فدراسیون در گذشته روی مربیانی چون احمد مساجدی و سعید رضایی سرمایه‌گذاری کرد، اما خیلی راحت این افراد را کنار گذاشت و آنها را سوزاند. نباید دوباره این اشتباه را تکرار کنیم.

منبع: اعتماد آنلاین

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها